Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Knepiga tryckstötar, varför?

60 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

nixs

#16 » 19:52:07, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
nixs skrev:Returen är strypt på returen av cylindern, när du kör in stången så får du en tryckuppbyggnad där.

Mät och se vad den blir.


Det blir tryckförstärkning då eller? :klia: Åt ena hållet?


Normalt så borde man enbart få tryckstegring om man kör plus-kammaren ut och stryper på minus-sidan.

Men jag gissade på att du hade lasten verkande nedåt?
Då tänkte jag att last + tryck i minus-kammaren kan ge extra högt tryck på plus-kammaren, eftersom du har en större volym där som vill ut.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

3 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



Mattias Petterson

#17 » 20:21:12, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lustigt, jag svetsade en kolv till en flis panna för några veckor sedan, där hade svetsen som höll gaveln spruckit, sprickan syntes inte förrän jag värmde med gasen.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

bonnen513

#18 » 21:57:43, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

slang eller rör mellan ventilen och kolven?

Avstånd?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan

#19 » 23:36:15, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
nixs skrev:Returen är strypt på returen av cylindern, när du kör in stången så får du en tryckuppbyggnad där.

Mät och se vad den blir.


Det blir tryckförstärkning då eller? :klia: Åt ena hållet?

Det kan bli tryckförstärkning på minussidan vid utåtgående kolvrörelse. Analogt blir det flödesförstärkning på plussidan vid inåtgående kolvrörelse

Det är i min mening lite "principiell" felkonstruktion att inte ha en tryckbegränsare (chockventil) på minussidan mellan cylinder och strypbackventil. Om kolvstången är relativt grov så kan tryckförstärkningen bli 2x-3x+
Undrar om det är cylinderdimensionerna som anges, "80/50-600/85"?
Om cyldiametern är 80mm och kolvstången 50mm så blir tryckförstärkningen 1.64x
Tryckbegränsarna ser ut att vara ställda på 150 bar enl schemat så det gör ett tryck på 246 bar på minussidan

Skulle vara intressant att veta hur elmotorerna accelererar vid start som hur aktiveringen av elventilerna är synkad till den accelerationen.
Tror att din "water-hammer-spike" teori kan förklara varför ackarna finns där och om inte ackarna hinner dränera genom en för snålt ställd strypventil mellan elventilernas växling för in och ut på kolvarna så kan man tänka sig att pumpinducerade tryckspikar uppstår om elmotorerna accelererar snabbar än elventilerna reagerar. Tryckbegränsningsventilerna har ju också sin egen "tröghet" och kanske inte hinner öppna för att skydda mot tryckspikar med högre energimängd

Det måste väl finnas en systembeskrivning i nån manual från tillverkaren/leverantören för att kunna läsa hur det är meningen system skall fungera inklusive PLC-logiken...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#20 » 07:48:57, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast om ventilen hinner stänga när tryckstöten/vågen kommer så är ju accen på fel ställe

men iofs så var det ju en pump som pajja också
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan

#21 » 18:10:15, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte kolvarna kan inducera några tryckstötar om de bara hanterar friktions-last. För detta krävs gravitions last eller kinetisk/rörelseenergi-last
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#22 » 18:20:41, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anta att ventil 10 står helt öppen (eller är vänd åt fel håll). Varje gång man kör en cylinder i ändposition så laddar man upp ackumulatorn som sen skjuter skott när ventilen går åt andra hållet.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#23 » 19:18:15, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Anta att ventil 10 står helt öppen (eller är vänd åt fel håll). Varje gång man kör en cylinder i ändposition så laddar man upp ackumulatorn som sen skjuter skott när ventilen går åt andra hållet.

Acken dräneras väl ganska snabbt när elventilen är i neutralläge. Pumpflödet är 32 L/min dvs ca 0.5 L/s
Acken rymmer 0.75L och kommer att laddas ur med ett avtagande tryck från 150 bar till 87 bar. Om urladdningstiden är lång, dvs strypt urladdningsventil, så kommer ju inte acken att kunna stå för nån tryckstöt eftersom dess flöde är lågt. Däremot så kommer en snabbt accelererande pump att inducera tryckstöt om acken redan är full.
När kolvarna ska skifta riktning så vore det logiskt att elventilerna stannar i neutralläge någon/några sekunder så att acken hinner dräneras
Skulle vara intressant att veta de olika cycling-tiderna i processen?
Det kan ju vara så att den tidigare operatören fingrat på PLC-inställningarna...
Är fortfarande oklart om pumparna/motorerna går permanent eller om de bara startar när flis behövs?
Hur många kolvrörelser per minut handlar det om?
Sen om det bara är friktionslast på kolvarna så förstår jag inte logiken med strypbackventilerna...

Om det är så att kolvarna gör t ex 5 snabba slag och sedan vilar i "5 minuter" så är det ju viktigt att pumpmotorerna inte slår av och på under dessa "5" slag.

Om det inte finns nån gravitationslast/yttre last på kolvarna så vore det logiskt att de vore ventilerade till retur/tank i neutralläge, dvs flytläge i neutralläge
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

joakim72

#24 » 20:51:37, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant fall detta. Har det uppfattats skarpa smällar någon gång? Jag går i tanken att om lägesgivarna är för långt ut ställda så kan, vid låg belastning på skraporna, kolvarna med rörliga massans kraft slå i botten mekaniskt och därmed knäcka cylindrarna?
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Simon_91

#25 » 21:14:57, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen borde väll pistongen få beskriva hur det funkar. Men om han med Stokercylindrar menar bränsleinmataren innan ugnen på en industri/fjärrvärme panna så brukar det vara horisontalt placerade cylindrar (i botten av ett bränslestup) med skrapor som i en maklig takt skjuter en skrapa med flis framför sig tills flisen rutschar ned i en ränna och ut på roster inne i ugnen. :djaevul:

Alltså då ”Stoker” som i eldare.

Eller om det är ”stegarna” i bränslefickan som menas. Kan fungera snarlikt

@PerÖ83 borde ju ha en lämplig bild att visa så länge :eat:

Vad var det för ackumulator som sprack? Blås eller kolv?

Jag vet att man pga närheten till ugnen kan få värmerelaterade problem med inmatarna.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

akkamaan

#26 » 21:51:04, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Intressant fall detta. Har det uppfattats skarpa smällar någon gång? Jag går i tanken att om lägesgivarna är för långt ut ställda så kan, vid låg belastning på skraporna, kolvarna med rörliga massans kraft slå i botten mekaniskt och därmed knäcka cylindrarna?

Helt o-nämnt om läges/positionsgivare på kolvarna.
Du menar att de skulle vara där i ett ändlägesdämpande system?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#27 » 22:27:57, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag tolkat schemats numeriska uppgifter rätt så är detta det "teoretiska" värdena på kolvhastigheten....
Utifrån detta skulle jag finna det osannolikt att det är kolvarna som inducerar tryckstötarna.
Men det står ju "Induktiv" som kommentar på hydraulcylindrarna och det kan ju vara en indikation på att kolvarna kan inducera tryck pga av last eller rörelseenergi även om jag aldrig stött på en sån information på ett hydraulschema...
Och det faktum att det är strypbackventiler monterade tyder också på att kolvarna är "induktiva"
Men kolvarna rör sig ju ganska långsamt så jag ser inte hur någon stor rörelseenergi skull kunna uppstå...
Det måste saknas nån väsentlig information om hur detta "cyklar" samt vilka yttre krafter som är inblandade



Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Simon_91

#28 » 22:56:02, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tolkar ”induktiv” som att cylindern vänder på en induktiv givare, annars skulle det vara en tid för + rörelse och en för - programmerat i plc:n. För någon tryck-styrd vändning ser det inte ut att vara.

3 personer gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Simon_91

#29 » 23:04:38, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

akkamaan

#30 » 23:39:53, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simon_91 skrev:Jag tolkar ”induktiv” som att cylindern vänder på en induktiv givare, annars skulle det vara en tid för + rörelse och en för - programmerat i plc:n. För någon tryck-styrd vändning ser det inte ut att vara.

Bra! :ohnej:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se