Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Läckande billyft

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

senmathal (trådstartaren)

#16 » 18:13:46, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ha äntligen tagit tag i detta på lite mer allvar och delat på tank och motor/ventil. Under tiden har jag bara haft avluftningen nerstucken i påfyllningshålet men så kan man ju inte ha det.

Efter att ha kliat mig i huvudet en god stund har jag observerat något som verkar lite märkligt. Lägger in en bild så är det lättare att förstå kanske.
Bild

På bilden ser man tre olika sugrör och det längsta med filtret är så klart pumpens sugrör och inget konstigt med det. Men sedan tycker jag det blir lite konstigt. Det kortare röret av dom två är sänkreturen från cylindern och öppnas via en elventil som kan ses med selenoiden bortskruvad. Den med fyra skruvhål runt. Sedan är det längre i förbindelse med ventilationsslangen. Men borde det inte var tvärtom så att det längre är returen och det kortare ventilationsröret som ska vara över nivån. Jag testade innan jag plockade isär att minska volymen men det gick inte riktigt att minska så mycket att att det inte började suga olja i ventilationsslangen vid sänkning för då räckte inte oljan till. Rören går att skruva bort och hade lite märken efter verktyg. Kan rören ha blivit förväxlade någon gång. Finns det någon rimlig förklaring till att det ska vara som det är nu?

Mvh Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



senmathal (trådstartaren)

#17 » 18:27:09, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan även nämna att ventilationen eller avluftningen inte verkar vara påverkad av någon ventil alls utan är öppen jämnt.

/Mats
Senast redigerad av senmathal 22:23:43, 17-07-2021, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Michael Meier

#18 » 20:11:00, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör på din känsla där tycker jag, tror du den korta är tillräckligt kort för att hamna ovanför oljenivå?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

senmathal (trådstartaren)

#19 » 22:20:43, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde på känslan och bytte plats mellan rören och sedan mätte jag hur hög oljenivån kunde vara med röret alltjämt ovanför ytan och fyllde till en bit under det. Resultatet en lyft som fungerar exakt som den ska. Oljan räcker mer än väl och ingen olja sugs in i ventilationsslangen. Jag antar att man vill ha returen under nivån för att minska skumbildning och samtidigt blir det ju mindre skvalande.

Men hur rören har kunnat förväxlats och hur den kunnat fungera så bra som den ändå gjorde innan jag bytte tätningar är ett mysterium. Den tätning som satt där innan var av precis samma typ som den nya.

/Mats
Volvo BM 430

2 personer gillar det här inlägget.
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Klarsson89

#20 » 11:19:51, 04-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att anledningen till att det funkade bättre innan byte av tätningar var att det inte var tätt i läckledningsanslutningen på cylindern innan så den ventilerade redan vid cylindern men när du bytte tätningar så drog du åt läckanslutningen på cylindern som då började ventilera via tank där någon tidigare varit och ställt till det
Klarsson89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:58, 22-09-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ted20
IH 784
Valtra 6650 hi
Case mx 150
Valtra T160


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se