Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Läckande billyft

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

senmathal (trådstartaren)

#1 » 22:45:08, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en låglyftande lite äldre hydraulisk billyft typ saxlift. Den har läkt en aning olja så jag beställde nya tätningar och bytte dom. När jag skulle testa så rann det formligen från skrapringen framtill på cylindern och där ska det väl i stort sett inte ska vara någon olja alls på en enkelverkande cylinder. Det var när jag höjde den oljan rann ut och mer ju högre upp jag lyfte.

Sen när jag börjar undersöka det hela ser jag hur lyften suger i sig olja genom den genomskinliga läckreturen som sitter längst ut på kolven när jag sänker lyften. Den slangen är väl bara för ventilation och mindre läckage från kolven? Slangen sitter monterad på ventilhuset vid pumpen som är en fristående enhet.

Jag vet inte om det gjort så tidigare men nu fylls hydraulcylindern med olja på fel sida om kolven när man sänker lyften. Jag tog bort slangen och stoppade ner den i påfyllningshålet i stället och då fungerade allt utan läckage. Varför sitter alls den där avluftningen på ventilhuset tro. Kunde den inte ha suttit längst upp på tanken bara? Den ska väl i första hand ventilera in och ut luft eller?

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



Michael Meier

#2 » 08:06:44, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån bild på ventilhuset ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

senmathal (trådstartaren)

#3 » 17:08:57, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser det ut.

Bild
Bild
Bild

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal (trådstartaren)

#4 » 17:11:40, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är alltså elektrisk manövrerad i både höj och sänkfunktion.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Michael Meier

#5 » 23:55:57, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du oavsiktligt fyllt på för mye olja tro? en vild chansning.. inte så att det rinner över i påfyllningshålet utan att det bara är en alltför hög nivå i tanken?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

senmathal (trådstartaren)

#6 » 00:31:11, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae jag vet inte men det är en sticka i korken och det når inte upp till den. Det märkliga är att de uppstod efter att jag bytt tätningar. Jag hade använt lyften ganska nyligt innan det och då rann det inte ur kolven så där. Möjligen att det var en bättre tätning där innan så allt åkte tillbaka genom slangen. Men det blir ju ett ganska rejält flöde om cylindern är helt fylld ovanför kolven när man ska lyfta. Uppe vid cylindergaveln sitter det bara en sådan där blå avstrykare, Ingen o-ring eller annan tätning. Brukar det inte vara någon bättre tätning på en enkelverkande cylinder i änden där kolvstången gå ut?

Bild

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Michael Meier

#7 » 07:23:14, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte du inte tätningar för att det läckte?
Vänt kolvtätning åt fel håll?

Och du är 100 säker på att det inte är kolvtätningen som läcker igenom, du får ta reda på varför ventilpaketet matar ut olja via avluftningskanalen när det blir undertryck i ledningen, delas kanalen med något annat?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

senmathal (trådstartaren)

#8 » 09:42:36, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag bytte för att det läckte men det läckaget var inte särskilt stort men jag vill slippa torka olja från golvet en gång i månaden. Nu rann det formligen när jag hissade upp lyften. Nej jag tror inte att det läcker i kolvtätningen och jag ser tydligen hur det sugs olja genom slangen när lyften sänks. När jag tog bort slangen från ventilen och bara stoppade ner den i påfyllningshålet läcker det ingenting. Jag har även låtit lyften stå över natten utan att den sjunkit det minsta. Dock utan bil på lyften men ändå.

Kolvtätningen är av typen som inte är så lätt att vända fel. https://www.kullagret.com/product/k18-1 ... 1EQAvD_BwE

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Michael Meier

#9 » 11:10:16, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur ventilplattan är konstruerad, finns det något returfilter som kan höja trycket på returkanalen så att den hellre matar ut olja i ventilationsslanganslutningen?
Något annat som inte öppnar ordentligt?

Sådär kan du inte ha det :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

senmathal (trådstartaren)

#10 » 14:24:00, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser hydraulikschemat ut sosm följde med lyften. Det ser väl inte ut som om returen ska vara påverkad av någon ventil. Nu har jag noll koll på hydraulscheman. Det som syns längst upp till höger är en bit av elschemat.

Bild

Kanske det skulle gå att få till något uttag direkt på tanken eller stoppa slangen i en separat burk.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Michael Meier

#11 » 15:26:57, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du teleskopiskt ventilationsrör :)

T ska mynna ut ovanför oljenivån, kan det ha hänt något där ? det är väl i stort sett att dela på grejjerna och titta efter.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan

#12 » 05:06:09, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den transparanta plastslangen har två uppgifter
1.Ge läckagefri ventilation mellan kolvens minussida och atmosfären (atmosfärstrycket i tanken)
2. Leda eventuell läckolja från kolvtätningen tillbaka till tanken

Precis som MM säger så måste plastslangen alltid vara ÖVER oljenivån i tanken...

Är det möjligt att tanken har för mycket olja?

Jag har en fråga om billyften...
Går en full lyftrörelse snabbare än en full sänkrörelse??
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

senmathal (trådstartaren)

#13 » 06:32:26, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo precis så har jag förstått det. Ventilation och läckretur.

Plastslangen sitter på ventilen som sitter ovanpå tanken så att den borde vara ovanför nivån i tanken. Om det sedan finns något rör inne i tanken som går en bit neråt vet jag inte. För matningen till pumpen finns så klart ett sugrör och det är möjligt att något i ventilen hängt upp sig så att det suger den vägen. Som jag skrev tidigare finns en mätsticka i påfyllningslocket och där visar det inte på att det är överfyllt.

Det går mycket långsammare att sänka lyften vilket står beskrivet i manualen som följer med. Det står utan bil tar det väldigt lång tid att sänka den. Även med bil på sjunker den långsammare än om man hissar. Den sjunker snabbare ju längre ner den kommer.

Jag har haft ett annat projekt på gång och inte hunnit kolla lyften så mycket. Det står nämligen en gammal BM 430 över lyften som håller på att få servostyrning. Ja, ja har ju inte lyft upp traktorn med lyften utan den står bara över lyften :) Jag ska kolla nivån i tanken en extra gång. Kanske jag misstolkat stickan.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

akkamaan

#14 » 19:33:51, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Det går mycket långsammare att sänka lyften vilket står beskrivet i manualen som följer med. Det står utan bil tar det väldigt lång tid att sänka den. Även med bil på sjunker den långsammare än om man hissar. Den sjunker snabbare ju längre ner den kommer.

OK, går mycket snabbare upp än ner.
Det innebär att när du sänker, och det långsamt, så hinner kolvens ventilerade sida långsamt suga i sig olja från tanken med ett relativt lågt flöde.
När du sedan snabbt lyfter så skall oljan från kolvens ventilerade sida pressas ur mycket snabbare. Plastslangen är ev klen dimension och kommer därför att "strypa" flödet med en tryckhöjnung som följd. Om det inte sitter en kolvstångstätning innanför skrapringen så kommer det höjda trycket att pressa ut olja via skrapringen.
För att ta reda på om du har en kolvstångstätning på plats (i cylinder-locket) så måste du demontera kolven och dra it kolvstången ur cylinderlocket. (ser att du i öppningsinlägget påpekar att det INTE finns nå ytterligare tätning)
Om det inte är nån kolvstångstätning i originalutförande så är förstås felet att olja tillåts sugas tillbaka via plastslangen till cylindern och ursprungsfelet sitter då i ventilblocket eller tanken

Har du haft denna lyft sedan den var ny?
Har du någon gång haft isär pumpenheten inkl tank och ventilblock?
Har du någon gång skruvat och justerat sänkhastigheten? (lyfthastigheten gör ju inte ändra utan att ändra pumpvarvtalet)
Det sitter ju enligt schemat 2 st justerbara ventilerpå ledningen mellan pumpenheten och cylindern.
Står det nåt i manualen. Står det något i manualen om hur dessa påverkar funktionen?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

senmathal (trådstartaren)

#15 » 22:12:10, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte lyften begagnad och den har nog många år på nacken men är i väldigt bra skick. Jag har hunnit göra mer märken på den det knappa år jag ägt den än det var när jag köpte den. Lyften är av märket Ime Autolift och som det verkar av Österrikiskt ursprung.

Jag har inte haft isär eller gjort något åt lyften innan jag bytte kolvtätning och skrapring helt nyligen. Felet visade sig direkt när jag skulle testa den. Enda felet innan var ett mindre läckage. Men jag har svårt att se något samband med bytet av tätningar och kolvtätningen verkar dessutom hålla tätt då den inte sjunker det minsta över natten. Din analys av felet är nog helt korrekt och att det uppstod nu var nog bara en händelse. Att oljan sugs in genom ventilationsslangen är det ingen tvekan om och det syns väldigt väl. Jag var ut och kollade oljan nu och det är hellre för lite än för mycket olja i den.

Manualen är väldigt knapphändig och det står inget om någon justering. Det som står är väl typ; kolla oljan en gång i månade och kolla så att det inte läcker.

Det jag funderar på är varför läckage/ventilationsslangen alls ska behöva vara kopplat till ventilen. Den ska väl vara helt öppen i tomma luften hela tiden och utan kontakt med oljan både vid höj och sänkning.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se