Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Variabel pump, tryck/flöde 5.5 kw

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

ac tc (trådstartaren)

#1 » 10:02:59, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt med hydraul kompetens..
Lite grundförutsättningar:
- modernt styrsystem
- tryck max 250 bar ( skall gå att styra mellan 25- 250.)
- flöde max 25 l/min ( skall gå attt styra mellan 0- 25 l/ min.)
- det är en glanspress i en bestrykningsmaskin ( bestryker en 60 cm bred pappersbana )
- valsen har 3 lägen, från, till och belastad. Rörelsen från till mot belastad är typ 0.5 mm och behöver inte gå särskilt fort- säg 5 sekunder.
Riktningen styrs av en riktningsventil och jag vill ha en pump som har flöde och tryck integrerat. Vår konsult föreslår en pump som ger 60 minutliter...vansinnigt stor och dyr.
- finns det mindre pumpar med integrerad elektronik som löser mitt problem?
Vill ha en pump som det är lite komponenter runt och vid haveri bara ersätts av en ny, inte 50 kretskort och konstiga ventiler som ställer till det. Inte särskilt priskänsligt..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



Jac

#2 » 15:45:12, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har missat denna fram till nu tyvärr. 25 lpm, jag antar att det är vid 1500 rpm?

Pumpar med integrerad elektronik för styrning av både tryck och flöde är väldigt ovanligt, ännu ovanligare om dom ska vara små, och dom är allt annat än billiga. Elektronikdelen är en stor del av priset så att gå ner från 60 lpm till 25 lpm gör nog inte så stort utslag på priset som man vill tro.

En vanligare lösning är en liten LS-pump, t.ex. Rexroth A10 tillsammans med en Danfoss PVG32 LS-ventil. PVG32 är egentligen ett hack för stor men det finns 25 lpm slider. Fördelen med PVG32 är att den har proportional styrelektronik integrerat. Kopplas den till en LS-pump så har du fin proportional styrning av flöde samt justerskruvar för max tryck i bägge riktningarna. Vill du ha proportional styrning av tryck också så finns det proportionala tryckbegränsningsventiler med OBE (On Board Electronics) som är anspassade för små LS-flöden, t.ex. Atos RMZO eller Rexroth DBETA.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#3 » 20:41:11, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det för att styra hydraulcylindrar, som pressar valsen?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se