Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Parker PV+ hydraulpump fråga

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

edgein (trådstartaren)

#1 » 12:38:33, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt ett hydraulaggregat enligt nedan.

Bild

Det är en 11kW motor med en Parker PV+ variabel kolvpump med tre olika inställningar för tryck via magnetventilen som syns på bilden.

ingen ström: tomgång / inget tryck
ena ventilen dragen: högt tryck
andra ventilen: lågt tryck

information om pumpen:

PV 046 R 1 K 1 A Y N G L 1
https://www.parker.com/Literature/PMDE/ ... 245_UK.pdf

PV (Type): Axial Piston Pump
046 (Displacement): 46.0 ml/rev
R (Rotation): Clockwise
1 (Variation): Standard
K (Mounting Interface): ISO 3019-2 125 B4 HW
1 (Threads code): BSPP
A (through drive code): SAE A, Ø 82.55 mm
Y (coupling code): with coupling SAE A 9T-16/32 DP
N (Seal Type): NBR seals, FPM shaft seal
G (Horse power / Torque control): 11 kW / 71 Nm
L (Function): Horse power control with pressure control (control variation Z and B without pressure pilot)
1 (Control variation): NG6 interface top side for pilot valves (not for MT & *Z)

I dokumentet så ser man att PV046 kan ge 69 liter per minut vid 1500 varm och vi kan också se att den kräver 43.8 kW vid 350 bar och 1500 varv.

Ovan ser vi att denna modell är av typen G (Horse power / Torque control): 11 kW / 71 Nm.

Min fråga är hur detta hör ihop med de 43.8 kW som den kräver vid fullt flöde och tryck?

Kan jag anta att den _aldrig_ pumpar 69 liter per minut för att motorn skall orka eller hur skall jag tänka?

Magnetventilen kan jag sätta hög och låg precis som jag vill och den trycker utan problem 300 bar.

Jag misstänker att Function: L "Horse power control with pressure control" också spelar roll här men jag förstår inte. :klia:

Edit: det måste finnas någon annan inställning som skall hänsyn till min motor men hur funkar den?

//Ed



Laddade upp filen hit:
Parker Series PVplus/Design Series 47 teknisk info
/Holger
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.



AN

#2 » 13:10:06, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den drar väl 43,8 kw vid fullflöde och tryck. Den siffran står ju i den tekniska datan om själva baspumpen, då är ju inte typ av regulator nämd.
G betyder väl att just din regulator är inställd på max 11 kW, och det stämmer ju bra med tanke på elmotorn.
Så din pump kommer ju minska flödet om trycket ökar, så att aldrig resultatet av tryck x flöde överskrider 11kw.
Så tolkar jag det iaf.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

edgein (trådstartaren)

#3 » 13:29:32, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ju rimligt. Pumpen tillåter mig att sätta vilket max-tryck jag vill men kommer alltid att justera flödet så motorn orkar just det trycket.

I andra pumpar jag har sett, som Rexroth A10V(S)O och likande finns det ju en övertrycksventil och sen en LS-ventil (DRG/DRF, kan styra antingen tryck eller flöde).

I denna pumpen antar jag att det finns en övertrycksventil men också en LS-ventil men finns det då även en tredje? Var sitter den och hur funkar den?
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

akkamaan

#4 » 16:27:17, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Den drar väl 43,8 kw vid fullflöde och tryck. Den siffran står ju i den tekniska datan om själva baspumpen, då är ju inte typ av regulator nämd.
G betyder väl att just din regulator är inställd på max 11 kW, och det stämmer ju bra med tanke på elmotorn.
Så din pump kommer ju minska flödet om trycket ökar, så att aldrig resultatet av tryck x flöde överskrider 11kw.
Så tolkar jag det iaf.



Om tryck/flöde kontrollen följer 11kW kurvan i torque-diagrammet så kommer uttagen effekt att variera från ca 4 kW vid ca 35 bar/69 lpm och ca 2.9kW vid 350 bar/5 lpm. Mitt i kurvan vid 150 bar/30 lpm ges en max effekt på 7.5 kW.
U̶p̶p̶e̶n̶b̶a̶r̶l̶i̶g̶e̶n̶ ̶s̶å̶ ̶ä̶r̶ ̶p̶u̶m̶p̶e̶n̶ ̶m̶e̶s̶t̶ ̶e̶f̶f̶e̶k̶t̶i̶v̶ ̶d̶ä̶r̶ ̶t̶o̶r̶q̶u̶e̶-̶k̶u̶r̶v̶a̶n̶ ̶l̶u̶t̶a̶r̶ ̶c̶a̶ ̶4̶5̶°̶ ̶(̶?̶?̶?̶)̶
Så dessa "11 kW" ser ut att vara nån typ av "nominell" siffra (???)
Bild
Senast redigerad av akkamaan 18:26:10, 09-08-2021, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#5 » 17:25:17, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra post som visar hur mycket stort avviket mellan injusterad effekt på effektregulatorn och den hydrauliska effekten ut.
Avviket beror på två saker:
1) Verkningsgrad. Det är alltid lite internläckage även i en ny pump och det är effekt som man får betala för men som man aldrig får ut (volymetrisk verkningsgrad). Det är också en god del friktion i pumpen (helt normalt) som också stjäl effekt (mekanisk verkningsgrad).

2) Effektregulatorn är inte helt teoretiskt perfekt. På nån plats på kurvan ligger den för lågt och på nån plats ligger den för högt. Naturligtvis får man justera efter så att högsta punkten hamnar på 11kW och då hamnar den låga delen lite för lågt såklart.


Edit: Bör kanske tillägga att effektreglering är inte till för att reglera den hydrauliska effekten ut, det är inte det som är poängen.
Poängen med effektreglering är att man inte ska överbelasta motorn som drar pumpen. På en elmotor löser motorskyddet ut om man ställer effektregleringen för högt, på en diesel eller bensinmotor så storknar motorn när belastningen blir för hög.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#6 » 17:34:31, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

edgein skrev:
I andra pumpar jag har sett, som Rexroth A10V(S)O och likande finns det ju en övertrycksventil och sen en LS-ventil (DRG/DRF, kan styra antingen tryck eller flöde).

I denna pumpen antar jag att det finns en övertrycksventil men också en LS-ventil men finns det då även en tredje? Var sitter den och hur funkar den?


Det är ingen LS på denna pumpen, det är en effektreglerad pump med en integrerad ventil för maxtryck setting samt NG6 interface så att du kan bygga på flera ventiler där med olika trycksettingar. Jag antar att ventilen dränerar i neutral så du har alltså avlastat konstanttryck med 2 olika settingar.

Vill du ha LS får du byta regulator.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#7 » 18:09:38, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men kan den inte ge uppemot 68l/min vid 75bar innan kurvan viker av?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#8 » 18:13:21, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Det är också en god del friktion i pumpen (helt normalt) som också stjäl effekt (mekanisk verkningsgrad).

Den mekaniska friktionen, som är en funktion av arbetstryck och pumpdeplacement/utvinkling, ökar med högre flöde eller ökad utvinkling
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#9 » 18:24:45, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Men kan den inte ge uppemot 68l/min vid 75bar innan kurvan viker av?

Korrekt!
Men det ändrar inget i den analys jag gjorde med diagrammet. Däremot så kom min kommentar om
pumpen mest effektiv där torque-kurvan lutar ca 45°
att halta då effektuttaget i ditt exempel då blir P=68×75/600=8.2 kW
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN

#10 » 18:32:28, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det körs i bänk ställs de ju in till vad kunden önskar. Så den där 11kW går väl att justera upp 11Kw. Det är ju inte säkert pumpen hamnar på en 1500 rpm elmotor, den kan ju hamna på nån dieselmotor också. Själva pumpen är väl godkänd för att varva en hel del mer än 1500v/min.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

edgein (trådstartaren)

#11 » 19:03:51, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att vänta på svar från er maskinister är lite som julafton när man var liten. :smile:

akkamaan skrev:Bild


Denna bilden hade jag missat, tack! :)

Jac skrev:
edgein skrev:
I andra pumpar jag har sett, som Rexroth A10V(S)O och likande finns det ju en övertrycksventil och sen en LS-ventil (DRG/DRF, kan styra antingen tryck eller flöde).

I denna pumpen antar jag att det finns en övertrycksventil men också en LS-ventil men finns det då även en tredje? Var sitter den och hur funkar den?


Det är ingen LS på denna pumpen, det är en effektreglerad pump med en integrerad ventil för maxtryck setting samt NG6 interface så att du kan bygga på flera ventiler där med olika trycksettingar. Jag antar att ventilen dränerar i neutral så du har alltså avlastat konstanttryck med 2 olika settingar.

Vill du ha LS får du byta regulator.


Är den satt till 11kW "fast" inne i pumpen? Det går inte att justera som t.ex. LS-ventilen på en annan pump? Till mitt vedklyvsbygge tror jag denna typen av ventil nästan är optimal. :smile:

Ja, det är öppet i center-läget och sen har jag två andra "tryck" som jag ändra mellan med solenoid-ventilen.

AN skrev:När det körs i bänk ställs de ju in till vad kunden önskar. Så den där 11kW går väl att justera upp 11Kw. Det är ju inte säkert pumpen hamnar på en 1500 rpm elmotor, den kan ju hamna på nån dieselmotor också. Själva pumpen är väl godkänd för att varva en hel del mer än 1500v/min.


Den skall klara upp till 2800 rpm. Vilket leder mig in till ytterliggare fråga, om jag kör motorn i t.ex. 70 hz istället, hur skulle det påverka pumpen och motorn? Jag har tänkt att köra den snabbare och får mer flöde när jag inte klyver utan bara transporterar tryckplattan. Då klyven inte kör på högt tryck så har jag tänkt att motorn borde orka med mer flöde utan att bli för överbelastad. Men jag vet inte hur detta fungerar i kombination med en "effektreglerad pump" som denna.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

AN

#12 » 19:56:25, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

edgein skrev:Är den satt till 11kW "fast" inne i pumpen?

Såhär ser "hästkraftsventilen" ut på en A10. De är justerbara, hur det är på din vet jag inte. Men vet att det finns PV-pumpar där det går att justera.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

edgein (trådstartaren)

#13 » 21:33:25, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär ser ventilen ut i manualen. Jag vet tyvärr inte hur jag skall läsa den men jag kan se att det finns en del fjädrar. Som brukar innebära någon slags ventil. :smile:

Bild

Hittade en bild från när jag hade av locket också. Där syns två möjliga skruvar. jag gissar på den högra..

Bild
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

AN

#14 » 21:58:09, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lilla ventilen nere på "konan" är hästkraftsventilen, den får sin fjäder modulerad av vaggans läge. Vid liten vinkel (lågt flöde) är fjädern blir fjädern mer spänd än vid stor vinlek på vaggan (högt flöde).
Jämför du med bilden i min tidigare post är det är det denna uppgift excenterpinnen har, då denna är kopplad till vaggan.

Så vid stort flöde behövs lägre tryck för att öppna ventilen, och vid lågt flöde behövs högre tryck. Effektformeln, Flöde x tryck.
När trycket ökar öppnar hästkraftsventilen och dränerar fjäderkammaren i övre ventilen, så att pumpen vinklar mot lägre flöde, och sedan hittar sitt jämviktsläge igen pga av att hästkraftsventilens fjäder blir styvare och stänger. Ökar trycket mer sker ju samma sak igen. Minskar trycket stängs ju hästkraftsventilen och trycket ökar i fjäderkammaren på övre ventilen och pumpen vinklar mot mer flöde. Väldigt förenklad förklaring.
Som jag uppfattar funktionen är väl bäst att tillägga.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#15 » 22:21:03, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är vänstra justerskruven på fotot är effektjusteringen. Om elmotorn är på 11kW så finns det ingen andledning att pilla på den.
Den högra skruven på fotot är max tryck. Denna bör givetvis stå högre än dom två som är på utsidan av tanken om det ska vara nån vits.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jpd, Michael Meier och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se