Turbodiesel skrev:(kaosvarning)
Jag kör ca 100L/ min pumpflöde på en 110x80 (om jag minns rätt) cylinder (tryckstyrd aut regen). Originalversionen krävde över 100bar för att ens flytta cylindern (oljan!) i tomme, både utåt &
(speciellt) inåt. Dagens version med dubbla 3/4" linjer. Samt en extra ventil för att släppa returslaget direkt till tank ger en hanterbar nivå på runt 40bar i tomkörning. Det blir i alla fall ingen värme av det längre..
Tack för att du verifierade min "kaosvarning". Fantastisk vittnesbörd från verkligheten.
Med 100 L min pumpflöde på en 110x80 cylinder så blir ditt totala regen-flöde 89% högre än pumpflödet. Det höga mottrycket vid tomgång förklarades väl när du kraftigt reducerade mottrycket med dubbla ledningar.
Då din kolvstång är relativt grov så får du ett returflöde från plus-sidan som är 112% högre än pumpflödet vilket förklarar var din pump hae ännu svårare att dra in kolven obelastad än att tryck ut den obelastad.
Ps. Editerade efteråt
Montera ett tryckmätare uttag på båda ledningar vid hydraulcylinderns portar samt en mätare för pumptrycket. Det blir intressant avläsning när du kör tomgång ut och in, med uch utan regen...