Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Regenerativ ventil + högt flöde + elektriskt styrd

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

edgein (trådstartaren)

#1 » 19:44:51, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag behöver en elektriskt styrd ventil som skall fungera likt en elektrisk NO (normally open) brytare. Den behöver dock inte vara fjäderbelastad och automatiskt gå tillbaka som en solenoid. Så NO kanske är en dålig jämförelse..

Den kommer att bo mellan cylinder- och stång-sidan för att jag skall kunna kortsluta dem och få så kallad regenerativ drift.

En slang in och en slang ut.

Den behöver klara 300+ liter per minut.

Det finns inget krav på att den skall vara snabb.

Den måste klara iaf 250 bars tryck.

Gärna billig!

Förslag?

Edit: ändrade till NO då jag kommer kunna knäcka det mesta i regenerativ drift..
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.



Turbodiesel

#2 » 20:01:07, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

6/2 ventilen är den billigaste ventiltypen för ändamålet, och du behöver stänga mot tank ändå. Så den växlande funktionen är inte onödig.

300l/ min med hanterbara förluster kräver en del av designen och dimensioneringen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

edgein (trådstartaren)

#3 » 20:40:08, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar från en otålig! :grin:

Hade helt glömt det där med att stänga till tank. :buga:

Jag har använt akkamanns eminenta kalkylark enligt nedan. Den berättar för mig (ute till höger på bilden) att returflöde på "regen" blir 500 liter. Om öppningen inte är stor så lär det genereras mycket värme tänker jag. Rätta mig gärna om jag har tänkt fel eller missuppfattat något.

Bild

Har kollat lite på AliExpress på "Solenoid Pilot Operated Directional Control Valves" storleken är cetop 7/ng16 men det känns som det blir en massa extra slangar och ett stort "paket". Men den klarar ju 300 liter enligt specen och är hyfsat billigt.

Finns det ens 6/2 i den storleken eller behöver jag inte så stor?
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Turbodiesel

#4 » 21:05:07, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att pilotventiler tar eller får pilottryck från någon av portarna för att fungera. 6/2 är normalt direktverkande (solenoiden är kopplad mekaniskt till ventilsliden) vilket underlättar tänkandet.

Kanske finns det färdiga regenblock även i kina? i väst finns det, men då räcker inte en 10k-lapp långt.

Så fort komponenter hamnar utanför den normala 60L/min storleken så blir de dyra, och fort går det.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#5 » 21:09:52, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en sån sak där 10k-lappen inte räcker men den switchar automatiskt vid tryck utan solenoid: https://www.sunhydraulics.com/model/YDJC

Står lite regenerativa tips och trix i denne pdf'en.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#6 » 21:35:45, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste säga att du har en förmåga att starta intressanta trådar. :smile:
Själv är man inte så driftig.
En ny vedmaskin?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

edgein (trådstartaren)

#7 » 20:47:28, 21-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar, jag kommer styra klyven med en PLC, även "regen".

Anledningen är att jag vill ha full kontroll och att jag kan köra den på reget-läge allt som oftast men styra om till utan regen baserat på tryck men också tid.

I bästa av världar kommer jag köra motorn i 93 Hz men bara 50 bar. Då får man 2800 rpm som jag räknar med ovan. Max vad pumpen klarar. 15 tons tryck räcker ju länge. Om det kommer gå bra beror ju delvis på hur många Ampere den drar då..

Jag kommer ha brytare som känner av om tryckplattan är framme eller tillbaka. Skulle tycker vara 50 bar och tiden gå över en viss gräns kommer jag först att sänka varvtalet och sedan köra utan regen. Då får jag en teoretisk siffra på 78 ton vid 250 bar!

AN: detta är till mitt bygge vedklyv 2.0 som jag startade för något år sedan, hade kunnat skriva där också men gillar mer separata trådar av samma anledning som vi inte tillåtet samlingstrådar längre. Lättare att hitta information. :smile: Det kommer komma uppdatering i huvudtråden så småningom.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Jac

#8 » 08:41:02, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Står lite regenerativa tips och trix i denne pdf'en.


Alltså den här pdf'en som tydligen inte kom med i förra inlägget. Inte så mycket som är relevant för vedklyv kanske men lite intressant iallafall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

edgein (trådstartaren)

#9 » 16:51:38, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra dokument!

Det slog mig när jag såg den att jag också gjort en ritning vid nåt tillfället..

Bild

Detta skulle väl fundera?

Följdfråga, är det kritiskt att ventilen bara används så som pilarna på illustrationen på själva ventilen visar? Kan jag skicka olja på andra hållet utan problem?
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Jac

#10 » 17:57:27, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får du kolla i datablad till respektive ventil. En del ventiler tål kanske bara 50 bar på T-porten, andra kan tåla 250 bar på T-porten.

Fanns lite mer kul på sista sidan i denne tråden: [Traktorer] Ventilgåta

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#11 » 21:51:18, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regen är alltid intressanta trådar. Det är lätt att bli kär i den regenerativa iden. Men för många blir det snart hat-kärlek.

Regenerativ funktion är en bra teoretisk ide som lätt blir oanvändbar om man arbetar med extrema dimensionsförhållanden på den dubbelverkande hydraulcylindern.
Regenerativ funktion kommer bäst till sin rätt där en hydraul kolv går ut med hjälp av gravitation eller delvis hjälp av gravitation. Exempel på detär t ex ett utskjut på en skogskran, en vipparm på en skogskran. Det har i årtionden varit en allmän metod att spara oljeflödeskapacitet till övriga kranfunktioner mera än att göra t ex utskjutet/vippen snabbare.

Vad gäller dimensioner på hydraulcylindern så bör man hålla sig till diameterförhållanden mellan kolv och kolvstång <2:1. Dvs om man har en cylinderdiameter på 100mm så bör kolvstången vara minst 50mm i diameter. Om vi som extermfall tar en kolvstång som har 25 mm diameter så kommer det regenerativa flödet bli så högt att att mottryck gör att en tryckbegränsningsventil måste öppna. Om inte tryckbegrännsaren öppnar så blir ändå uppvärmningsförlusterna väldigt stora.
100 mm cyl diameter och 50 mm kolvstång gör att areaförhålllandet blir 4:1 och en flödesförstärkning på 4X (inklusive pumpflödet)
100 mm cyl diameter och 25 mm kolvstång gör att areaförhållandet blir 16:1 och en flödesförstärkning på 16X (inklusive pumpflödet)

Om kolvstången är "relativt grov" så kommer det att uppstå stor flödesförstärkning när plus-sidan går i retur. Dessutom kan minus-sidan hamna i fällan av tryckförstärkning om man inte ser upp vid ritbordet. Regenerativ funktion får/bör inte samtidigt kombineras med hastighetsbegränsande strypningar på minus-sidan. Det blir ju soma at "gasa och bromsa" samtidigt.
100 mm cyl diameter och 60 mm kolvstång gör att areaförhålllandet blir 4:1 och en flödesförstärkning på 1.56X vid plussidans retur
100 mm cyl diameter och 80 mm kolvstång gör att areaförhållandet blir 16:1 och en flödesförstärkning på 2.78X vid plussidans retur

Alla dessa värmeproblem går naturligtvis delvis bygga bort med grövre ledningsdimensioner och regen-ventiler med hög flödeskapacitet. Däremot så är det svårt att göra något åt port-stroleken på tex hydraulcylindern

Även om feldimensionering inte går så långt att tryckbegränsaren öppnar så kan man vara säker på stora värmeproblem.
Så håll kolvstången mellan 50% och 70% av cylinderdiametern.
Om man vill att en differential cylinder skall gå lika snabbt in som ut vid regen så bör kolvstångens diameter vara ca 70.7% av cylinder diametern (standard cylindrar kan vara svåra att hitta med detta dimensionsförhållande)
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

edgein (trådstartaren)

#12 » 22:53:09, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får testa helt enkelt. Cylinder 200 och kolv 90 så 45%, inte optimalt men det är svårt att vara kräsen när man går tag på grejer billigt. :smile:
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

akkamaan

#13 » 23:30:56, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

edgein skrev:Jag får testa helt enkelt. Cylinder 200 och kolv 90 så 45%, inte optimalt men det är svårt att vara kräsen när man går tag på grejer billigt. :smile:

Absolut, det mest lärorika är att testa sig fram.
Med de dimensionerna så får du ett totalflöde in på plussidan som är nästan 5x pumplödet
Nu vet jag inte vilket pumpflöde du har, deplacement X varvtal, men om du har en pump som ger 100 L/min eller ca 1.7 L/s så säger normerna för ledningsdimensioner för 493 L/min att minst 1¾" tryckledning bör användas. Det ger 5.7 m/s i strömningshastighet. Låt säga att du nöjer dig med 1" tryckledning så ger det en oljehastighet på mer än 17 m/s. Vad har du för portstorlek på din 200 mm cylinder?
Det är här dina regen-planer börjar bli "jobbiga"
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

edgein (trådstartaren)

#14 » 23:39:01, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har alla data i bilden från ditt uträknings-ark lite högre upp. :smile:

Där står dock inte portstorlek. Jag har för mig att det var 3/4 på cylinder-sidan och 1/2 på kolv-sidan. Jag har redan funderat på om det kanske är läge att förstora..

Ja, det låter mer och mer som att det kommer bli jobbigt med "regen".

Som repetition på ett annat tidigare inlägg så bör nämnas att när den kör 2800 varv som i uträkningen så kör jag motorn i 93 Hz. Så där kommer troligtvis andra problem också.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Turbodiesel

#15 » 00:54:06, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

(kaosvarning)

Bild

Jag kör ca 100L/ min pumpflöde på en 110x80 (om jag minns rätt) cylinder (tryckstyrd aut regen). Originalversionen krävde över 100bar för att ens flytta cylindern (oljan!) i tomme, både utåt &
(speciellt) inåt. Dagens version med dubbla 3/4" linjer. Samt en extra ventil för att släppa returslaget direkt till tank ger en hanterbar nivå på runt 40bar i tomkörning. Det blir i alla fall ingen värme av det längre..

Dagen utan vedklyvsprojekt kanske man blir tvungen att skaffa sig en hobby..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se