Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Shockventil

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

fredrik.segerkar (trådstartaren)

#1 » 18:30:37, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister håller på att bygga mig en multiskopa och tänkte sätta chokeventiler som skydd för klaffarna problemet är att jag saknar fri retur på trakorn. Går det lösa på nåt annat sätt än att skicka oljan via fri retur?

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
fredrik.segerkar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:54:50, 09-03-2021
Ort: Piteå



fretchi

#2 » 19:38:25, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle man kunna ha två ackumulatorer efter chockventilerna som dräneras till bägge portarna via backventiler kanske?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fredrik.segerkar (trådstartaren)

#3 » 20:20:32, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att acumulatorn skulle funka som en spilltank? Förstår inte vad du menade med backventil.

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
fredrik.segerkar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:54:50, 09-03-2021
Ort: Piteå

Jac

#4 » 20:27:37, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#5 » 09:58:33, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

fredrik.segerkar (trådstartaren)

#6 » 11:31:32, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade inlägget i den första tråden så jag förstår hur ni menade. däremot funkar inte andra tråden du länkade.

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
fredrik.segerkar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:54:50, 09-03-2021
Ort: Piteå

Jac

#7 » 12:34:53, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar fint här. Nån annan som har problem med den länken?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#8 » 19:30:01, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

funkar bra
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

fredrik.segerkar (trådstartaren)

#9 » 17:10:36, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det slutade att jag köpte en sån här ventil och satte en accimulator på t porten
Bild
Bild

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
fredrik.segerkar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:54:50, 09-03-2021
Ort: Piteå

fredrik.segerkar (trådstartaren)

#10 » 12:22:31, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med den lösning jag har på hydrauliken visst måste jag efter att ventilen löst ut manuellt släppa på trycket i accen genom att dra in klaffen lite grann innan jag kör ut den igen?

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
fredrik.segerkar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:54:50, 09-03-2021
Ort: Piteå

Jac

#11 » 09:30:44, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korrekt.
Edit: Fel, det är cylinder ut som tömmer accen. (sorry läste för snabbt som vanligt )


Om vi antar att det är kopplat så här Jac @ Vad är detta, multiskopans klaffar går hydrauliskt tungt (minus elventilen) så släpper acctrycket när du kör cylindern UT.
När du kör cylindern ut kör pumpen olja in på cylinderns plussida och cylinderns minussida kopplas till tank, då smiter acctrycket ut.

Om du kör cylindern IN och det nästan inte är belastning på den så kan ju acctrycket smita ut den vägen också, så länge det är högre än pumptrycket men det är ju lite osäkert hur det blir med det.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se