Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Danfoss pvg 32 problem

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jyrrki (trådstartaren)

#1 » 11:58:06, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har köpt ett begagnat danfoss pvg 32 paket med 6 prop och en on off.
Får tyvärr ej detta att funka och hoppas att någon kan hjälpa mig vidare.
Paketet ha enligt uppgift suttit på en vägverksmaskin. Det var konfigurerat för stängt centrum.jag har ändrat det till öppet med original nippel och plockat bord den gamla pluggen.
När jag mäter på el får jag 6-12-18 volt som jag bör få.jag har jord + 2 signal kablar anslutna.utan jord funkar det ej alls.
Paketet är 24 volt.
Det som händer är att jag bara får de 2 första blocken att röra sig(har vanliga mekaniska spakar också)dessutom åt samma håll oavsett hur jag drar i elspakarna.jag kan få lite knyck även i den tredje spaken men bara lite. Hjälper ej att jag skiftar kontakter.har till och med skiftat ett par moduler utan resultat.
Är det någon som har något uppslag eller idé på vad det kan vara som orsakar detta?
På mekaniska spakarna funkar allt som det ska. Just nu har jag öppnat hela paketet för att se om jag kan hitta något fel eller smuts.dock ej sett något ännu.
All hjälp uppskattas verkligen!!
Mvh
Jörgen
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100



Jac

#2 » 12:41:27, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har alltså provat att byta plats på en fungerande och icke fungerande elmodul?
Felet följer inte modulen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jyrrki (trådstartaren)

#3 » 13:04:30, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Nej jag har inte testat att flytta alla men 2 ST och det gjorde ingen skillnad.samma symptom.
Mvh
Jörgen.
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

Jac

#4 » 13:55:29, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanliga är ju att elmodulen ger upp. Alltså flyttar man en elmodul från en fungerande sektion till en icke-fungerande så funkar den då.

Men om du menar att du har provat detta så betyder det ju att felet är i ventilsektionen och inte i elmodulen och då blir det svårare.

Det ända jag komma på rakt av är om skruven i änden på sliden saknas så att mätpinnen från elmodulen inte har nåt att stötta mot
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jyrrki (trådstartaren)

#5 » 18:10:15, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Nej den sitter där. Däremot går den bara åt andra hållet precis som om den inte fick olja på den sidan?
Vad skulle kunna få alla elmodulerna att ge upp samtidigt? Kan det vara något fel jag har gjort? Har hela tiden matat den med 24 volt.
Har ju ej fått den att funka från början suck. En sak jag reagerat på är att oljan är väldigt skummig på retursidan.
Kan det vara någon form av internt läckage?
Mvh
Jörgen
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

akkamaan

#6 » 18:42:59, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom den kompletta informationsbroschyren på Danfoss PVG32 är på 243 sidor så tror jag det är lite mer än att bara byta en "plugg" mot en "nippel"...
Antar att du planerar använda ventilen för med en konstanflödespump och då behöver du byta eller bygga om inlopps-sektionen
Det är ett ganska komplext ventilsystem som är byggt för Load Sensing, LS
Läs om inloppsmodulerna på sidorna 15-45

Sen har du ju detta med vilka slider paketet är bestyckat med. Om paketet kommer från en "vägverksmaskin" så kan du inte förvänta dig att det passar ditt projekt. Misstänker att du ska använda det för en "kran"??

Danfoss PVG32 komplett PDF

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

Jac

#7 » 19:25:53, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Eftersom den kompletta informationsbroschyren på Danfoss PVG32 är på 243 sidor så tror jag det är lite mer än att bara byta en "plugg" mot en "nippel"...


Nja det finns ett litet ombyggnadskit, nån liten intern plug och nån liten dysa och nånting till, kommer inte ihåg. Kostade några hundralappar sist. Lite småpilligt men är gjort på några minuter med hjälp av medföljande instruktioner.

Om jag har förstått det rätt så funkar allting som det ska när man drar i dom manuella spakarna men inte när man kör elmodulerna.





Även om du säger att dom elektriska signalerna är rätt så låter det ändå som att det är där felet är.

Har du mätt spänningen med ventilerna tillkopplade? Ingångsimpedansen är ju inte oändlig, den är väl typ 10k eller nåt så. Har du Danfoss joystickar till signal eller är det nåt hemmabygg?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jyrrki (trådstartaren)

#8 » 19:39:44, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Den har faktiskt drivit en kran på en vägverksmaskin, så den bör ej vara helt fel i det avseendet. Enligt det jag hittat just gällande closed center vs open center på inloppsmodulen så är det faktiskt bara dessa 2 som skall bytas.Jag kollade upp detta i manualen innan jag köpte paketet.
Slider vet jag ju faktiskt inte men resonerade som så att eftersom den drivit en kran borde den vara hyfsat rätt iallafall.
Mycket riktigt har jag tänkt att ha den till en skogskran. Manualen är tämligen omfattande och det är inte helt enkelt att förstå allt där för en amatör. Den plugg jag monterat i heter pvg329155ls5153. Mycket möjligt att jag helt missat något.utryckte mig lite slarvigt med nippel istället för plugg. Satt även en dysa som jag monterade bort i enlighet med manualen.
Mvh
Jörgen

1 person gillar det här inlägget.
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

Jyrrki (trådstartaren)

#9 » 19:45:49, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missade ditt svar jac.
Ja jag har dragit av locket på hirschman kontakten för att kunna mäta direkt på när jag aktiverar spakarna. Tänkte också att det skulle kunna vara spänningsfall eller dylikt.spakarna är danfoss egna. Allt satt ihopbyggt i ett kit med spakarna inbyggd i en låda.bara paketet som var löst.
Mvh
Jörgen
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

Turbodiesel

#10 » 19:54:32, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lär dig hur ON-OFF-modulen fungerar, och använd den för felsökning. Fungerar alla sektioner då distinkt åt båda hållen så har du troligen inget fel på servosidan.

PVG är kul, leta rätt på alla ingraverade nummer på de olika prylarna och se vad du har. Innan du bygger för långt. Optimerade hydraulprylar från 'skrotlådan* är ofta en kamp att använda till något vettigt.

PVG (och andra finare proffsventiler) är extremt mångsidiga, på gott & ont. Däremot är danfossprylarna alltid märkta på ett eller annat sätt. Det underlättar enormt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

joakim72

#11 » 20:51:20, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Lär dig hur ON-OFF-modulen fungerar, och använd den för felsökning. Fungerar alla sektioner då distinkt åt båda hållen så har du troligen inget fel på servosidan.

PVG är kul, leta rätt på alla ingraverade nummer på de olika prylarna och se vad du har. Innan du bygger för långt. Optimerade hydraulprylar från 'skrotlådan* är ofta en kamp att använda till något vettigt.

PVG (och andra finare proffsventiler) är extremt mångsidiga, på gott & ont. Däremot är danfossprylarna alltid märkta på ett eller annat sätt. Det underlättar enormt.

Tanken att jämföra on/off med proportional fungerar inte, de är kopplade olika. On/Off har en jord och styrs med matning till skillt stift för. A och B porten, medan proportional skall ha konstant matning mellan 2 stift och tredje stiftet vill ha en linjär signal mellan ca. 0,5 till 0,5V under matningsspänningen.
1/2 matningsspänningen =neutral, neråt från 1/2Vcc, Aport och uppåt Bport.(kan vara andra vägen, bör kollas)
Får du reaktion i On/Off sektionen så skall de andra fungera ochså om inte elmodulen eller kopplingarna har fel.

1 person gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Turbodiesel

#12 » 21:01:46, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag vet hur de ska fungera. Tanken från min sida var att använda on-off modulen för att felsöka själva ventilbordet hydrauliskt, så att säga. Eftersom det känns som att TS söker efter ett hydrauliskt/mekaniskt fel just nu.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jyrrki (trådstartaren)

#13 » 21:39:11, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en bra idé att sätta in on/off modulen på en annan sektion som du skriver turbodiesel.Mycket riktigt om den funkar där istället så bör man kunna utesluta mekaniska fel då ( eller få bekräftat att det är mekaniskt) ska försöka testa detta imorgon. Har ju ej flyttat den innan heller. Har naturligtvis ej kört denna kontakten på någon av de andra eftersom jag varit rädd att skada något.Har ej tänkt på att flytta hela modulen med kontakt istället.
Mvh
Jörgen

2 personer gillar det här inlägget.
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

joakim72

#14 » 06:07:57, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, du gör rätt i att inte flytta kontakter mellan modulerna eftersom du har 2 typer i bordet.
Du har säkert sagt detta redan, men fungerar alla proportionella ventiler åt ett håll?
Samma port på alla?
Läste igenom igen, du har elen felkopplad, men akkamaan har letat upp pdf så det är bara att läsa och kolla att trådarna är rätt.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Jac

#15 » 09:23:27, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja elen låter helt klart mest troligt. Att det skull uppstå ett mystiskt pilothydrauliskt fel i alla ventilsektioner samtidigt låter otroligt osannolikt. Att det inte ligger i elmodulerna har du ju testat genom att byta plats på dom.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se