Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Monsun Tison HV07 proportional-spolar?

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Drakens Mekaniska (trådstartaren)

#16 » 08:20:25, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Drakens Mekaniska skrev:Hur funkar det med serienipplar annars, mellan två separata ventilpaket?


Funkar ca så här på vanliga opencenter ventiler: Jac @ [Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?

Akkamaan's parallellkoppling är en lite mer avancerad variant och verkar bara finnas på lite mer high end ventiler som Parker och Nordhydraulic.


Det går att seriekoppla efter PVG32 (som körs på fast pump) men jag tror man behöver byta hela inloppsektionen.



Har två sorters inloppssektioner, kanske någon av dessa går att använda för seriekoppling?

/Pontus

Bild
Användarvisningsbild
Drakens Mekaniska
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:29, 20-01-2020
Ort: Rättvik, Dalarnas Län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo C304 6x6 / TGB13 Egenbyggd lastväxlare



Jac

#17 » 10:38:12, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror porten måste vara märkt HPCO. Sök på HPCO i PVG32 databladet.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#18 » 21:27:41, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Om du skaffar en begagnad IPS-box som klarar 4 kanaler så kan du ordna den variabla och proportionella insignalen på 0-8 Volt till IPS'n via dina radiokonstruktioner.

Fanns det radiostyrning som original, eller vet du någon som byggt det? Skulle gärna ha radiostyrning till min Moelven-kran. Men det kanske blir väldigt kostsamt?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#19 » 23:33:08, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
akkamaan skrev:Om du skaffar en begagnad IPS-box som klarar 4 kanaler så kan du ordna den variabla och proportionella insignalen på 0-8 Volt till IPS'n via dina radiokonstruktioner.

Fanns det radiostyrning som original, eller vet du någon som byggt det? Skulle gärna ha radiostyrning till min Moelven-kran. Men det kanske blir väldigt kostsamt?

Det fanns aldrig npn radiostyrning men det fanns en konsol med VCU för fjärrstyrning via kabel

Det är ju bara en analog 0-8 volt DC variabel insignal till IPS-boxen. Med en radiomottagare och omvandlare från radio till analog vid IPS-boxen och en signalsändare vid spakarna så borde en elektronik amatör/hobby-byggare kunna ordna detta ganska billigt så att du åtminstone kan prova en prototyp...


Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Drakens Mekaniska (trådstartaren)

#20 » 01:42:45, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått tag i några "defekta" danfoss PVEH-förstyrare som öppnades och rengjordes. Så nu har jag lyckats testköra danfoss-grejor med min egendesignade radiostyrning. Setupen blev väldigt high-chaparall då inloppsgaveln visade sig vara closed-center och testades på ett klent hydraulaggregat (pump med variabelt deplacement utan ls-signal) och utan överströmmare, ett delflöde togs därför ut till danfosslimpan via ett annat ventilblock med öppet centrum och spaken på halv stång.

Att det är halv livsfarligt och idiotiskt att köra utan tryckreducering vet jag mycket väl, men nu var det så att elmotorn inte orkade bygga högre tryck än ca 100 bar mot stopp. Kan vara värt att tillägga.

Sektion nummer ett verkar hålla sliden lite off-center vilket den inte skall, men svarar dock snabbt och korrekt på styrsignalen. Sektion nummer två känns trög vid snabb manövrering, nästan som om den har inbyggd rampning. Sektion nummer tre hade ett läckage i spakdelen så den togs bort tills vidare.

Tänkte om någon ville se hur det gick.

//Pontus



1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Drakens Mekaniska
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:29, 20-01-2020
Ort: Rättvik, Dalarnas Län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo C304 6x6 / TGB13 Egenbyggd lastväxlare

Jac

#21 » 02:32:19, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där förstod jag inte riktigt.
Är det closed center PVG32 så har du ju tryckbegränsare i inloppet.
Opencenter ventilen hade väl i tillägg sin tryckbegränsare i inloppet så det ska väl inte vara några problem förutom att oljan blir varm så småningom.
En variabel pump utan LS-signal brukar ju vara en konstanttryckspump och då vinklar den ner när det uppnår inställt tryck.



Att det är mer än idiotiskt att köra en fast pump utan tryckbegränsare är sant men i stort sett har alla ju alla ventilpaket en tryckbegränsare på inloppet så man måste göra nåt extra dumt för att få till det, t.ex. sätta en kulventil först.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Drakens Mekaniska (trådstartaren)

#22 » 02:53:40, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Det där förstod jag inte riktigt.
Är det closed center PVG32 så har du ju tryckbegränsare i inloppet.
Opencenter ventilen hade väl i tillägg sin tryckbegränsare i inloppet så det ska väl inte vara några problem förutom att oljan blir varm så småningom.
En variabel pump utan LS-signal brukar ju vara en konstanttryckspump och då vinklar den ner när det uppnår inställt tryck.



Att det är mer än idiotiskt att köra en fast pump utan tryckbegränsare är sant men i stort sett har alla ju alla ventilpaket en tryckbegränsare på inloppet så man måste göra nåt extra dumt för att få till det, t.ex. sätta en kulventil först.


Troligen är tryckbegränsaren i pvg-32n ställd högre än "stall-trycket" (~100bar) i hydraulaggregatet och därför upplevde vi tvärnit ganska direkt vid start av hydraulaggregatet och utlöst motorskydd som följd då pvg32-paketet satt direkt över pumpen. Något är fel i aggregatet. Open-center ventilen som sitter på aggregatet är en gammal nordhydraulicventil utan överströmmare.

/Pontus
Användarvisningsbild
Drakens Mekaniska
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:29, 20-01-2020
Ort: Rättvik, Dalarnas Län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo C304 6x6 / TGB13 Egenbyggd lastväxlare

Jac

#23 » 03:03:59, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då förstod jag lite mer men inte all... En insexnyckel och en manometer så kan du ju ratta PVG32'an till vilket tryck du vill på 5 sekunder.

Konverteringskitet till PVG32 till opencenter kan också vara bra att ha om man har så tveksamt variabel pump, kostar som en stor hamburgare ungefär och finns garanterat på hyllan hos nån svensk handlare.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Drakens Mekaniska (trådstartaren)

#24 » 03:20:33, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ok, då förstod jag lite mer men inte all... En insexnyckel och en manometer så kan du ju ratta PVG32'an till vilket tryck du vill på 5 sekunder.

Konverteringskitet till PVG32 till opencenter kan också vara bra att ha om man har så tveksamt variabel pump, kostar som en stor hamburgare ungefär och finns garanterat på hyllan hos nån svensk handlare.


Visste inte om vid tillfället för provkörningen att inloppssektionen hade detta inbyggt. Men det klarnade nu, sitter helt säkert en justering under plastlocket som är fastmålat på inloppssektionen. Har dock en sektion liggandes som enligt siffrorna är open-center vilket är det jag kommer använda då ventilpaketet ska monteras på lastbilen.

Skall tilläggas att detta provkördes i all hast i kompisens iskalla garage huttrandes i minusgrader.

/Pontus
Användarvisningsbild
Drakens Mekaniska
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:29, 20-01-2020
Ort: Rättvik, Dalarnas Län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo C304 6x6 / TGB13 Egenbyggd lastväxlare

Jac

#25 » 15:18:38, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gammal fin tradition i hydraulikvärlden är att man i datablad aldrig pekar ut var en justerskruv är placerad rent fysiskt, man bara visar att den existerar på ett schema.

Insex i röd cirkel är till tryckjusteringen. Är den äldre än typ 2003 så är det 120 bar/varv, är den nyare än 2004 så är det 100 bar/varv.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Malmros

#26 » 16:18:20, 17-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag söker såna spolar/magnetventiler du har på bilden om du får nån över eller om någon annan kanske har. Det har gått ett flatstift på svärfar gamla maskin o han har 2 såna här på den.
Malmros
1 inlägg
 
Blev medlem: 15:33:01, 17-12-2021
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban och 30 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se