Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Monsun Tison HV07 proportional-spolar?

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Drakens Mekaniska (trådstartaren)

#1 » 06:42:06, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag passar på att tala om här att jag söker ett elstyrt (elspak/prop/radiostyrt) ventilpaket för ett projekt som involverar en mindre hiab-kran.

Kollegan tog med ett eventuellt lämpligt ventilpaket till jobbet som han tror det kan ha setat elspaksstyrning till.

Är det någon som kan berätta utifrån bilderna vad det är för slags ventilpaket/spolar jag fått tag i? Jag har provat att söka på beteckningarna, men lyckas ej utröna om spolarna är lämpliga för prop-styrning eller enbart s.k. on/off. Hoppas på prop eftersom det verkar vara en ordentlig förstyrningstillsats.

Ventilpaketet skall styras med egentillverkad radiostyrning som ger en PWM utsignal och 24V.

Mvh/Pontus



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Gå till lösningen
Användarvisningsbild
Drakens Mekaniska
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:29, 20-01-2020
Ort: Rättvik, Dalarnas Län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo C304 6x6 / TGB13 Egenbyggd lastväxlare



Turbodiesel

#2 » 21:18:11, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

"MSM" och resten av texten känns 'Magnet Schultz' du kan ju prova att maila dit och fråga lite snällt. Om de vill kännas vid magneterna.

Byggbara ventilpaket kan ju ha många hemligheter, beroende på vad de var designade till från början. Det är vanskligt att anta att det passar en helt annan applikation utan bekymmer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#3 » 01:08:20, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Turbodiesel om att spolarna/sliderna i paketet eventuellt inte passar den applikation du tänker på. De kanske inte ens passar för ditt tänkta hydraulsystem, genomströmmande konstantflödesystem kontra konstanttrycksystem

Ser ut som "ESO" ON/OFF magneter men de är också lika som "ESP/ESPSD". Tidigare HV07 versioner hade en styrning som liknade denna som kallades PCE2 som finns med i en reservdelslista för HV07 på sidan 23
Läs på sidorna 19-23 i PDF manualen för HV07

Ventilpaketet skall styras med egentillverkad radiostyrning som ger en PWM utsignal och 24V.


Trådlös fjärrstyrning via radio?
De där 24 Volten kan du nog glömma. Ska du styra proportionellt så är det variabel "PWM"-strömstyrka som gäller i området 200mA-500mA (Se pdf jag nämnd ovanför)
För ON/OFF behövs ingen PWM, bara rätt och slätt en 24V signal
Om du skaffar en begagnad IPS-box som klarar 4 kanaler så kan du ordna den variabla och proportionella insignalen på 0-8 Volt till IPS'n via dina radiokonstruktioner.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Drakens Mekaniska (trådstartaren)

#4 » 01:22:58, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du missuppfattade mig, spolarna skall klara av 24V utan att brinna upp vid låt säga 100% duty cycle, pga att spänningen är "konstant" i en PWM-vågform.

Se själv det projektet här, har även 0-10V analog utsignal om någon ventil kräver det. PWM-kortet är inte riktigt klart ännu.


3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Drakens Mekaniska
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:29, 20-01-2020
Ort: Rättvik, Dalarnas Län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo C304 6x6 / TGB13 Egenbyggd lastväxlare

Drakens Mekaniska (trådstartaren)

#5 » 06:58:12, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstyrningen PCE2 är väldigt lik den jag har, men frågan är då om magnetspolarna för detta är tänkt som ON/OFF dvs en ren 24VDC signal för fullt spjäll eller tänkt att användas i kombination med en IPS-box (alltså elektroniskt variabelt / proportionellt).

Detta hittar jag ingen information om, annars mottages gärna tips om lämpliga grejor för en mindre kran med rekommenderat flöde kring 10 minutliter. (Bom,Sticka,Sväng samt utskjut). "Simulering" av IPS-boxen är enbart en programmeringsfråga i mottagaren som jag håller på att utveckla, så detta kan vi bortse ifrån.

Mvh/Pontus
Användarvisningsbild
Drakens Mekaniska
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:29, 20-01-2020
Ort: Rättvik, Dalarnas Län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo C304 6x6 / TGB13 Egenbyggd lastväxlare

akkamaan

#6 » 16:28:22, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reservdelslistan från Monsun-Tison som visar PCE2 är en betydligt äldre upplaga, 15+ år, än färgbroschyren från 1998 utgiven av VOAC/Parker. Så du har en äldre HV07 ventil märkt med Monsun-Tison.
ON/OFF magneterna PCE2 har blivit ersatta med ESO på nyare ventiler. Att PCE2 är en ON/OFF styrningsmagnet kan du se på sidan 2 i den här översiktsbroschyren från 1980-talet. Hade du haft den senare ESO versionen så hade din ventil varit märkt med en VOAC skylt.
Slutsats: Du har ON/OFF magneter på din ventil


Detta inlägg har valts som lösning

"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#7 » 19:50:14, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drakens Mekaniska skrev:...annars mottages gärna tips om lämpliga grejor för en mindre kran med rekommenderat flöde kring 10 minutliter. (Bom,Sticka,Sväng samt utskjut).


Har inga tips på beggade grejor, ganska ovanligt med så små propventiler. Har lite koll på nya grejor bara.
10 lpm är egentligen ner i 1/4" storlek, BLB BC20 är den ända jag kan finna i den klassen.

Finns 3/8" ventiler med lågflödesslider som säkert funkar fint. NordHydraulic RS160EH finns med 10 lpm slider.
NEM NVD2 ser intressant ut med nån slags LS/Opencenter hybrid och finns även den med 10 lpm slider.

Finns en del LS-ventiler i 1/2" klassen, Danfoss PVG32 är den vanligaste och har många små slider att välja på. Propstyrningen har dock inbyggd elektronik och tar en spänningssignal in så PWM behövs inte.

Walvoil DPX050 är en 3/8" ventil med LS av flowsharingtyp som fördelar flödet proportionalt även om pumpflödet inte alltid räcker till. Finns med 10 lpm slider.

Rexroth EDC-P är också det en 3/8" med LS av flowsharing och små slider men direktverkande solenoider.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#8 » 20:30:44, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drakens Mekaniska skrev:...annars mottages gärna tips om lämpliga grejor för en mindre kran med rekommenderat flöde kring 10 minutliter. (Bom,Sticka,Sväng samt utskjut).

Ett HV07-paket med PVE förstyrventiler (EHC) borde finnas begagnade hos de som säljer begagnade skogsmaskindelar, typ Stigs Maskin, Koppom och Alfta Produkter. Men du kanske måste acceptera ett paket med 6-7 slider
Beroende på vilken typ av hydraulsystem du ämnar använda så leta efter paket som suttit på maskiner med samma system annars måste du byta slider i paketet vilket kan bli kostsamt. Sliderna skiljer mellan ventiler för konstantflödes-system och avlastade konstanttryck-system
Sliderna för ett avlastat konstanttryck-system tillåter endast ett mycket lågt genomflöde, ett pumpkontroll-flöde från en ca 0.7 mm strypning när sliden är i neutralläge medan slider för en konstantflödes ventil är helt öppna i neutralläge och genomsläpper hela pumpflödet till tank med relativt lågt motstånd.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Drakens Mekaniska (trådstartaren)

#9 » 21:10:17, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grymma svar! Tackar för detta. Jag har ett konstantflödessystem på terrängbilen där jag vill montera kranen. Har en hög med PVG32-grejor, typ 5-6st ventilblock, gavlar m.m. enbart PVEO-förstyrare dock. (ON/OFF). Får lägga ut en blänkare i köp/sälj om någon har begagnade delar som ligger, eftersom att det är så sjukt dyrt med nytt!

Har en vinsch som vill ha ca 60L/min och en lastväxlare som sväljer samma flöde utan problem så pumpen har jag därför dimensionerat för detta. En ganska rejäl grupp-3 pump på ca 50cc. Då får det isåfall bli en stor danfoss pvg-32 limpa för alltihop, lite krångligare då kranen kommer vara på ett kranflak.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Drakens Mekaniska
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:29, 20-01-2020
Ort: Rättvik, Dalarnas Län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo C304 6x6 / TGB13 Egenbyggd lastväxlare

Jac

#10 » 21:56:34, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom grejorna jag rekommenderade var ju för 10 lpm som du ville ha till kranen, funkar dock inte med en 60 lpm pump...

Finns Danfoss PVHC moduler också utan elektronik, bara enkla solenoider för PWM signal, billigare än de vanliga PVEH modulerna. Då kan du använda dina PVG32 sektioner och samtidigt köra vidare med PWM projektet.
https://www.ebay.com/itm/Danfoss-PVHC-3 ... 3402390782
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Drakens Mekaniska (trådstartaren)

#11 » 22:17:05, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Dom grejorna jag rekommenderade var ju för 10 lpm som du ville ha till kranen, funkar dock inte med en 60 lpm pump...

Finns Danfoss PVHC moduler också utan elektronik, bara enkla solenoider för PWM signal, billigare än de vanliga PVEH modulerna. Då kan du använda dina PVG32 sektioner och samtidigt köra vidare med PWM projektet.
https://www.ebay.com/itm/Danfoss-PVHC-3 ... 3402390782


Ja tanken var ju först att försöka komma undan billigare och ha ett gammalt separat ventilpaket på kranväxlarflaket och enbart tryck/retur snabbkopplingar där imellan. Men inser att det kanske är lika bra att hålla det snordyrt men enkelt och enhetligt med samma ventiltyp och styrning till detta. Då det är enkelt att stoppa i 10L-slidar för kranen, resten av hydrauliken är inte så kritisk, så länge det kommer fram olja.

Det är PVHC-spolar jag sneglat på, men då måste jag enbart hålla mig till denna typ, då de andra digitala förstyrarna jobbar med högre? pilottryck.


Hur funkar det med serienipplar annars, mellan två separata ventilpaket?

/Pontus
Användarvisningsbild
Drakens Mekaniska
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:29, 20-01-2020
Ort: Rättvik, Dalarnas Län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo C304 6x6 / TGB13 Egenbyggd lastväxlare

akkamaan

#12 » 06:50:32, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drakens Mekaniska skrev:Det är PVHC-spolar jag sneglat på, men då måste jag enbart hålla mig till denna typ, då de andra digitala förstyrarna jobbar med högre? pilottryck.

Huruvida det gäller för Danfoss ventilen ska jag inte svära på men generellt så är det slidens centreringsfjädrar som bestämmer vilket pilottryck som behövs oavsett om sliden styrs med det ena eller det andra. Centreringsfjädrarnas hårdhet/styvhet bestäms i första hand av slidens diameter (ändarean) och slaglängd. I de fall en slid har både förstyrning samt manuell spakkontroll så är det förekommande att man använde lite mjukare centreringsfjädrar. Sen kan tillverkarna laborera med slidtoleranserna. Funktioner där man inte vill tolerera något slidläckage, typ en lyftcylinder har mindre toleranser, löper lite trögare i loppet och kan därmed behöva styvare centreringsfjädrar. En ren motorslid utan gravitationslast kan ha större toleranser och något mjukare centreringsfjädrar. Lågt slidläckage ger exaktare funktionskontroll. Visst kan pilottrycken variera något mellan olika tillverkares förstyrventiler men inom en tillverkares (t ex Monsun/VOAC/Parker) produktprogram så är det ganska konstant ungefär samma förstyrtryck man arbetar med. Monsun/VOAC/Parker föredrar ca 5 bar-15 bar styrtryck för mindre ventiler (L90) och ca 5 bar-20 bar för större ventiler (K220). Trots skillnaden så använder man samma förstyrventiler. Det ända som skiljer är att man matar med en högre slutström på den större ventilen. eller om ventilen har bestyckats med styvare fjädrar. Ändkåporna klarar oftast inte mer än ca 35 bar. Åtminstone Parker vill ha ett matningstryck till pilotsystemet som är minst 15 bar högre än sluttrycket. Detta för att säkerställa snabb slidreaktion dvs högt pilotstyrflöde från förstyrventilen. Vanligen klarar man sig med 35 bar.

Hur funkar det med serienipplar annars, mellan två separata ventilpaket?

Om inte de två paketen behöver använda pumpflöde samtidigt så klarar du dig med en serienippel för rundpumpningsflödet. Om funktioner i de båda paketen måste kunna köras samtidigt så måste de två paketens "tryckgallerier" kopplas ihop också...
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#13 » 10:48:38, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fritt ur skallen så tror jag att det används mjukare slidfjädrar till elektrohydraulisk pilot än till ren hydraulisk pilot på Danfoss och Hawe, vet ej varför.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#14 » 10:58:09, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drakens Mekaniska skrev:Hur funkar det med serienipplar annars, mellan två separata ventilpaket?


Funkar ca så här på vanliga opencenter ventiler: Jac @ [Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?

Akkamaan's parallellkoppling är en lite mer avancerad variant och verkar bara finnas på lite mer high end ventiler som Parker och Nordhydraulic.


Det går att seriekoppla efter PVG32 (som körs på fast pump) men jag tror man behöver byta hela inloppsektionen.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#15 » 16:32:07, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Fritt ur skallen så tror jag att det används mjukare slidfjädrar till elektrohydraulisk pilot än till ren hydraulisk pilot, vet ej varför.

Monsun/VOAC/Parker har alltid använt samma fjädrar på EHC och PC, för HV07/L90 är tryckområdet 5.5 bar -15 bar för båda varianterna. (K220 5.5 bar -20 bar)
Akkamaan's parallellkoppling är en lite mer avancerad variant och verkar bara finnas på lite mer high end ventiler som Parker och Nordhydraulic.

Anledningen är att man vill ge båda en ihop-koppling som motsvarar samma sak som om alla sliderna satt i ett och samma paket. Dvs att även sliderna i nedströms paketet blir trycksatta om man trycksätter paketet som sitter uppströms. Om man med serienippel kopplar ihop 2 st 3X paket med denna extra parallellkoppling så gör då att man får samma köregenskaper som 1 st 6X paket. Om man inte använder denna extra parallell-koppling och man tar 80% av pumpflödet till en 100 bar funktion i det uppströms paketet så måste det nedströms sittande paketet bygga sitt eget 100bar arbetstryck med de resterande 20% av pumpflödet vilket blir svårt att smygköra då erforderligt tryck bara kan uppnås i slutet av slidrörelsen.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se