Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Servostyrning

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

labb (trådstartaren)

#1 » 15:25:30, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det här för något, kan det vara någon slag fyrkantig kil? Och hur får man ut den? Markerad men en röd pil i sprängskissen nedan. Trodde först att det var en rörsprint men det visade sig vara fel.

Kolven är till en servostyrning av fabrikat TDZ.

Bild
labb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:30, 15-12-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 806 Militär



labb (trådstartaren)

#2 » 21:21:46, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en rörsprint trots allt och jag fick ut den men det visade sig inte hjälpa ett dugg. Kan fortfarande inte komma åt att byta kolvpackningen.
labb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:30, 15-12-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 806 Militär

Jac

#3 » 21:26:33, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken maskin sitter styrningen på?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

labb (trådstartaren)

#4 » 22:03:21, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en eftermonterad servostyrning på en Volvo BM 430 där kolven läcker olja. Det är en något större kolv än på ritningen C50 istället för ritningens C35 men konstruktionen är samma.

Jag trodde att det bara var att lossa bakgaveln och sedan dra ut kolvstången men det gick inte, innanför bakgaveln sitter en invändig styrning (på ritningen ED 06 119) som jag inte har en aning om hur man skall kunna få ut. Och den bakre kulleden trodde jag var gängad på men det verkar den inte vara så jag lyckade inte komma åt kolvpackningen den vägen heller.
labb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:30, 15-12-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 806 Militär

Michael Meier

#5 » 08:59:11, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ingen liten bild från verkligheten ?

du skrev att rörsprinten fick du ut och där tog det stop, betyder det att kulleden sitter kvar på kolvstången eftersom du skriver att du trodde den var gängad.

Varför tror du inte längre den är gängad? då lär den vara påkrympt, är den mjuk ?

får du in nå avdragarplatta eller klo bakom kulan?
tillverka en ny kulled ? reservdel ? så kan du dela på den, borra två avdragarhål i den ? svetsa fast avdragararmar i kulan ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

labb (trådstartaren)

#6 » 14:28:31, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva kulan sitter kvar på kolvstången. Jag funderade på det och rimligen måste den vara gängad, en press/krymppassning ger ingen mening eftersom kulan måste kunna ta upp kraften i stångens riktning. Dessutom fyller en rörsprint som säkring ingen funktion heller om kulan är pressad dit så antagligen sitter den bara hårt åtdragen.

Skall göra ett nytt försök att skruva av den. Om det inte går så tar jag bilder och lägger upp

1 person gillar det här inlägget.
labb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:30, 15-12-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 806 Militär

labb (trådstartaren)

#7 » 14:48:36, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kulan var gängad på. Letade upp en längre nyckel att dra med och värmde en liten stund med gasol och då lyckades jag lossa den och sedan gick det att få av kolvgaveln med packningen :)

4 personer gillar det här inlägget.
labb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:30, 15-12-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 806 Militär

labb (trådstartaren)

#8 » 23:09:22, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan rapportera att kolven nu är ompackad och monterad och servostyrningen både funkar och håller tätt förutom en av anslutningsslangarna där jag återanvände kopparpackningen efter glödgning men den hade nog blivit för tunn. Den nya U-manschetten till kolvstången var lite skum, original var 25-35-8 vilket jag beställde men den jag fick var bara 34,5 mm i ytterdiameter trots att den var stämplad med 25-35-8. Monterade den ändå på vinst och förlust och än så länge håller den tätt.
labb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:30, 15-12-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 806 Militär


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se