Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Orbitrolstyrning

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

roddjer

#16 » 19:03:43, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:Motivationsvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=WHD7y9DLcKM

Utgår från att det är ditt bygge? Får gärna utveckla, kanske i en egen tråd med många ' :photograph: ' :mrgreen:

Ser hur frän som helst ut! :thumme:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



akkamaan

#17 » 19:15:11, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:Stirra dig inte blind på antal rattvarv.
Om det är 2,3 eller 4 varv kommer funka oavsett.

Visst, så är det...
En tumregel är ju att man vill ha snabbare styrning dvs färre rattvarv om man kör långsamt i terrängen, och långsammare dvs flera rattvarv styrning när man kör snabbt på väg. Detta ur ren säkerhetssynpunkt. Detta lär dock inte vara aktuellt på en relativt långsamt gående bandvagn... 0-5 km/h??
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

PerÖ83

#18 » 19:40:40, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En personbil med servo brukar ha 3,5-4 rattvarv, ändläge till ändläge, "sportigare" bilar brukar ligga kring 3-3,3 varv.
Fler än 4 varv, brukar kännas som ett ständigt vevande! Körde en lastmaskin med ca5 rattvarv, ett ständigt vevande :sad:

Jag har jobbat som bilmek tidigare = kört massor av olika bilar! Och just rattvarv är något som verkligen avgör kör känslan!
Har även byggt några egna fordon, där några har orbitrolstyrning.

Med 2,5 rattvarv kommer den att kännas som en gokart, åk klippare = den kommer att kännas "hetsig" Och jag misstänker att du vill ha den lugn men snabb. Då är det 3,0/3,2 till 3,5/3,8 du vill ha :cool: En liten ratt med rattkula, gör att det går att veva fort :vissla:

Och får du 3,5 varv med 80cc orbitrol, så tycker jag att du ska satsa på det :thumme:
:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

akkamaan

#19 » 20:45:15, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patte87 skrev:Hej alla!

Min första tråd.

Tänkte kolla så jag inte är ute å cyklar, Tanken är att bygga midjestyrning till en liten bandare.
Dimentioner.
Orbitrol 80cc =2rattvarv 160cc open c.
cyl,40/25x140
Uträkning, 2x2x3.14= 12.566 x 14=176cc= 2,2rattvarv
Kör jag då på 50bar får jag det till 628kg på cyl.

Någon som kan rätta:)

Japp, jag kan föreslå följande...
Din beräkning för en utåtgående cylinder stämmer. Men du har ju två st korskopplade cylindrar så du måste lägga ihop tryckande kraft på den ena occh dragande kraft på den andra, så det blir sålunda 6.28 kN + 3.83 kN = 10.11 kN eller ca 992 kg.
Samma sak när det gäller det totala cylinder deplacementet, 182 cc + 111 cc = 293 cc

Det blir teoretiskt 293/80 = 3.66 rattvarv som Jac redan redovisat (3.5), troligen runt 4 rattvarv om man tar hänsyn till det inre läckaget i orbitrolens mätpump...

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

a.Holm

#20 » 10:08:45, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
a.Holm skrev:Motivationsvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=WHD7y9DLcKM

Utgår från att det är ditt bygge? Får gärna utveckla, kanske i en egen tråd med många ' :photograph: ' :mrgreen:

Ser hur frän som helst ut! :thumme:


Vill inte spamma sönder tråden, men drar lite snabb info.
Hade en tråd om lite ombyggationer för längesen på Sävarturbo, men finns inga bilder kvar tyvärr.
https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=24463

Byggd av mig för ca 20 år sen.
Ram och midja är egenbyggt.
Motor: MB 250 turbodiesel
Växellåda MB Automat
Fördelningslåda: Från nån gammal skogsmaskin, Kockums tror jag.
Drivaxlar och kardaner: Volvo 240
Hydraulik: Kugghjulspump driven med kuggrem från vevaxel, 2 spaks ventilpaket, för snöblad fram och för hydrauluttag bak som driver kranen. Orbitrolstyrning med 2 cylindrar i midjan.
Egentillverkade drivhjul, pistmaskinsband som är nerkapade på bredden, däck från pistmaskin.

Har fungerat bra genom åren, utan så mycket haverier. :thumme:
Använder den av och till fortfarande.
Körde faktiskt hem den igår från den lokala slalombacken där vi haft den för att flytta snökanoner i början av vintern. :smile:

3 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Patte87 (trådstartaren)

#21 » 00:32:49, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
a.Holm skrev:Motivationsvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=WHD7y9DLcKM

Utgår från att det är ditt bygge? Får gärna utveckla, kanske i en egen tråd med många ' :photograph: ' :mrgreen:

Ser hur frän som helst ut! :thumme:


Förhoppningsvis kommer man igång, motorval och drivband saknas än.

2 personer gillar det här inlägget.
Patte87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:07, 29-11-2021
Ort: Kiruna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Lundberg 342 -84

Patte87 (trådstartaren)

#22 » 00:37:52, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:
roddjer skrev:
a.Holm skrev:Motivationsvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=WHD7y9DLcKM

Utgår från att det är ditt bygge? Får gärna utveckla, kanske i en egen tråd med många ' :photograph: ' :mrgreen:

Ser hur frän som helst ut! :thumme:


Vill inte spamma sönder tråden, men drar lite snabb info.
Hade en tråd om lite ombyggationer för längesen på Sävarturbo, men finns inga bilder kvar tyvärr.
https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=24463

Byggd av mig för ca 20 år sen.
Ram och midja är egenbyggt.
Motor: MB 250 turbodiesel
Växellåda MB Automat
Fördelningslåda: Från nån gammal skogsmaskin, Kockums tror jag.
Drivaxlar och kardaner: Volvo 240
Hydraulik: Kugghjulspump driven med kuggrem från vevaxel, 2 spaks ventilpaket, för snöblad fram och för hydrauluttag bak som driver kranen. Orbitrolstyrning med 2 cylindrar i midjan.
Egentillverkade drivhjul, pistmaskinsband som är nerkapade på bredden, däck från pistmaskin.

Har fungerat bra genom åren, utan så mycket haverier. :thumme:
Använder den av och till fortfarande.
Körde faktiskt hem den igår från den lokala slalombacken där vi haft den för att flytta snökanoner i början av vintern. :smile:


Häftigt, blir för mig en lättviktare för utflykter och övernattningar, vad har du för drivband?
Patte87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:07, 29-11-2021
Ort: Kiruna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Lundberg 342 -84

Patte87 (trådstartaren)

#23 » 00:38:51, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Patte87 skrev:Hej alla!

Min första tråd.

Tänkte kolla så jag inte är ute å cyklar, Tanken är att bygga midjestyrning till en liten bandare.
Dimentioner.
Orbitrol 80cc =2rattvarv 160cc open c.
cyl,40/25x140
Uträkning, 2x2x3.14= 12.566 x 14=176cc= 2,2rattvarv
Kör jag då på 50bar får jag det till 628kg på cyl.

Någon som kan rätta:)

Japp, jag kan föreslå följande...
Din beräkning för en utåtgående cylinder stämmer. Men du har ju två st korskopplade cylindrar så du måste lägga ihop tryckande kraft på den ena occh dragande kraft på den andra, så det blir sålunda 6.28 kN + 3.83 kN = 10.11 kN eller ca 992 kg.
Samma sak när det gäller det totala cylinder deplacementet, 182 cc + 111 cc = 293 cc

Det blir teoretiskt 293/80 = 3.66 rattvarv som Jac redan redovisat (3.5), troligen runt 4 rattvarv om man tar hänsyn till det inre läckaget i orbitrolens mätpump...

Bild


Tack för info, Ja här lär man sig :idee3:

1 person gillar det här inlägget.
Patte87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:07, 29-11-2021
Ort: Kiruna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Lundberg 342 -84

a.Holm

#24 » 15:44:09, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patte87 skrev:
Häftigt, blir för mig en lättviktare för utflykter och övernattningar, vad har du för drivband?


Det är pistmaskinsband, som är nerkapade till 50-60cm bredd ungefär.
Bandstyrningarna är också från pistmaskin, även däcken.
Av erfarenhet är det nåt som är väldigt viktigt på en bandmaskin, om man inte vill få problem med bandkrängning och punkteringar.

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se