Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Skogskran till redskapsbärare

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#16 » 12:10:10, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På schemat finns det flera möjligheter att köra den lilla pumpen:
- Fram på ett 1/2" uttag men då måste returen gå via ett annat 1/2" uttag (eller är det 3/4" ? komponentlistan är tvetydig) som går rätt i tank. Lite märkligt, det borde gå via filter.
- Fram sammankopplat med stora pumpen för flödeskrävande applikationer
- Bak på ett 1/2" uttag. Returen går då via ett annat 1/2" uttag som går via filter.
Detta alternativet hade jag valt för skogskran.

88ecr skrev:Fria returen på willen är bara halv tumms, och är menad för dräneringslinge för motorer och chokventiler.

Ja det är nog sant. den enda returen som finns om du ska köra med den lilla pumpen fram. Lite märkligt det också eftersom oljan då går ofiltrerad enligt schemat.


88ecr skrev:Dom stora motor utagen är för motorer, stora fria kanaler på båda sidor och dessa klarar 200l/min för de har vi prövat. Dessutom, motor ventil, dvs, avstängt är flytande.

Det är säkert det som på schemat är 1" uttag, där finns möjlighet att koppla ihop den lilla pumpen (50 lpm) med den stora (97 lpm) för att få 147 lpm. Den ventilsektionen har motorslid (flytande som du säger) och kan köras i bägge riktningarna med knapp men det är bara i ena riktningen som den kan kopplas ihop med den lilla pumpen.

88ecr skrev:Tippar på 150l minut gasen i botten från motorhydrauliken utan extra pumpen påslagen.

Jag tippar på att det som står i broschyren är rätt; 97 lpm från stora pumpen och 50 lpm från den lilla pumpen. 147 lpm totalt när dom körs sammankopplade.
http://www.solhem9.se/Broschyrbank_2015 ... le_655.pdf


Sådär ungefär tolkar jag det som men med reservation för att schemat kan innehålla fel och jag kan ha läst/tolkat det fel. Det finns en del tydliga ritfel på schemat och numreringen av komponenterna är ganska skum (samma nr används för snabbkopplingar av olika storlek t.ex.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



88ecr

#17 » 13:14:48, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är 655c 625c som jag mest varit med. I dom är 150l/min utan påslag, 180l/min sumerande, enbart vänster fram utag.

Halv tums "traktor utag" på willen är sylinder hydraulik. De är alla vare sig tredje eller fjärde, fram eller bak, så har ej kontinuerligt på slag, knappen håls ej ner. Iaf som standard.
Bild

Frågade dessa saker av en wille chaufför som kört många willen. Denna dekal från en ca 5år gammal 655c. Vänster nere, motorhyd, höger nere är maks hastighet, närmast cylinder hydraulik, alltså farten på alla tre.

2 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Herkele (trådstartaren)

#18 » 10:01:35, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Dessa uttag har jag fram. De två stora i mitten har jag ingen aning om.

Bak har jag dessa

Bild
Bild

Jag har inga rattar i hytten för att styra flödet. Bara knappar för att välja pump samt en kran framtill som kopplar på en eller två pumpar.
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette

88ecr

#19 » 10:46:17, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Översta framme, mittersta är "slyröjarens motor" Knappen till denne är rätt nära radion, om jag ej minns fel.

Vänster bak tror jag är sandarens motor bak, där skulle jag koppla kranen, möjlig bom styrning, bekvämt med tredje funktion bak.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Herkele (trådstartaren)

#20 » 11:37:57, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du vart uttagen till 3:punktlyften kan vara eller var det extrautrustning? Knappen har jag i hytten.

Så slyröjaren använder alltså inte motoruttaget?
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette

88ecr

#21 » 11:49:22, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herkele skrev:Vet du vart uttagen till 3:punktlyften kan vara eller var det extrautrustning? Knappen har jag i hytten.

Så slyröjaren använder alltså inte motoruttaget?


Skulle du ha bild av sido konsolen vid höger fönster, så klurar vi ut.
https://www.tiktok.com/@paavo2525/video ... 1922398726

Här en humorist som med flit slagit på nån hyd funktion så röda ljuset lyser, dörren öppen därför även rött ljus, handbromsen, men de flesta dekaler av knapparna borta, och hanbromsens plats på annan plats beroende på årmodell. sedan även en röd knapp, lik handb romsen och röd, hela frontlastaren dimper som en sten ner mot marken. Där röda ljuset är, där är bra att ha mobilen på, då ser man den om nån ringer......

Vill minnas slyröjar linjen är en pump linje som är den som man kan summera så den kan fås ut som high flow endast och enbart vänster fram utan tillkoplad sandare bak. Och 3 olika knappar påslagna. Så på c modellerna.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Herkele (trådstartaren)

#22 » 14:11:42, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Det sitter fästen för 3punkts lyft i alla fall.

Så här ser det för övrigt ut med knappar.


Bild
Bild

De två kablarna på golvet vet jag inte funktionen för. Den ena är en kontakt och den andra verkar vara ett hemmabygge.
Bild
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette

88ecr

#23 » 20:19:45, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andra bilden, första väl flytläge, dvs faller som en sten ner om frontlastare i luften.
Andra bilden, andra, den blåa, bak sandarens utag. högra om jag ej minns fel?
Andra bilden, tredje, bak, men vad?
Andra bilden, fjärde är bak lyften, men om ni ej har?
Andra bilden, femte, bak höger utag
Andra bilden, sjäte, bak höger men redskapet skall ha 6/2 ventil och stöpsen bak

Tredje bild, nån av dom slitna är el utag fram, kanske? Är nån av dom skölpadda/hare koplare?
Gula klistermärker som skymtar i bild två, tredje fjärde funktion fram aktiveras med knapp i spaken?
Gula klistermärket, kanske där är mera info?

Dubbel pumps summering, de står ej i finska instruktionsboken, bara vad de är för knapp, men ej hur man använder.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se