Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Pump med variabelt deplacement

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

baggetorparn (trådstartaren)

#1 » 22:51:45, 07-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det pumpar med variabelt deplacement som regleras rent mekaniskt, alltså med spak, pedal eller liknande, utan något servotryck eller elektrisk reglering ?
baggetorparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 06-01-2013
Ort: Flen
Sverige



Jevlar

#2 » 23:04:24, 07-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, hydrostater i mindre enklare maskiner är ofta mekaniskt styrda med vajer eller stag från pedal
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

akkamaan

#3 » 06:04:10, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att ge dig ett svar som passar dig när vi inte vet bakgrunden till din fråga. Många för att inte säga de flest variabla pumpar för t ex arbetshydraulik ökar flödet med en fjäder och minskar/stänger av flödet med ett "pilot-tryck".
Dubbelverkande pumpar för t ex hydrostatisk framdrivning ligger oftast i sk "closed loop" med en dubbelverkande hydraulmotor. Closed loop innebär att i princip samma olja cirkulerar runt mellan pump och motor. Ett problem med att använda en sån pump i open loopdär oljan cirkulerar runt via tanken, är att pumpen kan få problem med fyllning då insugspirten har samma öppningsdiameter som utloppsporten. Detta medför risk för navigation på trycksidan av pumpen. I ett closed loop system är inte detta ett problem då det alltid finns ett matningstryck på lågtryckssidan via en matarpump eller någon annan konstruktion. Att använda en hydrostatpump som är helt mekaniskt reglerad från t ex en åkgräsklippare är nog svårt då både pump och motor sitter ihopbyggt i ett kompakt kraftpaket. Dessutom är flöden ganska låga på dessa maskiner.
Måste flödet vara steglöst variabelt?
Hur tänker du driva pumpen?
Måste flödet vara variabelt från 0 (noll) liter per minut?
Om du berättar mera om ditt "projekt" så kanske vi kan komma fram till någon annan teknisk lösning
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

baggetorparn (trådstartaren)

#4 » 19:33:37, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke är att sätta en pump på en dieselmotor, som i sin tur ska driva en hydraulmotor, som i sin tur ska driva en bilbakaxel.
Jag kan naturligtvis ändra flödet och därmed hastigheten på hydraulmotorn, genom att öka/minska varvtalet på dieselmotorn, men jag vet inte om det funkar i praktiken. Det blir antagligen för lite "ork" på låga varv om jag vill att bakaxeln ska gå sakta.
Till saken hör att jag inte har alla grejor som ska till för projektet, så jag kan inte ange några tryck eller flöden etc.
baggetorparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 06-01-2013
Ort: Flen
Sverige

rospigg

#5 » 19:51:04, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en firma jag jobbade skulle det provköras en nytillverkad anläggning.
Elmotorn som drog pumpen var nog omkring 100 Hk, så det var en dieselgenerator (kraftaggregat, för er som gillar korrekta benämningar) ute på gården som drev det hela.
Den variabla pumpen var såklart även den stabil, men regleringen stod inte i proportion till det mekaniska synintrycket - den skulle regleras av en laptop..........
När de knappade på datorn för att vinkla ut pumpen så blev det tvärstopp alldeles!
Förmodligen vinklade pumpen ut för fullt på ett ögonblick, och elmotorn tvärstannade mycket hastigt.

Ursäkta min flykt från Baggetorparens fråga.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

AN

#6 » 20:10:21, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

baggetorparn skrev: Det blir antagligen för lite "ork" på låga varv om jag vill att bakaxeln ska gå sakta.

Orken bestäms ju av trycket, varvtalet bestämmer flödet.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

PerÖ83

#7 » 20:25:22, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, men nästan :cool:
Mekanikens gyllene regel, är nog bättre att tillämpa :vissla:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mekanikens_gyllene_regel

Bild
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

AN

#8 » 20:38:14, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte riktigt med där. :smile: Trycket över hydraulmotorn bestämmer ju kraften den kan avge. Hägglunds tex anger ju sina motorer i hur många Nm per bar de kan leverera.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

BM425

#9 » 21:40:09, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min Atlas så sitter det en dubbel ställbar LInde kolvpump, den är till viss del styrd så att när trycket stiger så regleras pumparna ner i volym. Det är enkelt gjort med en liten hydraulkolv som jobbar mot en fjäderbelastning, kopplat till arbetstrycket, ökat tryck mindre volym.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

PerÖ83

#10 » 22:21:20, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kraften: (W) (drivkällan) är det som bestämmer vad du får för "effekt". Tryck, är något som skapas för att överföra kraften.
= Du ska sträva efter så lågt tryck som möjligt!
Orsak, verkan! Mekanikens gyllene regel!
Så det behöver räknas på vilken kraft (kw/hp) och varvtal drivkällan har, pumpens deplacement (rpm/max tryck m,m) (variabelt deplacement i detta fall) och motorns deplacement (rpm/max tryck m,m) Och sedan kommer utväxlingar också :vissla: för att hitta en lämplig kombination :thumme:
Eller kan man göra som jag gör, och bygga med det "skrot" jag råkar hitta och det får bli som det blir :mrgreen:
Jo jag räknar också :laes_detta: och oftast stämmer det ganska bra med vad det blir verkligheten :vissla:
Men har du en liten? så får du jobba mycket hårdare, än om du har en stor! sa hon :vissla: Men "dit" kommer man ändå :laes_detta:
:mrgreen:
:bira: nu får det bli en till :bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

AN

#11 » 22:37:28, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Deplacementet och trycket ger ju kraften. Klarar dieselmotorn bara av det, så kommer ju hydraulmotorn att snurra :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

PerÖ83

#12 » 23:19:36, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Deplacement är cc/varv (om man nu inte befinner sig i usa som har andra enheter :mrgreen:
Och variabelt deplacement betyder att det kan variera mellan ett vist span på cc 0-10cc eller 0-100cc per varv m,m

Tex
Om du tillför 1kw på en pump säg 10cc kopplad till en motor på 10cc = utväxlings förhållande 1:1, Så kan du aldrig få en kraft över 1kw! snarare 0,7-0,9kw då du alltid har ett vist inre läckage i hydraulik!
Om vi bortser från förlusterna!

Eller om du tillför 1kw på en 10cc pump och har en motor på 1cc, så har du 10:1 i utväxlings förhållande = du har 10x så hög kraft men det tar 10x längre tid/varv.

Ett exempel på vad som händer när det finns mer kraft än väg.
Bild
I detta fall, var det fel på tryckbegränsaren! Så ja kraften fans, men det rörde sig inte!!!
:mrgreen:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

akkamaan

#13 » 00:21:20, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

baggetorparn skrev:Min tanke är att sätta en pump på en dieselmotor, som i sin tur ska driva en hydraulmotor, som i sin tur ska driva en bilbakaxel.
Jag kan naturligtvis ändra flödet och därmed hastigheten på hydraulmotorn, genom att öka/minska varvtalet på dieselmotorn, men jag vet inte om det funkar i praktiken. Det blir antagligen för lite "ork" på låga varv om jag vill att bakaxeln ska gå sakta.
Till saken hör att jag inte har alla grejor som ska till för projektet, så jag kan inte ange några tryck eller flöden etc.


Saknar förfarande ett syfte mera än att "prova om det funkar"....
Är huvudsyftet med hydrostaten på en bil att få till steglös växling? I så fall måste du kombinera det med en flerstegs växellåda för att kunna bibehålla ett normalt hastighetsregister,typ 0-100 kmph. Och då är det ju inte längre helt steglöst.
För utom viss steglöshet så är allt annat en ren "förlust"-affär....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

88ecr

#14 » 07:11:55, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två saker, kubota 3860 klippare är körpedalen mekaniskt till akseln som vinklar kolvpumppen.

Snöslungan vi har v8 deuztsen, en linde 165cc. Där är de i mistag snillrikt, låga varv, trycket/flödet som vinklar pumpen, är lågt, nära tomgång går den sakta. Liksom med varven på v8 så trycket/flödet till vinklings komandolinjen, höjs, Linden vinklar mer mera flöde. Snlilrika i de hela, trots v8, rätt tam och kraften på höga varv. Pressar hårt, varven sjuker, huvudtrycket stiger, men v8 svettas, tills varven på den sjunker, då även pumpens vinkel sjunker, den slipper lättare. Detta område är rätt brett men fungerar, v8 dör ej, stockning i slungan, jo om man ej förstår se varningstecknen före.

Detta, om nån nu förstod
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

AN

#15 » 14:08:30, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Deplacement är cc/varv (om man nu inte befinner sig i usa som har andra enheter :mrgreen:
Och variabelt deplacement betyder att det kan variera mellan ett vist span på cc 0-10cc eller 0-100cc per varv m,m

Tex
Om du tillför 1kw på en pump säg 10cc kopplad till en motor på 10cc = utväxlings förhållande 1:1, Så kan du aldrig få en kraft över 1kw! snarare 0,7-0,9kw då du alltid har ett vist inre läckage i hydraulik!
Om vi bortser från förlusterna!

Eller om du tillför 1kw på en 10cc pump och har en motor på 1cc, så har du 10:1 i utväxlings förhållande = du har 10x så hög kraft men det tar 10x längre tid/varv.



Det var det jag menade med att om dieselmotorn orkar.
Ger pumpen 10cc per varv, låg utvinkling, eller 100cc per varv stor utvinkling, kommer ju hydraulmotorn att snurra olika fort, effekten blir ju också olika. Går det åt 50nm att snurra motorn, blir det ju stor effektskillnad vid 100cc eller 10 cc, men finns trycket ska den ju gå runt vid båda deplacementen. det var så jag uppfattade frågan. Ja ja nog om detta, nu hoppas jag att det börjar komma in lite skisser.



Är det öppen eller sluten krets du tänkt köra?


88ecr skrev:Två saker, kubota 3860 klippare är körpedalen mekaniskt till akseln som vinklar kolvpumppen.

Snöslungan vi har v8 deuztsen, en linde 165cc. Där är de i mistag snillrikt, låga varv, trycket/flödet som vinklar pumpen, är lågt, nära tomgång går den sakta. Liksom med varven på v8 så trycket/flödet till vinklings komandolinjen, höjs, Linden vinklar mer mera flöde. Snlilrika i de hela, trots v8, rätt tam och kraften på höga varv. Pressar hårt, varven sjuker, huvudtrycket stiger, men v8 svettas, tills varven på den sjunker, då även pumpens vinkel sjunker, den slipper lättare. Detta område är rätt brett men fungerar, v8 dör ej, stockning i slungan, jo om man ej förstår se varningstecknen före.

Detta, om nån nu förstod


Detta är väl det som Rexroth kalla DA och Linde minns jag inte vad de kallar det.
Dieselmotorns varav ändrar flödet i matarkretsen pga att den matarpumpen (fast pump) ändrar varvtal. Tryckfallet över en dysa inne i pumpen reglerar då styrtrycket till huvudpumpens vinkling.

Lågt varvtal på dieselmotorn=lågt matarpumpsflöde=lågt styrtryck=låg utvinkling på huvudpumpen=lågt flöde på huvudpumpen=låg hastighet på hydraulmotorn.
Högt varvtal på dieselmotorn=högt matarpumpsflöde=högt styrtryck=stor utvinkling på huvudpumpen=högt flöde på huvudpumpen=hög hastighet på hydraulmotorn.
Detta är ju sluten krets då, closed loop, där oljan cirkulerar mellan motor och pump utan att passera tanken. (pga läckage och ev spolning av kretsen passerar ju all olja tanken förr eller senare iaf)
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: joakim72, mpersson76 och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se