baggetorparn skrev:Min tanke är att sätta en pump på en dieselmotor, som i sin tur ska driva en hydraulmotor, som i sin tur ska driva en bilbakaxel.
Jag kan naturligtvis ändra flödet och därmed hastigheten på hydraulmotorn, genom att öka/minska varvtalet på dieselmotorn, men jag vet inte om det funkar i praktiken. Det blir antagligen för lite "ork" på låga varv om jag vill att bakaxeln ska gå sakta.
Till saken hör att jag inte har alla grejor som ska till för projektet, så jag kan inte ange några tryck eller flöden etc.
PerÖ83 skrev:Deplacement är cc/varv (om man nu inte befinner sig i usa som har andra enheter
Och variabelt deplacement betyder att det kan variera mellan ett vist span på cc 0-10cc eller 0-100cc per varv m,m
Tex
Om du tillför 1kw på en pump säg 10cc kopplad till en motor på 10cc = utväxlings förhållande 1:1, Så kan du aldrig få en kraft över 1kw! snarare 0,7-0,9kw då du alltid har ett vist inre läckage i hydraulik!
Om vi bortser från förlusterna!
Eller om du tillför 1kw på en 10cc pump och har en motor på 1cc, så har du 10:1 i utväxlings förhållande = du har 10x så hög kraft men det tar 10x längre tid/varv.
88ecr skrev:Två saker, kubota 3860 klippare är körpedalen mekaniskt till akseln som vinklar kolvpumppen.
Snöslungan vi har v8 deuztsen, en linde 165cc. Där är de i mistag snillrikt, låga varv, trycket/flödet som vinklar pumpen, är lågt, nära tomgång går den sakta. Liksom med varven på v8 så trycket/flödet till vinklings komandolinjen, höjs, Linden vinklar mer mera flöde. Snlilrika i de hela, trots v8, rätt tam och kraften på höga varv. Pressar hårt, varven sjuker, huvudtrycket stiger, men v8 svettas, tills varven på den sjunker, då även pumpens vinkel sjunker, den slipper lättare. Detta område är rätt brett men fungerar, v8 dör ej, stockning i slungan, jo om man ej förstår se varningstecknen före.
Detta, om nån nu förstod
Återgå till [Allmänt] Hydraulik
Användare som besöker denna kategori: joakim72, mpersson76 och 26 gäster