Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Identifiering av pump & motor

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

baggetorparn (trådstartaren)

#1 » 18:24:10, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har letat mig grön i snoken på Parker Hannifins, både svenska och internationella webbsida, men hittar ingenting om en pump som har följande märkning på typskylten : ER# PE 05900. Det är inga nya grejer. så jag antar att det är utgångna modeller ? Det jag skulle vilja veta är deplacement ( cc/rpm) max tillåtet varvtal och max tryck. (det sista för inställning av tryckbegränsningsventil)
Sen är det samma sak med en äldre Rexroth hydraulmotor. Den har delvis oläslig typskylt, eftersom den är använd någonstans, men det jag kan läsa ut är : 150 AZ 12/ M A I Z, men det är som sagt lite otydligt. Hittar inte den heller på webben, så mitt hopp står nu till denna guldgruva av kunskaper !
baggetorparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 06-01-2013
Ort: Flen
Sverige



AN

#2 » 19:59:27, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon bild?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

baggetorparn (trådstartaren)

#3 » 20:57:05, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för ögonblicket, kollar i morgon
baggetorparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 06-01-2013
Ort: Flen
Sverige

Jac

#4 » 22:11:49, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom upp överst på min googling, olika som det blir.

https://www.parker.com/parkerimages/hyd ... ish/PE.pdf

Värt att nämna är att Parkers hemsida är den sämsta i hela branschen. Det rekordet har dom hållit i drygt 15 år…
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

baggetorparn (trådstartaren)

#5 » 23:20:09, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att du gjort dig besvär! Men tyvärr det är inte den jag har, det är ö h t inte någon variabel pump. Jag ska ta ett par bilder så fort jag kan och lägga upp, så får vi se om det klarnar.
baggetorparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 06-01-2013
Ort: Flen
Sverige

AN

#6 » 10:15:19, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Värt att nämna är att Parkers hemsida är den sämsta i hela branschen. Det rekordet har dom hållit i drygt 15 år…

Jag tycker de har varit väldigt duktiga när det gäller att lägga ut reparationsmanualer iaf. Sådant som många av de andra stora gör allt för att hålla hemligt.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#7 » 11:07:57, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är Parker generösa med manualer och det gäller även Eaton, det är en helt annan syn på den typen dokument i USA. Europeiska märken som Rexroth och Linde släpper inte ifrån sig nåt i onödan. Ännu värre i Japan, vissa lägger knappt ut datablad och dom som läggs ut är torftiga. Sån ca, generellt.

Jag vidhåller dock att Parkers sida är dåligt strukturerad. Det går inte att klicka på ”hydraulik” först och bläddra runt bland alla hydraulikprodukter. Istället ska man välja t.ex. ventil först och får då en soppa av alla möjliga ventiler (för medicinskt bruk, autoklav etc) som sen kan filtreras på hydraulik. Bättre än för 15 år den men fortfarande sämst i branschen. Jämför med Rexroth. Eller SUN som är gjord av ingenjörer, för ingenjörer, lätt att navigera.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

baggetorparn (trådstartaren)

#8 » 17:41:26, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon frågade efter bilder på grejerna som jag bad om hjälp med. Jag har bilderna i Google Drive, men att få hit dom verkar omöjligt!
Om ingen kan tala om för mig hur jag ska göra så skiter jag i det hela !
baggetorparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 06-01-2013
Ort: Flen
Sverige

akkamaan

#9 » 18:27:50, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

baggetorparn skrev:Någon frågade efter bilder på grejerna som jag bad om hjälp med. Jag har bilderna i Google Drive, men att få hit dom verkar omöjligt!
Om ingen kan tala om för mig hur jag ska göra så skiter jag i det hela !

Du kan dela mappen med bilderna eller en enskild bild. När du delat DVD öppnat för tillgänglighet du kan kopiera en länk till hela mappen eller bilden och klistra in här i en kommentar.
Skulle kunna göra en steg för steg instruktion med bilder eller video men vill inte stöka på med att göra en för dator och en annan för platta eller mobiltelefon.
Vilket föredrar du?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

InläggDetta inlägg har raderats av akkamaan den 18:30:59, 10-04-2022.
Anledning: Dublett

baggetorparn (trådstartaren)

#11 » 18:49:43, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har som sagt bilderna på Google Drive. Sen laddade jag ner dom till datorn och öppnade galleriet här i Maskinisten. Det såg ut att gå bra att dra bildfilerna till galleriet, men när jag sen försökte göra ett inlägg och hämta bilderna (JPEG) från galleriet med "ladda upp bilder" nedan så fanns ändå ingenting i galleriet !
Hela "Maskinisten" sidan är superbra och jag häpnar över hur kunniga och hjälpsamma alla är, men det kan inte hjälpas, jag upplever sidan som ganska svårmanövrerad ! Det tycks t.ex. inte gå att besvara ett enskilt svar i tråden, utan varje svar bygger bara tråden längre och längre.
Just det jag frågade om frå början fixar sig nog ändå, så tack för allt engagemang !
baggetorparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 06-01-2013
Ort: Flen
Sverige

Jac

#12 » 18:51:31, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Steg 1. Klicka på "Infoga bild/foto" -knappen
Bild




Steg 2. Klicka på "Lägg till" -knappen
Bild




Steg 3. Välj bild och klicka på Open nere till höger i fönstret.
Bild




Steg 4. Klicka på "Starta" -knappen
Bild




Steg 5. Klicka på "Starta" -knappen
Bild




En liten text som börjar med [img].... visar att bilden är i inlägget.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se