Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hjälp tips och råd med hydraulpump+motor

56 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Micke-l (trådstartaren)

#1 » 09:21:30, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag håller på att projektera och sammla på mig grejjer för att bygga en liten ”gårdstraktor”
Visionen är att kunna skotta lite snö och flytta lite grus osv.

Har tänkt mig något åt detta håll
https://youtu.be/zgWUd0TYj9w

Har googla, läst här på forumet och kollat youtube så sambon börja fundera om
De brunnit för mig :grin:
Men inser ju att jag måste rådfråga er då jag har väldigt(läs 0) begränsad kunskap inom hydraulik.
Tanken är att driva detta fordon med hydraulik och då kommer ju frågan hur gör jag det? :uupps:

Kommer vara 2st bakaxar från volvo 740 kortade och ihopkopplade med en kardan, kardanen tänkte jag driva medhjälp av drev och kedja som hydraulmotorn driver.

Motorn som jag har tillgång till är 15hk och 3600rpm
Kommer det funka att helt enkelt driva en hydraulpump med bensinmotorn sen styra hydraulmotorn med en riktningsventil för fram och back eller tänker jag fel?

Hittade även denna pump/hydrostat

https://www.surpluscenter.com/Hydraulic ... 9-8980.axd

Driva den med bensinmotorn sen styra hydraulpumpen med hjälp av pedaler och nån typ av vajerkonstruktion
Sen en separat hydraulpump för tuberna till lastaren samt midjestyrningen

Ja som ni förstår behöver jag hjälp :wave:
Tacksam för lite feedback
Micke-l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:12, 16-05-2022
Ort: Luleå
Sverige



toker

#2 » 09:30:55, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enkla svaret är att det kommer att funka har en minigrävare Hydrovåg 15 hk motor 3600 rpm 1 hydraulpump och numera 3 st hydraulmotorer och den körs med vanlig riktningsventil. Nackdelen du får är att lyfter du lastaren när du kör tappar den drivkraft men det gör kanske inget på den typen av maskin sen kan man välja tex 2 st hydraulmotorer och slipa kardan och beroende på inkoppling kunna välja på hög låg men kardan funkar annars helt ok.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Micke-l (trådstartaren)

#3 » 09:56:15, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt svar.

Om man väljer köra med den hydro-gear pumpen från surpluscenter till drivning och sen kör en separat pump till lastaren?
Är det en bättre lösning?
Som ja förstår så är den pumpen en liten hydrostat? Typ som man har till åkgräsklipp mm
Den var ju väldigt billig så kanske inget att ha?
Micke-l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:12, 16-05-2022
Ort: Luleå
Sverige

toker

#4 » 10:03:13, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning om pumpen är bra eller lämplig men du har bara 15 hk med 2 små pumpar kommer den gå sakta och lyfta långsamt sätter du större pumpar kommer morn stanna om du kör båda samtidigt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#5 » 10:50:21, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke-l skrev:Kommer det funka att helt enkelt driva en hydraulpump med bensinmotorn sen styra hydraulmotorn med en riktningsventil för fram och back eller tänker jag fel?

Det funkar men används främst till maskiner som ska förflytta sig själv hjälpligt (minigrävare, liftar etc.). Dålig verkninggrad, framförallt när man kör vid låg hastighet och hög belastning. Nån här på forumet har byggt det så.

Arbetsmaskiner som är tänkta att kunna köra omkring med (hjullastare, traktorer etc.) använder riktig hydrostat.

Åkgräsklippare använder också riktig hydrostat men i ultrabilligt light duty utförande (oftast i form av en hydrostatic transaxle). Klarar bara låg effekt, lågt vridmoment på drivhjulen och klena axlar.


Micke-l skrev:Hittade även denna pump/hydrostat
https://www.surpluscenter.com/Hydraulic ... 9-8980.axd

En light duty ågräsklipparhydrostat, bl.a. max kontinuerligt tryck på 70 bar vittnar om det. 5,5hk kontinuerligt.


Micke-l skrev:Om man väljer köra med den hydro-gear pumpen från surpluscenter till drivning och sen kör en separat pump till lastaren?
Är det en bättre lösning?


I princip är det en bättre lösning med hydrostat för drivning + kugghjulspump för lastaren. "Riktiga" maskiner är byggda så men dom har såklart hydrostater dimensionerade för uppgiften, inga light duty åkgräsklipparvarianter.

Hydrostat från liten parktraktor eller stora golf/park gräsklippare är nog mer passande för en liten hjullastare om den ska klara att trycka in skopan i en bunke sand eller skotta snö med kedjor.

Det finns ett gäng minilastarbyggetrådar, här är lite länkar:

Senkomat @ Minilastarbygge
henlav @ Minilastare med VW 1,9 Diesel
ronny norkvist @ Hembyggd Mini-Hjullastare
MagnusGoransson @ Projekt midjestyrd minilastare
OlofM @ Anpassad midjestyrd minilastare

JoBy @ [Trädgårdsmaskiner] Ombyggd Toro Groundsmaster 217D
Kornman @ Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.
Daki @ Minilastarbygge x3
pelle3 @ Diverse & ev lite bygge av minilastare m hydrostat
markusb @ Projekt - Elektrisk minilastare v2

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

toker

#6 » 11:23:55, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men med så liten motor som 15 hk tycker jag det känns det lyxigt med separata pumpar skotta snö kommer den troligtvis orka med hyffsat ändå vad beräknas maskinen väga när den är klar ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Micke-l (trådstartaren)

#7 » 11:56:42, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de kanske är lite överkurs
Hmm ja den bör ju inte väga mer än 7-800kg tippsr jac på.

Har du några tips på pump samt motor som känns lämpligt.? De går
Väl räkna ut på någe vis antar ja :grin:

Ska som sagt skotta lite snö å flytta lite grejjer på gården bara ☺️
Iom att jag tänkt ha drev+kedja så kan man ju laborera lite med kuggar på dreven tills de känns rätt med hastighet osv
Micke-l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:12, 16-05-2022
Ort: Luleå
Sverige

Jac

#8 » 12:21:03, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyx eller inte, det byggs iallafall inga nya minilastare med gemensam pump för drivning och lastare. http://www.multione.com/wp-content/uplo ... asheet.pdf
Körbarheten blir ett par hack bättre med hydrostat eftersom lastaren är oberoende av drivningen. Kör man enpumpslösning så påverkar lastare och drivning varandra.
Får man tag på en beggad hydrostat i hyffsat skick så är valet enkelt i mina ögon.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

toker

#9 » 12:50:19, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligtvis är en riktig hydrostat bättre men gissar att drift och lastare påverkar varandra rätt mycket ändå även med hydrostat om vi tar exemplet i länken så ger den 19 liter/min till lastaren och sen ska hydrostaten via egen pump ha rätt många liter olja skulle tro att motorn går rätt tungt om man kör båda om man inte har nån typ av styrning som reglerar hur mycket man kan ta ut men det kanske man har även på små maskiner. Nu väger ju maskinen endast 400 kilo så den lär inte behöva så mycket kraft i driften antar jag. Antar att det är en vanlig Honda eller kina kopia TS tänker använda då finns det lösningar där man sätter pumpen direkt på motorn flowfitonline tex säljer såna.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#10 » 12:59:21, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med hydrostaten är att krypkör man den så tar den kryplite effekt, även om den är högt motstånd.
Med kugghjulspump måste du betala fullt pris i form av effekt, även för oljan du inte använder.
Alltså med kugghjulspump går det precis lika mycket effekt om du krypkör upp för en brant backe som det gör om du kör full fart uppför samma backe.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Micke-l (trådstartaren)

#11 » 14:32:42, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där på flowfit hade dem ju pumpar som passar färdigt på den motor jag skall ha.
Kanske får testa köra så till och börja med så får man bygga om med hydrostat sen.


Hur resonerar man kring storlek på pump och motor ?
Micke-l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:12, 16-05-2022
Ort: Luleå
Sverige

toker

#12 » 15:02:41, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pump skulle jag valt så stor som möjligt med det tryck du vill ha gissar att du kommer köra ganska lågt tryck 160 bar eller nått i den stilen lägg in det i kalkylen här så ser du vilket flöde du kan ha som max och sen väljer man pump efter det. Vilken motor du ska beror ju på vilken kraft respektive hastighet du vill ha och vilken utväxling du tänkt dig.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#13 » 15:07:55, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Fördelen med hydrostaten är att krypkör man den så tar den kryplite effekt, även om den är högt motstånd.
Med kugghjulspump måste du betala fullt pris i form av effekt, även för oljan du inte använder.
Alltså med kugghjulspump går det precis lika mycket effekt om du krypkör upp för en brant backe som det gör om du kör full fart uppför samma backe.

Upplever det som att det går betydligt mycket lättare om jag kör i låg hastighet med hydrovågen än om den kör full fart den har grupp2 kolvpump direkt på bensinmotorn som driver 2 hydraulmotorer direkt på bakre hjulen sen en extra motor fram som sitter på en kortad slungdiffad Volvo 740 bakaxel om jag inte minns helt fel är de bakre kopplade parallellt och den främre i serie.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#14 » 15:09:57, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde lägga in länken i tidigare inlägg https://calculate.pmchydraulics.com/en/pump
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Micke-l (trådstartaren)

#15 » 16:01:50, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.flowfitonline.com/categorie ... engine-kit

Tex denna pump den passar ju bolt on på den motor jag har
Men vad menas med two stage hi/low ?
Micke-l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:12, 16-05-2022
Ort: Luleå
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se