Effekt[hk] =
tryck[bar] x
flöde[lpm] /600 x 1,36
Trycket bestäms av lasten, t.ex. hur brant backe du kör upp för.
Anta att vi har testkör två lika stora pumpar till drivningen, en
kugghjulspump och en variabel hydrostatpump.
Anta att vi har konstant varvtal.
Anta att bägge ger 30 lpm max vid detta varvtal.
Anta att vi kör uppför en backe som det krävs 100 bar för att köra uppför.
För en hydrostatpump är flödet ställbart mellan noll och max.
Full fart blir alltså: 100bar x 30lpm /600 x 1,36 = 6,8hk
Krypkörning uppför samma backe (2 lpm säger vi): 100bar x 2lpm /600 * 1,36 = 0,45hk
Alltså en kraftig reduktion av effektåtgången vid krypkörning.
För en kugghjulsump är flödet alltid max flöde.
Full fart blir alltså: 100bar x 30lpm /600 x 1,36 = 6,8hk, samma som för hydrostatpumpen.
Krypkörning blir däremot annorlunda; när du drar i spaken stryps centrumflödet och trycket stiger samtidigt som en port öppnas ut till motorn. Vid 100 bar börjar maskinen krypa uppför backen. Notera att hela pumpens flöde blir 100 bar, alltså inte bara dom 2lpm som går till krypkörningen utan hela flödet.
Effektåtgången vid krypkörning blir därför precis den samma som för full fart: 100bar x 30lpm /600 x 1,36 = 6,8hk
Tyvärr finns det inga ventiler hit eller dit som kan förändra detta på något sätt. Vad sker med dom extra hästkrafterna som inte används till framdrivning då? Dom blir till
värme i oljan.
Detta är naturligtvis en förenkling av verkligheten, ingen av pumparna har 100% verkninggrad i verkligheten.
Bägge pumparna har normalt några procent internläckage och en del internfriktion vilket gör att skillnaden mellan dom blir några procent mindre.
Om du står i din 100 bars backe och håller maskinen stilla med hydrostatpumpen så blir inte effektåtgången noll, det går åt lite effekt för att kompensera för internläckaget i pumpen (och i motorn).
För kugghjulspumpen gör inte internläckaget nån skillnad eftersom den ändå pumpar allt överskott rätt till tank.
Bägge pumparna har intern friktion och den finns där hela tiden så alla effektåtgångstal borde justeras upp med några procent vilket återigen gör den relativa skillnaden pyttelite mindre. När hydrostatpumpen är nedvinklad till nästan noll så är det knappt att kolvarna rör sig fram och tillbaka så då blir det naturligtvis mindre friktionsarbete där.
En annan förenkling jag gjorde är att strömmningsförluster i slangar och rör inte togs med. Även i kanaler inne i pumpar och motorer blir det strömningsförluster. Kugghjulsmaskiner och axialkolvsmaskiner klarar normalt sett höga flöden för sin storlek medans radialkolvsmotorer och framförallt orbitmotorer är dåliga på det.
I orbitmotorer är kanaler och hål i ventilskivan ganska trånga. Orbitmotorer med kanaler i axeln istället för ventilskiva är ännu trängre.
Alla dessa strömningsförluster gör att det kan gå åt ganska mycket mer än 100 bar när man ska köra i full fart uppför den där 100 bars backen.
Om man å andra sidan krypkör så är det väldigt lite
olja som ska ut till motorn och varken slangar eller kanaler i orbitmotorn gör nåt nämnvärt motstånd.
Alltså, har maskinen orbitmotorer, lite underdimensionerade rör och slangar samt en lite överdimensionerad pump så kan man fort få den effekten att det blir lättare att köra långsamt än det är att köra fort även om det i det förenklade exemplet inte var nån skillnad.