Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hjälp tips och råd med hydraulpump+motor

56 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Turbodiesel

#16 » 16:36:02, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att köpa någon utrangerad större cylinderklippare/udda golfgrunka med hydrostat. Gärna dieseldriven, då finns det mycket godis att börja bygga med.

Stundtals finns det även ruttna parkklippare till salu, håll utkik.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Jac

#17 » 17:17:02, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Effekt[hk] = tryck[bar] x flöde[lpm] /600 x 1,36
Trycket bestäms av lasten, t.ex. hur brant backe du kör upp för.

Anta att vi har testkör två lika stora pumpar till drivningen, en kugghjulspump och en variabel hydrostatpump.
Anta att vi har konstant varvtal.
Anta att bägge ger 30 lpm max vid detta varvtal.
Anta att vi kör uppför en backe som det krävs 100 bar för att köra uppför.



För en hydrostatpump är flödet ställbart mellan noll och max.
Full fart blir alltså: 100bar x 30lpm /600 x 1,36 = 6,8hk
Krypkörning uppför samma backe (2 lpm säger vi): 100bar x 2lpm /600 * 1,36 = 0,45hk
Alltså en kraftig reduktion av effektåtgången vid krypkörning.



För en kugghjulsump är flödet alltid max flöde.
Full fart blir alltså: 100bar x 30lpm /600 x 1,36 = 6,8hk, samma som för hydrostatpumpen.
Krypkörning blir däremot annorlunda; när du drar i spaken stryps centrumflödet och trycket stiger samtidigt som en port öppnas ut till motorn. Vid 100 bar börjar maskinen krypa uppför backen. Notera att hela pumpens flöde blir 100 bar, alltså inte bara dom 2lpm som går till krypkörningen utan hela flödet.
Effektåtgången vid krypkörning blir därför precis den samma som för full fart: 100bar x 30lpm /600 x 1,36 = 6,8hk
Tyvärr finns det inga ventiler hit eller dit som kan förändra detta på något sätt. Vad sker med dom extra hästkrafterna som inte används till framdrivning då? Dom blir till värme i oljan.




Detta är naturligtvis en förenkling av verkligheten, ingen av pumparna har 100% verkninggrad i verkligheten.
Bägge pumparna har normalt några procent internläckage och en del internfriktion vilket gör att skillnaden mellan dom blir några procent mindre.

Om du står i din 100 bars backe och håller maskinen stilla med hydrostatpumpen så blir inte effektåtgången noll, det går åt lite effekt för att kompensera för internläckaget i pumpen (och i motorn).
För kugghjulspumpen gör inte internläckaget nån skillnad eftersom den ändå pumpar allt överskott rätt till tank.
Bägge pumparna har intern friktion och den finns där hela tiden så alla effektåtgångstal borde justeras upp med några procent vilket återigen gör den relativa skillnaden pyttelite mindre. När hydrostatpumpen är nedvinklad till nästan noll så är det knappt att kolvarna rör sig fram och tillbaka så då blir det naturligtvis mindre friktionsarbete där.




En annan förenkling jag gjorde är att strömmningsförluster i slangar och rör inte togs med. Även i kanaler inne i pumpar och motorer blir det strömningsförluster. Kugghjulsmaskiner och axialkolvsmaskiner klarar normalt sett höga flöden för sin storlek medans radialkolvsmotorer och framförallt orbitmotorer är dåliga på det.
I orbitmotorer är kanaler och hål i ventilskivan ganska trånga. Orbitmotorer med kanaler i axeln istället för ventilskiva är ännu trängre.

Alla dessa strömningsförluster gör att det kan gå åt ganska mycket mer än 100 bar när man ska köra i full fart uppför den där 100 bars backen.
Om man å andra sidan krypkör så är det väldigt lite olja som ska ut till motorn och varken slangar eller kanaler i orbitmotorn gör nåt nämnvärt motstånd.
Alltså, har maskinen orbitmotorer, lite underdimensionerade rör och slangar samt en lite överdimensionerad pump så kan man fort få den effekten att det blir lättare att köra långsamt än det är att köra fort även om det i det förenklade exemplet inte var nån skillnad.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

toker

#18 » 18:44:13, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke-l skrev:https://www.flowfitonline.com/categories/hydraulic-pumps/two-stage-hi-low-gear-pump-kits/hydraulic-16-gpm-two-stage-hi-low-pump-with-bell-housing-engine-kit

Tex denna pump den passar ju bolt on på den motor jag har
Men vad menas med two stage hi/low ?

Det är en pump med 2 olika tryck/flöden man brukar ha den till tex vedklyvar då går kolven fort med högt flöde men lågt tryck tills kniven går tungt i vedträet och trycket stiger och vid ett valbart tryck kopplas den om till högt tryck med lågt flöde så klyven orkar klyven vedträet. Blir nog väldigt konstigt med en sån på en maskin med drift om man inte själv kan välja vilket läge den ska jobba i kan man det får man lite av hög låg växel men då även till lastaren vilket nog blir spännande. Vilken motor har du ?

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Micke-l (trådstartaren)

#19 » 20:16:54, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha ja de kan nog bli spännande isf

https://www.yeporder.se/motor-loncin-15 ... escription

En sådan motor.
Micke-l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:12, 16-05-2022
Ort: Luleå
Sverige

toker

#20 » 20:40:24, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl något liknande jag har en Backia motor verkar vara riktigt bra startar lätt även på vintern.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Micke-l (trådstartaren)

#21 » 08:43:50, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, ja billiga motorer men helt klart dugliga.

https://ojanpera.se/sortiment/hydraulik ... ad-portar/

Vad tror ni om denhär pumpen ?
Skulle den funka ?
Micke-l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:12, 16-05-2022
Ort: Luleå
Sverige

toker

#22 » 12:47:45, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar gör den bara du hittar koppling och hus som stämmer överens sen tycker jag den är för stor du kommer att behöva köra med låga tryck med den pumpen om motorn ska orka så jag skulle valt en mindre.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#23 » 14:47:01, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vridmoment som behövs för att dra runt en pump:
Teoretiskt: Vridmoment[Nm] = Tryck[bar] x Volum[cm³/varv] / 62,83
Inklusive mekanisk verkningsgrad på 0,85: Vridmoment[Nm] = Tryck[bar] x Volum[cm³/varv] / 62,83 / 0,85

Datablad på Loncin 420 motorn: https://www.dualpumps.co.uk/files/pdf/p ... 20DATA.pdf
Net torque är 26,5Nm, gross torque blir väl då 21,2Nm.

Alltså välj pumpstorlek och tryck så att du hamnar under 21,2 Nm med lagom marginal.
Har för mig att jag kollade runt en gång hur stor marginal leverantörerna har på bensinmotor powerpack men finner den inte.
Kollade runt lite snabbt nu och talen spretar, nån ligger på gränsen, nån har 25% mer vrid i bensinmotorn än vad pumpen kräver.
Det går ju alltid att ratta ner trycket i efterkant men då går också vridmoment på hjulmotorerna och lyftkraften ned.


Edit: står lite om net och gross power här: https://www.vanguardpower.com/content/d ... 1_61E3.pdf
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tom N

#24 » 18:51:38, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog valt en annan infallsvinkel. En vanlig kugghjulspump är en av de billigare komponenterna i systemet.

Istället sett vad man kommer över för andra prylar som man behöver, cylindrar, motorer etc. Och sedan köpt en pump som motsvarar prestandan man vill ha. Inom motorns effektbegränsning givetvis.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Micke-l (trådstartaren)

#25 » 18:55:12, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://ojanpera.se/sortiment/hydraulik ... 5-grupp-2- bsp-traad-portar-1/

Om man tar denna pump tex. De står max 2000rpm
Motorn har ju maxvar 3600 blir de kaos om man sätter en sådan pump å
Kör fullgas. Eller funkar de inte så ?
Senast redigerad av Micke-l 20:53:59, 17-05-2022, redigerad totalt 1 gång.
Micke-l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:12, 16-05-2022
Ort: Luleå
Sverige

toker

#26 » 19:31:52, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länken funkar inte men står det max 2000 rpm och du ska köpa ny pump skulle jag välja nån som klarar varvet du tänker köra om man redan har en pump som inte riktigt fixar varvet kan man ju alltid chansa.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#27 » 19:46:07, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara nått sånt här du behöver https://www.flowfitonline.com/products/ ... mp-1-shaft
Och sen gissar jag att en sån pump blir lagom fixar i alla fall nästan varvet men storlek på pump beror på vilket tryck du tänker köra. https://www.flowfitonline.com/products/ ... -eu-flange
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#28 » 11:26:44, 18-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denne pumpen är också light duty men lite högre tryck och lite fler kubik än den första du postade.
I tillägg har den påbyggd kugghjulspump och ett minst sagt skonsamt pris.
https://www.surpluscenter.com/Hydraulic ... -12503.axd
Märket Tuff Torq är den amerikanska versionen av Kanzaki som ägs av Yanmar.

Anta 0,85 mekanisk verkningsgrad.
Räknar man total effekt blir det 10,2hk + 6,6hk =16,8hk.
Totalt vridmoment blir 24Nm + 15 Nm =39Nm.

Kugghjulspumpen till lastaren ger 12 lpm vid 3000 rpm. Utan att ha räknat på det så låter det ganska lagom.


Ligger alltså lite över din tänkta bensinmotor men hydrostat kan man alltid överdimensionera eftersom det är enkelt att lätta på hydrostatfoten dom få gånger det går riktigt tungt. Genom att överdimensionera kan man få både högt vrid på hjulen och ändå hyffsad toppfart. Det känns ändå som den borde varit större, du åker på att kompromissa mellan bra dragkraft och hög toppfart men jag hade nog valt denna istället för en enkel kugghjulspump iallafall. Bygger du riktig smått och lätt så passar den bättre...

Turbodiesels tips är dock fortfarande det bästa.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Micke-l (trådstartaren)

#29 » 14:49:29, 18-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm ja den va ju ett bra alternativ.

Förstår jag det rätt att man kan nyttja den till drivning av hydraulmotorn för fram back

Sen använda den andra pumpen till ventilpaket för lastaren?

Kan ju isf va ett bra alternativ att börja med. Så får man sedan bygga om med annan hydrostat när man rammlar över någon lämplig sådan ?
Micke-l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:12, 16-05-2022
Ort: Luleå
Sverige

Jac

#30 » 16:39:08, 18-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke-l skrev:Hmm ja den va ju ett bra alternativ.

Billigt alternativ.

Micke-l skrev:Förstår jag det rätt att man kan nyttja den till drivning av hydraulmotorn för fram back

Ja
Micke-l skrev:Sen använda den andra pumpen till ventilpaket för lastaren?

Ja


Micke-l skrev:Kan ju isf va ett bra alternativ att börja med. Så får man sedan bygga om med annan hydrostat när man rammlar över någon lämplig sådan ?

Ja kanske det. Kan dra genom några tal när jag har bättre tid så man får nån uppfattning om hur slö den blir.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se