Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hägglunds och SAMM radialkolvmotor

43 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

AN

#31 » 10:24:14, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorerna sitter ju ihop och har ju då inget annat val än att snurra lika fort.
Du har ju byggt dej EN, motor med större deplacement. Tänk dej hägglundsmotorn där varannan cylinder är mindre.
Däremot kommer de inte att göra samma jobb, de kommer fortfarande att utveckla olika kraft.

edgein skrev:Det jag inte riktigt greppar är varför inte den lilla motorn då börjar agera som en pump eftersom dess axel snurrar snabbare än vad det tillförs olja från pumpen med kavitering som resultat. Men gissar att det åter igen på nåt sätt har med att oljan kan flöda fritt.

Aha, igen? Om den lilla pumpen börjar suga så kommer det totala trycker att sjunka, även till den stora pumpen och då kommer den gå långsammare? Är det så?

Det är helt omöjligt för den lilla motorn att snurra snabbare när axlarna sitter ihop.
På filmen håller du ju i axeln på en av motorerna, då får ju den andra all olja.
För att motorn ska kunna agera pump, måste kraft utifrån påverka axeln.

3 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Jac

#32 » 10:52:49, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorerna parallellkopplade betyder att oljan kan röra sig fritt mellam motorerna och alltså fördela sig själv mellan motorerna.

Anta att det är en 40cc och en 60cc motor som sitter på samma axel och vi startar med tomma motorer.
Anta att motorerna är kopplade till en viss last, kanske en sågklinga eller nåt.


När den första skvätten olja når T-kopplingen så är det inget motstånd på varken den ena eller andra sidan eftersom motorerna råkar vara tomma för olja. Oljan fördelar sig då sån ca lika mellan båda motorerna.
Den första cylindern i 40 kubikaren fylls då upp först men samtidigt har den första cylindern på 60 kubikaren bara hunnit bli 2/3 full.

När nästa skvätt olja kommer åkandes i slangen och når T-kopplingen och ska välja väg, kommer den då:
a) Välja att pressa sig in i 40 kubikaren som därmed drar runt sågklingan ensam
b) Välja att fylla upp hålrummet som är kvar i 60 kubikaren

Det är alltså en vanlig T-koppling vi snackar om, ingen flödesdelande ventil.
Ledtråd: Oljan väljer alltid vägen med minst motstånd.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#33 » 11:08:40, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett meningslöst experiment hade varit att koppla motorerna åt motsatt håll.
Synvinkel 1: Den stora motorn har större vridmoment och kommer därför att dra den lilla motorn baklänges. Den lilla motorn kommer då att gå som pump och pumpa olja in i den stora som kommer att gå fortare.
Synvinkel 2: Subtrahera det lilla deplacementet från det stora, 59-48cc=11cc. Totalen blir alltså en 11 cc motor, kommer snurra fort som f.

I praktiken blir det en hel del friktion och strömmningsförluster i en sån här muppkoppling, inte säkert dom 11cc orkar dra runt det, iallafall inte i hög fart.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

edgein (trådstartaren)

#34 » 11:10:12, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:När nästa skvätt olja kommer åkandes i slangen och når T-kopplingen och ska välja väg, kommer den då:
a) Välja att pressa sig in i 40 kubikaren och därmed dra runt sågklingan ensam
b) Välja att fylla upp hålrummet som är kvar i 60 kubikaren


På fråga 1 svarar jag B! :smile:

edgein skrev:Om den lilla pumpen börjar suga så kommer det totala trycker att sjunka, även till den stora pumpen och då kommer den gå långsammare? Är det så?


Ett förtydligande av min kommentar ovan och med Jac's pedagogiska metod så kan man väl säga att när väl hålrummet sen fylls upp och det börjar byggas upp ett visst tryck så kommer den stora pumpen (större yta) att först börja snurra axeln, samtidigt kommer den lilla pumpen att göra rum till lite mer olja, så oljan kommer att flöda dit med följd att trycket kommer sjunka.

Detta sker så snabbt så det inte märks, speciellt med tanke på diverse glapp och läckage. I praktiken blir resultatet som du säger AN att båda pumparna hjälps åt.

Nu låter detta som ett påstående men det är mer tänkt som en fråga. :smile:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

edgein (trådstartaren)

#35 » 11:17:00, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ett meningslöst experiment hade varit att koppla motorerna åt motsatt håll.
Synvinkel 1: Den stora motorn har större vridmoment och kommer därför att dra den lilla motorn baklänges. Den lilla motorn kommer då att gå som pump och pumpa olja in i den stora som kommer att gå fortare.
Synvinkel 2: Subtrahera det lilla deplacementet från det stora, 59-48cc=11cc. Totalen blir alltså en 11 cc motor, kommer snurra fort som f.

I praktiken blir det en hel del friktion och strömmningsförluster i en sån här muppkoppling, inte säkert dom 11cc orkar dra runt det, iallafall inte i hög fart.


Det skall jag testa!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Jac

#36 » 11:21:56, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

edgein skrev:
Ett förtydligande av min kommentar ovan och med Jac's pedagogiska metod så kan man väl säga att när väl hålrummet sen fylls upp och det börjar byggas upp ett visst tryck så kommer den stora pumpen (större yta) att först börja snurra axeln, samtidigt kommer den lilla pumpen att göra rum till lite mer olja, så oljan kommer att flöda dit med följd att trycket kommer sjunka.
:smile:


Nej.
När alla hålrum är fyllda så stiger trycket tills summan av vridmomentet från den lilla och den stora motorn är större än vad som krävs för att dra runt lasten.

Trycket stiger lika fort överallt, så är det ju med vätskor, ett statiskt tryck fortplantar sig in i alla skrymslen och blir lika överallt.

AN har helt rätt i att det blir som EN motor med summan av deplacementen.



Vridmoment[Nm] = Deplacement [cm³] x Tryck[bar] / 62,83 (talet 62,83 är egentligen 20 x pi)

Denna formel gäller för både pumpar och motorer oavsett om det är kugghjulstyp, vingtyp eller radial- eller axialkolvstyp.

Dock är det alltid en del mekanisk friktion så verkligt vridmomentet blir bara ca 90-95% av detta tal.
Motsatt på pumpar, här måste man tillföra 10% mer vridmoment än vad formeln säger.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#37 » 11:24:37, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt formeln så bidrar den stora motorn med mer vridmoment men bägge motorerna fylls samtidigt och börja dra samtidigt.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#38 » 14:01:09, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många lpm ger din powerpack?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

edgein (trådstartaren)

#39 » 14:43:24, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Hur många lpm ger din powerpack?


Vet inte, men det är rätt lite, tror motorn är mindre än 1kW.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

edgein (trådstartaren)

#40 » 10:50:42, 29-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Hur många lpm ger din powerpack?


Kollade med motorn som har en deplacement på 48cc. 100 varv på en minut. 4800cc = 4,8 l/m antar jag?
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Jac

#41 » 15:56:37, 29-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra det
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

edgein (trådstartaren)

#42 » 21:02:14, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte blivit nåt, måste ju sätta fast dem för att testa det. Men har fixat klokoppling till min flishugg så startar väl en tråd om det så småningom.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Jac

#43 » 08:30:22, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och med att den bara ska dra en tom axel (och lite intern friktion) så räcker det nog med några plankbitar och träskruv.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: snekke och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se