Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hägglunds och SAMM radialkolvmotor

43 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#16 » 21:41:16, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja man märker att man börjar bli gammal när man går igång på historiska datablad...

Väldigt bra! :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



AN

#17 » 22:08:04, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ja man märker att man börjar bli gammal när man går igång på historiska datablad...

Väldigt bra! :thumme:


Får hålla med :smile:

17.60 motorn ska klara:
150 bar kontinuerligt, 210 bar max.
750 varv/min max.

Den ska ge 0,94Nm/bar.

Vikt 11Kg.

Bör även kunna hitta lite uppgifter om rekommenderat baktryck.
Kör du i closed-loop så ligger ju matartrycket och håller kolv/rulle mot kamring. Kör du öppet bör du nog ha någon lämplig mottrycksventil så att inte kolv/rulle slår in mot block och sedan ut mot kamring. Detta kan säkert Jac eller någon annan som är duktig på konstruktionsbiten tipsa om.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

edgein (trådstartaren)

#18 » 23:56:10, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, det fanns fler sidor. :smile:

Tack för bilderna, blir nästan lite tårögd så fint. :smile:

Men då är den rätt stark ändå, jag får nog starta en tråd om flishuggen.

Men jag har en annan fråga som är relaterad till just dessa två motorer.

Vad skulle hända om jag kopplade samman motorerna med t.ex. klokopplingen som sitter på redan och kopplar så de snurrar åt "samma" håll, dvs hjälper varandra.

Går det och hur skulle det vara kopplat då?

En annan utmaning är att motorerna inte har samma deplacement, 48 respektive 59 cm3/rev.

Flödesbegränsande ventil till den större motorn kanske? Koppla parallellt?

Om jag har kopplingar tänkte jag testa, alltid kul att se vad som händer..

AN skrev:Kör du öppet bör du nog ha någon lämplig mottrycksventil så att inte kolv/rulle slår in mot block och sedan ut mot kamring. Detta kan säkert Jac eller någon annan som är duktig på konstruktionsbiten tipsa om.


Om det blir nåt så blir det öppet, men var skulle en sån ventil vara monterad, direkt efter motorn?
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Jac

#19 » 00:29:10, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du man koppla ihop motorer av olika storlekar, oljan fördelar sig själv.
Tänk på det en stund…
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

edgein (trådstartaren)

#20 » 19:57:53, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Du man koppla ihop motorer av olika storlekar, oljan fördelar sig själv.
Tänk på det en stund…


Ja jag gjorde det och tycker det borde funka genom att koppla parallellt och med en flödesventil framför den med större cylindrar.

Jag testade det också och det funkar utan last i alla fall. Är det skillnad när de får motstånd?



Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Jac

#21 » 20:20:08, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry, du får tänka lite mer.
Flödesventil på en av motorerna är helt meningslöst och helt fel.
Oljan fördelar sig själv…

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

a.Holm

#22 » 23:16:30, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge motorerna är mekaniskt ihopbundna kommer dom dela på oljan broderligt, och hjälpas åt att utföra arbete :-)

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

edgein (trådstartaren)

#23 » 12:56:26, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Du man koppla ihop motorer av olika storlekar, oljan fördelar sig själv.
Tänk på det en stund…


Nu skall jag inte skylla ifrån mig här men var dels trött när jag läste det första gången och din felskrivning gjorde det nog inte bättre. Skall det stå "Du kan koppla.."?

Edit: jag fick alltså för mig att du sa att det inte skulle funka.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Jac

#24 » 13:31:14, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev en bokstav fel där ja, det ska naturligtvis stå kan.
Funkar alldeles utmärkt att koppla ihop motorer av olika storlek på samma axel. Bara att koppla och köra, oljan fördelar sig själv.
Flödesventilen har ingenting där att göra, spar den till nåt annat prosjekt.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#25 » 10:31:06, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du enig med mig och förstår varför det inte ska vara nån flödesventil där?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#26 » 21:43:58, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har du lite att räkna på:
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#27 » 22:38:40, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte det samma som i post #15 ?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#28 » 00:19:52, 23-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Är inte det samma som i post #15 ?

Jo. Sorry. Minnet är kort.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN

#29 » 20:41:13, 23-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

edgein (trådstartaren)

#30 » 10:09:43, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Är du enig med mig och förstår varför det inte ska vara nån flödesventil där?


Jag litar på att du har rätt, men jag förstår inte. :grin:

(Vi skippar flödesventilen för tillfället)

Motorerna är parallellt kopplade. Oljan kan flöda fritt till båda motorerna från pumpen...

Aha, nu kanske jag fattar! När jag skrev det.. det är den motorn med större yta på cylindern som kommer snurra först? Jag fick för mig det var den lilla för den behöver mindre olja. Men om det är samma tryck på båda motorerna är ju kraften på den stora större vid lägre tryck.

Är det så jag skall tänka?

Det jag inte riktigt greppar är varför inte den lilla motorn då börjar agera som en pump eftersom dess axel snurrar snabbare än vad det tillförs olja från pumpen med kavitering som resultat. Men gissar att det åter igen på nåt sätt har med att oljan kan flöda fritt.

Aha, igen? Om den lilla pumpen börjar suga så kommer det totala trycker att sjunka, även till den stora pumpen och då kommer den gå långsammare? Är det så?

Ursäkta för ett rörigt inlägg. Låter det som att jag förstått någonting rätt?
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se