Har använt en porta-power med manometer en gång i demo syfte under en hydraulik-lektion för att observera tryckfall pga läckage... Man kan få helt olika resultat beroende på hur stor oljevolym som är instängd iúnder tryck-testet. Detta pga att oljan kan komprimeras ca 0.5% per 70 bar tryckökning. Så trycktetsar man med väldigt liten instängd oljevolym så kommer tryckfallet snabbare än när man gör samma test med stor instängd oljevolym. Samma princip som en pneumatisk ackumulatortank. en liten tank tappar trycket snabbare än en stor tank om vi har samma läckage i "liter per minut". Den här videon visar på ett test som inte behöver en handpump. Men å andra sidan fungerar det bara på läckage test med trycksatt kolvstångs-sida.
En 100% tät kulventil kan också vara behjälplig vid läckagetest. Montera in kulventilen mella riktningsventilen och hydraulcylindern. Lyft kranarmen, stänga av dieselmotorn med kranarmen hängande med last med plussidan trycksatt. Observera hur armen sakta sänker sig. Du vet inte om det är kolvtätningen eller riktningsventilen som läcker. Stäng kulventilen. Om kranen stannar så har du läckage i rikningsventilen. Om sänkningen fortsätter så har du läckage i kolvtätningen, förutsatt att minussidan är ventilerad till tank. Om minussidan INTE är ventilerad så har vi läckage i både kolvtätning och riktningsventilen.
"aw come on" Det bästa lärandet kommer när man undervisar Per A