Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Ombyggnad Hydraulik, Kina-maskin

50 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

P-son83 (trådstartaren)

#16 » 20:55:40, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skitsvårt att komma till med kameran/mobilen...
Bild 1 tagen från andra hållet nu.
Bild 2 tagen från andra hållet den med, fast längre ner.
Bild 3 tagen framifrån, alltså mot grejen som sitter framför/under solenoiderna

Från det hållet jag fotat innan ser man inget, för hela slangpaketet kommer där.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220804/66264ff71d4c33676c6b47175837253e.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220804/3c849162c2b41305ec9f7bc538e05ad9.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220804/0c05e250a0f7cdf0bf31f4f0178e14a1.jpg


Skickat från min AC2003 via Tapatalk
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016



magloman

#17 » 20:59:33, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där har du kugghjulspumpen, den borde ha två slanganslutningar på sig


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#18 » 21:28:29, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då stämmer det ju bra med schemat, ett seriöst system.
Varför ville du modifiera det? Går den inte bra?

P-son83 skrev:Min har dessutom nog inte någon "Överföldesventil" eller vad det heter, blir det för tungt, så stannar motorn, ganska störigt, det kan t.ex. hända om man inte är rätt på det när man byter skopa eller liknande, det hade varit önskvärt att det bara slutade trycka istället....


Schemat visar att hydrostatpumpen ska vinkla ner när den når maxtryck iallafall.
Det sitter i vanlig ordning en tryckbegränsare på inloppet på lastarventilen.

Har du handgas och sen varierar du hastigheten med en körpedal?
Isåfall går det nog lätt att kväva dieselmotorn om hydrostaten är lite överdimensionerad. Det är å andra sidan bara bra, då finns det tillräckligt med flöde för en ok toppfart. Lösningen är att vara lite lättare på foten då körpedalen närmast är att betrakta som en växellåda och inte en gaspedal.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#19 » 23:46:17, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man kritisera nånting så är det väl att det inte finns nån tryckbegränsare mellan kugghjulspumpen och styrningen. Liknande lösning har skådats även hos mer etablerade märken men det betyder inte att den är bra.
För mig ser det ut som att om man kör styrningen mot ändstopp samtidigt som man kör lastaren i ändstopp så är det ingenting som skyddar kugghjulspumpen mot övertryck. Om jag har rätt så kan en sån övning räckar för att skrota kugghjulspumpen (eller ännu värre, splines på hydrostatpumpen) så testa INTE.

Jag hade köpt en sån här och kopplat på ett T från kugghjulspumpen och rätt till tank:
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... -88/Q20030
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

P-son83 (trådstartaren)

#20 » 08:26:22, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Då stämmer det ju bra med schemat, ett seriöst system.


Tack, det känns ju skönt :grin:

Så man kan säga att på utgående axel från motorn, är det kopplat
1: Hydrostat för drivningen
2: kuggstångspump för övrig hydraulik
Kuggstångspumpen har lägre prioritet än hydrostaten och stryps vid behov.

Jac skrev:Varför ville du modifiera det? Går den inte bra?


Pga nedanstående, det är absolut inte så svårt att få motorn att stanna.
Framförallt eftersom jag oftast manövrerar lastaen på tomgång eller strax över.

P-son83 skrev:Min har dessutom nog inte någon "Överföldesventil" eller vad det heter, blir det för tungt, så stannar motorn, ganska störigt, det kan t.ex. hända om man inte är rätt på det när man byter skopa eller liknande, det hade varit önskvärt att det bara slutade trycka istället....


Jac skrev:Schemat visar att hydrostatpumpen ska vinkla ner när den når maxtryck iallafall.
Det sitter i vanlig ordning en tryckbegränsare på inloppet på lastarventilen.


OK, det låter ju bra, men det är oftast inte på maxvarv jag har bekymmer.

Jac skrev:Har du handgas och sen varierar du hastigheten med en körpedal?
Isåfall går det nog lätt att kväva dieselmotorn om hydrostaten är lite överdimensionerad. Det är å andra sidan bara bra, då finns det tillräckligt med flöde för en ok toppfart. Lösningen är att vara lite lättare på foten då körpedalen närmast är att betrakta som en växellåda och inte en gaspedal.


Nope, bara gaspedal.
Toppfart, vad är det ? :lmao: :lmao: (10-12km/h tror jag)

Det kanske är det som är bekymmert då, att man skulle byggt om till handgas istället.
Men isåfall behöver man nog modifiera något annat.
För funktionen för drivningen är som sådan, att på tomgång (under ca 1000rpm) så släpper solenoiderna även om jag ligger i "drive"
om man då lägger i "Fram" eller "Bak" så kommer det skutta till rejäl.
Behöver jag mer kraft vid lyft, får jag då lägga i neutral och gasa, sedan ner till tomgång innan man skall förslytta sig igen.

Jag kan inte heller köra på låt säga maxvarv för hydraulikens skull, och krypköra samtidigt, skall jag ha max tryck på hydrauliken och köra samtidigt, så måste jag köra så fort det går, om man skulle skaffa låt säga en betesputs eller liknande.

Det kanske är den drivningen jag vill modifiera ?

Dvs, att man flyttar gaswiren från gaspedalen till en handgas.
Sen får man skaffa något typ av strypning till hydraul-drivningen istället, som justeras av gaspedalen ?
Eller skall man strypa hydrostaten då ?



Jac skrev:Ska man kritisera nånting så är det väl att det inte finns nån tryckbegränsare mellan kugghjulspumpen och styrningen. Liknande lösning har skådats även hos mer etablerade märken men det betyder inte att den är bra.
För mig ser det ut som att om man kör styrningen mot ändstopp samtidigt som man kör lastaren i ändstopp så är det ingenting som skyddar kugghjulspumpen mot övertryck. Om jag har rätt så kan en sån övning räcka för att skrota kugghjulspumpen (eller ännu värre, splines på hydrostatpumpen) så testa INTE.

Jag hade köpt en sån här och kopplat på ett T från kugghjulspumpen och rätt till tank:
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... -88/Q20030


Denna skickar isåfall övertryck till tanken direkt ?
Så att inte kugghjulspumpen tar skada ?
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

nixs

#21 » 09:55:12, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ska man kritisera nånting så är det väl att det inte finns nån tryckbegränsare mellan kugghjulspumpen och styrningen. Liknande lösning har skådats även hos mer etablerade märken men det betyder inte att den är bra.
För mig ser det ut som att om man kör styrningen mot ändstopp samtidigt som man kör lastaren i ändstopp så är det ingenting som skyddar kugghjulspumpen mot övertryck. Om jag har rätt så kan en sån övning räckar för att skrota kugghjulspumpen (eller ännu värre, splines på hydrostatpumpen) så testa INTE.

Jag hade köpt en sån här och kopplat på ett T från kugghjulspumpen och rätt till tank:
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... -88/Q20030


Om du kör styrningen mot stopp så kommer tryckbegränsningsventilerna på utgående portarna på orbitrolen att öppna, chockventilerna.

Du kommer inte att döda splines eller själva kugghjulspumpen genom att hålla styrningen mot ändläge.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#22 » 10:48:52, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-son83 skrev:
Jac skrev:Då stämmer det ju bra med schemat, ett seriöst system.


Tack, det känns ju skönt :grin:

Så man kan säga att på utgående axel från motorn, är det kopplat
1: Hydrostat för drivningen
2: kuggstångspump för övrig hydraulik
Kuggstångspumpen har lägre prioritet än hydrostaten och stryps vid behov.

Jac skrev:Varför ville du modifiera det? Går den inte bra?


Pga nedanstående, det är absolut inte så svårt att få motorn att stanna.
Framförallt eftersom jag oftast manövrerar lastaen på tomgång eller strax över.

P-son83 skrev:Min har dessutom nog inte någon "Överföldesventil" eller vad det heter, blir det för tungt, så stannar motorn, ganska störigt, det kan t.ex. hända om man inte är rätt på det när man byter skopa eller liknande, det hade varit önskvärt att det bara slutade trycka istället....


Jac skrev:Schemat visar att hydrostatpumpen ska vinkla ner när den når maxtryck iallafall.
Det sitter i vanlig ordning en tryckbegränsare på inloppet på lastarventilen.


OK, det låter ju bra, men det är oftast inte på maxvarv jag har bekymmer.

Jac skrev:Har du handgas och sen varierar du hastigheten med en körpedal?
Isåfall går det nog lätt att kväva dieselmotorn om hydrostaten är lite överdimensionerad. Det är å andra sidan bara bra, då finns det tillräckligt med flöde för en ok toppfart. Lösningen är att vara lite lättare på foten då körpedalen närmast är att betrakta som en växellåda och inte en gaspedal.


Nope, bara gaspedal.
Toppfart, vad är det ? :lmao: :lmao: (10-12km/h tror jag)

Det kanske är det som är bekymmert då, att man skulle byggt om till handgas istället.
Men isåfall behöver man nog modifiera något annat.
För funktionen för drivningen är som sådan, att på tomgång (under ca 1000rpm) så släpper solenoiderna även om jag ligger i "drive"
om man då lägger i "Fram" eller "Bak" så kommer det skutta till rejäl.
Behöver jag mer kraft vid lyft, får jag då lägga i neutral och gasa, sedan ner till tomgång innan man skall förslytta sig igen.

Jag kan inte heller köra på låt säga maxvarv för hydraulikens skull, och krypköra samtidigt, skall jag ha max tryck på hydrauliken och köra samtidigt, så måste jag köra så fort det går, om man skulle skaffa låt säga en betesputs eller liknande.

Det kanske är den drivningen jag vill modifiera ?

Dvs, att man flyttar gaswiren från gaspedalen till en handgas.
Sen får man skaffa något typ av strypning till hydraul-drivningen istället, som justeras av gaspedalen ?
Eller skall man strypa hydrostaten då ?



Jac skrev:Ska man kritisera nånting så är det väl att det inte finns nån tryckbegränsare mellan kugghjulspumpen och styrningen. Liknande lösning har skådats även hos mer etablerade märken men det betyder inte att den är bra.
För mig ser det ut som att om man kör styrningen mot ändstopp samtidigt som man kör lastaren i ändstopp så är det ingenting som skyddar kugghjulspumpen mot övertryck. Om jag har rätt så kan en sån övning räcka för att skrota kugghjulspumpen (eller ännu värre, splines på hydrostatpumpen) så testa INTE.

Jag hade köpt en sån här och kopplat på ett T från kugghjulspumpen och rätt till tank:
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... -88/Q20030


Denna skickar isåfall övertryck till tanken direkt ?
Så att inte kugghjulspumpen tar skada ?


Alldeles för mycket att jag har tid att kommentera alla detaljerna.

Grundproblemet är att du kör dieselmotor på tomgång, dieselmotor har inte tillräckligt med kraft att kunna driva hydrauliken om du kör en för "tung"
rörelse.
Till exempel en kolv i mot ändläge, då dör motorn.
Helt normalt, beror på hur stort deplacement du har på pump och vilket tryck du försöker bygga upp.

Du har en rad ovan där du kommenterar om att strypa hydrostaten, det hade varit ett lämpligt sätt att göra.
Men jag tror inte av schemat att döma att du har den möjligheten på den typen hydrostat du har, den ser enklare ut (Billigare).
På andra märken av maskiner så finns det ofta en så kallad INCHing funktion, kan vara kopplad som ett separat reglage och ihop med bromspedalen.
Fördel om den är kopplad till bromspedalen, då kan man frikoppla drivningen när man står still och varvar motorn för att få fart till att köra aggregatet.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#23 » 11:13:36, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Om du kör styrningen mot stopp så kommer tryckbegränsningsventilerna på utgående portarna på orbitrolen att öppna, chockventilerna.

Du kommer inte att döda splines eller själva kugghjulspumpen genom att hålla styrningen mot ändläge.


Sant. Är lite mer vaken nu och ser att orbitrolen har egen tankretur så då är det ok.
Edit: Det var alltså inte om att köra styrningen i ändläge men att köra styrningen i ändläge samtidigt som lastaren körs i ändläge. Hade orbitrolen inte haft separat tank hade det varit dåligt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

P-son83 (trådstartaren)

#24 » 14:12:40, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Alldeles för mycket att jag har tid att kommentera alla detaljerna.

Grundproblemet är att du kör dieselmotor på tomgång, dieselmotor har inte tillräckligt med kraft att kunna driva hydrauliken om du kör en för "tung"
rörelse.
Till exempel en kolv i mot ändläge, då dör motorn.
Helt normalt, beror på hur stort deplacement du har på pump och vilket tryck du försöker bygga upp.

Du har en rad ovan där du kommenterar om att strypa hydrostaten, det hade varit ett lämpligt sätt att göra.
Men jag tror inte av schemat att döma att du har den möjligheten på den typen hydrostat du har, den ser enklare ut (Billigare).
På andra märken av maskiner så finns det ofta en så kallad INCHing funktion, kan vara kopplad som ett separat reglage och ihop med bromspedalen.
Fördel om den är kopplad till bromspedalen, då kan man frikoppla drivningen när man står still och varvar motorn för att få fart till att köra aggregatet.


Tack för att du tar den tiden du tar, det uppskattas !

Jag skulle kunna sätta ett relä från bromsljuset som fimpar solernoderna till drivningen, inga problem !

jag är bara rädd att det kommet skutta till ganska rejält när man släpper bromsen sen, om man har varvat lite för att få upp trycket...
det är ju inte så önskvärt.

Men jag skall försöka kolla på hur slangarna till drivningen går då, och hur man skulle kunna strypa på något korrekt vis utan att något tag skada.
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

nixs

#25 » 14:55:12, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-son83 skrev:
Tack för att du tar den tiden du tar, det uppskattas !

Jag skulle kunna sätta ett relä från bromsljuset som fimpar solernoderna till drivningen, inga problem !

jag är bara rädd att det kommet skutta till ganska rejält när man släpper bromsen sen, om man har varvat lite för att få upp trycket...
det är ju inte så önskvärt.

Men jag skall försöka kolla på hur slangarna till drivningen går då, och hur man skulle kunna strypa på något korrekt vis utan att något tag skada.


Du kan testa att ha en nedrampning på ett brytande relä så att motorn hinner varva ner efter du släpper bromspedalen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#26 » 17:06:51, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om de nu styr hydrostatpumpen elektroproportionellt (som det ser ut) varför har de inte byggt in en bromsstyrd inchingfunktion?

De imiterar gissningsvis en DA-kontroll (automotiv reglering) på Rexrothspråk. Där motorvarvtalet styr pumpens utvinkling. På tomgång drar den inget, men börjar röra sig om du gasar en smula.

Mina kunskaper i kinesiska har några större brister. Men är elschemats alla komponenter identifierade?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nixs

#27 » 22:13:04, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser faktiskt ut som TD skriver att det kan vara en Proportionalventil, proportionaltryck som sitter på pumpregleringen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#28 » 09:43:47, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får börja med att säga att jag begriper inget om hydraulik.
Har de senaste dagarna suttit och grävt med en entons runtomsvängande grävmaskin. Från -80-90 tal kanske.
Den är gjord så att när jag kör en funktion i ytterlägen, hör jag hur motorn ändrar ton när oljan tar en annan väg.
En maskin som kör motorstopp istället för att skicka oljan till tanken. Känns fel.
Känns som att det fattas något på din maskin.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Hymas 89

#29 » 10:32:59, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Jag får börja med att säga att jag begriper inget om hydraulik.
Har de senaste dagarna suttit och grävt med en entons runtomsvängande grävmaskin. Från -80-90 tal kanske.
Den är gjord så att när jag kör en funktion i ytterlägen, hör jag hur motorn ändrar ton när oljan tar en annan väg.
En maskin som kör motorstopp istället för att skicka oljan till tanken. Känns fel.
Känns som att det fattas något på din maskin.
Göran i Norråmyra


Prova att göra det på tomgång ska du få se vad som händer
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

2 personer gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Hymas 89

#30 » 10:34:09, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde skriva att det är på tomgång TS har problem
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fretchi och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se