Jac skrev:Då stämmer det ju bra med schemat, ett seriöst system.
Tack, det känns ju skönt
Så man kan säga att på utgående
axel från motorn, är det kopplat
1:
Hydrostat för drivningen
2: kuggstångspump för övrig hydraulik
Kuggstångspumpen har lägre prioritet än hydrostaten och stryps vid behov.
Jac skrev:Varför ville du modifiera det? Går den inte bra?
Pga nedanstående, det är absolut inte så svårt att få motorn att stanna.
Framförallt eftersom jag oftast manövrerar lastaen på tomgång eller strax över.
P-son83 skrev:Min har dessutom nog inte någon "Överföldesventil" eller vad det heter, blir det för tungt, så stannar motorn, ganska störigt, det kan t.ex. hända om man inte är rätt på det när man byter
skopa eller liknande, det hade varit önskvärt att det bara slutade trycka istället....
Jac skrev:Schemat visar att hydrostatpumpen ska vinkla ner när den når maxtryck iallafall.
Det sitter i vanlig ordning en tryckbegränsare på inloppet på lastarventilen.
OK, det låter ju bra, men det är oftast inte på maxvarv jag har bekymmer.
Jac skrev:Har du handgas och sen varierar du hastigheten med en körpedal?
Isåfall går det nog lätt att kväva dieselmotorn om hydrostaten är lite överdimensionerad. Det är å andra sidan bara bra, då finns det tillräckligt med
flöde för en ok toppfart. Lösningen är att vara lite lättare på foten då körpedalen närmast är att betrakta som en
växellåda och inte en gaspedal.
Nope, bara gaspedal.
Toppfart, vad är det ?
(10-12km/h tror jag)
Det kanske är det som är bekymmert då, att man skulle byggt om till handgas istället.
Men isåfall behöver man nog modifiera något annat.
För funktionen för drivningen är som sådan, att på tomgång (under ca 1000rpm) så släpper solenoiderna även om jag ligger i "drive"
om man då lägger i "Fram" eller "Bak" så kommer det skutta till rejäl.
Behöver jag mer kraft vid lyft, får jag då lägga i neutral och gasa, sedan ner till tomgång innan man skall förslytta sig igen.
Jag kan inte heller köra på låt säga maxvarv för hydraulikens skull, och krypköra samtidigt, skall jag ha max
tryck på hydrauliken och köra samtidigt, så måste jag köra så fort det går, om man skulle skaffa låt säga en betesputs eller liknande.
Det kanske är den drivningen jag vill modifiera ?
Dvs, att man flyttar gaswiren från gaspedalen till en handgas.
Sen får man skaffa något typ av
strypning till hydraul-drivningen istället, som justeras av gaspedalen ?
Eller skall man strypa hydrostaten då ?
Jac skrev:Ska man kritisera nånting så är det väl att det inte finns nån tryckbegränsare mellan kugghjulspumpen och styrningen. Liknande lösning har skådats även hos mer etablerade märken men det betyder inte att den är bra.
För mig ser det ut som att om man kör styrningen mot ändstopp samtidigt som man kör lastaren i ändstopp så är det ingenting som skyddar kugghjulspumpen mot övertryck. Om jag har rätt så kan en sån övning räcka för att skrota kugghjulspumpen (eller ännu värre,
splines på hydrostatpumpen) så testa INTE.
Jag hade köpt en sån här och kopplat på ett T från kugghjulspumpen och rätt till tank:
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... -88/Q20030
Denna skickar isåfall övertryck till tanken direkt ?
Så att inte kugghjulspumpen tar skada ?