Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Ombyggnad Vedklyv

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

sebbe stålkula (trådstartaren)

#1 » 15:18:27, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Var och köpte mig en Hemmabyggd vedklyv igår och när jag servade den så var det mycket svart dynga i botten av tanken.
Den orkar bygga tryck till överströmmaren öppnar men går rätt långsamt . Idag sitter där en 8 cc bosch kugghjulspump med en 1440 2.2 kw motor .
Jag blev intresserad av flowfits dubbelpumpar men säljaren säger att det inte kommer funka
Denna pumpen https://www.flowfitonline.com/categorie ... t-3600-rpm hade jag tänkt mig
när båda stegen är inkopplade är den på 16 cc och enligt den uträckningen jag hittade på internet borde den dra cirka 1800 watt vid 1440 varv och runt 45 bar när den kopplar ifrån stora delen och bara kör på den lilla 4.3 cc upp till mina önskvärda 160 bar. Dock tycker flowfits kundtjänst att den stora ligger och drar så jag bara har 300 watt att öka med den lilla. borde inte denna symbolen göra att den stora ligger drar bara effekten från rundpumpningen utan större motstånd så jag kan fortsätta min tryckstegring med lilla delen
Bild
eller tänker jag helt fel. anlednigen att jag är intresserad av denna pumpen är bra flöde under fram och tillbaka samt skulle jag vilja ha mer fart i framtiden kan jag uppgradera till en 2 polig motor och 4 kw
sen tänkte jag ansluta pumpen till denna ventil
https://www.ikh.se/sv/monoblockventil-v ... RMQAvD_BwE
för att få mer fart under körningen men den kräver kanske högre tryck än 45 bar för orka köra fram kolven med regenerering.

Sist lite bilder på klyven
Bild
Bild
Hoppas ni kan förklara var jag tänker fel för det begriper jag inte riktigt av flowfits kundtjänst

MVH sebastian
sebbe stålkula
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:27, 07-03-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet



bonnen513

#2 » 20:27:15, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flowfit har fel, det blir bara rundpumpningstryck, kanske ca 5 bar
Senast redigerad av bonnen513 22:27:58, 08-08-2022, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#3 » 20:31:54, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är belastningen tillräckligt hög så kommer trycket efter backventilen att öppna bypassventilen för den stora pumpen och den blir helt frikopplad. Jag menar att flowfit har fel.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

sebbe stålkula (trådstartaren)

#4 » 20:45:51, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så jag tänker rätt det är inte så att dom har satt en fjäderbelastad säkerhetsventil utan det är en pilot styrd växelventil med fjäder som motryck? dvs pumpen måste inte ligga och jobba mot fjädertrycket ?
Bild
typ som denna skissen jag gjorde hoppas den förklarar.

är inte riktigt hemma på hydralik symboler. Då borde min ide fungera? Kundtjänsten är också ganska inne på att den måste upp i varv. brukar inte en kugghjulspump fungera hyffsat på lägre varv men med givetvis reducerad kapacitet?
vad tror ni om att köra regenerering på klyven eller är det risk att systemtrycket blir så högt obelastat att den går ner på lågfart?
mvh Sebastian
sebbe stålkula
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:27, 07-03-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

BM425

#5 » 22:35:53, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns en del matnyttigt om vedklyv o ventiler BM425 @ [Allmänt] Jag och min vedklyv

Tycker det är lite overkill att byta pump när det finns andra lösningar.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

akkamaan

#6 » 21:51:18, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sebbe stålkula skrev:Hej
Var och köpte mig en Hemmabyggd vedklyv igår och när jag servade den så var det mycket svart dynga i botten av tanken.
Den orkar bygga tryck till överströmmaren öppnar men går rätt långsamt . Idag sitter där en 8 cc bosch kugghjulspump med en 1440 2.2 kw motor .
Jag blev intresserad av flowfits dubbelpumpar men säljaren säger att det inte kommer funka
Denna pumpen https://www.flowfitonline.com/categorie ... t-3600-rpm hade jag tänkt mig
när båda stegen är inkopplade är den på 16 cc och enligt den uträckningen jag hittade på internet borde den dra cirka 1800 watt vid 1440 varv och runt 45 bar när den kopplar ifrån stora delen och bara kör på den lilla 4.3 cc upp till mina önskvärda 160 bar. Dock tycker flowfits kundtjänst att den stora ligger och drar så jag bara har 300 watt att öka med den lilla. borde inte denna symbolen göra att den stora ligger drar bara effekten från rundpumpningen utan större motstånd så jag kan fortsätta min tryckstegring med lilla delen
Bild
eller tänker jag helt fel. anlednigen att jag är intresserad av denna pumpen är bra flöde under fram och tillbaka samt skulle jag vilja ha mer fart i framtiden kan jag uppgradera till en 2 polig motor och 4 kw
sen tänkte jag ansluta pumpen till denna ventil
https://www.ikh.se/sv/monoblockventil-v ... RMQAvD_BwE
för att få mer fart under körningen men den kräver kanske högre tryck än 45 bar för orka köra fram kolven med regenerering.

Sist lite bilder på klyven
Bild
Bild
Hoppas ni kan förklara var jag tänker fel för det begriper jag inte riktigt av flowfits kundtjänst

MVH sebastian


Att kombinera 2-stegs pump med regenerationsventilen är ingen bra ide utan en riktigt dålig ide.
Regenerering kräver balanserade dimensioner på kolven, om kolvstången är relativt klen så blir regenflödet väldigt högt.
Exempel på din 2-stegs 16 GPM pump (60.5 L/min)
En cylinder med en kolvarea på "100%" och en kolvstångsarea på "25%" (tex 80 mm kolvdiameter och 40 mm kolvstångsdiameter) ger för utåtgående kolvrörelse ett totalt flöde, (pumpflöde plus regenflöde), på ca 242 L/min (4x60.5=242), och din regen riktningsventil är klassad för max 80 L/min.
Väljer du du en cylinder med relativt grövre kolvstångsdiameter så minskar regenflödet på utåtgående rörelse MEN det ökar returflödet på inåtgående rörelse. Analogt, om du väljer en relativt mindre kolvstångsdiameter så ökar regenflödet på utåtgående rörelse men minskar returflödet på inåtgående rörelse.

Vad som kommer att hända när du kör regen är att det kommer att gå så tungt att driva 242 L/min (ca 4 L/sec) genom 1/2" portar på riktningsventilen så att din 2-stegspump kommer att tvingas ner på lågt flöde/högt tryck och då är vitsen med regen-ventilen helt eliminerad.
Fö varje 10 bar tryckfall kommer du då med regen att få 4kW effektförlust>>>värmeutveckling i hydrauloljan
Du måste välja antingen/eller vad gäller 2-stegspump respektive regen-ventilen.

Regen funkar bäst på funktioner som inte kräver pumptryck för att skapa snabb rörelse utan tar hjälp av gravitationen men kan också vara en billig lösning på en vedklyv under rätt dimensions förhållanden på cylindern och rätt storlek på pumpen

Det finns externa regen-ventiler som kan installeras mellan en konventionell riktningsventil och hydraulcylindern. Sun Hydraulics har automatiska regen-ventiler

Men den i särklass bästa lösningen är 2-stegs pumpen. Concentric (fd Haldex-Barnes), är ett Svenskt företag som är världsledande på 2-stegspumpar i rätt budget-segment för vedklyvar.

PS. Som de andra redan påpekat, FlowFit har fel. Den större pumpen kommer att avlastas helt utan någon större effektförlust
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

sebbe stålkula (trådstartaren)

#7 » 22:16:37, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Synd jag inte visste det innan. Jag beställde idag en 22 gmp pump från flowfit den ger 7.04 samt 16.2 cc per steg. den ska jag koppla till en 1500 varvs 4 kw motor som jag har liggande. i lågfartsteget borde den teoretiskt producera 33 liter/minut .kolven som jag har är en 100 med 50 kolvstång .
ang regenerering
Som jag som glad amtör får fram ger minussidan ett flöde cirka 25 liter när kolven ger ut . om man då plussar på dom 33 liter/minut som kolven ger så blir det ju 53 liter. Paketet är ju specat till 80 minutliter så därför tyckte jag inte det verkade som någon jättenackdel . iomed mitt beslut med med 4 kw motor så borde den teroetiskt klara dom 33 minutliterna upp till runt 70 bar . tror ni mottrycket blir högre? på 50 liter genom ventilpaketet?
fast ju mer olja jag får in ju mer kommer in med regen så man kanske inte kan räkna så?

Tacksam för svar . man lär sig mycket och ibland får man lägga lite läropengar för att upptäcka saker själv.
MVH sebbe
sebbe stålkula
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:27, 07-03-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#8 » 01:37:09, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sebbe stålkula skrev:Hej
Synd jag inte visste det innan. Jag beställde idag en 22 gmp pump från flowfit den ger 7.04 samt 16.2 cc per steg. den ska jag koppla till en 1500 varvs 4 kw motor som jag har liggande. i lågfartsteget borde den teoretiskt producera 33 liter/minut .kolven som jag har är en 100 med 50 kolvstång .
ang regenerering
Som jag som glad amtör får fram ger minussidan ett flöde cirka 25 liter när kolven ger ut . om man då plussar på dom 33 liter/minut som kolven ger så blir det ju 53 liter. Paketet är ju specat till 80 minutliter så därför tyckte jag inte det verkade som någon jättenackdel . iomed mitt beslut med med 4 kw motor så borde den teroetiskt klara dom 33 minutliterna upp till runt 70 bar . tror ni mottrycket blir högre? på 50 liter genom ventilpaketet?
fast ju mer olja jag får in ju mer kommer in med regen så man kanske inte kan räkna så?

Tacksam för svar . man lär sig mycket och ibland får man lägga lite läropengar för att upptäcka saker själv.
MVH sebbe


Jag genade lite på föregående kommentar, jag räknade på 16 gpm/60.5 L/min
Med 1500 varv och 4kW så har du bra med effekt då 1500 rpm på 2-stegspumpen ger ett hög-flöde på 25.425 L/min
Vid regen så får du ytterligare 3x25.425 L/min=101.70 L/min in på kolven vid utåtgående. Det är 27% mer än 80 L/min.
Inte på långa vägar lika illa som jag antydde i mitt tidgare inlägg

Vet inte vilket maxtryck din FloFit pump klarar men jag räknade på 207 bar/20.7 MPa/3000 psi
Som du ser så blir det rent hydrauliska effektuttaget (förluster via tryckfall och friktion oräknat) 2.6 kW så med det så har du 1.4 kW till eventuella tryckfall och friktionsförluster.
Det skulle faktiskt kunna fungera
Jag räknade med en kolv-slagläng på 500 mm men det har ju bara betydelese för slag-tiderna och kolvhastigheten

Kalkylerade värden på regen-funktionen med hänsyn till hög-flöde på 2-stegspumpen
Bild

Kalkylerade värden på 2-stegspumpen
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

edgein

#9 » 15:25:41, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sebbe stålkula skrev:Hej
Synd jag inte visste det innan. Jag beställde idag en 22 gmp pump från flowfit den ger 7.04 samt 16.2 cc per steg. den ska jag koppla till en 1500 varvs 4 kw motor som jag har liggande. i lågfartsteget borde den teoretiskt producera 33 liter/minut .kolven som jag har är en 100 med 50 kolvstång .
ang regenerering
Som jag som glad amtör får fram ger minussidan ett flöde cirka 25 liter när kolven ger ut . om man då plussar på dom 33 liter/minut som kolven ger så blir det ju 53 liter. Paketet är ju specat till 80 minutliter så därför tyckte jag inte det verkade som någon jättenackdel . iomed mitt beslut med med 4 kw motor så borde den teroetiskt klara dom 33 minutliterna upp till runt 70 bar . tror ni mottrycket blir högre? på 50 liter genom ventilpaketet?
fast ju mer olja jag får in ju mer kommer in med regen så man kanske inte kan räkna så?

Tacksam för svar . man lär sig mycket och ibland får man lägga lite läropengar för att upptäcka saker själv.
MVH sebbe


Aha, det var du som köpte den i Höör. :smile:

Skulle det inte funka har du bara delar på hyllan till nästa bygge! :grin:
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

sebbe stålkula (trådstartaren)

#10 » 16:26:55, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst var det den i höör. Riktigt prisvärt tycker jag även om motorlagrena var kassa. Tycker den verkar rejält byggd och allmänt väl konstruerad.
Akkaman vilken av dom regenereringsventilerna tror du blir bra? Där är rätt grova anslutningar på kolven (ser ut att vara 1½) så man kan ha grova rör mellan där.

Fortsatt tacksam för hjälpen
sebbe stålkula
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:27, 07-03-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#11 » 20:00:18, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sebbe stålkula skrev:Visst var det den i höör. Riktigt prisvärt tycker jag även om motorlagrena var kassa. Tycker den verkar rejält byggd och allmänt väl konstruerad.
Akkaman vilken av dom regenereringsventilerna tror du blir bra? Där är rätt grova anslutningar på kolven (ser ut att vara 1½) så man kan ha grova rör mellan där.

Fortsatt tacksam för hjälpen

Om du menar dessa från SUN Hydraulics så måste du had den som rekommenderas för flöde över 102 L/min
Den är klassad för max 30 gpm/114 L/min har modell-koden YDEQ Länk till pdf
Tyvärr så går den inte ställa in ner till det tryckområde som 2-stegspumpen skiftar vid , dvs 28 bar-62 bar, så den blir obrukbar för dig.

Så det bästa alternativet blir då YDEC Länk till pdf Den är klassad för max 25 gpm/95 L/min
Sen har den olika bestyckningar som kan väljas med en kodnyckel. Bilden visar ett exempel som är skuggat svart med den kompletta koden YDECLHNAL. Här bör du välja alternativet B eller I (i stället för A) som ger ett inställningsområde på 400 psi/28 bar-1500 psi/103 bar

Detta gäller med UPA från min sida då jag redan avrått att kombinera 2-stegspump med regen-ventil. Har aldrig sett eller hört någon som provat detta men jag har sett och deltagit i diskussioner om det på amerikanska vedklyvningsforum, men då har det handlat om regen riktningsventil av samma typ som du inledde med i öppningsinlägget.

Denna SUN ventil kostar ny på Ebay $300 plus frakt (Länk). Och den är nog inte billigare i Sverige om du över huvud taget kan beställa den genom ett Svenskt företag. Det är en dyr hobby du håller på med...

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

sebbe stålkula (trådstartaren)

#12 » 21:03:51, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast med det priset provar jag nog utan först.
Men jag köper en utan regeneration och tycker jag sen att små veden går för långsamt kan man väl uppnå samma sak med en backventil och kran? Dvs klyva med regenerering hela förloppet

Tack för all input. Nu kommer det nog bli lite stiltje till jag fått ihop alla grejor sen kan jag lägga upp lite bilder vad det lider Mvh Sebastian

1 person gillar det här inlägget.
sebbe stålkula
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:27, 07-03-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se