Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Problem med hydrauliken SL-350

98 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Michael Meier

#16 » 16:55:27, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bufferttank på 30 liter med gummiblåsa på 1/2 bar innan tankmonterade returfiltret : ), nä skoj bara.

Finns de något som börjar läcka när man sätter 1,5 bar bypassventil ? tror inte det men jag tänker högt bara.
det är ju inga tryckrör direkt, sitter ofta en vibb/rörelsedämpare på 2" returledningen, en rutten slangbit med slangklamma (inga rillor på röret)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Jac

#17 » 17:17:07, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är helt klart att dimensionera ordentligt, om inte filtrets bypassventil har tillräcklig kapacitet så riskerar man i extrema fall att elementet går i bitar som pumpen sen tuggar i sig.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#18 » 17:22:04, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är därför man har en nätsil : )
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DLF (trådstartaren)

#19 » 17:43:54, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar tackar, här får man mycket matnyttigt!

Servon är en helt separat historia så där har man inget att hämta. Det låter som att det blir ett returfilter på sikt då som klarar kring 500 minutliter?

Men innan jag börjar köpa grejer måste jag få den att funka som den ska. Har ju hänt att man gjort tvärtom :screwy:
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Michael Meier

#20 » 20:16:27, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar fortfarande på felbeskrivningen, med ventilsliden som poppade ut, det låter lite destruktivt, och varför ville den ut i naturen.

Du som har maskinen framför ögonen ibland, vad kan du se?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DLF (trådstartaren)

#21 » 08:54:29, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har som bara tänkt att om koppen lossnar så är det inget som hindrar att man trycker sliden rakt igenom. Annat än länkaget/spaken på andra sidan då. Och om hydraultrycket hjälper till kanske det blir en liten flygtur?

Jag har tittat i ventilpaket så gott jag kan utifrån + med inspektionskamera. Ser inget uppenbart trasigt. Sliderna ser också intakta ut med undantag för ett svetsat "öra" till länkaget/spaken (se bild i första inlägget) vilket väl stämmer med beskrivningen. Det måste ha knäckts om sliden ska flyga ut helt.

Det kan såklart ha hänt något annat som gjorde att lyften slutade fungera som jag inte vet om. Men förra ägaren gav då ett ärligt intryck.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

DLF (trådstartaren)

#22 » 11:30:56, 26-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här går det långsamt och både bakåt och lite framåt. Jag har fixat en del runt-i-kring grejer. Ny vattenpump, kylarslangar, remmar, olja i servostyrningen, städat hydraultanken, ny mässingsduk till silfiltret, "sköljt" med ny hydraulolja en gång, m.m.

När jag väl satte ihop hydraulpaket igen så funkar nu ingen funktion, varken tilt eller lyft. Positiv som jag är tänker jag att jag varit och petat i det som orsakar felet och gjort det sämre :thumme: så jag kanske närmar mig :thummar:

Jag tror det är övertrycksventilen som bråkar. Jag får för mig att den "koppen" längst från fjädern ska sitta fast i hydraulpaket. Den har märken som om den "ryckts" loss. Men det sitter så knepigt till att jag inte kommer åt. Nästa steg blir att ta ut hydraulpaket så jag kan undersöka det lite bättre. Måste ut med förarstolen och lossa bakväggen i hytten verkar det som.

Bild
Bild

Betydligt renare hydraultank. Var typ 1cm gegga i botten på hela tanken.

Bild
Bild

I ett förvirrat ögonblick lyckades jag också starta traktorn med returen till hydraultanken stängd. Gick väl nån minut innan jag kom på mitt fel. Hur dåligt var det tro? Pumpen blev lite varm men inte nåt överdrivet, 50 grader uppskattningsvis.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Jac

#23 » 12:30:38, 26-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

DLF skrev:I ett förvirrat ögonblick lyckades jag också starta traktorn med returen till hydraultanken stängd. Gick väl nån minut innan jag kom på mitt fel. Hur dåligt var det tro? Pumpen blev lite varm men inte nåt överdrivet, 50 grader uppskattningsvis.

Det där får du utveckla lite mer. En hydraulpump flyttar en bestämd mängd olja per varv, oavsett motstånd, vart tog den oljan vägen?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#24 » 16:56:08, 26-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skippa fokuset på sugsilen, som för övrigt ser så gles ut att den inte kan göra nån skada. Det finns nästan inga tillverkare i dag som använder sugsil eller sugfilter i systemen. Påfyllningsanordningen är det som kan skapa behov av sugsil. Så använd i stället en finmaskig sil i påfyllningshålet under tanklocket.
Är ju inte direkt förvånad att din maskin saknar returfilter. MDet ser en ett returfilter är absolut nödvändigt för att inte slitage partiklar skall kunna cirkulera tillbaka till systemet. Många moderna maskiner har idag ett returfilter nedsänkt i tankens lock/överdel och påfyllning sker med en speciell pump genom returfiltret.
Vad gäller sliderna, är de 100 % identiska? Det ser ut som den främre sliden på bilden har något något bredare portöppningar... :klia:
Sprickor i ventilblocket kan vara interna i väggarna mellan tryck och retur, och därmed nästan omöjliga att upptäcka med blotta ögat...
Att måla en tank invändigt är idag ett "no no". Ta bort resten av färgen om du kan, helst med något icke korrosivt lösningsmedel. Det finns inget som sätter igen silar och filter så effektivt som färgflagor.

När du kopplade bort tankreturen så var väl tanken redan tom (??) på olja, och då var väl också sugledningen bortkopplad (??) och då det fanns nog ingen olja för pumpen att pumpa runt mer än nån "skvätt" som du kanske missade att den spottades ut bland all annan olja som kanske fanns runt omkring. Var det själva pumphuset som blev ca 50 grader varmt?
På vilken höjd sitter pumpen i förhållande till tankens botten?
Visa en bild på riktningsventil-blocket. Finns det en typskýlt med fabrikat och ventilmodell?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#25 » 21:11:50, 27-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fabrikatet borde vara Monsun, eller Monsun-Tison, typskylten sitter vanligen bredvid returanslutningen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#26 » 00:18:19, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om maskinen var från 1959 så var det nog bara en Monsun ventil. Monsun och Tison slogs ihop 1966...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

DLF (trådstartaren)

#27 » 14:07:18, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev: Det där får du utveckla lite mer. En hydraulpump flyttar en bestämd mängd olja per varv, oavsett motstånd, vart tog den oljan vägen?


Så vitt jag kan se (det är ganska grisigt och illa till) sitter det på returledningen från hydraulpaket till tanken en kran. Stänger man den verkar det som att man stänger enda vägen för oljan tillbaka i tanken. Det gjorde jag för annars rinner hela tankens innehåll ut när man tar ut nåt ur ventilpaketet. Sen startade jag traktorn dumt nog (för att verka en smula mindre pantad så kan jag nämna att det hända lite grejer däremellan, skrikande barn mm som gjorde att jag glömde). Men du menar att det inte ska gå att göra så?

Förutom att pumpen blev varm började det rinna lite runt muttern på en av dom stora hydraulcylindrarna. Men det inga mängder.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Nemesis_turbo

#28 » 14:12:01, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja om returen var helt stängd så vart og oljan som pumpen pumpade vägen?
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

DLF (trådstartaren)

#29 » 14:15:36, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Vad gäller sliderna, är de 100 % identiska? Det ser ut som den främre sliden på bilden har något något bredare portöppningar... :klia:
Sprickor i ventilblocket kan vara interna i väggarna mellan tryck och retur, och därmed nästan omöjliga att upptäcka med blotta ögat...
Att måla en tank invändigt är idag ett "no no". Ta bort resten av färgen om du kan, helst med något icke korrosivt lösningsmedel. Det finns inget som sätter igen silar och filter så effektivt som färgflagor.

När du kopplade bort tankreturen så var väl tanken redan tom (??) på olja, och då var väl också sugledningen bortkopplad (??) och då det fanns nog ingen olja för pumpen att pumpa runt mer än nån "skvätt" som du kanske missade att den spottades ut bland all annan olja som kanske fanns runt omkring. Var det själva pumphuset som blev ca 50 grader varmt?
På vilken höjd sitter pumpen i förhållande till tankens botten?
Visa en bild på riktningsventil-blocket. Finns det en typskýlt med fabrikat och ventilmodell?


Sliderna är inte helt identiska, om "portöppningar" är dom små urtagen/fasningarna så har den ena sliden lite bredare sådana ja.

Jobbigt med sprickor man inte kan se. Måste verkligen ut med paketet. Så kanske man har nån chans.

Tog bort all färg som gick att få lös mekaniskt. Får ta resten om det blir ordning på åbäket nån gång.

Angående vad som hände med tankreturen, se svaret till Jac.

Ja, pumphuset blev ungefär 50 (mätt med handen). Pumpen sitter väl ca 30-40 cm under tankens botten. Återkommer med bild ventilblocket.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Jac

#30 » 14:31:18, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

DLF skrev:Men du menar att det inte ska gå att göra så?

En hydraulpump flyttar en BESTÄMD mängd olja per varv, alltså ett visst antal kubikcentimeter, oavsett motstånd. Pumpen greppar oljan på samma sätt som ett kugghjul greppar en kuggstång.

Blockerar man utloppsporten på en fast hydraulpump så säger det pang direkt, en axel eller en slang ryker.
Undantaget är om pumpen är så sliten att hela flödet kan läcka tillbaka internt men då blir den glödhet på några sekunder.
Alternativt har nånting gått sönder invändigt i pumpen så att den släpper tillbaka all olja utan större motstånd, då kanske den inte blir så varm.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tjo och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron