Skippa fokuset på sugsilen, som för övrigt ser så gles ut att den inte kan göra nån skada. Det finns nästan inga tillverkare i dag som använder sugsil eller
sugfilter i systemen. Påfyllningsanordningen är det som kan skapa behov av sugsil. Så använd i stället en finmaskig
sil i påfyllningshålet under tanklocket.
Är ju inte direkt förvånad att din maskin
saknar returfilter. MDet ser en ett returfilter är absolut nödvändigt för att inte slitage partiklar skall kunna cirkulera tillbaka till systemet. Många moderna maskiner har idag ett returfilter nedsänkt i tankens lock/överdel och påfyllning sker med en speciell pump genom returfiltret.
Vad gäller sliderna, är de 100 % identiska? Det ser ut som den främre sliden på bilden har något något bredare portöppningar...
Sprickor i ventilblocket kan vara interna i väggarna mellan
tryck och retur, och därmed nästan omöjliga att upptäcka med blotta ögat...
Att måla en tank invändigt är idag ett "no no". Ta bort resten av färgen om du kan, helst med något icke korrosivt lösningsmedel. Det finns inget som sätter igen silar och filter så effektivt som färgflagor.
När du kopplade bort tankreturen så var väl tanken redan tom (??) på
olja, och då var väl också sugledningen bortkopplad (??) och då det fanns nog ingen olja för pumpen att pumpa runt mer än nån "skvätt" som du kanske missade att den spottades ut bland all annan olja som kanske fanns runt omkring. Var det själva pumphuset som blev ca 50 grader varmt?
På vilken höjd sitter pumpen i förhållande till tankens botten?
Visa en bild på riktningsventil-blocket. Finns det en typskýlt med fabrikat och ventilmodell?