Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Problem med hydrauliken SL-350

102 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Michael Meier

#46 » 08:53:14, 30-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snarlika i höjd förutom "locket"

Bild

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Michael Meier

#47 » 10:53:30, 30-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen har tre bilder :hurra: SL350 fighter, still going strong!

Bild

Bild

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#48 » 11:46:38, 30-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen tänkte också på att den öppna skjutventilen som orsak till spolande ljud, den sitter också alldeles intill bakväggen i hyttens nederkant.

Positioneringen av ventilsliderna ser inte fel ut,

Bild

Örat (som gick av) som förbinder reglagearmen med ventilsliden är antagligen huvudorsaken till att sliden tittade ut, men frågan är varför det inte syns något i eller på koppen, den som håller i brickan som balansfjädern vilar mot måste ha varit delaktig i luftsprånget som ventilsliden gjorde.

Vad händer när ett öra går av med ventilslid i lyftläge? får sliden extra kraft att bryta sei ut av lyftkolvens mottryck förutom av balansfjäderns komprimering ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DLF (trådstartaren)

#49 » 12:34:55, 01-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, ja det finns många möjliga felkällor här hör jag. Tack för alla svar!

Nu har jag börjat så smått att plocka ut ventilblocket så jag börjar i den änden.

Hittade en typskylt på ventilblocket.
Bild

Här ser man rör-konfigurationen rätt bra inkl. Avstängsningskran på returen till tanken och flytlägesventil. Flytlägesventilen har jag provat att vrida om utan skillnad på vare sig ljud eller funktion. Den har vad jag antar är ett pedagogiskt streck som antingen står tvärs över eller i linje med rören. Tvärsöver gissar jag då är stängt.
Bild

Medstjälpare i arbete. Det är fan på gränsen att sitta en vuxen och en 2,5-åring i hytten och skruva
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

DLF (trådstartaren)

#50 » 17:28:54, 01-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Appropå kopparnas utformning så är det bara en "vanlig" kopp i ett stycke. Gängad så den skruvas in i ventilblocket. Sen på sliden sitter en fjäder med ett säte och en styrning, en bricka och en bult som håller ihop allt. Ser i stort ut som på Jörgens men med skillnad att brickan är gjord så att bultskallen blir nedsänkt en bit i fjädern.

1 person gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

akkamaan

#51 » 18:01:20, 01-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vad händer när ett öra går av med ventilslid i lyftläge? får sliden extra kraft att bryta sei ut av lyftkolvens mottryck förutom av balansfjäderns komprimering ?

Den dubbelverkande balans- eller centringsfjädern ska fortfarande ställa sliden i neutralläge om "örat" går av (där spaklänken på sliden sitter). Förutsatt att det inte är en fyrlägesventil där flytläge "spärras" bortom normal funktion
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

DLF (trådstartaren)

#52 » 21:38:25, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, nu har jag då hittat ett uppenbart fel. Efter lite stök i lördagsnatten fick jag loss ventilblocket.

Bild
Bild

Stiftet som är böjt och har knäckt loss en bit av "väggen" ska passa i gropen på den främre delen av övertrycksventilen. Se bilden nedan. Så den biten ska väl aldrig ens lämna ventilblocket men är nu helt lös.
Bild
Bild

Stiftet verkar svetsat eller lött på plats som syns på baksidan.
Bild

Då börjar frågorna hagla:
- Är det här då Felet med stort F? Som gör att den först bara gick på tilten och sen efter att jag haft isär det inte gick på vare sig tilt eller lyft. Utöver möjligen en pump som är slut.
- Vad gör jag nu? Reparerbarheten kändes spontant låg då väggen gett sig. Om jag inte ska fulmeka ordentligt. Dvs. Försöka svetsa fast sätet på plats. Om det ens går att komma åt + gjutjärnsblock som stökar.
- Försöka hitta ett ersättningsblock? Nån som har ett Monsun KSDD-25 liggande? :vissla:
- Kan jag koppla in en övertrycksventil på annan plats och bara plugga hålet och se glad ut?
- Andra förslag? :buga:

Sen undrar man ju lite var dom små metallbitarna tagit vägen :uupps:

2 personer gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

DLF (trådstartaren)

#53 » 16:59:12, 19-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu vädrar jag mina skamligaste klåpigheter på internet.
Jag gav mig på att svetsa fast sätet till övertrycksventilen. Det blev inte vackert.

Jag testade först på ett "öra" som fanns på paketet men inte används. Sprack inte sönder när det svalnade trots rätt aggressivt svetsande. Tog bara helt vanliga OK48. Så jag tänkte att jag kör!

Tog fram lite ny metall och slog in ett avkapat borr istället för den böjda metallpinnen.
Bild

Rengjorde och förvärmda. Men fult blev det!
Bild

Resten av övertrycksventilen gick då att få dit.
Bild

Funderar som värst på om jag ska slipa ner och försöka få till en bättre punkt. Samtidigt har jag många erfarenheter av att göra saker sämre. Så det kanske får duga.

Däremot så tror jag att fjädern till övertrycksventilen blivit deformerad/ihoptryckt. Måste skruva in den nästan helt för att få nån förspänning. Vad gör man åt det tro? Justera maxtryck måste jag väl göra hursom.

1 person gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Jac

#54 » 17:50:33, 19-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativt plugga hålet och montera en extern tryckbegränsare.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DLF (trådstartaren)

#55 » 13:42:48, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Alternativt plugga hålet och montera en extern tryckbegränsare.


Tack för svaret! Till att börja med ska jag sätta tillbaka ventilpaketet och prova om jag får igång funktionerna. Eller om det är pump och cylindrar och allt vad som framkommit som också kan vara fel :uupps: Om lagningen inte flyger sönder omedelbart så borde få en fingervisning iallafall tycker jag.

Om det nu skulle funka får jag se hur dåligt jag mår över att ha den här lagningen på mitt samvete. Kan mycket väl bli en extern i slutändan :smile:
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Jac

#56 » 13:48:30, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om tryckbegränsaren inte öppnar som den ska så spränger du pumpen.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DLF (trådstartaren)

#57 » 20:49:54, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det hade ju inte varit så kul förstås. Men har jag någon anledning att tro att det ska ske?

Om jag förspänner fjädern just så pass att jag inte har ett glapp borde jag väl rimligen få problem med att den öppnar för tidigt/inte får upp tillräckligt med tryck istället? Eller är det nåt jag missar?
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

DLF (trådstartaren)

#58 » 16:37:56, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är långt mellan gångerna. Behövde flytta åbäket så jag kan skotta nu när det blev snö. Skruvade jag ihop allt och tro det eller ej men både lyft och tilt fungerar! :uupps: :hurra:

Gjorde en liten filmsnutt men vet inte hur man får in den.

Iallafall klarar lastaren sin egenvikt, är väl inte försent för pumpen att vara kass alternativt sprängas. Nu måste jag låna lite grejer och justera den där tryckbegränsaren.

Några förslag på vad som är lämpligt procedur för det? Har sett att det sitter vad jag antar är ett uttag för manometer på röret mellan trycksidan av pumpen och ventilpaketet.

På minus är att jag sköt returslangen till servostyrningen. Gissar ispropp, det har varit kallt som tusan några nätter här.

Sen försöker jag vaska fram ett billigt 10.00-20 däck till klämringsfälg men det verkar svårt. Funderar på att flytta fälgcentrum till några vanliga lastbilsfälgar. Synpunkter på det?

Däcket har gjort sitt kan man säga:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

DLF (trådstartaren)

#59 » 11:52:49, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering:

Efter lång tid av mörker och snöskottning har jag nu gjort en insats på baklastaren. Körde en "sköljning" till med en mindre mängd hydraulolja och fyllde sedan i 70 friska liter. Sen lånade jag en manometer och försöka mig på att ställa övertrycksventilen. Det gick sådär...

Trots ganska höga varv på motorn och rätt aggressivt skruvande på övertrycksventilen får jag bara 25bars tryck. Lyft och tilt går som dom ska även om det inte är nåt klipp i grejerna direkt.

Så nu har jag börjat skruva lös hydraulpumpen, återkommer!

Justja, jag hittade dom här spännande plastbitarna i oljetanken, några gissningar på vad dom hör till? :uupps: dom är typ 1 x 0,5cm.

Bild
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

akkamaan

#60 » 17:47:14, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justja, jag hittade dom här spännande plastbitarna i oljetanken, några gissningar på vad dom hör till? :uupps: dom är typ 1 x 0,5cm.

Har bitarna karaktär av "plast" eller karaktär av "förhårdnat gummni"? Vid första anblicken så ser dessa ut att komma från en havererad kolvtätning.
Do skrev den 12e September förra året att du städat ur tanken. I så fall så är detta föremål som spolats fram ur systemet. Är det från en kolvtätning så förklarar det kraftlösheten.

Vad gäller dina tryckmätningar, har du säkerställt att oljeflödet är blockerat via en funktion i riktningsventilen? Om du blåser olja genom en cylinder som har en blåst kolvtätning så kan du aldrig bygga upp tryck som öppnar tryckbegränsningsventilen.
Du har 3 olika funktioner att påverka för att mäta tryckinställningen. Tilt upp/ner samt lyft upp. Och dessa rörelser måst gå till ändläge innan maxtryck kan uppnås.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se