Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Problem med hydrauliken SL-350

101 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#76 » 12:17:20, 10-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

DLF skrev: Då förstår jag lite bättre hur det funkar!


Bra.Förstår du ännu lite bättre hur det funkar om du läser denna posten?
Jac @ [Allmänt] Bygga hydraulaggregat - Vilken ventil?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Jac

#77 » 12:43:57, 10-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är enig med akkamaan, inte lätt att bedömma om den pumpen är brukbar. Att den ser skabbig ut är det inget tvivel om men hur många liter den har förlorat vid maxtryck är inte lätt att säga.

Handpåläggningstest beskrivs här: Jac @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Är det dags att byta pump?

Hade det varit min maskin och planen är att använda den så hade jag nog bytt till en ny pump, bytt olja, gjort rent tanken och monterat ett returfilter (eller bytt filter om det redan finns).

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DLF (trådstartaren)

#78 » 18:58:50, 21-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för länkarna, jag har läst och inte bara blivit förvirrad :thumme:

Sen har jag beställt en eftermarknadspump på 80cc och ett returfilter som ska klara 560l/min.

Efter jag beställt fick jag ett tips: Att om lagrena är bra kan man plana en gavel lite lämpligt och tighta till pumpen och på så vis få tillbaka en del tryck. Nån som har erfarenhet av det? Är väl inget jag kommer ge mig på nu när jag köpt nytt men intressant att veta.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Michael Meier

#79 » 11:20:20, 22-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man gör det på dyra pumpar, vad "billiga" innefattar är upp till var och en, hittar du en ersättare för tiotusen och behöver bygga om så är det helt ok.

Det krävs många moment för att återställa gavlarna för att det finns inga marginaler i resultatet, den hårfina marginalen finns mellan friktionsvärme och ett gavelläckage.

Man behöver ha god budget för att täcka arbetskostnaden, sist jag gjorde en sådan sak var den odefinierad och pumpen skulle gå tusen timmar 24/7.

Oroblemet är att dom enskilda detaljerna inuti pumpen förändrar anliggning.. trycket som kugghjulet gör mot radiallagringen och gavel är olika beroende på rotationsriktning, driv eller slavsida om drivenheten/koppling ger upphov till snedställning av ingående axel och sedan själva varvtalet som förflyttar lastpunkten mellan ingående lagrin och lagringen på slavsidan.

Sedan tillkommer det odrivna kugghjulet som både styrs av det drivna och belastas av mottrycket som är högst varierande när det gäller ett rundpumpande system.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#80 » 12:21:17, 22-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bara gavlarna är dåliga men att huset och kugghjulen är så fina att det är värt att spara på kanske inte helt vanligt, jag vet inte.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DLF (trådstartaren)

#81 » 22:14:29, 26-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, tack för nyanseringen. Nu ska jag försöka få loss kardanen som driver pumpen, såg att det var ett knutkors där som var trött! Men jäklar vad illa till det sitter mot veven...
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

DLF (trådstartaren)

#82 » 19:41:30, 11-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här händer det inte mycket. Det var visst väldigt lång leveranstid på pump och filter. Hoppas ha dom på några veckor till. Nu har det varit 1m snö och kallt så det gör inte så mycket att jag inte haft anledning att stå ute och skruva!

Kardanen som driver hydraulpumpen har jag tagit lös iallafall nu när våren börjar smyga sig på. Ena knutkorset var ordentligt slut! Bråkigt att få loss också men det gick, även om det hade varit bra med en press :)

Bild

1 person gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

DLF (trådstartaren)

#83 » 22:32:03, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagom till när det börjar bli plågsamt att stå ute och skruva är jag igång igen! :snow:

Nya hydraulpumpen har kommit och jag har modifierat den gamla medbringaren så den passar. Se fick jag bygga ihop en ny anslutning av de två gamla för jag hittade ingen i rätt dimension att köpa.

Bild
Bild
Bild

Fälgen var kämpigt att få loss men till slut gav den sig. Mitt begagnade 10.00-20 däck dömdes dock ut av däckfirman så där är jag tillbaka på noll.
Bild

Sen började jag montera hydraulfiltret. Det var lite för stort för att gå ner på ena eller andra sidan av skiljeväggen i hydraultanken så det fick bli lite vinkelslip!

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Michael Meier

#84 » 23:28:49, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skydda pumpens intag från returflödet med plåt eller liknande och se till att ha god marginal på oljenivån vid lågnivå, du kan gott köra test utan lock med alla fyra kolvarna utkörda och motorvarvet på 1500rpm i fem minuter ( det tar lite tid innan eventuell virvel bildas).

Filtret kan du binda fast med två plattjärn istället för locket medans du tittar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#85 » 09:28:19, 10-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det tillräckligt med dynga i botten på tanken för att du ska behöva ringa en arkeolog? Eller är det bara som det ser ut?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DLF (trådstartaren)

#86 » 18:11:33, 12-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär fick det bli. Längst ner ser ni hålet i mellanväggen som är original passage för oljan från retur till intag. Så nu får det nyttjas fortsatt. Torde väl minska risken för virvel rätt betydligt tycker jag. Har en titthålskamera som jag kan stoppa ner i tankens ventilationshål för att kolla. Bild

Apropå dyngighet så var det ganska ( :vissla: ) rent innan jag började köra vinkelslip och svetsa. Nu blir det storstädning igen!

3 personer gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Michael Meier

#87 » 20:06:30, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade du redan planerat för mellanväggen utan att säga nåt? : )
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DLF (trådstartaren)

#88 » 20:47:54, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, nästan som på TV :) Jag hade faktiskt funderat på det men landat i att jag hoppar över det. Sen såg jag din kommentar då tog jag upp tanken. Virvlar vill man ju inte ha!

1 person gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

DLF (trådstartaren)

#89 » 22:37:41, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en lång vinter är jag på't igen. Nedan ser ni pluggning av retur in i tanken och den nya returslangen som istället går upp till filterhuset.
Bild
Bild

Fick äntligen tag i ett passande däck som dessutom låg på rätt fälg och bara 4 mil hemifrån. Innan dess hann jag köra 25mil för att köpa ett 10.00-20 på fel fälg, då körde jag förvisso 5 mil fel, men ändå. Sen när jag lämnade in på däckverkstad för skifte så dömde dom ut mitt fynd och vägrade lägga om det :ohnej:
Menmen, nu sitter det där. Justja, var ett elände att få loss fälgen från navet också men med tillräckligt stor slägga gick det tillslut!
Bild

Min nyborrade hålbild jämfört den gamla pumpens. Nya pumpen är fysiskt bra mycket mindre men ska ha en smula större pumpvolym.
Bild

Var för trångt för att borra men jag hasade ut bakvikten en bit så blev det tillräckligt med plats.
Bild
Bild

Pumpen med kardan
Bild

Pumpen på plats, nu återstår att koppla kardanen vilket inte är nån lek. Den här baklastaren är inte tänkt att skruvas med, får vika mig som ett Z för att komma åt.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

DLF (trådstartaren)

#90 » 17:13:29, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägesrapport: med nya pumpen på plats och inkörd bygger den 70 bars tryck på lyften, både uppåt och nedåt, efter lite justering på överströmningsventilen. På tilten ca 20 oavsett riktning :ohnej: Provade koppla på snöskopan och som man kan förvänta sig vill den falla framåt/tilta framåt av sig själv.

Ska jag hoppa direkt på att packa om tiltcylindrarna (som enligt förra ägaren skulle vara nyligt ompackade :huh:) eller är det något annat jag borde överväga?
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Småbrukaren och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se