Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Problem med hydrauliken SL-350

101 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

DLF (trådstartaren)

#1 » 10:00:58, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har nyligen blivit ägare till en SL-350 med BM1113A, årsmodell -59 (tror jag). Köpte den med kass vattenpump, vatten i hydrauloljan och ingen funktion på lyften. Låter som att det spolar i paketet när man drar i lyft-spaken men händer inget.
Enligt förra ägaren rallade en kopp lös och han sköt ut en slid ur ventilpaketet. Efter att han satt tillbaka den fungerade inte lyften mer.

Tilten går men jag vet inte om kraften finns där då jag inte har några redskap.

Såhär långt har jag plockat ut sliderna (se bild). Inte uppenbart trasiga i mina ögon men vad säger ni med vana? Saknades en o-ring mot koppen till tilt-sliden. Jag skruvade också ut vad jag antar är någon överströmningsventil/övertrycksventil (se bild).

Den lilla "koppen" med hål i har nån form av skada där det ser ut som att det suttit ett stift som brutits av. Är det något av betydelse? "Kolven" som passar i "koppen" har ett hål i mitten som var igensatt.

Jag är helt novis på att skruva hydraulik så skulle vara tacksam för lite vägledning :buga:




Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor



Jac

#2 » 10:57:36, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I bästa fall är det glapp/feljustering av länkaget till ventilen som gör att sliden inte får full vandring.


Kan också vara totalslut tätningar i lyftcylindrarna men då bör det spola i en cylinder och inte i ventilen.
Byt plats på slangarna mellan tilt och lyft, om felet följer med slangarna är det cylindertätningarna som är slut.


Ser ut som hydrauloljan består av minst 50% vatten...
Då finns det möjlighet för frostskada inne i ventilen, isåfall är den skrot.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DLF (trådstartaren)

#3 » 11:40:40, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret!

När jag ser på hur sliderna rör sig så ser dom ut att röra sig likvärdigt mycket.

Förra ägaren har renoverat alla cylindrar pga läckage. Det utesluter väl inte helt att dom är kassa men talar väl emot iallafall.

Bra tips med slangarna, ska prova skifta runt och se om det blir skillnad

Frostskada i ventilen, innebär det att den spricker då eller deformeras? Har tittat efter sprickor men inte sett några. Kan cylindrarna deformeras om dom fryser invändigt?
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Jac

#4 » 14:45:50, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han har renoverat alla cylindrarna men inte bytt vatten-oljan mot hydraulolja? Eller står det öppet så det kan regna in i tanken?
Ventilen är gjutgods så den lär nog spricka.

Vid närmare betraktning så ser väl fjädern lite deformerad ut?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DLF (trådstartaren)

#5 » 15:42:45, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt uppgift: först renoverades cylindrar med gott resultat, sen havererade lyft-funktionen, sen tappades intresse och den blev stående dåligt skyddad med öppnad tank och fick regnvatten i tanken varpå intresset svalnade ytterligare. Efter det övergick ägarskapet till undertecknad dumbom med förkärlek för att köpa billigt, reparera dyrt och gråta däremellan.

Ja, den är lite sned. Tänker du att det kan vara en frysskada?

Tack för svar!

3 personer gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Jac

#6 » 16:06:35, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä inte frysskada, bara lite säckig. Men tilten funkar ju så det lär ju inte vara tryckbegränsaren iallafall.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DLF (trådstartaren)

#7 » 18:44:48, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, jag får sätta ihop den och testa att kasta om slangarna. Måste beställa en ny vattenpump och montera bara innan det blir nån körning :thumme:
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Jac

#8 » 19:25:21, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och byta olja

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DLF (trådstartaren)

#9 » 23:10:58, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lilla detaljen ja :grin:
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Michael Meier

#10 » 21:51:44, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan väl samtidigt försöka få ur så mye mjölk som möjligt genom slangar och hydraulcylindrar, ta bort sediment och annat i botten på tanken å rengöra sugsil samtidigt innan du fyller i ny olja?

är det jobbigt att demontera cylinderhuvudet på en cylinder och titta efter hur det ser ut därnere? kraftiga rostskador sliter isär tätläppen på kolvarna på tre röda,

vatten tyngre än olja, så ofta rost nere i botten och ovanpå kolven, att slipa/polera cylinderväggen kräver lite förberedelse men absolut inte kostnadskrävande eftersom det endas gäller att få bort sådant som sliter tätning.

DLF skrev: .... Enligt förra ägaren rallade en kopp lös och han sköt ut en slid ur ventilpaketet ....


Vad innebär det där mer exakt ?

Du kan alltid lyssna lite från traktordemonteringarna om det finns nå intresse att sälja komplett, ifall det visar sei vara nå brutalt fel där.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DLF (trådstartaren)

#11 » 11:56:46, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret!

Jo, jag har börjat skrubba ur tanken. Det var mycket geggigt i botten! Ny packning till locket på tanken blev det också så kanske det inte regnar in mer :thumme:

Såg även att färgen på insidan av tanken i stort släppt, färgen är förövrigt vit. Kanske också hjälpt till att färga oljan? Även om jag inte tvivlar på vatteninnehållet :vissla:

Ska offra några dunkar olja och "skölja" innan jag byter.
Sugsilen hade sett sina bästa dagar, satt ett mässingsnät som jag behöver byta. På sikt hade det känts bra med ett riktigt filter.
Nån som har tips på en lämpligt filter att eftermontera?

Bra tips med rost i cylindrarna! Jag tror att jag ska försöka sätta ihop allt och se om jag får fart på både tilt och lyft. Annars blir det väl att skifta runt slangar och se om det är paketet eller cylindrarna som felar. Är det cylindrarna så låter det ju troligt med rost. Berätta gärna mer om hur man gör för att polera en cylinder invändigt! Eller det kanske bara är att lämna in?

DLF skrev:
.... Enligt förra ägaren rallade en kopp lös och han sköt ut en slid ur ventilpaketet ....


Vad innebär det där mer exakt


Som han beskrev det skulle han backa ut traktorn när det small till och så ser han att det sprutar en stråle olja rätt ut bak från ventilpaketet. När han stänger av och tittar så ligger en kopp och en slid på marken. Han skruvar tillbaka grejerna men därefter fungerar inte lyften.

Tack, traktordemontering var ett bra tips. Det går rör hela vägen fram till alla paketets anslutningar så att byta till någon annan modell av paket blir ett jäkla projekt :???:

Bild
Bild
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Michael Meier

#12 » 15:45:15, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, vit färg på tankväggen färgar inte oljan, det är vatten.

Sil är bra för att skydda pumpen från grejjor som man kastar ned i tanken, kanske lite kostsamt med tryckfilterhållare på en sådan här maskin, det är mye minutliter som ska igenom men du kan alltid avleda ett separat filterflöde med betydligt mindre flöde, servoreturen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#13 » 15:58:04, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Returfilter är det vanliga på enkla system. Om det bara byts i tid och det är filter på tankventilationen också så klarar ett returfilter av att hålla oljan ganska ren.
Nästa steg är att både ha tryck och returfilter men då går kostnaden upp ett hack, det är mycket stål i ett tryckfiler.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#14 » 16:16:29, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kan den behöva för flöde tro, räcker 8 liter i sekunden? (500 minutliter)

Tömma lyftcylinderns plussida tar väl två sekunder med last så man behöver väl inte räkna med någon pump för att det ska bli mängder.

vet inte på SL, men H10 hade väl 2" returledning..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#15 » 16:36:13, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är korrekt. Det vanligaste misstaget är att dimensionera efter pumpflödet men om du sänker fullt så blir det mycket högre flöde i retur. I tillägg kan man tippa fullt samtidigt och få ännu större returflöde men den kombinationen av rörelser är inte så vanlig så det hade inte jag dimensionerat filtret efter så länge bypassventilen klarar att ta det extra flödet.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se