Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

EHC-ventil centrerar felaktigt på EL70, fastnad?

53 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Mangan (trådstartaren)

#16 » 00:55:52, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket matnyttig där, @akkamaan!

Jag och maskinen är tyvärr särbo, så 1-2 ggr i veckan träffas vi just nu. Så jag brukar samla på mig lite idéer och tips att pröva, och hoppas något funkar. Samt ställa frågor innan om problem som jag inte stött på än, men kanske gör...

Nästa gång skall jag se om jag kan manuellköra de andra funktionerna, så jag lär mig hur det skall bete sig och kännas. Sen hoppas kunna se om den felande funktionen känns likadant eller annorlunda.

Om jag skall skruva av servoventilerna, måste jag tömma ut oljan först? Eller rinner det bara ut lite av det som är i paketet när jag skruvar bort den?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)



akkamaan

#17 » 05:50:15, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan skrev:Nästa gång skall jag se om jag kan manuellköra de andra funktionerna, så jag lär mig hur det skall bete sig och kännas. Sen hoppas kunna se om den felande funktionen känns likadant eller annorlunda.

Bra ide, mmen du får INTE använda nån mejsel med skarpa kanter. Bäst är att använda en styv trästicka ellet plaststicka. Orsaken är att man kan repa /grada i hålet så att stiftet inte går i retur och då hänger sig servoventilen...
Om jag skall skruva av servoventilerna, måste jag tömma ut oljan först? Eller rinner det bara ut lite av det som är i paketet när jag skruvar bort den?

Med dieselmotorn avslagen så kommer det inte mycket olja när du lossar förstyrventilen. Se bar till att du inte tappar bort de tre O-ringarna tar isär. Lägg en stor duk/trasa under där du skruvar så samlar den upp olja och ev O-ringar.
Vad gäller Hirschmann el-kontakten så sitter sockeln med tre han-stift fastskruvad i magnetdelen med två spårskruvar och en gummitätning emellan.
Själva kontaktpluggengår att ta isär när den lossats. men först måste den långa skruven dras ur helt. Det sitter också en gummitätning mellan sockel och plugg.
Nya socklar och pluggar går att köpa på ELFA. Det ska vara DIN 43650 standard 2-poliga (med ett jordstift som inte används) (LÄNK). De kostar några tior per styck.
Det spelar ingen roll vilket stift trådarna går till på sockeln.
Däremot så är det polaritetskänsligt hur man kopplar ingående kablar till pluggen OM det sitter en diod inuti. Och det ska sitta en diod i dessa för att skydda elektroniken mot spännings-spikar. Men det kan vi ta "när vi ska över den bron"...
För övrigt så tycker jag du ska skruva så hårt du kan för att lossa den tröga skruven som håller pluggen

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Mangan (trådstartaren)

#18 » 23:28:32, 11-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då var jag en snabb sväng förbi maskinen. Hade glömt både ficklampa och glasögon, såklart... :thummar:

Lyckades få bort den där plåten, så nu gick det att komma åt lite bättre.


Bild

Kunde köra några funktioner genom att trycka på pigg inringat i rött. Rörelselängd ca 1 mm? Några av de sex funktionerna kunde jag inte röra piggen alls. Trodde man kunde trycka inne där blå ring, men på bilderna nu ser det ut som en insex. Är det centrumjusteringen kanske? Har man något för att röra på dessa?

Bild



Och inte kom jag ihåg borrmaskinen så jag kunde borra ut fästskruven till Hirschmankontakterna.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

akkamaan

#19 » 02:01:38, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan skrev:
Kunde köra några funktioner genom att trycka på pigg inringat i rött. Rörelselängd ca 1 mm?

Kommer inte ihåg hur långt in man kunde trycka, men det var nog någonstans runt 3-4 mm. Men det har ju ingen betydelse så länge du får funktionen att röra sig upp till full hastighet. Det som man ska kunna känna när man trycker in knappen är att det ska byggas upp ett hydraulisk mottryck inuti ventilen, ungeför som om någon försöker tryck tillbaka mot dig.
Några av de sex funktionerna kunde jag inte röra piggen alls

Kan bara gissa, eftersom några av Hirschmann hattarnas skruvar inte går att lossa så är det troligt att det kommit in vatten som också skapat rost som för ventilen att kärva. Lossa magnetdelen via de två diagonalt sittande insex-skruvrna. Då ska du kunna se änden av själva servoventilen sitta kvar i ventilhuset. Den ska normalt enkelt kunna dras ut. Om inte så prova att trycka in den för att få den att lossna från kärvningen. Om den inte kommer tillbaka ut så sätt tillbaka elmagneten och se om servotrycket kan trycka tillbaka den. Om inte så kommer den kranfunktioen att "rusa" mot ändläge. Se till att inget oförutsett händer undr rusningen. Nästa steg blir då att lossa HELA förstyrventilen, ta bort magnetdelen igen. I bakänden av ventilhuset sitter en sexkant låsmutter med en insexskuv so inuti. Lossa dessa. Nus ska det komma ut en liten fjäder och innanför fjädern sitter motsatta änden av ventilsliden. Prova att tryck den mot elmagnethuset. Använd CRC 5.56 rostlösningsolja. Om du får sliden att röra sig fram och tillbaka så blir det bättre och bättre om du rör den fram och tillbaka några minuter. Ta sedan ut sliden och rengör kanalen som gör igenom den.
Kontrollera att tryckpinnen i magnetdelen nu går lätt, annnars så behöver den samma gymnastik som ventilsliden. Magnetdelen går tyvärr inte att ta isär. Kontrollera motståndet i magnetlindningen. Det ska vara 27 Ohm för ett 24 Volt elsystem, 8.9 Ohm för 12 Volt system.
Om motståndet är noll Ohm så är spolen kortsluten och Kass. Om motståndet är oändligt så är det brott. Kolla att inte lödningen då har brustit under Hirschman sockeln.
Trodde man kunde trycka inne där blå ring, men på bilderna nu ser det ut som en insex. Är det centrumjusteringen kanske? Har man något för att röra på dessa?

Den insexskruven är för att dels förspänna retyrfjädrarna samt att justera in slidens neutralläge så att inte funktionen rör sig i neutralläge. Dessutom om maskinen har avlastat konstanttrycksystem så kommer pumpen att lasta på med högtryck om inte sliden är exakt centrerad.
Den här skruven behöver i princip aldrig röras om man inte tagit isär slidkontrollen
[/quote]
MVH
Per A
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Mangan (trådstartaren)

#20 » 13:43:10, 20-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag på plats. Svårtstartad maskin idag med frost.

Jag har kommit så långt att jag kan trycka in piggen på bägge svängen (bägge riktningarna). Det hörs tydligt hur det pyser till i ventilen när jag trycker in piggen. Betyder att det inte är helt utstyrt? Gjorde tiotalet gånger på det viset, släppte inte.

Sen så storknade motorn och dog när jag körde en annan funktion, skall se om jag får igång maskinen igen efter lunch.

Blocket sitter fruktansvärt svåråtkomligt. Om jag skruvar av elventilen, måste jag använda spegel för att se grejerna.

Hur funkar dessa servoventiler, vad händer om man aktiverar en lite gran och den andra fullt? Trycker den emot, eller är det någon inbyggd hydraulik som gör att bara den ena har verkan?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

akkamaan

#21 » 16:30:43, 20-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan skrev:Jag har kommit så långt att jag kan trycka in piggen på bägge svängen (bägge riktningarna).

Svängen till grävaggregatet då!?

Det hörs tydligt hur det pyser till i ventilen när jag trycker in piggen.

Att det pyser till är ett tecken på att det går ut ett litet flöde från servoventilen till svängens huvudslid
Får du ingen rörelse-reaktion på svängen?

Betyder att det inte är helt utstyrt?

Känns det som piggen trycks tillbaka ut vid "pyset"?
Har du inte lyckats hålla piggen kvar intryckt så kommer det inte att hända nåt med arbetshydrauliken.
Det utstyrda servotrycket kommer att vilja trycka tillbaka servoventilen och därmed piggen med servotrycket. dvs det blir en motkraft på 20 N-50 N (2 kg - 5 kg) beroende på hur hårt du trycker på pinnen
Gjorde tiotalet gånger på det viset, släppte inte.

Vad är det som inte släppte?

Blocket sitter fruktansvärt svåråtkomligt. Om jag skruvar av elventilen, måste jag använda spegel för att se grejerna.

Trist

Hur funkar dessa servoventiler, vad händer om man aktiverar en lite gran och den andra fullt?


Hade några bilder i en tidigare kommentar LÄNK
Det är några väsentliga faktorer i ett pilotservosystem.
Riktningsventilslidens centreringsfjädrar är progressivt styva vilket innebär att det behövs succesivt ÖKAD kraft för att förflytta riktningsventilsliden från neutral till ändläge.
Pilotservoventilens uppgift är att "pytsa" ut ett pilotservotryck som är proprtionellt mot manöverspakutslaget
Mellan spaken och pilotservoventilen sitter en tryckkontrollfjäder. I ett EHC system är det en fjädrande magnetverkan som agerar tryckkontrollfjäder. Det är sålunda ingen egentlig mekanisk fjäder.
"Fjäderkraften" i elmagnetens solenoid (rörlig tryckpinne) bestäms av den elektriska amperestyrkan.
Så sammanfattningsvis kan man säga att en konstant utstyrd spak ger en konstant amperstyrka som ger ett konstant pilotservotryck som ger en specifik position på riktningsventilsliden som till sist antas ge en konstant rörelsehasighet på hydraulfunktionen.
Här några andra illustrationer som beskriver ren pilotservostyrning utan elmagnet utan bara en mekanisk styrd tryckkontrollfjäder, dvs samma system som sitter på många äldre grävare.

Bild
Bild
Bild

Trycker den emot, eller är det någon inbyggd hydraulik som gör att bara den ena har verkan?

Vad menar du med bara den ena har verkan?
Om jag fattar din fråga rätt så kan inte riktningsventilsliden ges pilotservotryck på båda sidor samtidigt. Detta bestäms ju av att manöverspaken (och hydraulfunktionen) har två rörelseriktningar varav bara en kan köras åt gången.
MVH
Per A
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Mangan (trådstartaren)

#22 » 19:20:52, 20-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, svängen till grävagge. Den som hängt sig.

Ingen reaktion synn när det pyser. Har provat en anna funktion, och där händer det grejer när jag trycker på dess piggar.

Okej, om jag förklarar såhär då. Svängfunktionen har två elektriska enheter med var sin hirschmankontakt En som svänger höger, och en som svänger vänster. Normalt aktiveras väl dessa en i taget då elstyrningen ser till att så sker? Dvs en vänster och den andra höger? Och det finns två servo/pilotventiler, en för höger och en för vänster. Deras ventilslider är ju inte ihopkopplade.

Så vad händer om "sväng höger" piltoventil har hängt sig i halvöppet, och man aktiverar "sväng vänster" med full kraft? Orkar den trycka emot?

Uppskattar verkligen att du tar dig tid!
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

akkamaan

#23 » 20:38:10, 20-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan skrev:Så vad händer om "sväng höger" piltoventil har hängt sig i halvöppet, och man aktiverar "sväng vänster" med full kraft? Orkar den trycka emot?

Om sväng höger hängt sig så kommer armen att gå till höger tills den går emot ändläget.
Om sväng höger hängt sig i ett halvöppet läge så kommer den att pytsa ut max servotryck på riktningsventilsliden och då kan inte en korrekt fungerande servoventil på motsatt sida trycka emot. Men den situationen är nog ganska "hypotetisk" och kan inte uppstå om nu inte grävarmen står och "pressar" mot ändläget.

Du nämnde tidigare att dieselmotorn dog när du rörde en annan funktion. Det skulle kunna bero på att den lastkännande hydrauliken ligger aktiverad
Om du startar upp maskinen så vill jag att du mäter upp pumptrycket som normalt när ingen funktion är påverkad ska ligga på 25-30 bar vilket är normalt stand-by tryck. Om pumptrycket ligger på max, dvs 225 bar så är det tecken på att en riktningsventil ligger påverkad av pilotservotryck eller att den har hängt sig vilket är mindre troligt men inte omöjligt
MVH
Per A
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#24 » 21:23:38, 20-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enklaste är att se om huvudsliden centrerar först, jämför med kompisen bredvid. Avstängd motor..

Har du inte elfel som ger fullt pådrag, så är det vanligare att något skit från cylindern kommer loss, fastnar i riktningsventilen och hindrar huvudsliden från att gå tillbaka. I bästa fall någon plastbit, som inte fördärvar något.

LS och pumptrycket far upp så fort sliden rör sig förbi centrum, oavsett varför. Är cylindern redan i ändläge så får du direkt fullt tryck, och det låter & går tungt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mangan (trådstartaren)

#25 » 23:29:04, 20-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kollar man enklast om den är centrerad?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

akkamaan

#26 » 00:54:46, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan skrev:Hur kollar man enklast om den är centrerad?

Med en tryckmätare.
1. I centrerat neutralläge så skall inte funktionen röra på sig det minsta
2. i centrerat neutralläge skall inte pumpens LS-kompensator få något signaltryck från riktningsventilen

HV09 har LS-slider med inbyggda kanaler som via inbyggda kopierings-slider leder signaltrycket (lasttrycket) till ventilens LS-kanal. Hålen i sliden som fångar upp lasttrycket är ca 2 mm i diameter och har i slidens centrerade neutralläge ingen kontakt med respektive arbetsport så att ingen signal skall gå till LS-regulatorn på pumpen. Om sliden är det minsta ocentrerad så kommer lastsignal att lasta på pumpen, vilket då kan indikereras på en tryckmätare.

Detta system skiljer sig från att avlastat konstanttrycksystem där vi från pumpen via en 0.7 mm styrpning sänder ett signalflöde genom ventilpaketets fria genomlopp (centrumkanalen). I ett avlastat konstantrycksystem är sliderna speciellt utformade så att signalflödet direkt klipps av när sliden flyttar sig det minsta.
Det är alltså inte på något vis samma slider som man i samma ventilblock använder för ett vanligt konstantflödes system där sliden inte stänger fria genomloppet (centrumkanalen) helt förrän sliden når sitt max ändläge.

Så här ser HV09 schemat ut men bilden är från en ÖSA250 kran

Bild

Turbodiesel skrev:Det enklaste är att se om huvudsliden centrerar först, jämför med kompisen bredvid.


"Vart kikar" du då utan att lossa de 2x2=4 slangarna för det två slider du skall jämföra?
Det finns ju inget synligt av sliden på utsidan av ventilpaketet :vissla:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#27 » 01:20:15, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till akkamaan: Lossa locket där du har skruven för slaglängsdbegränsning. Är allt som det ska så kan dock sliden falla ur, minns inte hur det är på HV09.

Det ger inte så mycket att mäta pumptrycket eftersom vi redan vet att sliden inte centrerar. I så fall på servomätportarna till aktuell slid.

Jag känner på mig att jag läst fler inlägg om aktuell maskin, än vad som finns i den här tråden.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#28 » 02:41:07, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Till akkamaan: Lossa locket där du har skruven för slaglängsdbegränsning. Är allt som det ska så kan dock sliden falla ur, minns inte hur det är på HV09.


Huvudsyftet med att ha sliden korrekt centrerad är att inte det ska kunna uppstå kryprörelser. Det kan man se okulärt om det finns rörelsefrihet åt båda hållen för en dubbelverkande hydraulfunktion. Om det i ett LS system finns kryprörelser åt endera hållet så vet vi att det först måste finnas LS kontakt mellan sliden och arbetsporten. Det kan vara svårt att mäta med en manometer om funktionen inte har nån gravitationslast. Det kan vara en svängfunktion på helt horisontellt underlag. Om vi misstänker kryprörelse åt höger på svängfunktionen så kan vi se till att det blir last på den funktionen genom att ställa maskinen i ett sidlut. då kommer det att bli ett lasttryck i LS-ledningen som kommer att lasta på pumpen med stand-by tryck plus X bar lasttryck.
Det ger inte så mycket att mäta pumptrycket eftersom vi redan vet att sliden inte centrerar.

Nu frågade Mangan om
Hur kollar man enklast om den är centrerad?

Alltså vet vi då inte OM sliden är centrerad. (eller inte)

I så fall på servomätportarna till aktuell slid.

Om vi misstänker att sliden är felcentrerad så kan ju bara en sån misstanke uppstå om det finns misstanke om kryprörelse eller att pumpen inte avlastas med reglagen i neutralläge. Om det finns misstanke om ett omedvetet utstyrt servotryck till slidkontrollen så så kan man ansluta en tryckmätare till slidkontrollen. På HV09 finns en 1/4" insex plugg på varje slidkontroll där tryckmätare kan anslutas


Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#29 » 03:04:06, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag minns & förstår det, så är det ingen diskret krypning, utan i stort sett fullt spett åt höger, och maskinen svarar inte på sväng vänster alls..

Har egentligen inte energi att läsa tråden på allvar, men så har jag förstått det mellan raderna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mangan (trådstartaren)

#30 » 11:32:48, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sämmer, skrev lite om det i början av tråden.

"en funktion går till ytterläge så fort motorn snurrar och hydraulpumpen går igång."

Det är alltså bomsvängen. Svarar inte på vänster alls, utan går direk till höger på någon sekund bara. Stänmer man av mnaskinen så kan svägen åka tillbaka på några timmar med hjälpa av graviitationen (/en en mdhjälpare oms puttar lite). Startar man maskinen direkt sen, så svänger det höger till ändläge igen.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hymas 89 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se