Mangan skrev:Jag har kommit så långt att jag kan trycka in piggen på bägge svängen (bägge riktningarna).
Svängen till grävaggregatet då!?
Det hörs tydligt hur det pyser till i ventilen när jag trycker in piggen.
Att det pyser till är ett tecken på att det går ut ett litet
flöde från servoventilen till svängens huvudslid
Får du ingen rörelse-reaktion på svängen?
Betyder att det inte är helt utstyrt?
Känns det som piggen trycks tillbaka ut vid "pyset"?
Har du inte lyckats hålla piggen kvar intryckt så kommer det inte att hända nåt med arbetshydrauliken.
Det utstyrda servotrycket kommer att vilja trycka tillbaka servoventilen och därmed piggen med servotrycket. dvs det blir en motkraft på 20 N-50 N (2 kg - 5 kg) beroende på hur hårt du trycker på pinnen
Gjorde tiotalet gånger på det viset, släppte inte.
Vad är det som inte släppte?
Blocket sitter fruktansvärt svåråtkomligt. Om jag skruvar av elventilen, måste jag använda spegel för att se grejerna.
Trist
Hur funkar dessa servoventiler, vad händer om man aktiverar en lite gran och den andra fullt?
Hade några bilder i en tidigare kommentar
LÄNKDet är några väsentliga faktorer i ett pilotservosystem.
Riktningsventilslidens centreringsfjädrar är progressivt styva vilket innebär att det behövs succesivt ÖKAD kraft för att förflytta riktningsventilsliden från neutral till ändläge.
Pilotservoventilens uppgift är att "pytsa" ut ett pilotservotryck som är proprtionellt mot manöverspakutslaget
Mellan spaken och pilotservoventilen sitter en tryckkontrollfjäder. I ett EHC system är det en fjädrande magnetverkan som agerar tryckkontrollfjäder. Det är sålunda ingen egentlig mekanisk
fjäder.
"Fjäderkraften" i elmagnetens
solenoid (rörlig tryckpinne) bestäms av den elektriska amperestyrkan.
Så sammanfattningsvis kan man säga att en konstant utstyrd
spak ger en konstant amperstyrka som ger ett konstant pilotservotryck som ger en specifik position på riktningsventilsliden som till sist antas ge en konstant rörelsehasighet på hydraulfunktionen.
Här några andra illustrationer som beskriver ren pilotservostyrning utan elmagnet utan bara en mekanisk styrd tryckkontrollfjäder, dvs samma system som sitter på många äldre grävare.
Trycker den emot, eller är det någon inbyggd hydraulik som gör att bara den ena har verkan?
Vad menar du med bara den ena har verkan?
Om jag fattar din fråga rätt så kan inte riktningsventilsliden ges pilotservotryck på båda sidor samtidigt. Detta bestäms ju av att manöverspaken (och hydraulfunktionen) har två rörelseriktningar varav bara en kan köras åt gången.
MVH
Per A