Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

EHC-ventil centrerar felaktigt på EL70, fastnad?

53 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#31 » 15:47:21, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står i alla fall klart att det är ett fel på hydraulik-delen eftersom problemet kvarstår när du gör EHC-systemet strömlöst.
Det är två ventiler som kan ha hängt sig
Förstyrventilen eller riktningventilen
Om du vill ha ett svar på vilken du kan utesluta så blir det minsta skruvandet om du kan komma åt att installera en tryckmätare på den slidkontroll som orsakar kransväng höger. Om det är trycklöst i slidkontrollen när bommen svänger höger så är det riktningsventilen som hängt sig. Om du har fullt servotryck där så är det förstyrventilen som hängt sig.

Nu kan det vara svårt att komma åt att installera en tryckmätare på slidkontrollen och ännu svårare är det att komma åt att plocka bort gaveln på slidkontrollen för att se om riktningsventilsliden går att lossa.

Så jag rekommenderar att du lokaliserar den förstyrventil som kan ha hängt sig och demonterar den och ta isär elmagnet från ventilhus för att komma åt att undersöka servoventilsliden . Förhoppningsvis så är det en lättåtkomlig förstyrventil i den undre raden. Om den skulle vara i den övre raden så kan det vara nödvändigt att lossa några tryckslangar för att komma åt.

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



Mangan (trådstartaren)

#32 » 13:29:52, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu har jag skruvat av ventilerna. Tog både A och B, jag var inte hundra på vilken som strular och tänkte man kunde lättare jämföra dom. Jag hittade inget uppenbart fel, tyckte sliderna gled lätt. Möjligen att den ena högg lite, lite. Eller om det var inbillning. Tog lite 5-56 och juckade runt lite i vilket fall.

24 ohm över spolarna, ventilen var märkt 24V/1,0A så det verkar rimligt.

Det är väl bara att skruva tillbaka och se om det hjälpte...


Bild
Bild
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Jac

#33 » 15:42:53, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte ovanligt att felande hydraulkomponenter ser helt fina ut, tyvärr.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#34 » 22:49:18, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill att du testar följande:
Efter att du satt tillbaka förstyrventilen...
Låt grävaggergatet hänga rakt bakåt i luften och stäng av dieselmotorn. Stickan med skopan kan hänga lodrätt ner.
Kan du då med handkraft flytta grävaggregatet sidledes i samma riktning som det skenar och/eller i motsatt riktning?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Mangan (trådstartaren)

#35 » 22:58:41, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tidigare gjort ungefär detta, då jag tryckt tillbaka armen långsamt mot mitten (dvs i motsatt riktning). Säg att det skulle ta ca 10 min att putta 90 grader. För att den senare går tilbaka (mycket fortare) så fort motorn startat.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

akkamaan

#36 » 23:46:36, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan skrev:Jag har tidigare gjort ungefär detta, då jag tryckt tillbaka armen långsamt mot mitten (dvs i motsatt riktning). Säg att det skulle ta ca 10 min att putta 90 grader. För att den senare går tilbaka (mycket fortare) så fort motorn startat.

Men frågan är om du kan enklare trycka den från mitten till ändläget med maskinen avslagen....
Det skulle kunna ge svar på om rikningsventilsliden har hängt sig eller är felaktigt centrerad (brusten centreringsfjäder??). En mera långsökt orsak skulle kunna vara att en kolvtätning brustit i en av svängcylindrarna. Men det kräver ett 100% korrekt hydraulschema för att kunna verifiera den möjligheten
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#37 » 19:51:25, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

men om det är kolvtätningspaj så borde den väl bara trycka med återfyllnadstrycket som är runt 2-5 bar? Jag har fattat det som det är full fart
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan

#38 » 21:29:20, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:men om det är kolvtätningspaj så borde den väl bara trycka med återfyllnadstrycket som är runt 2-5 bar? Jag har fattat det som det är full fart

Korrekt angående återfyllnad trycket. Men om systemet har tryckkompeserade variabla pumpar så blir det inget returtryck pga att det inte finns något flöde i retursysyemet. Teorin skulle kunna ha relevans om systemet hade konstantflödespumpar. Vilket fortfarande inte är helt utrett då det inte finns någon tillgänglig dokumentation på Volvo EL70. Det kan finns en "servopump" i systemet som ger 20-30 l/min i konstant flöde. Förövrigt så behövs det nog inte så högt tryck för att vrida aggregatet på horisontell mark... Ännu lägre tryck om maskinen står i svagt sidlut...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Mangan (trådstartaren)

#39 » 21:41:10, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt inläg 30/9 står det varibla axialkolvpumpar. Är det något man kan dra slutsatser från?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

magloman

#40 » 22:43:28, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänker det är lika 6300. Skiljer väl bara placeringen då hyttens bakruta går längre ner.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

akkamaan

#41 » 02:32:51, 09-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan skrev:Mitt inläg 30/9 står det variabla axialkolvpumpar. Är det något man kan dra slutsatser från?

Ja det är säkert variabla axialkolvpumpar om det också satt på föregångaren 6300. Fågan är om det dessutom finns en konstantflödespump i systemet....
Men som jag skrev i min första kommentar om"returtryck" och brusten kolvpackning är att det är långsökt.
Eftersom du tagit isär och kontrollerat flrstyrventilerna för svängen så sitter nog felet i huvudventilen och då troligen sväng-sliden som hakat upp sig eller helt enkelt sitter ocentrerad. Hur ocentreringen uppstått kan vara att ena sidans centreringsfjäder brustit eller tappat spänsten. Det är därför jag skulle vilja testa om du med enkel handkraft kan föra armen åt det håll den skenar med motorn igång.
En annan sak är vad som händer med pumptrycket armen tvingas att gå tungt (släpa skopan mot marken) samt vilket pumptryck som uppstår när armen går mot stopp eller ändläge...

Du skulle också kunna skifta svängens slangar på ventilpaketet med en annan funktion för att se om felet flyttar sig. Om felet flyttar sig till en annan funktion så kan vi ju utesluta den "osannolika teorin" om returtrycket och kolvtätningen....
Men det bästa vore om du kunde plocka ur sliden för svängen. Den ska löpa lätt i blocket. Sätt tillbaka sliden i samma riktning du tog ut den. Sliden kan se liksidig ut men det kan ändå skilja mellan ändarna. Ta bort den ena eller helst båda gavlarna på slid-kotrollhuset. De sitter med två diagonala insexskruvar.
En liten detalj om HV09 är att det är en sektionsbyggd ventil med två slider per sektion plus inlopp sektion och utlopp sektion. Allt ihopdraget med 3 st långa skruvstänger. Om en skruvstång tappar spänsten eller om de är dragna ojämnt och för hårt så kan det ge spänningar i ventilblocket och sliderna kan kärva... Vi får hoppas att så inte är fallet. Ett jäkla bestyr att ta isär sektionerna och sätta ihop igen.

Det blåmarkerade är själva sliden och det gula locket som tas bort.
Bild
Håll ordning på alla fjädrar, hylsor och O-ringar
Bild

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#42 » 11:27:02, 09-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 st variabla pumpar men inga fasta i detta systemet.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Mangan (trådstartaren)

#43 » 17:35:20, 09-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tillbaka elventilerna till slut, samma problem kvarstår. :huh:

Kan skruva av locket på ena sidan till huvudsliden, men om den är lång får jag nog inte ut hela. Sitter en bakaxel i vägen.

Eventuellt skulle det gå att byta plats höger/vänster på hydraulslangarna, om det skulle ge nåt.

Filmade när jag försökte putta. Var lite trögare en senast, tror jag hade gravitationen mot mig idag. Efter 5:20 så startar jag motorn så ser ni det också.

https://youtu.be/1C36tfm_Spc
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

akkamaan

#44 » 22:42:17, 09-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan skrev:Kan skruva av locket på ena sidan till huvudsliden, men om den är lång får jag nog inte ut hela.

liderna är ganska precis 160 mm långa

Eventuellt skulle det gå att byta plats höger/vänster på hydraulslangarna, om det skulle ge nåt.

Jag gör gärna det mest bara för att kunna utesluta det ena eller det andra.

Det såg ut på videon att armen kröp tillbaka närmare ändläget medan du gick in och startade upp maskinen. Det skulle då också tyda på att sliden är off-center. Men just det kan ju också bero på en läckande chock/återfyllnadsventil
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#45 » 00:52:09, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan det vara två fel?

Att sliden inte är centrerad i neutralläget
något fel i sväng höger servodel.

eller kan brusten fjäder i huvudsliden påverka så mycket att det ej går svänga vänster?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se