Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Köpa slangpress & Kapmaskin?

81 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera hydraulik i allmänhet här

AN

22:04:56, 24-06-2023

Har ju e press stående. Får nog försöka dra igång den.



BM 4 ever

00:46:30, 25-06-2023

Man ska inte återanv nipplarna, det har man ju hört i alla tider, men jag har aldrig förstått varför.
Slava Ukraini !

texas5020

06:45:17, 25-06-2023

Förklaringen är nog en rent ekonomisk aspekt ifrån producenterna... :coffee:

1 person gillar det här inlägget.

QV_

09:08:13, 25-06-2023

Skall man ge någon typ av ansvar/garanti över jobbet så vill man veta att slang/nippel/presshylsa/pressback passar ihop.
När man börjar återanvända så bör man veta lite mer än bara "pressa"
Förövrigt ser jag inga problem med att återanvända nipplar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

P Andersson

09:14:15, 25-06-2023

BM 4 ever skrev:Man ska inte återanv nipplarna, det har man ju hört i alla tider, men jag har aldrig förstått varför.

Vad jag hört/läst så komprimeras stolpen lite vid pressningen
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar

3 personer gillar det här inlägget.

osla

11:22:33, 25-06-2023

Det skiljer mycket mellan en pressad stolpe och en opressad, så att det inte går att lämna nån sorts garanti köper jag direkt. Men som lekman själv fungerar det jätte bra

magloman

12:49:54, 25-06-2023

Jag förstår inte hur man kan skära loss hylsan utan att skada nippeln vid återbruk.

Hylsan går ju ner i ett spår på nippeln.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

bmrobban

13:01:49, 25-06-2023

Man får skära nästan hela hylsan och lämna lite vid stolpen.
Sen får man fläka upp hylsan och vicka av det sista.

1 person gillar det här inlägget.

magloman

13:18:25, 25-06-2023

Aha ok
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

a.Holm

13:22:48, 25-06-2023

BM 4 ever skrev:Man ska inte återanv nipplarna, det har man ju hört i alla tider, men jag har aldrig förstått varför.


Som några skrivit innan så komprimeras det ni kallar nippel när man pressar slangen.

På fackspråk säger man stolpe eller koppling om den delen som träs in i slangen, och hylsa för delen som pressas ihop runt slangen.
När man pressar hylsan ska man pressa så mycket att även stolpen pressas ihop lite, man kallar det för kollaps.
Den delen som är instucken i slangen ska alltså bli lite mindre, och hålet i stolpen som oljan flödar genom krymper en aning.
För att kontrollera om en stolpe är rätt pressad så kan man använda en presstolk.
Det är som en svarvad stång med två ändar.
En Gå och en Stopp-ände
Gå-änden ska kunna föras igenom stolpen efter pressning.
Stopp-änden ska ej kunna föras igenom.
Efter detta vet man att stolpen inte är för mycket pressad eller för lite pressad.
Se denna sida: https://www.hydroscand.se/se_se/produkt ... ie-9015-00

Kontentan blir att en stolpe som är pressad och har haft kollaps är förbrukad och ska inte användas igen.
Sen kan det ju fungera ändå, men det blir som sagt inte riktigt rätt. :smile:

5 personer gillar det här inlägget.

88ecr

14:27:46, 25-06-2023

BM 4 ever skrev:Man ska inte återanv nipplarna, det har man ju hört i alla tider, men jag har aldrig förstått varför.


Iden med detta, då i tiderna när butiker stängdes frdad kl 14, men sesång samt skogs arbetare körde utan att se på klockan. Då, just som jag redan skrev, slangen fick skada, asch, rulla samt yxa av behölig slang, samt hylsor och press. Slangen som sprang läckage, hade ju som ändor den där 45 jig långhalsade trekvart grova R två tums, ni vet, va, som nu ej var mans husbehov fanns hemma. Bågfil eller mejsla bort, (dåtid fanns ej batteri vinkelslip) hylsan ny slang och pressa på ny hylssa med ovanämda ända, olje på fyll och chaufören medveten dennefunktion ej fullt. Inkomande service bytes denne slang. Iväg med dig och arbeta in de ni stått där nu sett på med slang byte! Nå!

1 person gillar det här inlägget.

robin.gustavsson

21:59:54, 19-08-2023

Kom nån fram till nån slutsats angående kapmaskin då?


Skickat från min SM-A536B via Tapatalk

magloman

22:11:43, 19-08-2023

Jag kapar med diamantskiva och vinkelslip tillsvidare. Funkar kanon :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.

atlashjul

23:42:58, 19-08-2023

Tunnaste vanlig kapskiva , funkar perfa,, Om jag inte redan nämnt det.. Då blev det en upprepning..

mattgus

12:05:33, 21-08-2023

Upp till 3/4" använder jag Hydroscands slangsax Cutman 5-20, funkar bra för mig.