Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Sugslang

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

AN (trådstartaren)

#1 » 21:59:13, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är detta en bra sugslang?
https://www.hydroscand.se/se_se/produkt ... ex-1438-60
Ihop med denna klämman?
https://www.hydroscand.se/se_se/produkt ... al-5566-00

Köpte i våras men inte monterat än. det var den modellen av sugslang de hade hemma. Börjat fundera nu, pga att den inte är helt slät utvändigt, om den klammar åt lika bra som en slät slang?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



magloman

#2 » 22:45:07, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bara hobbymekare men det där ser ju kanon ut :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

BM425

#3 » 10:38:49, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror på vad du ska göra?

Jag köpte liknande slang från Hydroscand för en 14 :!: år sedan, för montering mellan luftfilter o insug på min grävmaskin, har gått bra.

En annan liknande slang sattes på min renoverade BM425 på sugröret mellan hydrauloljetank o hydraulpump, den är tät. Det var den enda av den dimensionen som Hydroscand hade.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

rospigg

#4 » 18:35:36, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pa-Ri klammor är förbaskat bra klammor, såväl med en som med två skruvar!
Och nog kan vi enas om att Hydroscand har bara vettiga grejer när det rör slangar för olja. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

AN (trådstartaren)

#5 » 19:48:46, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar.
Jag tror nog kvalitén är bra.
Tänkte bara om det var någon nackdel med att den inte var slät utvändigt, att klämkraften från slangklämman blir snedbelastad på något sätt.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#6 » 19:52:11, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktiga hos en sugslang är att den skall vara armerad mot tryck från utsidan så att den inte kollapsar från undertryck på insidan. Så en för
ändamålet avsedd sugslang kan också användas som lågtrycks returledning. Men en för ändamålet endast avsedd lågtrycks returledning ska inte användas som sugledning då den kan kollapsa och då skapa svår pumpkavitation.
Man känner igen en riktig sugledning på att den har en grov glest spirallindad ståltråds-armering och ska inte gå att trycka ihop genom t ex böjning eller nypning. Slang för endast returledningsändamål kan vara armerad med bomulls-kord och kan tryckas ihop vid böjning eller nypning.
I dag har de flesta tillverkare en kombinerad sug och returslang där samma slang kan klara båda uppgifterna
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN (trådstartaren)

#7 » 20:14:25, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Det viktiga hos en sugslang är att den skall vara armerad mot tryck från utsidan så att den inte kollapsar från undertryck på insidan. Så en för
ändamålet avsedd sugslang kan också användas som lågtrycks returledning. Men en för ändamålet endast avsedd lågtrycks returledning ska inte användas som sugledning då den kan kollapsa och då skapa svår pumpkavitation.
Man känner igen en riktig sugledning på att den har en grov glest spirallindad ståltråds-armering och ska inte gå att trycka ihop genom t ex böjning eller nypning. Slang för endast returledningsändamål kan vara armerad med bomulls-kord och kan tryckas ihop vid böjning eller nypning.
I dag har de flesta tillverkare en kombinerad sug och returslang där samma slang kan klara båda uppgifterna

Tackar.
Inte orolig att den klarar dessa uppgifter, tänkte mest på om det var "dumt" att den inte var slät på utsidan, när den ska klammas? Då min slang blir helt rak. Har man en sug eller returslang som ska böjas lite lätt så förstår jag att denna är bättre.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se