Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Den ultimata hydraulpumpen från Danfoss

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan (trådstartaren)

#1 » 20:28:39, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett stort problem ur energibesparingssynpunkt i ett hydraulsystem är att det är omöjligt att köra två eller flera funktioner samtidigt utan signifikanta effektförluster och funktionerna körs med olika last tryck. Den tyngsta funktionen i ett LS system bestämmer pumptrycket och funktioner som körs samtidigt som har lägre lasttryck måste få tryckskillnaden bortstrypt som en värmeförlust. Han har under många års tid jobbat med att förse t ex grävare med flera individuella LS-pumpar vilket gör maskinen mera kostsam i inköp.
För en skogsmaskin med minst 6 stycken kranfunktioner skulle det då behövas 6 individuella LS-pumpar för att eliminera det mesta av värmeförlusterna.

Nu har Danfoss Hydraulic presenterat en RADIAL-kolvpump med möjlighet till 3 individuella utlopp som var för sig kan reglera/variera tryck och flöde på samma sätt som en konventionell tryck-kompenserad LS-pump. Varje pumpenhet kontrolleras med elstyrda hypersnabba on/off ventiler vilket gör att response-time är väldigt kort och en begäran från operatören på "tryck och flöde" för en eller flera funktioner kan tillhandahållas ögonblickligen.
Man kan se att Danfoss i första hand utvecklat denna pump för den enorma marknaden av 3-funtionsmaskiner som lastare och grävare. Man nämner också att titta på pumpar för skogsmaskiner som har 6+ funktioner som kan köras simultant. Om det innebär 2 såna här pumpenheter på samma kraftaxel eller om man utvecklar en pump med 6 individuella utlopp återstår att se



Genväg till orden om "individual outlets"...

https://www.youtube.com/watch?v=j1WpdMGK44M#t=8m50s
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



AN

#2 » 22:16:52, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tufft :grin:
Men detta är ingen helt ny danfoss grej eller?
Det är väl det som kallats "digital-pumps" och som man läst lite om för en 5-6 år sedan? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Funderar lite på en annan sak också när det gäller att spara energi. Finns det hydrostater med variabel matarpump? Så att man blåster minsta möjliga över matartrycksventilen ? Eller det kanske inte går att få till praktiskt?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#3 » 22:42:47, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett hydrostatisk transmission med variabel matarpump, vem som helst kan ju bygga det. Huruvida det finns i serieproduktion vet jag inte. Kanske på stora system, typ den största Liebherr bandschaktaren eller nåt sånt.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan (trådstartaren)

#4 » 23:41:37, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Tufft :grin:
Men detta är ingen helt ny danfoss grej eller?
Det är väl det som kallats "digital-pumps" och som man läst lite om för en 5-6 år sedan? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Funderar lite på en annan sak också när det gäller att spara energi. Finns det hydrostater med variabel matarpump? Så att man blåster minsta möjliga över matartrycksventilen ? Eller det kanske inte går att få till praktiskt?

https://www.mobilehydraulictips.com/dan ... ica-award/
Den här artikeln ramlade ner i min email inbox idag. Pumpen uppmärksammades då den blivit belönad med ett pris/award i för sitt genombrott att göra pumpar effektivare. Har sett nått likande tidigare men detta med tre individuella utlopp hade jag inte snappat upp tidigare. Artikeln skrevs i Februari 2022, men pumpen kan ändå ha funnits ute i flera år.

Jag tror att matarpumpar för hydrostater på maskiner 1-20* ton klarar sig med en mindre konstantflödespumpen. Matar pumpen och matarsystemet har ett par primära uppgifter.
1. Att byta ut en del av oljan in den slutna hydrostatkretsen och skicka den oljan genom en oljekylare och ett oljefilter.
2. Att bistå servosystemet som reglerar hydrostaten pumpens och motorns deplacement. Krav på rening och kylning varierar ju med hur frekvent
(3. Att säkerställa att pump och motorhusen är ständigt fyllda med i stort sett trycklös hydraulolja för smörjning.)
hydrostaten går. En lastmaskin eller en skotare använder ju hydrostatdriften mycket mera än en stationär upparbetningsmaskin, t ex en engreppskördare eller en grävmaskin. Så med den bakgrunden så kan man tänka sig att olika maskiner behöver olika matarpumpsflöde.
Matartrycket på en hydrostat ligger på ca 25 bar och flödena ligger på 20-30 L/min. Så vad gäller förluster så handlar det i storleksordningen 1.0-1.5 kW. eller nån halvliter diesel per timme. Tror inte det går att räkna hem en variabel matarpump med de siffrorna. Däremot så skulle man kunna tänka sig ett system där man avlastar matarpumpen med en el-ventil så att den kan gå ner på ett stand-by tryck på typ 5 bar när hydrostaten inte driver. Men den iden kräver nog en massa eftertanke.

Sen har jag sett att nån maskintillverkare också tagit ut servotryck till kranens och gräv-aggregatets pilotservo reglage från matartrycksystemet så då faller iden med att avlasta matarpumpen.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#5 » 11:01:48, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Man kan se att Danfoss i första hand utvecklat denna pump för den enorma marknaden av 3-funtionsmaskiner som lastare och grävare.


Lastmaskiner har vanligtvis 2 funktioner + extrahydraulik.
Grävmaskiner har i utgångspunkt 4 funktioner, 6 med rototilt (en tumrulle på varje spak), 7 med rototilt med gripkassett. Hjulare har oftast knäckbom också, alltså 8 totalt.

Vill minnas Hydrema traktorgrävare xx6 (sidoförskjutning) hade teleskop som option, alltså de 4 vanliga + sidoförskjutning + teleskop + rototilt med gripkasset = 9.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan (trådstartaren)

#6 » 16:10:55, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
akkamaan skrev:Man kan se att Danfoss i första hand utvecklat denna pump för den enorma marknaden av 3-funtionsmaskiner som lastare och grävare.


Lastmaskiner har vanligtvis 2 funktioner + extrahydraulik.
Grävmaskiner har i utgångspunkt 4 funktioner, 6 med rototilt (en tumrulle på varje spak), 7 med rototilt med gripkassett. Hjulare har oftast knäckbom också, alltså 8 totalt.

Vill minnas Hydrema traktorgrävare xx6 (sidoförskjutning) hade teleskop som option, alltså de 4 vanliga + sidoförskjutning + teleskop + rototilt med gripkasset = 9.


hahaha... :skratta3:
Ja du läste mitt inlägg ungefär som :djaevul: läser bibeln...

Jag ser inte att rototilt grävmaskiner globalt idag är
den enorma marknaden

av grävmaskiner. Förvisso har en normal standard grävare 4 (effektkrävande) hydraulfunktioner, bom, sticka, bryt och sväng. Det säljs varje år i runda slängar 350 000 grävmaskiner och den totala tiltrotator försäljningen ligger i storleksordningen 10% av dessa. Dessutom så är väl idag en stor del av tiltrotator marknaden avsedd för retrofit på begagnade maskiner
Och en hjulgrävare har 3 effektkrävande funktioner, lyft, tilt och ramstyrning, som alla 3 används simultant under en betydande del av en arbetsdag. Det säljs över 20000 hjullastare per år i bara Nordamerika, vilket globalt borde bli det 5 till 10 dubbla eller mer. Bara en bråkdel av dessa hjullastare har tilläggsfunktioner som delad skopa, sop-rotor, borraggregat etc
Det är
den enorma marknaden


Så jag ser din kommentar som ett led i att undervisa andra tråd följare om hur många hydraulfunktioner som är möjliga på grävmaskiner...
Jag lärde mig i alla fall inget nytt... :grin:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN

#7 » 18:51:50, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Letade lite i gamla månadsbrev från Brendan Casey, och det var artemispumpen jag läste om i ett av dem.
Googlade och det fanns en liten snutt på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=DUiRbqgRIX8
Men det verkar vara något samarbete, så det är nog samma princip.

Du har nog rätt, det är för lite energi att räkna hem på " normala" maskiner, för att inte använda fasta maratpumpar.
Det var en tanke som dök upp bara. Hade det varit en bra idé hade den nog redan funnits på de flesta maskiner :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se