Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Parallellkoppla cylindrar och regenerering

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#16 » 05:31:40, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mpersson76 skrev:AKKAMAAN;
Bra observation! Jag hade förenkat skissen och utelämnat själva kopplingen av klyv resp. Retur regen. för att inte röra till det ännu mer för mig själv :lmao: !
Med måttliga 1.45ggr regen. på klyvrörelsen kan man väl göra en hybrid, kortsluta en cyl. mot tank vid retur och regen. för klyvrörelsen. Får då 2.1sek retur och 4.6sek högfart, 6.8sek lågfart och om man överlastar motorn en aning, 6.9ton/10ton.

kan man väl är ett ganska grundlöst antagande... Tyvärr så är det väldigt svårt att argumentera med dig när du är så långt bortom "rim och reson" med dina ideer.

Jag hade förenkat skissen och utelämnat själva kopplingen av klyv resp. Retur regen. för att inte röra till det ännu mer för mig själv

Hur ska vi förstå något som du inte kan förklara så du förstår det själv??

Tror du skulle "må bäst av" att ta i sär all du har på ritbordet och rita upp en normalt system med en cylinder och sedan kan vi diskutera vad du "kan uppnå" med den andra cylindern. Just nu tror jag du har en ide om att uppnå något "magiskt" som är praktiskt omöjligt.
Så frågan är vad och vilken effekt du egentligen försöker uppnå med cylinder #2 mer än att bara få den ur "bra att ha lådan" ???
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



mpersson76 (trådstartaren)

#17 » 06:12:27, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt att det uppfattas så. Jag kunde ingenting om regenerering och tänkte bolla lite idéer, "det går inte eller ingen bra idé", då brukar jag vilja ta reda på mer.. Klart att det är en dålig lösning fel applicerat med de höga flöden det innebär.
Jag kan absolut bygga med rätt grejer, och en cylinder.
Att använda två var inte ett försök till nåt magiskt,,bara att utforska om man kan snabba på låglaströrelserna, även med rätt grejer vill man ju ha de rörelserna så snabba som möjligt.
mpersson76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:29:24, 15-12-2013
Ort: Umeå kommun
Sverige

akkamaan

#18 » 07:38:21, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mpersson76 skrev:Tråkigt att det uppfattas så. Jag kunde ingenting om regenerering och tänkte bolla lite idéer, "det går inte eller ingen bra idé", då brukar jag vilja ta reda på mer.. Klart att det är en dålig lösning fel applicerat med de höga flöden det innebär.
Jag kan absolut bygga med rätt grejer, och en cylinder.
Att använda två var inte ett försök till nåt magiskt,,bara att utforska om man kan snabba på låglaströrelserna, även med rätt grejer vill man ju ha de rörelserna så snabba som möjligt.

Parallellkoppla båda cylindrarna är enkelt då de har samma slaglängd. Sen parallellkopplar du regen på båda cylindrarna då får du motsvarande en cylinder med diameter 123.8 mm och kolvstångsdiameter 70.7 mm och följande prestanda med och utan regen...
Här är ett kalkylblad du kan använda LÄNK

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#19 » 08:16:35, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mpersson76 skrev:Tråkigt att det uppfattas så. Jag kunde ingenting om regenerering och tänkte bolla lite idéer, "det går inte eller ingen bra idé", då brukar jag vilja ta reda på mer.. Klart att det är en dålig lösning fel applicerat med de höga flöden det innebär.
Jag kan absolut bygga med rätt grejer, och en cylinder.
Att använda två var inte ett försök till nåt magiskt,,bara att utforska om man kan snabba på låglaströrelserna, även med rätt grejer vill man ju ha de rörelserna så snabba som möjligt.


Jag är med på dina ideer och det kommer funka.
Först fick jag inte till det men efter men efter 43+37-56=24 så räcker nog kraften till.

I din sista skiss står det 63 l till tank o det är fel borde väl vara bortåt en halv kubik?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

mpersson76 (trådstartaren)

#20 » 11:31:12, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AKKAMAAN;
Tackar, det var ett användbart verktyg! Jättebussigt :shake_hands: ! Gör man så blir det väl halva regenflödet per cylinder? I Så fall blir det ju mer hanterbara flöden.
Tanken med min idé var att kunna regenerera returen för att snabba upp den också. Och i minn enfald tänkte jag att det skulle bli mindre flödesproblem om man anve bara en -sida..
mpersson76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:29:24, 15-12-2013
Ort: Umeå kommun
Sverige

mpersson76 (trådstartaren)

#21 » 15:15:18, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korrekt, 63 skulle inte ha varit där.
Jo, det får inte bli mkt mottryck innan 7.5kw blir för lite effekt.
mpersson76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:29:24, 15-12-2013
Ort: Umeå kommun
Sverige

akkamaan

#22 » 17:34:00, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mpersson76 skrev:AKKAMAAN;
Tackar, det var ett användbart verktyg! Jättebussigt :shake_hands: ! Gör man så blir det väl halva regenflödet per cylinder? I Så fall blir det ju mer hanterbara flöden.
Tanken med min idé var att kunna regenerera returen för att snabba upp den också. Och i minn enfald tänkte jag att det skulle bli mindre flödesproblem om man anve bara en -sida..

Regenerering fungerar bara på differentialcylindrar dvs cylindrar med en kolvstång com går UT på ena sidan. Liksidiga cylindrar, är såna med kolvstång i båda ändar. Samma sak gäller hydraulmotorer.
När en differentialcylinder arbetar IN så verkar trycket på en yta runt kolvstången. När den arbetar UT så arbetar den på en lika stor yta PLUS kolvstångsarean. Om man samtidigt låter pumptrycket verka på kolvens båda sidor så är det kolvstångsarean som blir den positiva netto arean. Nån sån "PLUS" positive netto kolvarea finns inte vid inåtgående rörelse. Det är istället en negative netto area jämfört med utåtgående rörelse. Oavsett hur många inåtgående cylindrar du kopplar in parallelt.
Flödesförstäkning vid retur på plus-sidan vid inåtgående rörelse kan orsaka stora problem om kolvstången är relativt grov jämfört med cylinder diametern. Man rekommenderar inte regenerering på differentialcylindrar där där kolvstången har grövre diameter än HALVA cylinder diametern. Så dian cylindrar eller att kolvstångsarean helst inte ska vara större än 25% av kolv/cylinder arean.
Dina kolvar har följande area proportioner
50²:90²= ca 31% resp 50²:85²= ca 35‰ (behöver inte π när jag beräknar detta då π bara är en konstant)
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#23 » 18:35:32, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har varit många trådar om regenerering
Tog ett screen shot på den här kommentaren från 2009 av @nomis... Kan dock inte hitta igen tråden...

Bild

Här en tabell som visar hur den relativa kolvstångdiametern (egentligen arean) påverkar regenerativ c drift av hydraulcylinder

Bild

Här en hydraulisk tankenöt om regenerativa flöden

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

mpersson76 (trådstartaren)

#24 » 21:50:21, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant! Det blev mycket tydligare för mig varför det inte blir bra!
Nu slapp jag testa och bli missnöjd, min idé att regenerera inåtgående rörelse är skrotad!
Tack för engagemanget i mina vilda idéer!
mpersson76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:29:24, 15-12-2013
Ort: Umeå kommun
Sverige

Stridis2

#25 » 22:10:57, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som det är viktigt för dig med två hastigheter i båda leden. Så vitt jag förstår så ger "min" idé möjlighet till snabbgång både utåt och inåt... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

akkamaan

#26 » 22:17:12, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Verkar som det är viktigt för dig med två hastigheter i båda leden. Så vitt jag förstår så ger "min" idé möjlighet till snabbgång både utåt och inåt... :vissla:

Rita upp och förklara istället för att "prata om Jesus" som ingen har sett...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Stridis2

#27 » 22:41:05, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tyckte jag hade förklarat relativt tydligt i mitt förra inlägg. :klia:
Stridis2 @ [Allmänt] Parallellkoppla cylindrar och regenerering

Ska se om jag kan göra något som över huvud taget är läsbart i morgon kväll (borde ha sovit för en timme sedan...). Tyvärr har jag inga program för att rita hydraulfunktioner och för hand blir mycket kladdigt. Jag brukar skoja om att jag inte ens kan kalkera av en streckgubbe! :mrgreen:
Men jag ska försöka göra en enkel kladd om tiden räcker till.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mpersson76 (trådstartaren)

#28 » 00:38:20, 24-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina erfarenheter från min klipp, som har helfart och tryckstyrd växling till 50% hastighet, säger att snabb retur och snabb anläggning av kniven spar mycket tid. Sen är det förvånande stor del av själva klippningen som går tillräckligt lätt för den ska växla upp igen, spar också tid. Några sekunder per slag låter löjligt men på ett par tusen slag slipper man en hel del onödig väntan.
Din idé har det som behövs, jag uppfattade den så här:

Bild

Enkelt att lösa styrningen med två 4/2ventiler, en ställbar tryckbrytare och två microswitchar på riktningsventilen för in/ut.
mpersson76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:29:24, 15-12-2013
Ort: Umeå kommun
Sverige

akkamaan

#29 » 01:09:54, 24-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mpersson76 skrev:Bild

Nu köper jag din ide. Det där fungerar bra :thumme:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#30 » 20:04:32, 24-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill kalkylera vilka olika prestanda alternativ man kan erhålla med 2 parallella hydraulcylindrar de båda cylindrarna kan köras regenerativt tillsammans eller var för sig så knåpade jag ihop ett litet kalkylblad LÄNK för detta. En liten finess är att du också får fram ersättningsmått för cylinderdiameter och kolvstångsdiameter om du vill ersätta 2 cylindrar med 1 cylinder
Hör av er om nåt inte fungerar i kalkylbladet!

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se