Som jag förstår dig så är det fokus på att cylindrarna går att samköra resp köras individuellt?!
Inget speciellt fokus på hydraulsystemets uppbyggna? Det påverkar nämligen utseendet på riktningsventilernas symboler...
Ska det vara enkla manuellt kontrollerade ventiler med
spak?
Så om du vill tjäna några bonuspoäng hos läraren så fråga om det ska vara Konstantrycksystem eller konstantflödessystem
Det är grundläggande kunskap att förstå denna skillnad mellan riktningsventilerna
I ett konstanttryck system ska riktningsventilerna vara parallellkopplade och kan inte släppa igenom
flöde när ventilerna står i neutralläge
I ett konstantflödessystem skall riktningsventilerna internt vara både seriekopplade och parallellkopplade. Seriekopplingen är för att släppa igenom flöde när ventilerna står i neutralläge. Men när man aktiverar en
riktningsventil så stänger man genomflödet och tvingar oljetrycket in i en
krets där riktningsventilerna är parallellkopplade.
Parallellkopplade riktningsventiler krävs för att kunna köra flera cylindrar samtidigt.
Jag ska ge dig en "guldgruva" av kunskap med den här boken Terrängmaskinen Del 1. Den finns här på "Downloads" men den är enklare att läsa online på mina länkar...
Hela boken
LÄNK där kapitlen är uppdelade i enskilda PDF filer
Avsnittet med olika hydraulsystem förklarade med bra illustrationer.
LÄNK till första halvan av Hydraulik-kapitlet
LÄNK till andra halvan eáv hydraulik-kapitlet där du från och med boksidan 310 till boksidan 327 kan läsa om "Hydrauliska funktioner och system"
Eftersom du verkar gå en utbildning så tänker jag inte servera dig några enkla svar på "silverfat". Börja med att läsa och gör förslag som du kan posta bilder på här i tråden så kan vi diskutera oss fram till din "framgång"...
MVH och lycka till
Per A, med 40+ års erfarenhet av bl a grundläggande och avancerad hydraulikutbildning på skogsmaskiner