Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

hjälp mig med hydraulikschema!

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

s123e (trådstartaren)

#1 » 17:41:12, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har fått i uppgift att rita ett hydraul schema för två cylindrar som ska kunna köras både samtidigt och individuellt.

Cylinder 1
+rörelse 40.000N
A+ 50.26cm2
88bar
Q+ 30.15l/min

-rörelse 10.000N
A- 25.63cm2
22bar
Q- 15.27l/min

Cylinder 2
+rörelse 10.000N
A+ 12.56cm2
88bar
Q+15.072l/min

-rörelse 5000N
A- 6.41cm2
87bar
Q- 7.692l/min

systemtryck 106bar

Jag har kört fast direkt och vet inte riktigt hur jag ska börja och vad som behövs på schemat.

Finns det någon som är haj på hydraulik och kan hjälpa mig tro?
s123e
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:26:17, 08-12-2022
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Tom N

#2 » 20:01:09, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns många som nog är mer lämpade att guida dig rätt. Men det behövs nog lite mer info kring vad du vill uppnå.

Att bara få dom att gå in och ut krävs inte så mycket men…

Jag tolkar det som att du vill ha en specifik hastighet på dom båda cylindrarna (dom olika flödena).

Sen att köra båda cylindrarna samtidigt. Behöver dom gå synkront? Det i sig är en liten utmaning ifall dom inte är mekaniskt sammanbundna. Olika kolvarea gör det inte lättare.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

s123e (trådstartaren)

#3 » 21:05:41, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, det är bara en teoretisk uppgift så det är alltså inget som ska byggas i verkligheten.
Hastigheten på cylinder 1 ska var 0.1m/s och på cylinder 2 ska hastigheten vara 0.2 i båda riktningar. De behöver nog inte gå synkront tror jag. Det verkar bara ska bli ett enkelt schema utan större konstigheter.
s123e
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:26:17, 08-12-2022
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#4 » 03:30:09, 09-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstår dig så är det fokus på att cylindrarna går att samköra resp köras individuellt?!
Inget speciellt fokus på hydraulsystemets uppbyggna? Det påverkar nämligen utseendet på riktningsventilernas symboler...
Ska det vara enkla manuellt kontrollerade ventiler med spak?
Så om du vill tjäna några bonuspoäng hos läraren så fråga om det ska vara Konstantrycksystem eller konstantflödessystem :mrgreen:
Det är grundläggande kunskap att förstå denna skillnad mellan riktningsventilerna
I ett konstanttryck system ska riktningsventilerna vara parallellkopplade och kan inte släppa igenom flöde när ventilerna står i neutralläge
I ett konstantflödessystem skall riktningsventilerna internt vara både seriekopplade och parallellkopplade. Seriekopplingen är för att släppa igenom flöde när ventilerna står i neutralläge. Men när man aktiverar en riktningsventil så stänger man genomflödet och tvingar oljetrycket in i en krets där riktningsventilerna är parallellkopplade.

Parallellkopplade riktningsventiler krävs för att kunna köra flera cylindrar samtidigt.

Jag ska ge dig en "guldgruva" av kunskap med den här boken Terrängmaskinen Del 1. Den finns här på "Downloads" men den är enklare att läsa online på mina länkar...
Hela boken LÄNK där kapitlen är uppdelade i enskilda PDF filer

Avsnittet med olika hydraulsystem förklarade med bra illustrationer.
LÄNK till första halvan av Hydraulik-kapitlet
LÄNK till andra halvan eáv hydraulik-kapitlet där du från och med boksidan 310 till boksidan 327 kan läsa om "Hydrauliska funktioner och system"

Eftersom du verkar gå en utbildning så tänker jag inte servera dig några enkla svar på "silverfat". Börja med att läsa och gör förslag som du kan posta bilder på här i tråden så kan vi diskutera oss fram till din "framgång"...
MVH och lycka till
Per A, med 40+ års erfarenhet av bl a grundläggande och avancerad hydraulikutbildning på skogsmaskiner
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

s123e (trådstartaren)

#5 » 10:44:27, 09-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack för tipsen! Ska läsa på lite och se vad jag kommer fram till :)

1 person gillar det här inlägget.
s123e
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:26:17, 08-12-2022
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ghaven och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se