Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulikstyrningsreglaget ICL

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan (trådstartaren)

#1 » 23:20:24, 09-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har genom åren samlat på mig en del erfarenheter om Monsun-Tisons/VOACs/Parkers EHC system EHC3 och EHC35. ICL spaken med många namn, Svartskalle, Kattskalle, apskalle, (och nu kanske Skalle-Per hahaha) har varit frmgångsrik under en ganska lång period i olika applikationer såsom skogsmaskiner, Huddig-grävare etc. Men efter lång och trogen tjänst så börjar en del problem dyka upp i spakens mekaniska och elektriska delar.
Reglaget ICL 303 består av två delar, en proportionell XY koordinatspak samt en överdel (skallen) med proportionella knappar. Föregångaren ICL 301 hade i stället för "skallen" en rak spak med en enkelverkande on/off tryckknapp ovanpå eller en dubbelverkande vipp-brytare.

Vet att många ägare av gamla maskiner kämpar med dessa reglage på ett eller annat sätt. En orsak till problem kan vara att man köpt begagnade ICL reglage som inte är injusterade för maskinen ifråga.
Här lite enkla tankar om funktion, underhåll och justeringar på ICL 303 reglaget LÄNK
Om ni inte lyckas läsa eller ladda ner pdf filen från min länk så finns den också under rubriken Tekniklitteratur på "Downloads" (väntar på admins godkännande)
//Per A
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



nixs

#2 » 10:50:50, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så byter man mot en nyare modernare "minispak" och blir av med de flesta problem en sliten Apskalle kan orsaka.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Björn.O

#3 » 15:57:36, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!
Jag har IPS 302 med ICM 425 som spakstyrning i en gammal L70. Den har börjat med krångla lite med att den minskar styrhastigheten efter en stunds körning. Stänger jag av systemet och startar om så är det full fart på funktionerna en stund igen.
Jag misstänker att det är nåt med boxen. Spaken har vart på renovering ganska nyligt. Några felsökningstips ?
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

akkamaan (trådstartaren)

#4 » 16:11:25, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:idea:
nixs skrev:Eller så byter man mot en nyare modernare "minispak" och blir av med de flesta problem en sliten Apskalle kan orsaka.

Visst är det så...
Hoppas jag inte antydde nåt annat.... :klia: :vissla:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan (trådstartaren)

#5 » 18:33:07, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Intressant!
Jag har IPS 302 med ICM 425 som spakstyrning i en gammal L70. Den har börjat med krångla lite med att den minskar styrhastigheten efter en stunds körning. Stänger jag av systemet och startar om så är det full fart på funktionerna en stund igen.
Jag misstänker att det är nåt med boxen. Spaken har vart på renovering ganska nyligt. Några felsökningstips ?

Varje dubbelverkande hydraulfuntion har ju ett eget styrkort i IPS boxen. De sitten instuckna i ett "moderkort" på baksidan som samlar upp alla styrkorten samt det översta kontrollkortet till de två kablage in/ut-gångarna. Om samma symptom drabbar all hydraulfunktionerna samtidig så kan man anta att det inte är de individuella styrkorten som har problem. Däremot så kan man misstänka det översta kontrollkretskortet som innehåller strömförsörjningen till styrkorten.
Bild på IPS innanmäte.
Bild
Om symptomet bara drabbar en funktion då kan det vara styrkortet eller nåt annat i den individuella
Kretsen. Prova då med att skifta Hirschmann hattarna mellan A och B ute på ventilpaketet alternativt skifta mellan t ex lyft och skoptilt, detta för att se om felet flyttar sig.
Eftersom problemet försvinner efter omstart så låter det inte heller som det skulle vara någon lödning vilket är vanligt fel efter många års användning. Låter mera som det är nån halvledare eller motstånd som ändrar karaktär när de värms upp.
Hur länge låter du maskinen vila innan du startar om maskinen?
Sen kan man ju i det här skedet inte utesluta fel i förstyrventilerna. Nu har väl du till skillnad från skogsmaskiner bara en IPS-box annars är det ju vanligt att man skiftar det två IPS boxarna när man felsöker för att lokalisera huruvida felet följer med flytten eller inte.

Sist men inte minst ICL 425 är ju fullsmetad med ännu mera elektronik som kan påverka funktionerna. Har för mig att det reglaget styr ut spakproportionellt 0.5V-4.5V DC till IPS boxen. (0-8 V när ICL 301/303 används). Om du mäter den styrspänningen vid max spakutslag när maskinen fungerar normalt och jämför med max styrspänning när maskinen fungerar onormalt så kan vi kanske utesluta/innesluta huruvida felet sitter i ICL425 eller inte.
Den här bilden visar hur ingående kontrollspänning samt utgående styrström sitter i IPS boxens kontakter. Du ska sålunda mäta i Kontakt A på något av "Kanal" stiften !A !B 2A 2B etc.
Sen kommer det en inspänning till ICL från IPS boxen som skall vara konstant 8V DC. Kolla den spänningen på samma sätt. Du ska inte ta isär något med de stora kontakterna i IPS boxen. Multimeters "probar" kan stickas in i kontakten på plats
Bild

Här lite spec data på IPS boxen.
Bild

Sen finns det nyare versioner av IPS boxen där man kan ställa in rampfunktioer. Vet inte om det sitter på din maskin, men dt ädrar inget i sak.
Bild

Kontakta Alfta Produkter. Jag tror de har resurser att felsöka, justera och renovera IPS boxarna. Kanske de även har en utbytes...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Björn.O

#6 » 19:57:10, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för redogörelsen! Ska öppna och kolla lite i den.

Det är bara en dubbelverkande funktion som används. Den sköter midjestyrningen bara och det är orginal extrautrustning från BM. Men den blir långsam åt båda håll när felet kommer så jag tror man kan utesluta förstyrventilerna.
När jag startar om så är det bara av och på snabbt och sen funkar det igen ett tag.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: akkamaan, BM425 och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se