P Andersson skrev:Jac skrev:Låter som kompensatorelementet i bomsektionen kärvar. Kan vara sliden också såklart
Skulle de förklara att trycket stiger när jag kör gripen i ändläge?
Det är en mycket bra observation att du får högre pumpr´
tryck när du kör andra funktioner.
Ja i princip så påverkar det.
Du har ett
lastkännande konstantflödes system. Dumpningsventilen i inloppet till ventilpaketet avleder hela pumpflödet till tank då ingen kranfunktion aktiveras. Det är då ett lågt "stand-by" tryck som belastar pumpen. Det stand-by trycket ställs in med en speciell
ventil på inloppssektionen. Låt säga som exempel att standby trycket är ställt på 25 bar. När du aktiverar en kranfunktion så kommer lasttrycket i den funktionen att ledas tillbaka till dumpventilen och adderas till stand-by trycket. Låt säga att lasttrycket är 75 bar i stand-by tryck så kommer det att adderas till 25 bar och det aktuella pumptrycket blir då 100 bar. Dessa 25 bar är vad som får en krankolva att reagera somt röra på sig.Vore stand-by trycket noll (vilket inte är möjligt så länge vi har ett
flöde) så skulle inte kolven röra sig och lastrycket på 75 bar skulle mötas av ett pumptryck på 75 bar. Om flera hydraulfunktioner kör samtidigt så är det den funktion med högsta lasttrycket som bestämmer pumptrycket. Detta sker vanligen genom ett internt system med skyttelventiler Kan inte se i broschyren hur den här tillverkaren har löst detta. Stand-by trycket stryps bort som
värme över riktningsventilsliden. Hur mycket olja/flöde hydraulfunktionen får beror på spakutslaget eller hur mycket förflyttas. Överskottsflödet länkas till tank via dumpventilen. Det stryps och bort till värme men med en betydligt högre förlust beroende på större tryckskillnad. Om trycket är onormalt lågt när du kör lyft-bommen så beror det på att tryck-kompensatorn i dumpventilen inte får fullt signaltryck (det som benämns LS på inloppssektionen i broschyren) från lyftarmen last. Jag skulle därför vilja peka på det interna LS systemet och kanske en
skyttelventil har hängt sig eller att nåt skräp blockerar full LS funktion på bommen. Jag tror inte att det har att göra med hur mycket sliden förflyttas beroende på att signaltrycke, LS, är det första som leds tillbaka till tryckkompensatorn redan INNAN nåt flöde leds ut till hydraulfunktionen/bomcylindern.
Och det verifieras av att när en annan funktion körs i botten så skickas max signaltryck till tryckkompensatorn och bommen går normalt igen