Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Konstig EX38

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

P Andersson (trådstartaren)

#1 » 20:40:50, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en elservostyrd EX38 som kranventil på min Moheda M65.
Den har lite konstigheter för sej ibland och de är der andra slidet, de till huvudbommen, som ibland inte vill ge mer än 150bar och då blir kran väldigt svag. Systemtrycket är ca 190bar och chocktryck 210bar.
Kör jag gripen eller utskjutet i ändläge så har jag fullt tryck till huvudbommen.
Jag har skiftat spolarna till ehc utan skillnad, bytt o ringar
Bytt chockventil, skiftat A och B port med men felet kvarstår.
Blev lite bättre när oljekylare monterades men de var inga höga temperaturer innan heller.
Har haft kontakt med Es hydagent via Weimer Hydralik men de har inte hjälpt heller.
Funderar på de är nåt fel på själva sektionen eller de kan vara nån annan orsak till att den tappar tryck
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650



bonnen513

#2 » 20:54:17, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

var o hur mäter du trycket?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#3 » 21:01:30, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som att det inte blir fullt utslag på sliden.
På ett gammelt hederligt paket så skulle jag säga is eller skräp i fjäderkopparna.
Är det opencenter eller nåt finare?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

P Andersson (trådstartaren)

#4 » 21:04:11, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycket in till ventilen, via mätnippel
De är ett open center med hpco, i den sitter en ventil för att för att få tryck till Arbro stroke och när den inte körs går oljan istället till tank
Själva slidet går lätt och felet finns även på sommaren så is kan uteslutas
Hade gärna haft en Ls pump men de är lite dyrt
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

bonnen513

#5 » 21:19:13, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

P Andersson (trådstartaren)

#6 » 21:27:45, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis den är de
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

P Andersson (trådstartaren)

#7 » 21:56:02, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Kan lägga till en bild från när den byggdes på denna kranen, sitter i en låda på sidan av kranbommen tillsammans med 2 flytlägesventiler och ventilen till Arbron.

Kanske egentligen mätt lite fel på trycket och får resultatet av att jag har problem med servotrycket.
Måste kolla på om de finns möjlighet att mäta på den :klia:
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Jac

#8 » 22:14:14, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som kompensatorelementet i bomsektionen kärvar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

P Andersson (trådstartaren)

#9 » 22:42:05, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Låter som kompensatorelementet i bomsektionen kärvar. Kan vara sliden också såklart

Skulle de förklara att trycket stiger när jag kör gripen i ändläge?
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

akkamaan

#10 » 01:00:11, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

P Andersson skrev:
Jac skrev:Låter som kompensatorelementet i bomsektionen kärvar. Kan vara sliden också såklart

Skulle de förklara att trycket stiger när jag kör gripen i ändläge?

Det är en mycket bra observation att du får högre pumpr´tryck när du kör andra funktioner.
Ja i princip så påverkar det.
Du har ett lastkännande konstantflödes system. Dumpningsventilen i inloppet till ventilpaketet avleder hela pumpflödet till tank då ingen kranfunktion aktiveras. Det är då ett lågt "stand-by" tryck som belastar pumpen. Det stand-by trycket ställs in med en speciell ventil på inloppssektionen. Låt säga som exempel att standby trycket är ställt på 25 bar. När du aktiverar en kranfunktion så kommer lasttrycket i den funktionen att ledas tillbaka till dumpventilen och adderas till stand-by trycket. Låt säga att lasttrycket är 75 bar i stand-by tryck så kommer det att adderas till 25 bar och det aktuella pumptrycket blir då 100 bar. Dessa 25 bar är vad som får en krankolva att reagera somt röra på sig.Vore stand-by trycket noll (vilket inte är möjligt så länge vi har ett flöde) så skulle inte kolven röra sig och lastrycket på 75 bar skulle mötas av ett pumptryck på 75 bar. Om flera hydraulfunktioner kör samtidigt så är det den funktion med högsta lasttrycket som bestämmer pumptrycket. Detta sker vanligen genom ett internt system med skyttelventiler Kan inte se i broschyren hur den här tillverkaren har löst detta. Stand-by trycket stryps bort som värme över riktningsventilsliden. Hur mycket olja/flöde hydraulfunktionen får beror på spakutslaget eller hur mycket förflyttas. Överskottsflödet länkas till tank via dumpventilen. Det stryps och bort till värme men med en betydligt högre förlust beroende på större tryckskillnad. Om trycket är onormalt lågt när du kör lyft-bommen så beror det på att tryck-kompensatorn i dumpventilen inte får fullt signaltryck (det som benämns LS på inloppssektionen i broschyren) från lyftarmen last. Jag skulle därför vilja peka på det interna LS systemet och kanske en skyttelventil har hängt sig eller att nåt skräp blockerar full LS funktion på bommen. Jag tror inte att det har att göra med hur mycket sliden förflyttas beroende på att signaltrycke, LS, är det första som leds tillbaka till tryckkompensatorn redan INNAN nåt flöde leds ut till hydraulfunktionen/bomcylindern.
Och det verifieras av att när en annan funktion körs i botten så skickas max signaltryck till tryckkompensatorn och bommen går normalt igen
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#11 » 16:31:44, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker din EX38 ventil påminner mycket om Parkers L90 ventil
Här en mycket illustrativ bildserie från en av Parkers utbildningar i Elk Grove Village Illinois (HK USA) LÄNK
Har plockat ur några bilder som visar hur L90 systemet är uppbyggt vad gäller LS signalen. För att föra över LS signalen till ventilens tryckkompensator i inloppssektionen och dumpventilen så finns ett håligt kanalsystem inuti sliden inklusive en 0.6 mm strypning som iofs i den här ventilen har med kraftåterföring att göra men det visar på detaljer som inte presenteras i EX38 broscyren. Diametern på håligheten är ca 2 mm, åtminstone var det det på HV09 LS-slider. Illustrationerna i dessa bilder är inte riktigt skalenliga utan det är måttangivelser som gäller.
Så det kan alltså finnas "osynliga" felkällor som orsakar dina problem med svag bom-lyft.
Bild
Bilden visar hyr det högsta lasttrycket bland flera samtidigt använda hydraulfunktioner via skyttelventiler blir det prioriterade signaltrycket...
Det är dock oklart huruvida EX38 använder exakt samma system
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#12 » 16:54:03, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är några väsentliga skillnader mellan Parker L90LS och HydroControl EX38.
EX38 är en LS-ventil av flowsharing typ vilket innebär att kompensatorn sitter efter ventilsliden och att där inte finns några skyttelventiler (ingen Shuttle Valves Chain).
Fördelen med flowsharing är att oljan fördelas helt fint mellan funktionerna även om man kör fler funktioner än vad pumpen klarar av.

Datablad til EX38 här: https://www.walvoil.com/allegati/catalo ... 01_ENG.pdf



Laddade upp filen hit:
Walvoil EX38 technical catalogue
/Holger

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#13 » 18:10:38, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Det är några väsentliga skillnader mellan Parker L90LS och HydroControl EX38.
EX38 är en LS-ventil av flowsharing typ vilket innebär att kompensatorn sitter efter ventilsliden och att där inte finns några skyttelventiler (ingen Shuttle Valves Chain).
Fördelen med flowsharing är att oljan fördelas helt fint mellan funktionerna även om man kör fler funktioner än vad pumpen klarar av.

Datablad til EX38 här: https://www.walvoil.com/allegati/catalo ... 01_ENG.pdf

Tack för det detaljerade infobladet. Det ger svar på frågan om "skyttelventilerna". Man använder i stället en-vägs backventiler i en "Check Valve Chain". Men det har väl ingenting att göra med var kompensatorn sitter mer än vad som är möjligt att tekniskt konstruera??!!

Bild

Detaljerat symbolschema över systemet med fast deplacementpump och dumpventil (reservation för speciell bestyckning). Tyvärr är bilden vertikalt spegelvänd jämfört med bilden ovan

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#14 » 18:33:58, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev: Det ger svar på frågan om "skyttelventilerna". Man använder i stället en-vägs backventiler i en "Check Valve Chain". Men det har väl ingenting att göra med var kompensatorn sitter mer än vad som är möjligt att tekniskt konstruera??!!


Backventiler används ibland ja men det är inte fallet med EX38.

Post-compensated används ibland synonymt med flowsharing även om det finns flowsharing med pre-compensation (Parker Borås och Linde har pre-compensated flowsharing).

Insanehydraulics gör som vanligt en djupdykning och reder ut hur ting fungerar, här är post compensated flowsharingprincipen:
https://www.insanehydraulics.com/letsta ... ation.html
Det blir lite grann som att varje kompensator blir en sekvensventil som automatiskt öppnar på samma tryck så att inte en lätt funktion kan ta all oljan när pumpen inte räcker till.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

P Andersson (trådstartaren)

#15 » 20:59:08, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fattar jag fel då eller borde jag undersöka kompensatorn som ligger under slidet?
Har för mej att den varit ute med när jag kollat på slidet.
Kan jag våga skifta kompensatorn med ett annat sektion, de är lite olika flöde på de olika sliden men de gör kanske ingen skillnad på kompensatorn?
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar

1 person gillar det här inlägget.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se