Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Renovera HV07 ventilpaket?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

volvopower (trådstartaren)

#1 » 20:23:41, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,

Har en driven Moheda med fmw 350 kran med allmänt slitet "HV07" ventilpaket och misstänker inre läckage. Flera/ alla funktioner läcker igenom, tex bommen sjunker, grippen håller inte trycket och bomsvängen håller sig inte i sitt läge. Samt att det inte går att trycka ner med bommen, bara höja och sänka.

Bommen samt bomsväng har flytläge.
Vridhuset är renoverat med bla nya tätningar i kolvarna.

Hur är det med tätningar i / till dessa ventilpaketet? Sitter det o-ringar runt sliderna? Lyckas inte hitta någon bra sprängskiss som verkar stämma överens med paketet.


Bild
Bild
Bild
Bild
volvopower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 21-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Valmet 6400 Hitrol- 98
MF6140 -97 - Såld
Volvo BM400-62
Polaris Sportsman 6X6 -08



Michael Meier

#2 » 20:43:03, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

volvopower (trådstartaren)

#3 » 21:24:15, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, men verkar bara vara själva slidkontrollen ingenting om själva sliden :klia:
volvopower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 21-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Valmet 6400 Hitrol- 98
MF6140 -97 - Såld
Volvo BM400-62
Polaris Sportsman 6X6 -08

Michael Meier

#4 » 21:46:08, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tätningarna hör till slidkontrollen, så dom finns med och även tätningarna mellan sektionerna.
Backventil och chockventil är med.

Studera pdfilen en gång till.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#5 » 23:02:24, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

volvopower skrev:Hur är det med tätningar i / till dessa ventilpaketet? Sitter det o-ringar runt sliderna?


På alla vanliga ventiler utgörs ”tätningen” bara av den fina toleransen mellan slid och hus. Sliderna är hårdare än huset, är det skada eller slitage är det oftast i huset, då är det bara att kasta. Ganska ovanligt, ventilerna brukar överleva maskinen. Det finns dock o-ringar till shockventilerna som kan läcka från trycksidan till tanksidan, det kan vara värt att kolla. O-ringar finns även mellan ventilsektionerna men är dom slut så läcker det ut på utsidan.


Betydligt vanligare är att cylindertätningarna är slut. Dom är av plast/gummi och har en begränsad livslängd.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#6 » 03:55:13, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

volvopower skrev:Har en driven Moheda med fmw 350 kran med allmänt slitet "HV07" ventilpaket och misstänker inre läckage.

Det finns flera källor till inre läckage på en HV07 ventil. Först och främst så ingår det i konstruktionen att det skall finnas ett visst inre läckage för smörjning av sliderna. Så här skriver Monsun-Tison/VOAC på sidan 8 i sin manual LÄNK
Leakage from service port over spool
From A or B port: max. 9 cm3 at 100 bar, oil temperature 50 °C
and viscosity 30 mm2/s (cSt).


Om man har en cylinder med "inre läkage" från plussidan och kolvtätningen INTE läcker så blir det totala slidläckaget max "9 cm3" (per minut) på en fabriksny HV07.
Men om kolvtätningen läcker så kommer vi att få slidläckage på båda arbetsportarna dvs 2x9 cm3=18 cm3 (per minut).


Att sliderna börjar läcka är betydligt mera ovanligt än att t ex chockventiler och återfyllnadsventiler orsakar inre läckage.

Men den absolut vanligaste orsaken till "drift" är kolvtätningarna.

Så när man har såna här fel så måste man börja felsöka i rätt ände och inte anta det allar värsta och svåraste. Och det är där ute "där det händer",uUte i kolvarna vi ska angipa problemet.

För dubbelverkande kolvar så är det speciellt från kolvstångsidan/minussidan som det läcker över till plussidan.
Varför speciellt från kolvstångssidan?
Jo, oljevolymen som läcker från kolvstångsidan "ryms" enklet på plussidan oavsett om hydraulcylindern är enkelverkande eller dubbelverkande.
Däremot så kan det inte läcka från plussidan över till minussidan såvida det inte finns annat inre läckage på minussidan ner till riktningsventoilen.

Om vi börjar med din FMV 350 kran så har den en lyftcylinder placerad på bommens översida. Det gör att det är kolvstångsidan/minussidan som trycksätts vid lyft av bommen. Oavsett om lyftkolven är enkelverkande eller dubbelvarkande så är kolvtätningen skurken i "99 fall av 100".
Du säger
Samt att det inte går att trycka ner med bommen, bara höja och sänka.

Innebär det att du förväntar dig att bommen ska kunna tryckas nedåt ungefär som grävarmen på en grävmaskin?
Det är yyterst ovanligt att kranbommen går att trycka nedåt på en skotare. På en skogsvagn efter en jordbrukstraktor
kan det kanske vara motiverat med tryck nedåt på kranbommen om oturen är framma och man välter vagnen. Då kan "tryck ner" på bommen hjälpa till att få vagne på rätt köl igen.

Lyftcylindern sitter ovanpå bommen vilket innebär att den "drar upp" bommen med tryck på kolvens minussida/kolvstångsida. När bommen hänger på det trycket och sjunker så är det "garantarat" kolvtätningen som läcker oavsett om bomcylindern är enkelverkande eller dubbelverkande.

Inre läckage kan spåras med ett par garanterat täta kulventiler som sätts in på båda ledningarna ut till hydraulfunktionen. T ex vippen, om den sänker sig med minussidan trycksatt så häng hela kranarmen. Om vippen sjunker såtar du och stänger kulventilen. Stannar karanen då så har du nåt inre läckage i ventilpaketet.
Om vippen fortsätter att sjunka så har du felet i kolvtätningen.

Flera/ alla funktioner läcker igenom, tex bommen sjunker, grippen håller inte trycket och bomsvängen håller sig inte i sitt läge.


Eftersom gripen stänger med tryck på plussidan så måste inre läckage någonstan i riktningsventilen vara inblandat. Men här måste vi också förstå hur den mekaniska utväxlingenpåverkar när gripkolven "driftar" några millimeter så påverkar det kanske några centimeter på gripskänklarna. Och eftersom gripkolven in i nån större mån påverkas tyngd/gravitation så blir det genast glapp i virkesbunten. Sen om du kör rotatorn snabbt med tungt och långt virke i gripen så kummer svängmassan att ge högt tryck i gripkolven om rotatorrörelsen stoppas upp tvärt. Det kan gör att gripkolvens chockventil löser ut och det öppnar då gripen.

Bommen samt bomsväng har flytläge.

Menar du att BÅDE bomlyft och bomsvänga har flytläge?
Är det kanske så att bomlyft är enkelverkande och kan "flyta" uppåt?!

Vridhuset är renoverat med bla nya tätningar i kolvarna.

Så du har inget inre läckage på vridcylindrarna då? Det manifesterar ju då att det inte var nåt "slitage" på kransvängens slid i ventilpaketet. Ytterligare mera så varför skulle alla andra slider vara "slitna" med mera inre läckage än sliden för kransvängen?!

Hur är det med tätningar i / till dessa ventilpaketet? Sitter det o-ringar runt sliderna? Lyckas inte hitta någon bra sprängskiss som verkar stämma överens med paketet.

Som Jac påpekade så är det inga högtryckstätningar på sliderna. Sliderna håll "tätt" med extremt små toleranser mellan slid och ventilblock.
De O-ringar som sitter längst ut på sliderna är för att förhindra "yttre läckage" från det lågtryckta, (5-15 bar), returgalleriet

På den här länken kan du hitta all tillgänglig information inklusive reservdelalistor. Observera att HV07 har funnits under mer än 10 år och har haft alla versioner av ansvariga företag, Munsun-Tison, VOAC, och Parker så räkna med att det finns flera varianter på ventilens detaljer. Parkers reservdelakatalog är från 2005, och Ventilen utvecklades av Monsun-Tison mer än 20 år tidigare. VOAC's dokumentation i färg är från 1998.
Lägger till två illustrationer som jag använt i liknade trådar


Bild
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

volvopower (trådstartaren)

#7 » 14:55:12, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för utförligt svar.

Innebär det att du förväntar dig att bommen ska kunna tryckas nedåt ungefär som grävarmen på en grävmaskin?
Det är yyterst ovanligt att kranbommen går att trycka nedåt på en skotare. På en skogsvagn efter en jordbrukstraktor
kan det kanske vara motiverat med tryck nedåt på kranbommen om oturen är framma och man välter vagnen. Då kan "tryck ner" på bommen hjälpa till att få vagne på rätt köl igen.


Kolven är dubbelverkande så jag förutsätter att det skall gå. Har bara vält en gång hittils och då fick jag trycka upp vagnen med utskjutet pga av att bommen inte går att trycka med trotts att den är dubbelverkanda. Låter inte som att den jobbar eller något utan "helt död"

Menar du att BÅDE bomlyft och bomsvänga har flytläge?
Är det kanske så att bomlyft är enkelverkande och kan "flyta" uppåt?!

Ja både bomlyft och bomsväng har flytläge. Kranpelaren är väldigt låg så troligtvis är kranen tänkt att även kunna vara takmonterad därav flytläge på bomm samt bommsväng för att följa vagnens rörelser. Ventilerna för bomlyft samt sväng har ett annat utförande än övriga ventiler. Alla andra är vanliga monostabila men dessa två har utöver det ett bistabilt läge förbi sänkläget (flytläge). Eftersom det är framförallt bommen och bomsvängen som är problem så misstänkte jag att det kan vara något med flytläge/ sänkning som felar. Kranen sjunker inte särsklilt mycket trotts full grip så det är inget direkt problem såsett, däremot är det ett problem att det inte går att trycka med kranen för att tex räta upp vagnen.

Vridhuset är renoverat med bla nya tätningar i kolvarna.

Så du har inget inre läckage på vridcylindrarna då? Det manifesterar ju då att det inte var nåt "slitage" på kransvängens slid i ventilpaketet. Ytterligare mera så varför skulle alla andra slider vara "slitna" med mera inre läckage än sliden för kransvängen?!


Nej tvärt om? Eftersom kransvängen är renoverad så utesluter det (eller iallafall minskar) sanolikheten att det är kolvtätningarna i kransvängen som är dåliga, alltså är det mer troligt något läckage i ventilpaketet?

Så när man har såna här fel så måste man börja felsöka i rätt ände och inte anta det allar värsta och svåraste. Och det är där ute "där det händer",uUte i kolvarna vi ska angipa problemet.

Verkar inte så troligt att noll kraft i bomsänk beror på läckage i kolven då den är stark i lyft samt håller lasten helt okej? Dessutom så är bomsvängen nyligen renoverad av firma och felet återstod så därför började jag misstänka ventilpaketet. Som jag nämnde längre upp så är uppför sig sänkläget precis som flytläget vilket är lite skumt.
volvopower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 21-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Valmet 6400 Hitrol- 98
MF6140 -97 - Såld
Volvo BM400-62
Polaris Sportsman 6X6 -08

akkamaan

#8 » 17:40:42, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

volvopower skrev:Kolven är dubbelverkande så jag förutsätter att det skall gå. Har bara vält en gång hittils och då fick jag trycka upp vagnen med utskjutet pga av att bommen inte går att trycka med trotts att den är dubbelverkanda. Låter inte som att den jobbar eller något utan "helt död"


Ja både bomlyft och bomsväng har flytläge. Kranpelaren är väldigt låg så troligtvis är kranen tänkt att även kunna vara takmonterad därav flytläge på bomm samt bommsväng för att följa vagnens rörelser. Ventilerna för bomlyft samt sväng har ett annat utförande än övriga ventiler. Alla andra är vanliga monostabila men dessa två har utöver det ett bistabilt läge förbi sänkläget (flytläge). Eftersom det är framförallt bommen och bomsvängen som är problem så misstänkte jag att det kan vara något med flytläge/ sänkning som felar. Kranen sjunker inte särsklilt mycket trotts full grip så det är inget direkt problem såsett, däremot är det ett problem att det inte går att trycka med kranen för att tex räta upp vagnen.


Nej tvärt om? Eftersom kransvängen är renoverad så utesluter det (eller iallafall minskar) sanolikheten att det är kolvtätningarna i kransvängen som är dåliga, alltså är det mer troligt något läckage i ventilpaketet?

Korrekt OM du har problem med att kransvängen flyttar sig med spaken i neutralläge.


Verkar inte så troligt att noll kraft i bomsänk beror på läckage i kolven då den är stark i lyft samt håller lasten helt okej? Dessutom så är bomsvängen nyligen renoverad av firma och felet återstod så därför började jag misstänka ventilpaketet. Som jag nämnde längre upp så är uppför sig sänkläget precis som flytläget vilket är lite skumt.

Flytläge på lyftcylindern innebär att kan flyta både UPPÅT och NEDÅT
Dettta skiljer sig från när spaken är i neutralläge, då kan lyftcylinder bara flyta uppåt.
Att sänkläget uppför sig som precis som flytläget är nog en "upplevese-villa".
Tror du har uppfattat lyftcylindern som "dubbelverkande" bara för att det går två slangar till den. Men slangen från kolvstångsidan är bara en dräneringsslang som alltid står i direkt förbindelse med tanken, antingen via arbetsporten i riktningsventilen eller så går slangen girekt till returfiltret eller tanken. Om slangen går till arbetsporten på riktningsventilen så måste den funktionen ha en speciell slid som låter minussidans arbetsport vara öppen till tank oavset slidposition.
Så det du tycker är "skumt" beror nog bara på att du skapat dig en egen uppfattning om hur "det borde fungera".
Jag är säker på att lyftfunktionen på din kran motsvarar den här illustrationen

Bild

Avslutningsvis, kontrollera att sliderna/spakarna centrarar korrekt till sina neutrallägen. På motasatt sida avspaken så sitter dubbelverkande centringsfjädrar. Om dessa fjädra av nån outgrundlig anledning blivit "trötta"/mjuka så kan det hända att sliden inte centrer korrekt.
Ditt ventilpaket avslöjar sanningen. Du har bara flytläge på kransvängen

Bild

Termerna dubbelverkande och enkelverkande kan vara förbryllande och ge upphov till missförstånd
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se