volvopower skrev:Har en driven Moheda med fmw 350
kran med allmänt slitet "HV07"
ventilpaket och misstänker inre läckage.
Det finns flera källor till inre
läckage på en HV07
ventil. Först och främst så ingår det i konstruktionen att det skall finnas ett visst inre läckage för smörjning av sliderna. Så här skriver Monsun-Tison/VOAC på sidan 8 i sin manual
LÄNKLeakage from service port over spoolOm man har en cylinder med "inre läkage" från plussidan och kolvtätningen INTE läcker så blir det totala slidläckaget max "9 cm3" (per minut) på en fabriksny HV07.
Men om kolvtätningen läcker så kommer vi att få slidläckage på båda arbetsportarna dvs 2x9 cm3=18 cm3 (per minut).
Att sliderna börjar läcka är betydligt mera ovanligt än att t ex chockventiler och återfyllnadsventiler orsakar inre läckage.
Men den absolut vanligaste orsaken till "drift" är kolvtätningarna.
Så när man har såna här fel så måste man börja felsöka i rätt ände och inte anta det allar värsta och svåraste. Och det är där ute "där det händer",uUte i kolvarna vi ska angipa problemet.
För
dubbelverkande kolvar så är det speciellt från kolvstångsidan/minussidan som det läcker över till plussidan.
Varför speciellt från kolvstångssidan?
Jo, oljevolymen som läcker från kolvstångsidan "ryms" enklet på plussidan oavsett om hydraulcylindern är
enkelverkande eller dubbelverkande.
Däremot så kan det inte läcka från plussidan över till minussidan såvida det inte finns annat inre läckage på minussidan ner till riktningsventoilen.
Om vi börjar med din FMV 350 kran så har den en lyftcylinder placerad på bommens översida. Det gör att det är kolvstångsidan/minussidan som trycksätts vid lyft av bommen. Oavsett om lyftkolven är enkelverkande eller dubbelvarkande så är kolvtätningen skurken i "99 fall av 100".
Du säger
Samt att det inte går att trycka ner med bommen, bara höja och sänka.
Innebär det att du förväntar dig att bommen ska kunna tryckas nedåt
ungefär som grävarmen på en
grävmaskin?
Det är yyterst ovanligt att kranbommen går att trycka nedåt på en skotare. På en
skogsvagn efter en jordbrukstraktor
kan det kanske vara motiverat med
tryck nedåt på kranbommen om oturen är framma och man välter vagnen. Då kan "tryck ner" på bommen hjälpa till att få vagne på rätt köl igen.
Lyftcylindern sitter ovanpå bommen vilket innebär att den "drar upp" bommen med tryck på kolvens minussida/kolvstångsida. När bommen hänger på det trycket och sjunker så är det "garantarat" kolvtätningen som läcker oavsett om bomcylindern är enkelverkande eller dubbelverkande.
Inre läckage kan spåras med ett par garanterat täta kulventiler som sätts in på båda ledningarna ut till hydraulfunktionen. T ex vippen, om den sänker sig med minussidan trycksatt så häng hela kranarmen. Om vippen sjunker såtar du och stänger kulventilen. Stannar karanen då så har du nåt inre läckage i ventilpaketet.
Om vippen fortsätter att sjunka så har du felet i kolvtätningen.
Flera/ alla funktioner läcker igenom, tex bommen sjunker, grippen håller inte trycket och bomsvängen håller sig inte i sitt läge.
Eftersom gripen stänger med tryck på plussidan så måste inre läckage någonstan i riktningsventilen vara inblandat. Men här måste vi också förstå hur den mekaniska utväxlingenpåverkar när gripkolven "driftar" några millimeter så påverkar det kanske några centimeter på gripskänklarna. Och eftersom gripkolven in i nån större mån påverkas tyngd/gravitation så blir det genast glapp i virkesbunten. Sen om du kör rotatorn snabbt med tungt och långt virke i gripen så kummer svängmassan att ge högt tryck i gripkolven om rotatorrörelsen stoppas upp tvärt. Det kan gör att gripkolvens
chockventil löser ut och det öppnar då gripen.
Menar du att BÅDE bomlyft och bomsvänga har flytläge?
Är det kanske så att bomlyft är enkelverkande och kan "flyta" uppåt?!
Vridhuset är renoverat med bla nya tätningar i kolvarna.
Så du har inget inre läckage på vridcylindrarna då? Det manifesterar ju då att det inte var nåt "slitage" på kransvängens
slid i ventilpaketet. Ytterligare mera så varför skulle alla andra slider vara "slitna" med mera inre läckage än sliden för kransvängen?!
Hur är det med tätningar i / till dessa ventilpaketet? Sitter det o-ringar runt sliderna? Lyckas inte hitta någon bra
sprängskiss som verkar stämma överens med paketet.
Som Jac påpekade så är det inga högtryckstätningar på sliderna. Sliderna håll "tätt" med extremt små toleranser mellan slid och ventilblock.
De O-ringar som sitter längst ut på sliderna är för att förhindra "yttre läckage" från det lågtryckta, (5-15 bar), returgalleriet
På den här
länken kan du hitta all tillgänglig information inklusive reservdelalistor. Observera att HV07 har funnits under mer än 10 år och har haft alla versioner av ansvariga företag, Munsun-Tison, VOAC, och Parker så räkna med att det finns flera varianter på ventilens detaljer. Parkers reservdelakatalog är från 2005, och Ventilen utvecklades av Monsun-Tison mer än 20 år tidigare. VOAC's dokumentation i färg är från 1998.
Lägger till två illustrationer som jag använt i liknade trådar