Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vad heter h-ventilen ?

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Michael Meier

#16 » 18:25:59, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det var mera intressant hur det är kopplat/hur du har kopplat i jämförelse med andra maskiner, finns ju flera sätt att göra det på.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Göran Ekman (trådstartaren)

#17 » 11:34:43, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns något suddigt minne av att jag startat en tråd tidigare på samma ämne. Nu när jag fick lite bra benämningar på vad ventilen kallas. Då hittade jag den gamla tråden. I den fanns det en bild på det som jag tror är en pilotstyrd backventil. Den ventilen har jag försnillat. Där står det att jag köpt en 6/2 ventil den har jag inte monterat,bör alltså finnas någonstans. Den kommer att behövas när jag ska få liv i min Vesslan grävarm, vilket inte är prioriterat just nu.
[Allmänt] Spärrventil eller vad det kallas
Den här tråd uppdateringen gör jag för att hitta mina ostrukturerade minnen.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#18 » 18:12:41, 14-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beställde den pilotstyrda backventilen som jag la upp en bild på i början på tråden.
Beställde från Olssons igår kom en blå bil med den vid lunch idag. Ibland går det bra för Post nord.
Skruvade på den på gripens kolv. Prov körde fungerade som det var tänkt. Den lätta grip klon går att köra upp och ner i den hastighet som jag vill.
Sedan var jag tvungen att belasta klon hängde på något som vägde 75-100kg kanske.
Då vart det så här.
Jac skrev:Pilotstyrd backventil är i princip bara on-off. Funkar bra på liggande cylindrar som släpar grejor eftersom trycket som går för att släpa tvingar ventilen helt öppen. På hängande last funkar den inte, det blir fort väldigt hackigt och ryckigt. Hur det blir på grip vet jag inte, kanske nån har erfarenhet.

Lasthållarventil (overcenter ventil, counterbalance ventil etc.) funkar ungefär likadant men kan öppna och stänga gradvis (istället för bara on-off) vilket minskar risken för hackig och ryckig gång betydligt. Den har dessutom fördelen att funka som en shockventil (så länge spaken är i neutral), det kan kanske vara en fördel på en grip om man bänder och bryter lite med långa stockar.
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... til/Q20014


Bild
Göran i Norråmyra


Detta inlägg har valts som lösning

Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Jac

#19 » 19:07:59, 14-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yup, det blir fort så med pilotstyrd backventil.
En dubbel lasthållarventil hade ganska säkert inte betett sig så, en grip är ganska lätt match för en lasthållarventil. Långa kranbommar är en annan femma, då kan även en lasthållarventil få problem med ojämn rörelse, oscillering och annat otyg.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#20 » 23:55:36, 14-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men var det för att provocera ventilen som du hängde på last på gripen? (tummen upp på det isåfall :thumme: )
Att använda gripen som en kort kranarm går helt säkert inte med pilotstyrd backventil.
Vanligtvis går ju lasten åt motsatt håll, en spänstig trave med ris eller en snedgreppad stock som försöker bryta upp gripen, antagligen märks det inga konstigheter då men det vet man inte förrän det är testat.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Göran Ekman (trådstartaren)

#21 » 06:46:00, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vikten hängde jag upp för att kolla att det var som du sa att den skulle bli ryckig. Och det stämde till 100%.
Teori och praktik stämmer överens.
Vara liksom tvungen att stilla min nyfikenhet.
Kör jag bara gripen var det inga problem. I ved högen funkade det också.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

BM425

#22 » 11:56:35, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag förstår det rätt så skulle en overcenter ventil kunna hjälpa på min grävmaskin. Atlas 1602 från -74 ingen original återfyllnadsventil.

Stickan faller ner av egentyngd fortare än pumpen fyller på baksidan. Jag blåste kolvpackningarna en gång av tryckslag när jag var våldsam eller inte tänkte tillräckligt långt.

Kör man lungt o tänker sig för så är det mindre problem.

Med overcenter ventil så hade inte stickan fallit fortare än att pumpen kunde bygga upp tryck på baksidan??!!

Hade kanske blivit säkrare också när jag lyfter med pallgafflarna. Fungerar som slangbrottsventil också?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Jac

#23 » 16:08:13, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Om jag förstår det rätt så skulle en overcenter ventil kunna hjälpa på min grävmaskin. Atlas 1602 från -74 ingen original återfyllnadsventil.

Teoretiskt ja. Hur väl det funkar i praktiken är jag osäker på.

BM425 skrev: Stickan faller ner av egentyngd fortare än pumpen fyller på baksidan.

Så är det

BM425 skrev:Med overcenter ventil så hade inte stickan fallit fortare än att pumpen kunde bygga upp tryck på baksidan??!!

Det är så det funkar ja.

BM425 skrev:Hade kanske blivit säkrare också när jag lyfter med pallgafflarna. Fungerar som slangbrottsventil också?

Yes. Sitter såna ventiler på alla lyftkranar och alla maskiner som lyfter folk.


En brasklapp bara, lasthållarventiler kan också bli ostabila men det är svårt att förutsäga, man får bara prova sig fram. En annan grej är att även en lasthållarventil som är piloterad fullt öppen, gör en del motstånd, det är trånga kanaler invändigt.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#24 » 17:35:35, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävmaskinsapplikation skulla jag vilja veta mer utförligt om Jac, kan vi flytta den till egen tråd onnan Göran börjar gorma? :buga:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman (trådstartaren)

#25 » 18:06:32, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En egen tråd om ämnet lämplig ventil på en grävmaskins bom gör att det blir lättare att hitta för någon annan i framtiden.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se