Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Felsökning Drivning Kina-kompaktlastare

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

P-son83 (trådstartaren)

#1 » 23:12:39, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! :grin:

Har haft lite funderingar i min andra tråd [Allmänt] Ombyggnad Hydraulik, Kina-maskin
Lutar nog nu åt att jag har en plan för den ombyggnaden, men innan dess måste jag klura ut vad det är som strular med drivningen.

Får nu mer och mer problem med framdriften.
Den slutar driva, så det blir ryckigt, det fungerar bäst / minst dåligt så länge jag håller mig i krypfart.

Maskinen är en Everun ER06
Drivningen drivs av hydrostat
Övrig hydraulik drivs av en annan pump, känner inga ryck eller avsaknad av kraft osv där.
Styrningen fram/bak styrs via en NG4-ventil "dubbla solenoider" (ena sidan för fram, andra för bak)
Styrsignalen kommer från Databoxen:
+12v Fram rest Bak kommer från separata utgångar
0v kommer från en gemensam PWM-utgång

0v är den som reglerar mjukstart mm

Hur felsöker jag lämpligast vad mitt problem är
Dvs att det slutar driva.


Jag har kopplat ett relä paralellt med styrningen till ena solenoiden för att kunna utesluta att det är spänningen från databoxen som försvinner, jag är helt medveten om att detta inte berättar statusen på styrningen helt och hållet, kommer ju inte se pulsbredder osv, men jag kan iallafall se att styrningen pulsas som mjukstart och övergår till konstant
samt även att det sedan fortfarande finns spänning "konstant" när det slutar driva.

om vi då utifrån detta säger att det nog inte är styrningen till solenoiderna det är fel på

hur går jag vidare för att kontrollera om det är hydrostaten som bråkar eller liknande ?
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016



Turbodiesel

#2 » 23:21:51, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med hydrauloljenivån? Och går det att se om oljan skummar, eller innehåller luftbubblor? (luftinblandning)


Sen borde det gå att mäta hydrostatpumpens matartryck & ställkammartryck. Men jag tror inte att pumpmodellen är bekräftad än?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

P-son83 (trådstartaren)

#3 » 23:45:32, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Hur är det med hydrauloljenivån? Och går det att se om oljan skummar, eller innehåller luftbubblor? (luftinblandning)


Sen borde det gå att mäta hydrostatpumpens matartryck & ställkammartryck. Men jag tror inte att pumpmodellen är bekräftad än?
Oljenivån är bra, iallafall tanken.
Helt omöjligt att se om det skummar, jag har tidigare också varit inne på luft i systemet, men vet inte hur jag skall kolla...

Det jag noterat är att slangarna till drivningen hoppar ganska bra när det slutar driva.

Skickat från min AC2003 via Tapatalk
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

akkamaan

#4 » 02:54:52, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rigga en anordning för att mäta spänningen till en av hydrostatens "solenoider" och sedan kör du maskinen medan du läser av spänningen. Anslutningen till mätinstrumentet måste ske på solenoidens anslutningsstift. Digitala mätare har en benägenhet att "fladdra" siffrorna när spänningen ändras. Jag skulle nog använda ett analogt instrument med rörlig visare som på ett lugnare sätt visar vad som händer med spänningen när drivningen avbryts. Om drivningen avbryts utan att spänningen ändras så har du ett hydraulfel...
Önskar jag kunde be dig mäta strömstyrkan med det ligger på en lite för hög nivå för dig, så spänningen får duga så länge. Spänningen ska öka/minska proportionellt med den hastighetsökning/minskning du ger maskinen med "hastighetsreglaget"...
Sen tar du bort anslutningshattarna från solenoiderna och mäter resistansen i magnetlindningen
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#5 » 06:23:33, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strömmen går att mäta med en billig amperemeter, en hundralapp på amazon.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nixs

#6 » 06:36:14, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller sätta en liten lampa parallellt med spolen Så har den en enkel billig indikering.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

P-son83 (trådstartaren)

#7 » 09:03:10, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Rigga en anordning för att mäta spänningen till en av hydrostatens "solenoider" och sedan kör du maskinen medan du läser av spänningen. Anslutningen till mätinstrumentet måste ske på solenoidens anslutningsstift. Digitala mätare har en benägenhet att "fladdra" siffrorna när spänningen ändras. Jag skulle nog använda ett analogt instrument med rörlig visare som på ett lugnare sätt visar vad som händer med spänningen när drivningen avbryts. Om drivningen avbryts utan att spänningen ändras så har du ett hydraulfel...
Önskar jag kunde be dig mäta strömstyrkan med det ligger på en lite för hög nivå för dig, så spänningen får duga så länge. Spänningen ska öka/minska proportionellt med den hastighetsökning/minskning du ger maskinen med "hastighetsreglaget"...
Sen tar du bort anslutningshattarna från solenoiderna och mäter resistansen i magnetlindningen


Får skaffa en analog spänningsmätare

Duger dessa ?
15V var slut där tyvärr, så det blir ju inte samma precision riktigt.
Medveten om att dessa inte är för "industri" men kan nog ha nytta av dessa i framtiden också...
https://www.electrokit.com/produkt/pane ... c-70x60mm/

Tar isåfall också en amperemätare, solenoiden drog mindre än 2A när jag testade dem i bänk med konstant matning för någon månad sedan

https://www.electrokit.com/produkt/pane ... a-60x47mm/


Jac skrev:Strömmen går att mäta med en billig amperemeter, en hundralapp på amazon.

Du menar en analog här också då antar jag ?


nixs skrev:Eller sätta en liten lampa parallellt med spolen Så har den en enkel billig indikering.

Har ju en indikering på reläet jag redan kopplat på.
Hade inte något "rent 12v"
Det är ett 12/24v, så jag gissar att det drar från ca 9v, så det kan ju bli lite missvisande, men det kan ju en lampa/lysdiod också, om man inte trimmar in en väldigt snävt, vilket också blir svårt, eftersom laddningen ökar spänningen i hela systemet...
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

Jac

#8 » 10:11:04, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Analog amperemätare ja.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

P-son83 (trådstartaren)

#9 » 08:08:02, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastaren var riktigt bråkig igår, drev mellan 0,5 och 10 sek i taget.....
Tar en stund att köra ut en höbal 150m ToR då...

Efter detta äventyr monterade jag mätarna som levererades i Tisdags.
1st Analog Voltmeter, 0-30v
1st Analog Ampere-meter 0-3A

De gamla reläet för indikering är demonterat
Volmetern kopplades in parallellt över ventilen för "Fram"
Ampere-mätaren på den gemensamma 0v-utgången från boxen

Blev bara ett kortare test när all kvar uppkopplat, för klockan hade hunnit bli mkt, får tänka på grannarna också.
Fick utslag på båda mätarna, lite låg och fladdrande spänning, ca 2-8v under körning, går ner i samband med att det slutar driva.
Flyttade 0v till den mätaren till databoxens fasta 0v för att se om det blev skillnad, dock samma utslag
Strömmen ser dock gladeligen fungera stabilt ut från Boxen.
Ligger på 0A när den skall, ökar sakta och ser stabil ut på ca 1A tills det slutar driva, vilktet jag ju då tror är spänningens fel.
på Arbetsbänken vill jag minnas att Solenoiderna drog ca 1,5A med konstant 12v på.

Tidigare, för några månader sedan när jag började felsöka detta, långt innan det blev såhär illa som det är nu, så mätte jag fram att +12 till respektive Fram/Bak kom direkt när man slog på spaken, detta mättes dock aldrig i full drift, dvs bara på boxens utgång utan solenoiderna/ventilerna inkopplade vad jag minns, så det kan ju vara så att det är +12v ut från boxen som strular.

mitt nästa steg blir nog att skicka på +12v från annan källa till solenoiden/ventilen och behålla 0v-utgången från boxen för att testa min teori.
Hade ju varit förträffligt mysigt om det är så enkelt, får då löser jag det med 2st relä som triggas från joysticken parallellt på ingångarna till boxen !
//Andreas

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

joakim72

#10 » 18:24:18, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det börjar låta lite villt detta. I kopplingsschema står det att utgångarna är PWM och en gemensam 0 retur.
Troligen så är inkommande 0V och gemensam retur mer eller mindre ihoppkoplade mao. stabilt ca. 0V om man mäter mellan anslutningarna under drift.
-Var hittas den sista PWM-reglerade solenoiden?
-Håller inkommande spänning vid belastning?
-Vad händer om varvtalsgivaren slutar fungera? (Freq in)
-Sista givaren som är ritad på schemat gissar jag är en gaspedal med dubbelsensorer och dom kan vara knepiga att mäta upp, om det är en sådan. (dålig på kinesiska...)
-Samt sista digitala ingången? bromsgivare som kopplar bort drivningen?
-Är felet oberoende riktninig? Annars så kan du flytta kontakterna på solenoiderna och se om felet flyttar för att utesluta el eller pump.
-Och mycket viktigt, vilket nämnts tidigare, spänningen bör mätas ute vid solenoiden för att utesluta kabelfel.
-På hydraulsidan så är första testet att mäta grundtrycket (M3) i pumpen. brukar ligga mellan 25-35bar.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

P-son83 (trådstartaren)

#11 » 20:42:02, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:
-Var hittas den sista PWM-reglerade solenoiden?

Jag litar inte en sekund på schemat, t.ex. all instrumentering är fel, tror att det är till fel maskin.
Alla in och utgångar används inte på boxen.
Vilken ingång på boxen menar du ?

joakim72 skrev:
-Vad händer om varvtalsgivaren slutar fungera? (Freq in)


Vet inte, har ej testat

joakim72 skrev:
-Håller inkommande spänning vid belastning?

Får mäta igen, för någon månad sedan gjorde den...

joakim72 skrev:-Sista givaren som är ritad på schemat gissar jag är en gaspedal med dubbelsensorer och dom kan vara knepiga att mäta upp, om det är en sådan. (dålig på kinesiska...)


Gaspedalen är bara ansluten till gaswiren inget annat, inte hittat någon TPS eller liknande heller.

joakim72 skrev:-Samt sista digitala ingången? bromsgivare som kopplar bort drivningen?

Hittar ingen givare för broms
Tror inte att den ingången används inboxen, får kolla.
Har inget fungerande bromsljus heller....

joakim72 skrev:-Är felet oberoende riktninig? Annars så kan du flytta kontakterna på solenoiderna och se om felet flyttar för att utesluta el eller pump.


Lika illa bak som fram, möjligtvis lite lite bättre bakåt, men marginellt.

Skickat från min AC2003 via Tapatalk
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

akkamaan

#12 » 00:34:44, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt det inledande "tugget" om PWM och elfel lämnade det första man ska kolla utanför...
Har du mätt upp matartrycket i hydrostaten?

Matartrycket fungerar som pilottryck i servo-ventilerna (förstyr-ventilerna). Vid lågt matartryck så går det långsamt eller inte alls. Det brular krävas ca 5 bar för att det ska börja smyga på hydrostaten och ca 15 bar för max hastighet. Dessa tryck kan dock variera lite beroende på maskin- och systemtillverkare
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

ac tc

#13 » 14:23:34, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och funkar varvtalsgivaren?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

P-son83 (trådstartaren)

#14 » 12:53:35, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte möjlighet att mäta hydraultryck, och vet inte heller var jag isåfall skulle koppla in detta.
Men det är kanske inte så svårt, om man bara vet var, kanske t.om.redan finns en pluggas anslutning att sätta mätaren, så är det ju ibland.

Nu finns iallafall en snutt med film
Idag är det relativt varmt, oh maskinen har bara varit igång i några minuter, den är väldigt snäll nu får jag säga...
Spänningen mäts på matningen till boxen nu, och strömmen på den gemensamma 0v utgången till fram och bak.

Det blir ju lite ryckigt när man filmar handhållet och vill ha med allt...

Men spänningen till boxen dippar inget
Strömmen dippar lite, men inte till 0.

Filmen "01" blev lite stor men ligger här:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... HnLMoHmrUJ

Skickat från min AC2003 via Tapatalk
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

torbjorn_forsman

#15 » 12:58:12, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-son83 skrev:
Får skaffa en analog spänningsmätare

Duger dessa ?
15V var slut där tyvärr, så det blir ju inte samma precision riktigt.
Medveten om att dessa inte är för "industri" men kan nog ha nytta av dessa i framtiden också...
https://www.electrokit.com/produkt/pane ... c-70x60mm/

Tar isåfall också en amperemätare, solenoiden drog mindre än 2A när jag testade dem i bänk med konstant matning för någon månad sedan

https://www.electrokit.com/produkt/pane ... a-60x47mm/


Jac skrev:Strömmen går att mäta med en billig amperemeter, en hundralapp på amazon.

Du menar en analog här också då antar jag ?


Använd en gammal vanlig analog multimeter. Sådana brukar ju finnas från några tior på loppisar, veteranmarknader etc, om det inte redan finns någon i gömmorna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se