Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Krånglande 10t bänkpress (!)

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

MotorHelle (trådstartaren)

#16 » 15:21:34, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde: Jag har inte prövat men ska göra det för att försäkra mej om att det inte gör någon skillnad. :thumme:

joakm72: Det kan ju vara så att den är krokig men jag har bara använt den på riktigt typ en gång för att pressa ur ett tjurigt hjullager men det kan ju faktiskt räcka.
Kolven stannar dock inte så abrupt så jag har inte tänkt tanken att den skulle vara krokig och den är ganska grov med kort slaglängd så det känns inte som en trolig orsak men bra tips som jag ska kolla upp. :thumme:

Min teori efter att jag först upptäckte att den varit vilande med kolven ute under lång tid och problemet uppstått var:
Nu har det varit "torrt" i halva cylindern och det har bildas någon lätt form av korrosion som gör att det inte glider som det ska eller att fjädern tappat stinget..

OM den är så att kolvstången krökts så blir det ju ännu mer svårt att göra rätt...
"Tänker att 600:- för en ny cylinder till en skit-press är jättesurt och pengar om de ska läggas någonstans isåfall borde läggas på en kvalitetsprodukt (även om den inte används frekvent)

Känns lite som att grejjor som inte används ofta bör vara av så pass bra kvailtet att de inte självförstörs i väntan på nästa uppdrag :klia:

Ber om ursäkt för de filosofiska tankarna men jag tycker att det är trevligt med så snabba och kompetenta tips och råd så jag säger tack men felsökningen går såklart vidare.

Om kolvstången är minimalt krokig men såpass att den går tugnt... Tror ni att man med indikatorklocka kan mäta upp hur mycket och med en annan press rikta tillbaka såpass att den går fritt eller är det idetnärmaste naivt att ens föreslå :idee:
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H



MotorHelle (trådstartaren)

#17 » 15:31:25, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror mer och mer att joakim72 är inne på rätt teori (är inte hemma och har kollat ännu) men jag tycker mej minnas att det krävdes ungefär 10t eller mer med kolven i princip helt ute vilket borde vara sämsta förutsättningen för en buttrix-press och jag tror även att uppriggningen av Ford-mondeo hubben var lite suboptimal så det mesta tyder nog på att kolvstången är mjukt böjd så att den fastnar 50-60 mm in av de 130mm den har i slaglängd.

Känns som ett vadslagninstillfälle men jag vet inte på vilken sida jag står så det kanske är dumt. :klia:

Sjukt spännande tycker jag iallafall att den blev med krokighetsteorin. :grin:
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

QV_

#18 » 16:34:58, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte ju min 20 tons press i ren irritering.
Lämnade in en bil på framvagnsjustering, vi kan inte göra jobbet, måste byta bussningar först.
Lämnade in bil 2 på framvagnsjustering, svaret vart. vi kan inte göra jobbet, måste byta bussningar först. 4000 vill vi ha.

Då brann det till och en press för 6500 köptes hem.
Ett av de bästa köpen jag gjort till verkstaden.
Används till allt möjligt
Förutom att pressa lager och bussningar
så rikta en dragstång till grannens släp.
Pressa flatstift av solid koppartråd så man kan fullaga kontakter
Agera skruvstycke, grejor sitter fast med en 15 tons tryck!
Bocka plattjärn, plåtar

Än så länge har inte kolven tagit stryk, trots omild behandling när den agerar "skruvstycke"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

mimeck

#19 » 17:34:09, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 30 tons press av golvmodell. Har också haft problem med att den gått trögt att få tillbaka. Hade du smort kolvstången? Det hjälpte för mej.
Det blev inte perfekt men betydligt bättre. Testa med WD-40/5-56 eller nått annat blask.

Har även för mej att jag har tagit ur stången en eller två gånger. Sitter nog en ventil inuti men jag kommer inte ihåg. Tillverkade iallafall ett specialverktyg för att kunna skruva isär tuben.
Du borde nästan se om stången skulle vara krokig. Iallafall om du tar ur den ur tuben.



Det var egentligen inte pressen jag tog kort på men delar av den syns ju iallafall...

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MotorHelle (trådstartaren)

#20 » 00:03:35, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har smörjt kolvstången och kört den uppochner ett gäng gånger med fulla in och utslag med olja liggande kring kolvstången för att det ska krypa in men det har inte hjälpt.
Jag tror tyvärr att en jula-press med 10t mot en lite vinglig yta i fullt utslag inte får nått stöd och kan bli lite krokig. Ska kolla det men har för långa stållinjaler för de 13cm den sticker ut.

Jula-pressens justerbara mothålls-bord (?) vickar redan vid leverans så med denna kassa precision så blir det vingligt även om man har perfekta stöd vid pressning och sist jag pressade hårt (troligen mer än 10t) så vinglade det nog lite för mycket.
Det kan ju vara lite för tjock olja jag smörjt kolvstången med men det finns inga synliga tecken på oxidation en wd40 kanske klarar att smörja tätningen så den går lite lättare.

Ska ta ett varv i garaget inom kort..

Tack för tipsen
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

MotorHelle (trådstartaren)

#21 » 00:05:00, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Jag har en 30 tons press av golvmodell. Har också haft problem med att den gått trögt att få tillbaka. Hade du smort kolvstången? Det hjälpte för mej.
Det blev inte perfekt men betydligt bättre. Testa med WD-40/5-56 eller nått annat blask.

Har även för mej att jag har tagit ur stången en eller två gånger. Sitter nog en ventil inuti men jag kommer inte ihåg. Tillverkade iallafall ett specialverktyg för att kunna skruva isär tuben.
Du borde nästan se om stången skulle vara krokig. Iallafall om du tar ur den ur tuben.



Det var egentligen inte pressen jag tog kort på men delar av den syns ju iallafall...

Bild
Bild


Det var ett rejält pressjobb ser jag. Jag bör nog laga min eller lägga pengarna på en bättre känns det som.
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

magnusk750

#22 » 08:24:57, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tar loss cylinder helt så borde det gå att känna om det är den som kärvar eller något runtomkring i form av backventiler, fjäder etc.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck

#23 » 08:36:38, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svängväxelådan till grävmaskinen. Den är stor och tung men axeln satt inte så hårt. Ibland är det bra att ha en golvstående press. Det är ju absolut ingen proffsmodell. Kan vara en DUAB. Osäker på det.

Om du ska köpa en ny i framtiden så tror jag det finns pressar där cylindern går att dra i sidled. Finns även pressar som har vajer upphängt "bord". Man låser ju med sprintar iallafall men det borde gå lättare att ställa om höjden. Bordet har glidit ur när jag ställde om höjden, en gång. Man får hålla det säkert medans man flyttar om sprintarna annars kan man nästan knäcka handleden.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

marve

#24 » 15:54:32, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev:Om du tar loss cylinder helt så borde det gå att känna om det är den som kärvar eller något runtomkring i form av backventiler, fjäder etc.


Grattis magnusk750 :bira:
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

QV_

#25 » 19:27:49, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en lite serie om min press.
Verkstadspress
Ger lite att fundera på innan köp av press, om det blir av.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

MotorHelle (trådstartaren)

#26 » 21:57:20, 26-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering !

Jula tog tillbaka min trasiga press och även min nyköpta reservdelscylinder.
Då pressen är många år gammal och kvitton saknas så kunde jag bara få tillbaka halva nypriset på pressen men hela reservdelsbeloppet på reservdelen.
Jag vet att jag köpte pressen med kraftig rabatt så jag fick typ tillbaka hela kostnaden.

//MH
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:

3 personer gillar det här inlägget.
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se