tronde: Jag har inte prövat men ska göra det för att försäkra mej om att det inte gör någon skillnad.
joakm72: Det kan ju vara så att den är krokig men jag har bara använt den på riktigt typ en gång för att pressa ur ett tjurigt hjullager men det kan ju faktiskt räcka.
Kolven stannar dock inte så abrupt så jag har inte tänkt tanken att den skulle vara krokig och den är ganska grov med kort slaglängd så det känns inte som en trolig orsak men bra tips som jag ska kolla upp.
Min teori efter att jag först upptäckte att den varit vilande med kolven ute under lång tid och problemet uppstått var:
Nu har det varit "torrt" i halva cylindern och det har bildas någon lätt form av korrosion som gör att det inte glider som det ska eller att fjädern tappat stinget..
OM den är så att kolvstången krökts så blir det ju ännu mer svårt att göra rätt...
"Tänker att 600:- för en ny cylinder till en skit-press är jättesurt och pengar om de ska läggas någonstans isåfall borde läggas på en kvalitetsprodukt (även om den inte används frekvent)
Känns lite som att grejjor som inte används ofta bör vara av så pass bra kvailtet att de inte självförstörs i väntan på nästa uppdrag
Ber om ursäkt för de filosofiska tankarna men jag tycker att det är trevligt med så snabba och kompetenta tips och råd så jag säger tack men felsökningen går såklart vidare.
Om kolvstången är minimalt krokig men såpass att den går tugnt... Tror ni att man med indikatorklocka kan mäta upp hur mycket och med en annan press rikta tillbaka såpass att den går fritt eller är det idetnärmaste naivt att ens föreslå