Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Krånglande 10t bänkpress (!)

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

MotorHelle (trådstartaren)

#1 » 23:52:20, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en billgi 10t press i garaget som inte använts särskillt ofta.

en som liknar denna eller kan vara helt identisk..
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ss-619550/

Sist jag använde den så glömde jag låta cylindern återgå till viloposition så den hamnade i typ 50% utskjutet och var på det viset i några månader..
Efter det så har den vägrat återgå till viloläge utan att jag bankat en bra stund med ett vedträ eller annat tillhygge.

Jag inser att returfjädern inuti cylindern lär ha mattats en del men tycker att det krävs väldigt mycket kraft för att returnera kolven och det låter ungefär som att tätningen kring kolvstången är torr och har hög friktion. Har smörjt kolvstången och motionerat ett stort antal gånger och även kört tuben uppochner för att öka på chansen att olja hamnar på rätt ställe men ingenting verkar ha minsta effekt på funktionen.

Finns det nått mirakelmedel att tillsätta i oljan eller byta mot nått annat som gör tätningarna smidiga så att friktionen minskas radikalt :klia:
Kan det vara möjligt att få tag i en returfjäder som gör jobbet om det hela beror på att den tappat all sin spänst ? Var hittar man isåfall en sådan ?

Jag inser att det självklara i denna situation är att inse att skräp är skräp och borde förpassas i avsedd container men samtidigt känns det lite slösigt att kasta bort en press som använts max 10 gånger och gjorde sitt jobb vid de få tillfällen den behövdes.
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H



Turbodiesel

#2 » 23:57:53, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon luftnippel på pumpens oljetank som ska öppnas vid användning?

Tänker att det kan bli (luft)tryck i tanken, som hindrar återgång, likt det kan bli på vanliga pelardomkrafter emellanåt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MotorHelle (trådstartaren)

#3 » 00:03:11, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grymt med respons så snabbt :thumme:

Har inte sett eller tänkt på det och har inget minne av att det skulle finnas. Ska bege mej ut i garaget direkt och kolla,

Det jag dock tycker vara den stora skillnade sedan den fungerade bra är det "gummi-friktionsljud" som hörs från "kolvringarna" eller kolvstångstätningen.. men det skulle ju kunna finnas någon luftningsventil som fastnat eller satt igen och därför ger detta fel.

Som sagt, kollar och återkommer..
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

MotorHelle (trådstartaren)

#4 » 00:29:07, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat noga och det finns inga luftningsventiler att öppna och det känns inte riktigt som att det är orsaken till att det kärvar..

Jag är fortfarande inne på att det är fjädern som tappat 90% av sin funktion och kolvstången har ju en relativt lång slaglängd så en fjäder som tappat stinget klarar kanske inte övervinna frikionen förutom den lilla bit som kolven rör sej tillbaka. Skulle tro att den just nu lyckas dra tillbaka kolven max 10-20% av den totala slaglängden.
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

Burträskarn

#5 » 00:45:16, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en likadan, returfjädern är uppenbarligen inte så mycket att skryta med - brukar få hjälpa till sista centimetern... Att den skulle ha sträckt sig är ju knappast omöjligt, men inte heller vad man kan förvänta sig.
Mitt exemplar funkar ju faktiskt (!), men min fundering är om det är nån sorts standard på "redskapsfästet"? Känner en viss lust att kunna fästa olika verktyg, men vill inte sabba originalhylsan....
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

tronde

#6 » 02:04:37, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Julas presse ser ut til å være lik Biltemas (15-997) som har en bedre bruksanvisning.


Bild
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#7 » 08:05:01, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

men går den att pumpa ut mer då? Vad händer om du pumpar ut den max och sen öppnar ventilen för retur? stannar den på hälften igen?

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#8 » 12:56:06, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälper inget annat så använd våld. Kör upp den med en domkraft. Men kolla först så det inte är nån blockering, släpp ledningen.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

MotorHelle (trådstartaren)

#9 » 14:48:32, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:Har en likadan, returfjädern är uppenbarligen inte så mycket att skryta med - brukar få hjälpa till sista centimetern... Att den skulle ha sträckt sig är ju knappast omöjligt, men inte heller vad man kan förvänta sig.
Mitt exemplar funkar ju faktiskt (!), men min fundering är om det är nån sorts standard på "redskapsfästet"? Känner en viss lust att kunna fästa olika verktyg, men vill inte sabba originalhylsan....


Svar här på flera av de kommentarer ni gjort i oprioriterad ordning..

Om jag pumpar ut kolven helt och sedan öppnar på returkranen så åker den tillbaka kanske en fjärdedel av slaglängden av egen kraft..

Om jag hjälper till med handkraft går den tillbaka till ungefär hälften...

Om jag sedan vill få den tillbaka helt så behövs det att jag bankar kraftigt med näven och då rör den sej någon knapp centimeter i taget i korta ryck..
Ren pressning med handkraft rubbar inte kolven utan det krävs att man bankar.

Det är "inga problem" att få den tillbaka till 0-läget med lite arbete men upprepar jag prceduren 10-15 gånger så är problemet detsamma varje gång.

Kolven rör sej inte bättre med motion utan det verkar vara konsekvent.
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

MotorHelle (trådstartaren)

#10 » 14:49:57, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:Julas presse ser ut til å være lik Biltemas (15-997) som har en bedre bruksanvisning.


Bild


Det finns ingen luftskriv på denna. Det finns kranen för att öppna returen samt två stycken försänkta kryss-spår-skruvar för att fylla på mer eller tömma.
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

MotorHelle (trådstartaren)

#11 » 14:52:26, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:men går den att pumpa ut mer då? Vad händer om du pumpar ut den max och sen öppnar ventilen för retur? stannar den på hälften igen?


Det är inga problem att pumpa ut kolven helt från valfritt utgångsläge.. Det låter lite i gummitätningarna vid varje pump-tag men den rör sej fint i arbetsriktningen..

När man sedan öppnar ventilen för retur så glider den in 25% eller mindre av slaglängden... Det är konsekvent och har varit på detta viset sedan jag råkade glöma den i utpumpat läge en längre tid.
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

MotorHelle (trådstartaren)

#12 » 15:01:50, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Hjälper inget annat så använd våld. Kör upp den med en domkraft. Men kolla först så det inte är nån blockering, släpp ledningen.


Som sagt, det funkar med domkraft om det funkar med vedträ eller annat tillhygge men det hjälper bara för stunden..

Kollade med Jula och min modell är lite äldre än de som nu säljs av märket Hamron. (Både gamla och nya)
Generation som de nu säljer kom 2018 och min var säkert bland de sista som såldes ut på kampanj vilket gjorde att jag köpte en.

Jula tar 445:- för en ny cylinder till dagens 10t press och 595:- för min sort..

Tilläggas bör att cylindern till Biltemas 10t press kostar 795:-

Jag ska bråka lite mer med min press och se om det kan vara backventilen i slangkopplingen som hindrar returflödet eller nått annat innan jag beställer en ny cylinder.

Don't throw good money after bad money brukar amreikanarna säg och här har vi ett exempel på just detta. :smile:
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

MotorHelle (trådstartaren)

#13 » 15:59:26, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:... min fundering är om det är nån sorts standard på "redskapsfästet"? Känner en viss lust att kunna fästa olika verktyg, men vill inte sabba originalhylsan....


Samma här, en lite sladdrig kantpress är ju aldrig fel :skratta3:

Kollade i min och det är bara en cylinderformad grop med släta sidor och slät botten...
En lite fjädrande sak på kolvstången som gör att verktyget inte trillar av.

Gör man ett lite tyngre verktyg så kan man ju komplettera med en låsskruv eller två på verktyget så är man ju i hamn.
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

joakim72

#14 » 17:24:56, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta en stållinjal och kolla rakheten i stången, jag misstänker att den har kroknat ungefär där den stannar.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

tronde

#15 » 17:28:45, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du prøvd å skru ut de to skruene med krysspor? Hvis de er for påfylling, vil de også lufte.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: David, Luleå och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se