Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Ventilpaket

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Håkanjohansson (trådstartaren)

#1 » 14:30:17, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har ett ventilpaket som jag hoppas kunna få att fungera.
Är det någon som vet något om detta ventilpaket?
Önskar få lite tips om hur man kopplar in det och vad de olika anslutningarna skall gå till på gavlarna.
Vad skall första ventilen som sitter närmast den vänstra gaveln användas till?
mvh
Håkan
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Håkanjohansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:39, 16-01-2017
Ort: Blekinge
Sverige



Jac

#2 » 14:59:05, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner inte igen det märket nej... Undrar om det är ett svensk företag, TZ AB, eller om det är nåt Tjeckiskt eller nåt som heter TZAB.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#3 » 15:18:05, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ted Zettergren AB, Svenskt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#4 » 18:16:08, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkanjohansson skrev:Vad skall första ventilen som sitter närmast den vänstra gaveln användas till?

Antar att du menar den första slidsektionen...
Varför skulle den användas till något mer speciellt än de övriga 5 slidsektionerna?

Men om du menar elventilen som sitter på den vänstra gaveln så skulle jag gissa att att det är en avlastningsventil eller snarare en pålastningsventilvid rundpumpning. Utloppet är märkt med ett "T" till tank.

Så kan det ge ett bra inledande svar om du blåser med tryckluft in i P-anslutningen och ser om hela luftflödet kommer ut i T-anslutningen i andra änden av ventilpaketet. Det skulle i så fall indikera att paketet är avsett för ett konstantflödes system eller sk rundpumpning. Men den där elventilen vid inloppet kan också vara en avlastningsfuntion om ventilen skulle ha "stängt centrum" dvs ingen luft blåser igenom.

Har läst mig till att det kan sitta på en Moelven-kran. Men det kan ha varit efter en ombyggnad.
Ted Zettergren verkar ha haft sina egna idéer om "EHC" styrning och det är inte helt säkert att den elektriska delen förstyrventilerna arbetar på "konventionellt" sätt. Jag skulle kunna ana att sliderna direktstyrs med elmotorer alternativt att det sitter ett internt kanalsyaten i blocket för att förse förstyrventilerna med pilottryck.

Sen har vi frågan om hur pilot-servo trycket tas ut i paketet. Om paketet är för konstantflödespump så behövs en ackumulator som man laddar upp manuellt med t ex ett rattutslag. Ser ut att sitta en anslutni må vänstra gaveln.

Sen är paketet så nersmutsat så det är svårt att se om det är ett sektionsbyggt paket eller ett monoblock paket. Nu sitter det 3 långa pinn-bultar genom hela paketet så med det så kan man anta att det är sektionsbyggt.

Jag skulle börja med att tvätta med högtryckstvätt. Sätt plastpluggar på anslutningarna innan tvätten.
Prova sedan att demontera och försiktigt ta isär en av förstyrventilerna så får vi veta mera
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Håkanjohansson (trådstartaren)

#5 » 12:16:37, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Ventilpaketet är sektionsbyggt.
Jag har blåst med tryckluft i anslutningen märkt P och då kommer det luft överallt.
Det kommer ut luft i anslutningen på den högra gaveln.
Det kommer ut luft i anslutningen märkt T i på den vänstra gaveln.
Det kommer ut luft ur båda anslutningarna på alla sektionerna.
Jag har tagit bild på servoenheten. Gissar det är en magnetventil som i sin tur öppnar servotrycket som sen trycker på sliden i sektionen.
På undersidan sitter pluggar. Vad är dessa till för?
Jag förstår inte hur det kan komma luft i alla anslutningarna.
Jag har utgått ifrån att den vänstra gaveln producerar servotrycket. Kan det stämma?
Sitter det fjädrar i varje ända på sliderna på sektionerna som centrerar sliderna?
Den ena bilden visar magnetventilen på den vänstra gaveln som är på 24 volt.
Den ena bilden visar när jag tagit bort servomagneten.
mvh
Håkan


Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Håkanjohansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:39, 16-01-2017
Ort: Blekinge
Sverige

Jac

#6 » 12:21:36, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slider med öppna arbetsportar i neutral används bl.a. till applikationer med lasthållarventiler t.ex. kranar och personlyftar. Ventilpaketet kanske kommer från en kran.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Håkanjohansson (trådstartaren)

#7 » 12:59:09, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste jag har lasthållarventil för att det skall funka eller går det att koppla så det funkar ändå?
Jag vill kunna styra hastigheten proportionalt.
Funkar det med pilotstyrd backventil eller vad behöver jag för ventil?
Hur många ventiler behöver jag för en enkelverkande kolv.
Hur många ventiler behöver jag för en dubbelverkande kolv?
Mvh
Håkan
Håkanjohansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:39, 16-01-2017
Ort: Blekinge
Sverige

Jac

#8 » 13:37:37, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar med lasthållarventiler till både tilt och lyft. Frisläpp ska du väl ha på en separat ventil.

Edit: lyft är väl enkelverkande så då blir det inte så rakt fram. Kan kanske använda lasthållarventil och en dysa till tank för att slippa dra på fullt tryck vid sänkning.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Håkanjohansson (trådstartaren)

#9 » 15:21:13, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår att att jag måste ha en lasthållarventil. Det duger inte med pilotstyrd backventil.
Jag tänker mig att kunna släppa fritt med detta ventilpaket eftersom det är så stort. Jag vill ha möjligheten att kunna släppa sakta också. Vill kunna styra hastigheten både upp och ner.
Känns som att det inte går bygga om ventilpaketet till att ha stängda arbetsportar i neutral.
Vad är det för pluggar som sitter på undersidan på varje sektion?
En annan tankar jag har fått nu är de servoenheter som sitter skruvade på sektionerna om det skulle kunna gå att skruva bort dem och sätta dem på ett annat ventilpaket där sektionerna har stängda arbetsportar i neutral.
Någon som vet om något paket där det skulle kunna passa?

1 person gillar det här inlägget.
Håkanjohansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:39, 16-01-2017
Ort: Blekinge
Sverige

akkamaan

#10 » 16:18:44, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkanjohansson skrev:På undersidan sitter pluggar. Vad är dessa till för?

Det är lasthållningsventiler (backventiler). Det finns där för att förhindar att gravitationen ska sänka en funktion när ventilsliden öppnar arbetsporten. Sådan sänkning skulle kunna ske om lasttrycket är högre än pumptrycket. Detta är speciellt påtagligt i ett konstantflödes- eller rundpumpnings-system där man med ventilsliden även bygger upp pumptrycket genom att strypa det fria genomloppet till tank. Ju högre lasttryck desto mera måste man "dra i spaken" för att bygga upp tillräckligt pumptryck.
På 1960-talet kom HIAB kranarna med en monoblck riktningsventil som hade bara en (1) lasthållningsventil vid inloppet till ventilblocket. Det medförde attolja kunde föras över till en funktion med högt lasttryck till en funktion med lågt lasttryck om man använde både funtionerna samtidigt. Det var en icke önskvärd "biverkning" som ledde till att man satte individulla lastsäkringsventiler på varje slidsektion.

Jag förstår inte hur det kan komma luft i alla anslutningarna.

En sån här riktningsventil håller tätt mot olja. Men luft kryper igenom spalter. Dessutom så står alla funktioner i förbindelse med varandra bakvägen via returkanalsystemet och shock- och återfyllnadsventilerna.
Jag har utgått ifrån att den vänstra gaveln producerar servotrycket. Kan det stämma?

Möjligt, men om det är ett konstantflödessystem så är "rundpumpningstrycket" så lågt att det inte kan bli tillräckligt högt servotryck. Dessutom måste servotrycket hållas relativt konstant vilket inte blir fallet om pumptrycket faller till låg nivå under körningen. När man tar ut pilotservotryck i ett rundpumpningssystem så lagrar man det i en lite ackumulator som måste laddas när maskinen startas. Eftersom det inte finns något pilotservotryck när maskinen startas så kan inte ackumulatorn laddas med en "EHC" styrd funktion utan man behörver en laddpuls från en manuell funktion och vamligen så får man den inpulsen från rattens orbitrolventil när ratten påverkas. När sedan ackumulatorn är laddad, ca 25 bar, så kommer EHC systemet självt att underhålla ackumulator trycket. Observera att det behövs en tryckbegränsande regulatorventil (tryckreduceringsventil). Huruvida den sitter i ventilblocket är svårt att avgöra innan vi har identifierat hur pilotservotrycket kommer till EHC-ventilerna. Såg att du monterat bort en elmagnet. Då borde du kunna dra ut själva servoventilsliden och sedan blåsa med luft i nån av anslutningarna som då skulle kunna vara inlopp för pilotservotrycket. Just nu ser jag inte hur pilotservotrycket skulle vara en helt intern process inuti ventilpaketet.
Sitter det fjädrar i varje ända på sliderna på sektionerna som centrerar sliderna?

Ja, dessa centreringsfjädrar ha två uppgifter, 1. att ställa sliden i neutrallägen när föraren inte påverkar nåt reglage. 2. Att vara ett linjärt ökat motstånd som pioltservotrycket överkommer med en linjär tryckökning som i sin tur åstadkoms med en linjär strömökning på förstyrventilens elmagnet. Den strömökningen ska vara proprtionell mot spakutslaget.

Den ena bilden visar magnetventilen på den vänstra gaveln som är på 24 volt.

Japp, 24V magneten är en on/off magnetventil. Det säger mig att ventilpaketet är byggt för en maskin med 24V system spänning.
Att det står 12V på förstyrventilernas magneter betyder inte så mycket. Det är ju restistansen i magnetlindningen som är väsentlig. OM nu TZ AB valt att använda elmagneter för 12 V med lägre intern resistans så måste man ha ett styrsystem som anpassar "PWM" strömmen till denna lägre resistans.
Och efter vad jag flyktigt läst om TZ AB så använde man lite egna ideer och systembyggnad.

Princip illustration på hur ett (konventionellt) EHC system fungerar. Centreringsfjädrarna är kritiska. Men det finns ytterligare en "fjäderfunktion" som är kritisk för proportionaliteten. Det är den fjädrande magnetkraften som elmagnetens solenoid åstadkommer.

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#11 » 16:26:51, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkanjohansson skrev:Måste jag har lasthållarventil för att det skall funka eller går det att koppla så det funkar ändå?

Lasthållarventilerna sitter där de sitter och det finns ingen anledning att ta bort dem. Se min tidigare kommentar.

Jag vill kunna styra hastigheten proportionalt.

För detta behöver du proportionelle el-reglage samt ett elektroniskt styrsystem anpassat för reglage och ventilpaketets förstyrventiler
Funkar det med pilotstyrd backventil eller vad behöver jag för ventil?

Oklart från var du plockat fram iden om pilotstyrd backventil. Det verkar som du har tankar som du inte refererar till i inläggen.

Hur många ventiler behöver jag för en enkelverkande kolv.

En luddig fråga. Menar du riktningsventiler så behöver du bara en. Om din tanke inkluderar andra externa ventilfunktioner så beror detta på vilken typ av applikation du ska styre. Finns ett antal hjälpventiler som kan behövas externt för att få det att fungera som avsett.
Hur många ventiler behöver jag för en dubbelverkande kolv?

Samma svar som ovan
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#12 » 16:53:15, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ventilpaketet kanske kommer från en kran.
Fann en användare på ett svenskt elektronikforum som hade TZ AB ventilpaket på en Moelven kran men då med andra ventilsektioner än detta kranpaket. Anders Nilsson, @AN, har en sån kran så han kan kanske verifiera om han kran har samma ventilfabrikat vilket jag misstänker att det INTE är. Antar att använderen på elektronik forumet hade en ombyggd kran då det i originalutförande var mauella spakar och inte EHC. Moelven kranen marknadsfördes redan på 1970 talet av Volvo BM Broschyr LÄNK från 1979
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#13 » 17:04:12, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Akkamaan, jag menar lasthållarventiler som i counterbalance valves.
Känt problem med nomenklaturen i hydraulik, samma sak kan ha olika namn beroende på bransch, byggd och sammanhang.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#14 » 17:20:11, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Akkamaan, jag menar lasthållarventiler som i counterbalance valves.
Känt problem med nomenklaturen i hydraulik, samma sak kan ha olika namn beroende på bransch, byggd och sammanhang.

Japp, jag sg det när jag scrollade tillbaka. Vet att "counter balance valves" har kallats "mot-trycksventil" på Svenska men helt klart är det mycket o-systematik i nomenklaturen...Om vi höll oss till engelska hela tiden så skulle många missförstånd kunna undvikas. Men det kräver ju att man "förstår" de engelska uttrycken också...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Håkanjohansson (trådstartaren)

#15 » 23:14:18, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla.
Nu har jag fått servotrycket att fungera i ventilpaketet. Det produceras i den ena gaveln.
Jag får fortfarande inte sliderna till att flytta sig.
De elektriska ställdonen verkar fungera.
Jag skulle vilja ha lite tips om förstyrsventilerna.
Se bilder på förstyrsventilen och innanmätet i dem.
Jag tycker det är lite konstigt för det sitter ingen fjäder eller tryckpinne i förstyrsventilerna.
Är det någon som kan hjälpa mig vad det är för märke på förstyrsventilen?
Det elektriska ställdonet har jag hittat men inte själva förstryrventilen med servoventilen.
mvh
Håkan

Bild
Bild
Bild
Håkanjohansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:39, 16-01-2017
Ort: Blekinge
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se