Håkanjohansson skrev:På undersidan sitter pluggar. Vad är dessa till för?
Det är lasthållningsventiler (backventiler). Det finns där för att förhindar att gravitationen ska sänka en funktion när ventilsliden öppnar arbetsporten. Sådan sänkning skulle kunna ske om lasttrycket är högre än pumptrycket. Detta är speciellt påtagligt i ett konstantflödes- eller rundpumpnings-system där man med ventilsliden även bygger upp pumptrycket genom att strypa det fria genomloppet till tank. Ju högre lasttryck desto mera måste man "dra i spaken" för att bygga upp tillräckligt pumptryck.
På 1960-talet kom HIAB kranarna med en monoblck
riktningsventil som hade bara en (1)
lasthållningsventil vid inloppet till ventilblocket. Det medförde attolja kunde föras över till en funktion med högt lasttryck till en funktion med lågt lasttryck om man använde både funtionerna samtidigt. Det var en icke önskvärd "biverkning" som ledde till att man satte individulla lastsäkringsventiler på varje slidsektion.
Jag förstår inte hur det kan komma
luft i alla anslutningarna.
En sån här riktningsventil håller tätt mot
olja. Men luft kryper igenom spalter. Dessutom så står alla funktioner i förbindelse med varandra bakvägen via returkanalsystemet och shock- och återfyllnadsventilerna.
Jag har utgått ifrån att den vänstra gaveln producerar servotrycket. Kan det stämma?
Möjligt, men om det är ett konstantflödessystem så är "rundpumpningstrycket" så lågt att det inte kan bli tillräckligt högt
servotryck. Dessutom måste servotrycket hållas relativt konstant vilket inte blir fallet om pumptrycket faller till låg nivå under körningen. När man tar ut pilotservotryck i ett rundpumpningssystem så lagrar man det i en lite
ackumulator som måste laddas när maskinen startas. Eftersom det inte finns något pilotservotryck när maskinen startas så kan inte ackumulatorn laddas med en "EHC" styrd funktion utan man behörver en laddpuls från en manuell funktion och vamligen så får man den inpulsen från rattens
orbitrolventil när ratten påverkas. När sedan ackumulatorn är laddad, ca 25 bar, så kommer EHC systemet självt att underhålla ackumulator trycket. Observera att det behövs en tryckbegränsande regulatorventil (
tryckreduceringsventil). Huruvida den sitter i ventilblocket är svårt att avgöra innan vi har identifierat hur pilotservotrycket kommer till EHC-ventilerna. Såg att du monterat bort en elmagnet. Då borde du kunna dra ut själva servoventilsliden och sedan blåsa med luft i nån av anslutningarna som då skulle kunna vara inlopp för pilotservotrycket. Just nu ser jag inte hur pilotservotrycket skulle vara en helt intern process inuti ventilpaketet.
Sitter det fjädrar i varje ända på sliderna på sektionerna som centrerar sliderna?
Ja, dessa centreringsfjädrar ha två uppgifter, 1. att ställa sliden i neutrallägen när föraren inte påverkar nåt
reglage. 2. Att vara ett linjärt ökat
motstånd som pioltservotrycket överkommer med en linjär
tryckökning som i sin tur åstadkoms med en linjär
strömökning på förstyrventilens elmagnet. Den strömökningen ska vara proprtionell mot spakutslaget.
Den ena bilden visar magnetventilen på den vänstra gaveln som är på 24 volt.
Japp, 24V magneten är en on/off
magnetventil. Det säger mig att ventilpaketet är byggt för en maskin med 24V system
spänning.
Att det står 12V på förstyrventilernas magneter betyder inte så mycket. Det är ju restistansen i magnetlindningen som är väsentlig. OM nu TZ AB valt att använda elmagneter för 12 V med lägre intern resistans så måste man ha ett styrsystem som anpassar "PWM" strömmen till denna lägre resistans.
Och efter vad jag flyktigt läst om TZ AB så använde man lite egna ideer och systembyggnad.
Princip illustration på hur ett (konventionellt) EHC system fungerar. Centreringsfjädrarna är kritiska. Men det finns ytterligare en "fjäderfunktion" som är kritisk för proportionaliteten. Det är den fjädrande magnetkraften som elmagnetens
solenoid åstadkommer.