Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Tätning i pumpen går sönder.

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

simon_tdi (trådstartaren)

#1 » 22:12:29, 25-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har en hydraulpump som vill skjuta sönder axeltätningen lite då och då. Har funderat på varför men är inte riktigt säker. Har varit inne på om hydraulpaketet är för litet eller om det kan vara för liten retur eller att returfiltret bromsar. Är en 22cc pump. Paketet är ett 40l har inte kört med mer än ca 100bar i tryck i systemet. Är det nån som har någon idé?
simon_tdi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:31, 19-02-2015
Ort: Säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo krabat v8 b36



Michael Meier

#2 » 22:29:38, 25-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för pump då?

Packbox tål ju inte nå högt tryck utan då poppar dom ut..
Pumpen har alltså för högt flöde in i denna kammare som ska dräneras till sugsidan/lågtryckssidan,har du koll på pumpens rotationsriktning?

Kammarn innanför packbox måste dräneras.

Vänder man rotationsriktning får man se till att möblera om så att utrymmet dräneras mot lägre tryck och då orkar packbox göra sitt jobb.

Får du alltför högt flöde in, så hjälper det inte, då är pumpen för dålig.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#3 » 22:52:53, 25-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

sitter även tätningar inne i pumpen som kan gå sönder och då blir det också för högt tryck vid packboxen

Kolla så att avluftningen till tanken funkar för annars kan det bli övertryck på pumpens sugsida och då går packboxen.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

simon_tdi (trådstartaren)

#4 » 09:04:03, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer inte ihåg märke på pumpen nu. Men är en sån vanlig eftermarknads pump som går att köpa lite var stans. Den har väll hängt med i 50h typ. Ja rotation har jag koll på så den ska snurra åt rätt håll. Att det blir för högt tryck i den är jag med på men är just varför. Men skulle det kunna vara ventilpaketet samt returslangen som inte släpper igenom nog med flöde?
simon_tdi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:31, 19-02-2015
Ort: Säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo krabat v8 b36

Bacon

#5 » 09:22:25, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo 650 gör så om man fyller på oljetanken för mycket med halvt tippad tippkärra.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

akkamaan

#6 » 15:54:30, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om detta är en konventionell kugghjulspump så sker ju denna dränering från pumpen till pumpens sugledning. Om trycket är högt i sugledningen av någon anledning, t ex som Bacon säger att tanken är överfull. Att toppfylla tanken när flera kolvstänger är ute gör att övertryck i tanken uppstår när kolvstängerna dras in. Nivån i tanken får inte vara större än att det finns luftutrymme för kolvstångsvolymerna.
Dessutom är mycket viktigt att tanken har öppen avluftning så att luft kan gå ut och in när kolvstängerna går ut och in. I annat fall byggs tanktrycket upp när man drar in kolvstängerna och förorsakar att packboxen börjar läcka.
För övrigt kommer sånt övertryck i tanken att riskera att nåt i tanken brister, och/eller att olja kommer ut som yttre läckage ur sugledning eller tank.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

simon_tdi (trådstartaren)

#7 » 21:45:20, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Har säkert 30-40 liter kvar innan tanken är full med den oljemängden jag har kört med. Har avluftning i tanken men är ju om den är för klen då? Sitter även i locket tror jag. Detta sitter i en hemmabyggd hjullastare så är ju inget som är standard direkt.
simon_tdi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:31, 19-02-2015
Ort: Säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo krabat v8 b36

Turbodiesel

#8 » 22:28:11, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen är den konfigurerad för fel rotationsriktning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

simon_tdi (trådstartaren)

#9 » 01:11:05, 27-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att den ska snurra åt andra hållet?
simon_tdi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:31, 19-02-2015
Ort: Säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo krabat v8 b36

bonnen513

#10 » 06:08:44, 27-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

funkar avluftningen då, åt båda håll?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#11 » 14:47:31, 27-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotationspilen är enbart en instansning i godset eller en dekal, den viktiga skillnaden sitter innanför höljet på pumpen.

Det viktiga är inte åt vilket håll pumpen går åt utan poängen med denna felsökningsidé är att du säkerställer att utrymmet innanför packboxen dräneras mot sugsidan/lågtryckssidan, och inte förlitar dei på en pil eller dekal.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#12 » 14:57:04, 27-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa felsökningsidé är då övertryck på sugsidan, anledningen är att packboxen håller mot atmosfär och är det högre mottryck än atmosfär dit oljan ska flöda så får packboxen det jobbigt att stanna kvar i sitt läge.

Tredje alternativet hör ihop med tvåan, att det är ett för hög tryckdiff mellan ut och insida packbox av att oljan inte hinner undan på grund av att det är ett alltför högt flöde.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#13 » 16:40:11, 27-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

simon_tdi skrev:Kommer inte ihåg märke på pumpen nu. Men är en sån vanlig eftermarknads pump som går att köpa lite var stans. Den har väll hängt med i 50h typ. Ja rotation har jag koll på så den ska snurra åt rätt håll. Att det blir för högt tryck i den är jag med på men är just varför. Men skulle det kunna vara ventilpaketet samt returslangen som inte släpper igenom nog med flöde?


Detta fenomen har inget med trycksidan att göra såsom ventiler o annat.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

AN

#14 » 19:21:53, 27-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det lätt att få bort pumpen, så ta och plocka isär den för att säkerställa rotationsriktningen. Tryck och sug kan ju vara på rätt sida, men innanmätet med de tätningarna som är formade som en 3a kan ju sitta åt fel håll, med öppningen mot trycksidan. Det är väl trots allt människor som monterar dem och alla kan ju göra fel i hastigheten.

3 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

simon_tdi (trådstartaren)

#15 » 21:13:05, 27-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja okej. Ja jag har pumpen på bänken nu så det är lätt att ta isär den och kolla. Gör det till helgen och återkommer.

2 personer gillar det här inlägget.
simon_tdi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:31, 19-02-2015
Ort: Säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo krabat v8 b36


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ivar Risslén och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se