Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Kässbohrer Pisten Bully PB 25 060 larvmotor

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

voscreature (trådstartaren)

#1 » 13:52:44, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på med en tämligen gammal men välhållen pistmaskin PB 25 6060 D. har inte hunnit riva i vårt problem så mycket än då jag inte kommer åt maskinen enkelt just nu, men kortversionen:

Fungerade utmärkt när den ställdes in för typ 1.5 år sedan, i torrt lagom varm garage. Maskinen är vad jag har förstått välservad och i otroligt bra skick för sin ålder. 2500hrs gångtid. Vi har nyss tagit över den.

Högerbandet driver utmärkt som det skall, all övrigt hydraulik oxå helt OK. Men vänsterbandet vill inte driva. Så fort jag rör vänsterspaken i spakstället går pumpen tungt som sjutton, så tryck byggs upp någnstans, men motorn rör sig inte det minsta. Har "jukkat" med spaken fram/åter med motorn på låga varv (vill inte belasta för hårt), men ingen framgång. Knackat på motor/ventilpaket osv. utan ngn. framgång. Finns en parkeringsbroms med bromsbackar, men den känns "ok" i spaken och rörelser i mekaniken bak syns och jag tycker det borde "spänna upp" sig/rör sig i alla fall aningens om den var den som på något vis låg an. Känns inte så. P-bromsen borde inte kunna förhindra rörelse så totalt, men jag kan ha fel så klart.

Känns SNARARE precis som ngn ventil hängt sig så oljan inte kommer förbi i larvmotorn. Kompisen höll handen på rören som går till motorn när jag körde spaken fram/åter och vi bedömde att det kändes som oljetrycket nådde fram pga vibrationer, klart subjektivt såklart, jag inser det, men ändå värt att nämna.

Hittade en gammal manual från Kässbohrer på nätet där dem beskriver bogser-detaljer - det jag klurar på är om typ "wechselventil" (skyttelventil?) kan ha satt sig som gör att det är bomstopp för oljan? Är ingen hydraul-expert så jag kill-gissar bara nu.

Alla åsikter mottages tacksamt. :)

Mvh: Martin

Bild


Gå till lösningen
voscreature
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:28:58, 01-08-2023
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Pisten Bully PB 25 060 D



Turbodiesel

#2 » 16:13:16, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde finnas någon typ av parkeringsspärr/broms någonstans? För att kunna hålla maskinen stilla mekaniskt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

voscreature (trådstartaren)

#3 » 10:08:48, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, jo, det finns en P-broms som verkar funka som en klassisk P-broms med backar. Wajrarna och bryttrissorna rör sig OK till synes, men jag kan såklart inte svära på att det INTE skulle kunna vara P-broms relaterat så den ligger an stenhårt. Men om det är som jag tror med bromsbackar har jag lite svårt att smälta att det är så tok-stilla i rörelsen, gamla vissna P-bromsar brukar ju inte ta nobelpris i att hålla emot. :djaevul:

Kommer riva mer i detta inom kort.

Mvh: Martin
voscreature
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:28:58, 01-08-2023
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Pisten Bully PB 25 060 D

AN

#4 » 12:24:00, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

voscreature skrev:
Hittade en gammal manual från Kässbohrer på nätet där dem beskriver bogser-detaljer - det jag klurar på är om typ "wechselventil" (skyttelventil?) kan ha satt sig som gör att det är bomstopp för oljan? Är ingen hydraul-expert så jag kill-gissar bara nu.

Bild

Bogserventilen öppnar ju mellan A och B, en by-pass så att motorn ska kunna frihjula när du bogserar, annars aggerar den pump, och vill driva runt hydraulpumpen, som i sin tur vill driva runt förbränningsmotorn. Så den ska ju vara stängd, hade den hängt sej i öppet läge hade oljan rundpumpats, och troligen kraftig värmeutveckling i ventilen. Så den är nog inte huvudmisstänkt i detta fallet. I ditt fall byggs ju tryck upp, och det trycket borde ju drivit runt motorn, om den inte mekaniskt sitter fast.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#5 » 21:21:59, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Symptomen liknar de som uppstår om hydraulmotorn "fryser ihop" och rent mekaniskt inte kan rotera.
Du nämner en manual. Om det finns ett hydraulschema i manualen så ta en knivskarp bild på schemat och posta här glöm inte positionsförteckningen. Det kan finns externa ventiler mellan körventilen och hydraulmotorn.
För övrigt skulle jag undersöka om hydraulmotorn är "helfrusen". Hissa upp den sida som inte driver och försök med nåt järnspett att vrida runt hydraulmotorn via bandet. Det är möjligt att du måste påverka körreglaget så att inte instängd olja låser hydraulmotorn.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN

#6 » 21:38:09, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Symptomen liknar de som uppstår om hydraulmotorn "fryser ihop" och rent mekaniskt inte kan rotera.
Du nämner en manual. Om det finns ett hydraulschema i manualen så ta en knivskarp bild på schemat och posta här glöm inte positionsförteckningen. Det kan finns externa ventiler mellan körventilen och hydraulmotorn.
För övrigt skulle jag undersöka om hydraulmotorn är "helfrusen". Hissa upp den sida som inte driver och försök med nåt järnspett att vrida runt hydraulmotorn via bandet. Det är möjligt att du måste påverka körreglaget så att inte instängd olja låser hydraulmotorn.

Känns som en bra början att kolla det mekaniska.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

a.Holm

#7 » 14:13:15, 03-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske är bökigt, men om man kan ta lös hydraulmotorn från planetväxeln så kan man ju utesluta om det är mekaniskt fel i bromsen/planeten eller om det är nåt fel på själva motorn.

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

voscreature (trådstartaren)

#8 » 12:02:17, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska undersöka noggrannare så fort jag kommer åt maskinen. Just nu står den i ett garage och det är feppligt att lasta den för transport till mig med ena bandet låst. Hade vart så sjukt mkt enklare att bara larva ut den på maskinflaket. Tror inte vi vågar börja med ngt mer avancerat isärrivningsprojekt där den står nämligen. Dem som haft den innan är superseriösa, noggranna gubbar som tagit väl hand om sina prylar, så därför jag snöat in på om det var ngt enklare fel som vi hade kunnat lösa i garaget på plats och larva ut den iom dem säger den larvade in hur fint som helst. Känns weird om ena hydraulmotorn/planetvxl skulle tokskrota ner sig själv bara av att stå i garaget.

Undrar vad "shuttel valven" gör som dem nämner i sin manual?

Men jag skall uppdatera med hur det går. :) Är tacksam för all input. Har bett Kässbohrer om hydraulikschema med. Dem är trevliga.

To be continued...

Mvh: Martin

1 person gillar det här inlägget.
voscreature
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:28:58, 01-08-2023
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Pisten Bully PB 25 060 D

AN

#9 » 15:18:02, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Shutle-valve, tappar av olja på lågtryckssidan, så att den mängden blir ersatt av kallare olja från tanken genom matarpumpen. Matarpumpen ser till att hålla ett matartryck på kanske 18-20 bar på lågtryckssidan. Men hög och lågtryckssida växlar ju, beroende om du kör fram eller bak. Så därför används en "shultle valve", den växlar alltså mellan A och B sida.
Det verkar som att ska du bogsera kortare sträckor plockar du bara ut "Cross- over" ventilerna, för att få fritt flöde mellan A och B sida. Ska du bogsera längre tar man öven ut "Shuttle valve" så att det blirr ännu öppnare mellan A-och B sidan. Crossover-ventilerna tar upp tryckstötar som kan bli på högtryckssidan, genom att öppna till lågtryckssidan.
Hydraulmotorn har nog inte fastnat, den är ju fylld med olja, men resten av det mekaniska kanske kärvat?

Vet du vad det är för hydraulpumpar och hydraulmotorer på den? Jag kanske blir inblandad i något liknande.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

voscreature (trådstartaren)

#10 » 09:31:23, 05-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,

Ska inom kort undersöka mer. Känns nog trots allt som det mest troliga är att P-bromsen tokfastnad ändå.

Hydraulschema på maskinen - ypperligt enkelt:

Bild
voscreature
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:28:58, 01-08-2023
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Pisten Bully PB 25 060 D

voscreature (trådstartaren)

#11 » 22:56:31, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var P-bromsbacken som satt som berget i trumman. Några duktiga WHACKS mot trumman när en inspektionslucka för wiren var demonteras så släppte det och allt fungerar perfekt.

Skall riva isär och gå igenom P-bromsen, men case closed.

Tack för all input. Uppskattas.

Mvh: Martin


Detta inlägg har valts som lösning


4 personer gillar det här inlägget.
voscreature
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:28:58, 01-08-2023
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Pisten Bully PB 25 060 D


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se