Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

hydraulikproblem RIMAS lasttruck 1500

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

jaked (trådstartaren)

#1 » 10:38:52, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min kompis har en hydrostatdriven kyrkogårdstruck som krånglar i hydrauliken. Samtliga funktioner fungerar (fram- och tillbaka, tipp) men den har för högt returtryck vilket gör att returfiltret sprängs. Vi monterade en manometer på retursidan innan filtret och trycket ligger på 18-20 bar när maskinen står still (ingen drivning framåt/bakåt och spakar i neutraulläge). Det vi gjort är följande:

-Ny returslang
-Bytt locket på tanken och vi har även provat att köra utan lock.

Hittade en manual på hydraulpumpen men blir inte klokare av den. Är det ett internt läckage eller vad kan vara fel?

Bifogar en bild på hydrauliksystemet.

Bild
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955



magloman

#2 » 11:14:15, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

provat byta filter?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jaked (trådstartaren)

#3 » 11:21:13, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan man nog säga. Tre gånger plus samtlig hyraulvätska...
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955

Jac

#4 » 14:27:08, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser filtret ut? Posta bilder. På vissa filter kan en trasig bypass ventil korka igen utloppet.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman

#5 » 14:45:18, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja mena till ett annat fabrikat
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#6 » 15:13:05, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta en bild på hydrostatpumpens typskylt, vissa har ingen egen matarpump, utan matas av arbetshydraulikens retur.

Mätuttaget #22 skvallrar om ett sådant arrangemang.

Då är det normalt med den trycknivån, och det krävs bara ett filter med rätt tryckklass.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#7 » 16:23:11, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man följer strecken så stämmer det TD säger väldigt bra.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jaked (trådstartaren)

#8 » 19:37:33, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter intressant med den tesen. När min kompis köpte maskinen så genomförde jag en helservice på hela maskinen inklusive byte av hydraulfilter men jag utgick från att filtret som satt på var det rätta och det tål max 10bar enligt specifikationen OE där vi köpte filtren. Har ingen bild på skylten men modellbetäckning på pumpen. Det är en Bosch Rexroth A10VG28HW/10R-NSC10K015E

Jag demonterade filterhållaren och kontrollerade just bypassventilen men den var ok.

Hittade manualen till pumpen på nätet men jag har inte lyckats ladda upp den.
Ska försöka ta några bilder i morgon på pumpen så får vi se om det faktiskt är så att vi har fel filter.
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955

jaked (trådstartaren)

#9 » 18:13:04, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer några bilder på hydraulpumpen och filterhållaren.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955

Turbodiesel

#10 » 21:40:30, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blå 'märkta' slangen under skruvmejseln kommer från filtrets T-kors?

Och den gula slangen på andra sidan går direkt till tanken?

"K" i typbeteckningen betyder (bland annat) att den saknar intern matarpump (boost pump), därför är det normalt med fullt matartryck vid ert filter.. Sänk absolut inte det trycket vad ni gör, det är livsviktigt för hydrostatpumpen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jaked (trådstartaren)

#11 » 21:50:04, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra. Returen ser ut att gå "genom" pumpen. Än så länge har vi inte rört annat än skruven som mejseln sitter i. Just den ska enligt manualen göra det möjligt att rulla maskinen kortare sträckor utan motorn igång.

Det här innebär troligen att vi inte har något fel annat än fel delar. Är det här specialfilter som man köper av tillverkaren eller hur hittar man sådana?
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955

Turbodiesel

#12 » 03:35:16, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju att börja med att berätta vilket filter som sitter idag, och eventuellt originalnummer.

Det är även mycket viktigt att filterhållaren har rätt flödesriktning, om den varit demonterad tidigare.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#13 » 20:01:39, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jaked skrev:Bifogar en bild på hydrauliksystemet.

Bilden säger inte så mycket om hur hydraulsystemet är tänkt att fungera, det är ju bara en reservdels sprängskiss

Finns det inge riktigt hydraulschema i dokumentationen?
typ ett sånt här
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#14 » 20:20:19, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har en tryckmätare på returlednings så prova att lossa returledningen och låt oljan gå direkt till tank via oljepåfyllningshålet. Nu skall inget egentligt mottryck uppstå. Det skulle då bevisa att ditt problem sitter i filterhållarens utlopp samt ev ledningen från utloppet till tank.
En returfilter bypass ventil ska normalt öppna vid ca 2-3 bar. Om det är ett spin-on filter så ska du kunna se den fjäderbelastade bypass ventilen. den ska du enkelt trycka in med fingertoppen med en kraft på 10N-20N (1kg-2kg)
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

jaked (trådstartaren)

#15 » 21:18:24, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är precis det som är problemet i den här felsökningen. Har varit i kontakt med tillverkaren och de har levererat en reservdelskatalog och en användarmanual. Har efterfrågat hydraulikschema men det har jag inte fått. I måndags ringde jag dem och då visade det sig att det är en person som kan denna trucken och han är på semester och ska återkomma på måndag. Nu hör det till saken att jag kontaktade dem redan i maj och jag tror inte de har 15 veckors semester i Danmark....

Filtret som sitter på nu är ett Donaldson spin on men det är oklart om det filtret är korrekt baserat på tidigare inlägg här. Returen går från filtret genom pumpen och in i tanken. Slangen mellan pump och tanken har vi bytt och locket likaså. Oljan rinner fritt från tanken när vi lossade ledningen. Har även lossat hela filterhållaren och provat bypassventilen och den är inte blockerad och fungerar.

Kollade lite på mellantrycksfilter för upp till 30bar men de har en annan hållare och det stämmer inte med den filterhållaren som är monterad för spin on.

Får vänta till måndag och hoppas på att han som vet hur den fungerar hör av sig med ett schema och ett förslag på vad som kan vara fel.

1 person gillar det här inlägget.
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se