Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Denison PV10 pump

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

magloman (trådstartaren)

#1 » 10:09:55, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er,

Vet vi har några duktiga på hydraulik här :-)

Har haft denna pump liggnas länge att ha till nåt projekt. Skulle vilja bygga ett bra hydraulikaggregat av denna för att på sikt kunna driva vedmaskin eller vedklyv osv. Skulle helst vilja driva den med en dieselmotor som oxå finns i gömmorna med cirka 150-200 Nm i vrid.

Hur styr man denna? Vill ju att den ska gå med högt flöde när det går lätt sen vinkla om när det går tungt.
Skulle vilja ha ut max 210 bar från den.

Denison PV10-2R1B-L02 pump

Verkar som den klarar max 280 bar och max 3000rpm
Flödet vid 1800 rpm är 10 gpm( 38 liter/min) Så vid 3000 borde den ge ca 63 liter/min
Den har Load sensing compensator, hur styrs detta?

Kan man koppla ihop 2st sådana för att få högre flöde? Isf behöver man en planetväxel likt på en åkerman?

Tycker inte den i pallen ser likadan ut som den på elmotorn. :klia: Får kolla vad den på elmotorn heter också. Har tillgång till båda. Trodde de var likadana.

Den som sitter på elmotorn funkar så att den går fort när det går lätt och när det går tyngre så saktar den in i fart. Vet inte hur det är kopplat men det funkar.

Hur mycket vrid behövs ur dieselmotorn? Spräcker man ett träd brukar det gå tungt i några sekunder bara. Kanske man kan hjälpa till med en hydraulack?

Bild

Bild

https://www.saar-hydraulic.com/photo/sa ... _84610.pdf
https://www.reasontek.com/wp-content/up ... ervice.pdf
https://www.saar-hydraulic.com/quality- ... -pump.html

Hittade detta diagram i en av PDFerna ovan:

Bild

Står nåt om Deadhead HP på ca 24 HP för PV10-pumpen.

Vid 3000rpm vill den ha 0.2 bar övertryck på sugsidan, hur uppnår man det, måste tanken sitta ett par meter ovanför pumpen? Eller kan man ha trycksatt tank på nåt vis?


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



AN

#2 » 11:11:36, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den på elmotorn har iaf en justering för maxtryck och en för LS tryck om jag inte kommer ihåg fel. Den övre vet jag inte om jag sett förr, den ser ju ut som en vanlig tryck-kompensator, MEN jag ser ju att den har en ledning in till sej för LS-tryck eller "remote control". Kanske en äldre generation?
Både LS och Remote är samma kompensator tror jag, det som skiljer är en liten "pinne" inne i kompensatorn som blockerar en borrning.

Sök här på forumet om Load sense. Akkaman har nog en tråd om det, samt mycket illustrationer.
I korthet håller en LS-pump ett fast deltaP över en strypning. Lasttrycket+fjädertrycket i compensatorn, bestämmer när den ska kompensera.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman (trådstartaren)

#3 » 11:14:43, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beteckningen jag skrivit ner är från den i pallen iaf. Den på elmotorn har jag inte kollat vad det står på skylten ännu.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN

#4 » 11:26:40, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dead head är väl streckade linjen längst ned. Mot stängd ventil, och bara internt läckage.
De andra graferna är ju effektformeln, Effekt=tryck x flöde.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#5 » 22:27:46, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kommit över både de det kompletta hydraulaggreatet och pumpen på pallen från samma "källa"?
Denison Hägglunds PV pumpar finns ju i en mängd olika skepnader bl a beroende på pumpstorlek så man får hålla tungan rätt i munnen när man navigerar igenom pdf-erna
Om jag förstått dig rätt så är "PV10-2R1B-L02" pumpen den på pallen?!
Ser ut som den har varit en "problempump" då tryckkompensatorn inte har samma färg som pumphuset :klia:

Skulle vara intressant att se typ beteckningen på pumpen som sitter på aggregatet.

magloman skrev:Hur mycket vrid behövs ur dieselmotorn? Spräcker man ett träd brukar det gå tungt i några sekunder bara. Kanske man kan hjälpa till med en hydraulack?

Vridmoment är ju en funktion av effekt och varvtal. Med 240 bar och 68 L/min vid 1800 rpm så blir vridmomentet i runda slängar 145 Nm vid ett effektuttag på 27.4 kW.
En ackumulator kan inte verka som kraftförstärkare, bara stödja med högre flöde och hastighet. Om energikällan/elmotorn är de minimerande faktorn så kan man låta ett svänghjul vara med och stödja vridmomentet om elmotorn tenderar att sacka för mycket under de 10-delars av en sekund det tar att spräcka veden. Ett annat sätt att klara det höga men intermittenta kraftbehovet under själva spräckningen är att använda två paralelle hydraulkolvar. En riktigt grove med kort slagläng typ 5cm-10cm som förflyttar sig samtidigt som den klenare full-långa hydraulcylindern fullbordar klyvningen när den grova cylindern har bottnat.

Men med 240 bar tillgöngligt så får du 18+ tons klyvkraft med en 100 mm diameter kolv. Med dina 68 L/min så förflyttar sig den kolven med ca 14 cm per sekund.

Att köra två individuella tryckkompenserade pumpar parallellt mot samma förbrukare (läs riktningsventil) låter inte den bästa lösningen om du funderar på en vedprocessor. Förstår att det är lockande med högt flöde till klyven men 240 bar och 68 L/min borde vara tillräckligt.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

magloman (trådstartaren)

#6 » 23:03:43, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för info :buga:

Tanken är att driva pumpen på pallen med en dieselmotor. Kanske låta den med elmotor få vara ifred.
Man kan kanske komplettera systemet med en enkel kugghjulspump för att driva andra saker på en ev konstruktion.

Dom kommer från samma ställe och den i pallen blev slaktad på sin elmotor för någon behövde en sån. Enl uppgift funkade båda innan dom skrotades.

Numret på den som sitter ihop med elmotorn är samma förutom bokstaven C istf B.

Så alltså PV10-2R1C-L02

En bild till på den:
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230809/cfb0f57ce34683bbfae43c98203b32b6.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN

#7 » 23:18:40, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog olika serier(årsmodeller) då, därför ser kompensatorn olika ut. När det gäller ls har jag bara sett den kantiga och den är vä C då?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se