lodin92 skrev: hur gör man då smidigast, om de ens går? Mina ideer är:
1. Större
hydraulpump som ger bättre
flöde. Ev behöver man någon flödesfördelare som separerar flödet så befintlig utrustning får likvärdigt flöde som med nuvarande pump för att hålla?
2. Eller ska man ha en dubbelpump där ena pumpen har samma spec som nuvarande samt en pump som
driver kedjeröjaren, känns som bästa lösningen enligt mig men alternativ 1 är lättast.
Du ska absulut ha en separat pump som bara sköter flödet till slagan. Alternativet skulle kunna vara en
flödesdelare men då är risken att befintlig pump är för liten för körning av både slaga och kranköning samtidigt
Att ha ett aggregat som ska gå med konstant
varvtal kan inte låtas påverkas av t ex krankörning. Då kommer aggregatet att sacka när du använder kranen. Sen är ju inte din maskins hydraulsystem lämpat för krankörning med fast varvtal. T ex en ÖSA 250 vore en mera lämpad maskin för detta. Hydrostatisk transmissionsdrift och hydrauliskt konstanttryck med variabel pump. En maskin som bara skall gå på röjning så skulle jag föredra en ÖSA 250 SuperEva med större hydraulpump, lång
kran samt inget lastrede som hindrar . Maskinen skulle kunna röja inom 270 grader av hela närområdet.
En sån här maskin, Stalo är inte idealisk för såna här separata aggregat som ska gå med fast varvtal. Men så länge du inte är beroende av konstant framdrivning av maskinen så kan det fungera hyggligt. Det ideala är en maskin med hydrastatdrift samt kar konstanttryck på hydrauliken. Då kan du använda samma pump som går till kranen.
Slagan tar ett ganska högt konstant flöde men krankörningen behöver inte vara blixtsnabb så med en separat pump till slagan så borde det finns tillräckligt med motoreffekt. Du lär ju inte behöva köra kranen när du förflyttar maskinen så där lär det ju inte uppstå nån effekt-konflikt. Så motoreffekten går antingen till slaga och kran eller till slaga och förflyttning.
När det gäller slagan med så "svag" dieselmotor så kan det vara ide att kika på möjligheten att lägga till svänghjulseffekt i stället för att maximera det hydrauliska vridmoment. eftersom slagan kommer att belastas intermittent.
My 2¢