Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Kedjeröjare till stalo (boxer 350)

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

lodin92 (trådstartaren)

#1 » 09:15:57, 11-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har en äldre stalo byggd på boxer 350. Den har en frontmonterad hydraulpump som enligt broschyr ger eller när den var ny gav 150bar/70l. Skulle gärna vilja lyckas driva en kedjeröjare med den men tveksam om man kan få de funka. Köpte en begagnad kedjeenhet, men där motorn behöver bytas. Alltså utan kåpa så storleken på röjarn kan anpassas. Om man tänker sig att man håller sig till 1m storlek tror ni de är möjligt att få de funka? Har en 19cc parker kolvmotor liggandes som säkert matchar traktorns flöde. Tänker mig enbart stå still och svepa med röjarn. Räknar jag rätt borde man kunna få ut drygt 15kw till röjarn, men misstänker den dör om man kör någon kranfunktion.. Skrota iden? Montera större pump, men då blir de väl säkert feldimensionerat om man inte kör röjarn, dubbelpump med egen krets till röjarn? Traktorn borde väll orka med mer hydrauleffekt tycker jag. Pratar några 10h röjning per/år så behöver inte funka helt perfekt..
lodin92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:31, 26-02-2016



bert

#2 » 09:23:05, 11-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet blir nog att oljan går bara till aggregatet så du får inget och köra kranen med
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

lodin92 (trådstartaren)

#3 » 23:38:58, 11-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så kan de säkert vara. Men hur gör man då smidigast, om de ens går? Mina ideer är:
1. Större hydraulpump som ger bättre flöde. Ev behöver man någon flödesfördelare som separerar flödet så befintlig utrustning får likvärdigt flöde som med nuvarande pump för att hålla?
2. Eller ska man ha en dubbelpump där ena pumpen har samma spec som nuvarande samt en pump som driver kedjeröjaren, känns som bästa lösningen enligt mig men alternativ 1 är lättast.

Men kan man ta ut så mycket effekt som behövs från en direktdriven frontpump? Bildas de för mycket värme om man inte kör med kedjeröjaren när pumpen bara pumpar runt oljan?
lodin92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:31, 26-02-2016

Martin.Eriksson

#4 » 07:46:12, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en parker 030 på min röjare å det är eg två problem med en sån motor å de är att den snurrar väldigt fort så man måste växla ner den och dels att den inte är så stark. Att strypa oljan för att få ner varven gör den ännu svagare. Så räkna inte med att kunna slå av nå grövre busk. Kanske bättre satsa på nån typ av klinga?

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Alrik

#5 » 08:40:20, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns anledning till att slagkraft har en egen motorenhet till sina kedjeröjare pga går åt bra med kraft att hålla något snurrande när de börjar gå tungt.

Kör min kedjeröjare med PTO-drift (1000rpm) med en 160hk traktor, blir de lite busk så suckar traktorn ganska fort.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

magloman

#6 » 09:41:14, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man dåligt med olja funkar vertikalröjare bättre.

En vals med y slagor.

Finns från 40liter/min och uppåt
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

lodin92 (trådstartaren)

#7 » 11:18:38, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Finns anledning till att slagkraft har en egen motorenhet till sina kedjeröjare pga går åt bra med kraft att hålla något snurrande när de börjar gå tungt.

Kör min kedjeröjare med PTO-drift (1000rpm) med en 160hk traktor, blir de lite busk så suckar traktorn ganska fort.

Absolut, men ilsbo har ju en film där en bm 650 verkar klara en 150 röjare på rätt grov sly utan bekymmer. Nu är ju 350n svagare men samtidigt tänker jag ju stå still och svepa med kranen vilket bör gå lättare? Sen en röjare på ca 110cm skulle ge ungefär samma effektförhållande om man bortser från hydraulförlustet. Inte optimalt men tycker de borde vara genomförbart.
lodin92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:31, 26-02-2016

lodin92 (trådstartaren)

#8 » 11:22:14, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja vill få det funka med kedjeröjare, vet av en smv21 annars som lär driva på bra. Men förutom effekten så ser jag bara nackdelar jämfört med stalon. Men går det inte så är köpa smvn nästa alternativ.
lodin92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:31, 26-02-2016

magloman

#9 » 12:00:48, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den 650in kör väl kedjeröjaren på kraftuttaget, då har du ju hela motorns styrka där?

Mig veterligen är pumpen på 650 ungefär samma som på 430in, dvs runt 40 minutliter och 160 bar eller nåt sånt. Så den tar väl inte ut mer än halva motorns styrka eller så.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

lodin92 (trådstartaren)

#10 » 12:17:40, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja exakt den kör via pto. Men nu tänkte jag att man sätter en större pump/dubbelpump fram och tar ut så mycket effekt som de går via hydrauliken. Därav min fråga om någon har koll på hur mycket effekt de går att ta ut den delen? Eller om någon mot förmodan vet hur mycket som plockades bort av pton på stalon, kanske bara är montera bort luckan bak och återmontera kraftuttaget och sätta hydraulpump där?
lodin92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:31, 26-02-2016

magloman

#11 » 13:26:42, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror en 1m slaga diameter, med 60 minutliter ska funka. Jag skulle prova med det. Vill du ha 90m/s i periferihastighet så blir en motor på 35cc bra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

akkamaan

#12 » 00:39:15, 13-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

lodin92 skrev: hur gör man då smidigast, om de ens går? Mina ideer är:
1. Större hydraulpump som ger bättre flöde. Ev behöver man någon flödesfördelare som separerar flödet så befintlig utrustning får likvärdigt flöde som med nuvarande pump för att hålla?
2. Eller ska man ha en dubbelpump där ena pumpen har samma spec som nuvarande samt en pump som driver kedjeröjaren, känns som bästa lösningen enligt mig men alternativ 1 är lättast.

Du ska absulut ha en separat pump som bara sköter flödet till slagan. Alternativet skulle kunna vara en flödesdelare men då är risken att befintlig pump är för liten för körning av både slaga och kranköning samtidigt
Att ha ett aggregat som ska gå med konstant varvtal kan inte låtas påverkas av t ex krankörning. Då kommer aggregatet att sacka när du använder kranen. Sen är ju inte din maskins hydraulsystem lämpat för krankörning med fast varvtal. T ex en ÖSA 250 vore en mera lämpad maskin för detta. Hydrostatisk transmissionsdrift och hydrauliskt konstanttryck med variabel pump. En maskin som bara skall gå på röjning så skulle jag föredra en ÖSA 250 SuperEva med större hydraulpump, lång kran samt inget lastrede som hindrar . Maskinen skulle kunna röja inom 270 grader av hela närområdet.

En sån här maskin, Stalo är inte idealisk för såna här separata aggregat som ska gå med fast varvtal. Men så länge du inte är beroende av konstant framdrivning av maskinen så kan det fungera hyggligt. Det ideala är en maskin med hydrastatdrift samt kar konstanttryck på hydrauliken. Då kan du använda samma pump som går till kranen.

Slagan tar ett ganska högt konstant flöde men krankörningen behöver inte vara blixtsnabb så med en separat pump till slagan så borde det finns tillräckligt med motoreffekt. Du lär ju inte behöva köra kranen när du förflyttar maskinen så där lär det ju inte uppstå nån effekt-konflikt. Så motoreffekten går antingen till slaga och kran eller till slaga och förflyttning.
När det gäller slagan med så "svag" dieselmotor så kan det vara ide att kika på möjligheten att lägga till svänghjulseffekt i stället för att maximera det hydrauliska vridmoment. eftersom slagan kommer att belastas intermittent.
My 2¢
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

lodin92 (trådstartaren)

#13 » 22:07:23, 14-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känslan är att det kan vara genomförbart om man lyckas montera större hydraulpump. Men hur ansluter pumpaxeln/remskivan mot veven är det bara en kil på dessa motorer, tål de någon högre uttag än de knappt 20kw som tas ut? Gissar dessa är byggda på industrivarianten så att få dit kraftuttag lär man väl glömma.
lodin92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:31, 26-02-2016

akkamaan

#14 » 02:52:35, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte finns nåt lämpligt kraftuttag för ytterligare en pump så kan du ersätta befintlig pump med en dubbelpump där den en driver slags och den andra driver kranen
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

lodin92 (trådstartaren)

#15 » 15:15:57, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tanken är ersätta befintlig med en dubbelpump. Men jag har för lite kunskap för att avgöra hur stor effekt infästningen mellan remskiva/veven klarar? Antar den är pressad på samt en kil eller stoppskruvar, håller de för att ta ut ca 40 kw? Är det bara stumt och bra känns de som de klarar höga effekter men hade varit trevligt med en kommentar från någon kunnigare vad dem tror.
lodin92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:31, 26-02-2016


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se