Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Monsun-Tison

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Meck.marcus (trådstartaren)

#1 » 21:02:00, 24-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!!

Stötte på lite problem idag när jag skulle provköra mitt projekt som tagit mig två år hittills.. Andvänder ett ventilpaket fabrikat monsun tison HV03, med tre funktioner. Paketet har suttit på ett Valmet 942 aggregat och har inte varit i drift på ett antal år. Problemet som uppstod idag var att jag fick väldigt stort mottryck genom ventilpaketet utan att köra någon funktion... Så fort någon av funktionerna andvändes så gick allt lättare (motorn tog i mindre) Verkar som att flödet går genom överströmmningsventilen hela tiden förutom när cylindrar körs in eller ut... Vad får man för symptom om man råkar växla tryck och retur...?

Hoppas någon har nåt tips att bidra med..!!

Tack på förhand
Marcus
Meck.marcus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:50, 11-02-2006
Ort: Norra Halland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare



håkan öhlund

#2 » 21:59:07, 24-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej mek Markus 8)

Kan du beräta lite mer om ditt projekt :razz: alltså vad du ha för någon maskin och så skulle jag vilja veta om du ha tex en hydralsystem i maskinen för rundpumpning eller konstant tryck??
För det låter nästan som att du ha skrotat ett skördaraggregat med ett elstyrt ventilpacket som har konstanttryck funktion och sedan så kanse du har tänkt köra det med rundpumpning och det funkar tyvärr inte :sad:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Meck.marcus (trådstartaren)

#3 » 22:09:02, 24-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, exakt.. Har skrotat ett skördaraggregat, Valmet 942... Men hur fasiken funkar de systemen då? Om de inte kör rundpumpning?? Det var det jag hade tänkte mig..! Attans otur om det inte funkar..!! :( Tänkte ju som klyva en del ved med projektet.....!!!
Meck.marcus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:50, 11-02-2006
Ort: Norra Halland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare

håkan öhlund

#4 » 22:23:36, 24-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte säkert om valmet kör dom aggregaten med konstanttryck med jag tror att dom gör det :???: kanse någon annan vet ??
och om dom paketen går att bygga om till rundpumpning om dom skulle vara att konstanttryck. :???:

För en konstanttryckspump börjar ju inte att ge olja fören man andvänder någon funktion.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Jerry Cardell

#5 » 13:19:18, 25-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej macus

Skördaraggregat har alltid haft konstanttryck vad jag vet.
Titta på blocket, i ena gaveln finns ett P gjutet ,där skall trycket in ,
I andra gaveln finns ett T gjutet, där sitter nog nu en sk serienippel med en hals och en oring på, och i serienippeln en plugg
Ta bort både pluggen och serienippeln och anslut retur till tank där.
Nu är blocket kopplat för rundpumpning men du kan inte trycksätta returslangen tex om du skall mata ett annat block med samma olja då krävs en annan inkoppling men prova så här först , Fungerar det ändå inte
sitter det säkert fel slider i blocket.


MVH
Jerry Cardell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:57, 24-10-2006
Ort: Smedjebacken

Meck.marcus (trådstartaren)

#6 » 00:14:30, 26-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man lär sig nåt nytt....

Visst är det så att paketet jag har är gjort för konstanttryck, var i kontakt med Nån på Parker idag och enligt honom så är det "fel" slider i paketet.. Men jag tror jag kan komma runt problemet med konstanttryck ändå, nästa grej nu är att få bort strypingen på en av sliderna... Den slid som har andvänts till tilt eller rotator på aggregatet är duktigt strypt..! :x Får nog operera isär och lite....!!

Tack för tipsen hittils..!! Har ni fler så hör av er..!!!

Marcus
Meck.marcus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:50, 11-02-2006
Ort: Norra Halland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare

nixs

#7 » 17:45:39, 26-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om paketet är elmanövererat kan du ju alltid sätta en 3/2 ventil före den som dumpar flödet till tank innan du påverkar någon funktion och samtidigt som du aktiverar funktionen så kan du ju styra ut flödet från dumpen till förbrukningsventilen?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Meck.marcus (trådstartaren)

#8 » 23:48:34, 26-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, var väl ungefär så jag tänkte mig det.. Men hörde idag att det går att svarva upp ett spår i miten på sliderna, och på så sätt få genomströmmning, får se hur det blir med den saken..

Är det någon av er som vet hur jag ska göra för att anpassa paketet till att köra hydraulcylindrar istället för motorer..? Har det med chockventilerna att göra..? Tacksam för alla tips..!!

//Marcus
Meck.marcus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:50, 11-02-2006
Ort: Norra Halland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se